Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

*kl*
Är orolig att min häst är i varningszonen, Har feber som kommer och går, sedan svullnade hans ena ben för ett par dagar sedan (ingen hälta) svullnaden ligger under kotan sedan är hans bakhovar lite varma. Men han rör sig utan problem. Gjorde som så att har plåckat bort allt hösilage, fick innan 50% hösilage 50% hö, och inget kraftfoder. Han för ca 9 kg hö nu + halm. Vågar inte gå ner för mycket då han är svår att hålla i hull. (maxad D-ponny väger ca 400-450 kg) Tycker ni det låter som fång ? Ena ponnyn i stallet har fått fång, troligen pga hösilaget och ätit ekollon. 2 andra va innan svullna i benen pga hösilaget så det har varit väldigt krafftigt därför har min pålle bara fått några kilon om dan men det kanske har räckt. Tror isåfall att det är belastningsfång sa tanten i stallet, då han stått på vila i snart 3 månader, pga skadad has, nu friskförklarad för någon vecka sedan.

kl

Har en fråga, om en häst har fång som inte är akut, dvs varm om hovarna, lite stapplig gång emellanåt. Men visar inga andra symptom som den gjort tidigare som svårvänd, ligger mkt, gungställning mm. Är det ok att hästen får stå ute i paddocken i mjukt underlag på dagtid då? När hon går där ser allt normalt ut. Annars brukar man ju ha en häst inne helt stilla. Men hon är inte alls lika dålig som hon var den gången hon tvunget stod inne. Jag upplever henne som att hon inte mår sämre av att gå i paddocken.

Vad tycker ni?

Vilka örter är bra och ge fånghästar? Har hört nångång att svartrot ska vara bra att ge. Stämmer det?

Kan det vara fång om ponnyn erbart ömmar väldigt mkt men inte är varm, har puls eller feber???står ej i "fång ställning".
Men ömmar väldigt mkt när det är fruset och grus.

Knapplån...

Vill bara uppdatera lite hur det går för min fånghäst.
Vet. var här idag och ville se hur hon rörde sig när hon gått några varv ute på gräset (mjukt underlag) och hon gick mycket bättre än inne i lösdriften! Så dom blir hemskt stela av att vara stilla så länge, en månad för min häst i dag.
Så nu ska jag gå med henne på gräset 2x10 min per dag och på lördag ska vi prova med att ta bort buttan helt. Det här hade jag inte kunnat drömma om för någon vecka sen bara, men vi ska ju inte ropa hej ännu...
Gissa om jag blev rörd när jag såg hur lycklig min häst blev av att få komma ut lite!:)

Uppdatering: Det gick inte längre, hon blev mycket sämre och fick mera ont trots Fenylbutazon, hon fick ha ett sista dygn i frihet att välja själv om hon ville vara ute eller inne och hon fick gå med två kompisar. Hon fick somna in här hemma och in i det sista andetaget fick hon stå och äta müsli...
En lättnad att hon inte lider längre men vad tomt det är... så hemskt att gå ut och sköta dom andra hästarna och hon inte finns där. Det var den häst som har betytt mest för mig någonsin, en sann vän som jag har haft många lyckliga stunder med.
Eftersom hon hade Cushing så har jag medicin kvar, är det någon som ännu använder Parkotil så kan jag sälja den billigt, skicka ett PM i så fall.

Usch vad tråkigt för dig BLÅSSIPPAN..Tänker på dig. Min har nu varit utan "buttan" 2 dagar. Pigg och glad är han. En liten aning varm ej mycket i fötterna. Även en liten knackighet. Men ej mycket.....JAG HÅLLER TUMMARNA...fredag återbesök.......Men hoppas inte på för mycket.:confused:

Usch....I morgon bär det av till veterinären. Har en stor klump i magen. Är så rädd för att jag skall få ett negativt besked. Gråter varje gång jag är i stallet....Och så fort jag tänker på vad som jag måste kanske göra......har aldrig haft en sådan här personlig häst som just denna. Kommer vara otroligt jobbigt att fatta ett beslut om jag måste...Tänkte bara få skriva av mig lite. Kännde jag.

Kram på er där ute.

sofia i Halmstad

Med all respekt för veterinärer men de tycker inte samma om fång.
Våra vet ville först inte skriva ut butta till min ponny. De menade att det inte var bra för ponnymagar. Jag var verkligen tvungen att ge henne ngt mot magen. Nu fick hon ju redan bakjäst.

Jag tycker alltså att det verkar lite underligt. Nu har du kanske inte ngn ponny men ändå.

Ja det får man verkligen säga... Jag blir så less och förvirrat

Med all respekt för veterinärer men de tycker inte samma om fång.
Våra vet ville först inte skriva ut butta till min ponny. De menade att det inte var bra för ponnymagar. Jag var verkligen tvungen att ge henne ngt mot magen. Nu fick hon ju redan bakjäst.

Jag tycker alltså att det verkar lite underligt. Nu har du kanske inte ngn ponny men ändå.

Ja det får man verkligen säga... Jag blir så less och förvirrat:confused:

Ja hoppas ni orkar läsa ett långt inlägg nu om min häst, som har haft väldigt konstiga symptom. En vet. säger att det troligtvis är fång en annan är säker på att det inte är fång, men vet inte vad det är.

Det började helgen v 2 med att han gick stelt på bakbenen och framförallt höger bak. Jag misstänkte att det var pga dåliga och hårda, frusna hagar och tänkte att sätta skor på bakhovarna och avvakta lite o se om det blev bättre med små promenader och mjukgörande övningar.

fredagen hade det fortfarande inte blivit bättre och jag fick ut dist. vet. som kollade ganska hastigt och oengarerat på honom. Hon bedömde att hovböld inte var troligt - fång kunde inte uteslutas (men hon hade aldrig gissat på det om han inte haft fång under hösten). Därmed fick vi finadyne.

Samma eftermiddag fick han skor bak. Varken skor eller finadyne hjälpte utan han gick fortfarande stelt och dåligt på bakbenen och fortfarande främst HB.

Tirsdag
förmiddag kom hovis igen för att byta skor fram (han hann inte det på fredagen). Hovis trodde inte på fång och hittade inga ändringar i vita randen sen förre fånganfallet (14 veckor sen då).

Vi fortsatte ett tag med findyne, men fortfarande ingen bättring.

Onsdag kväll när jag kom dit, tog det mig 1½ timme att få in honom från hagen, så ont hade han även om det var på mjukt underlag.

När jag väl fick in honom såg jag att han stod och avlastade alla benen. Han drog upp buken och ryggen och andades häftigt. Tempen var på 38,9. Jour vet. tyckte jag skulle avvakta tills nästa dag (:devil:)och tyckte det lät som fång.

Nästa dag torsdag kom en ny vet. o tittade på honom. Hon satte in butta o tog blodprov på korsförlamning, borelia och erslichias - alla negativa. Då misstänkte hon med fång.

1-1½ timme efter han hade fått butta la han sig ner. Han låg och stönade nere på sidan och skiftade mellan att "sitta" och ligga på sidan. Stönade mycket när han låg ner.

Aptit har han haft hela tiden, fast lite nedsatt, men däremot har han inte velat dricka.

Nu går han på butta och mår bättre, men ligger ofta och går stelt fortfarande.

Tycker ni detta låter som fång????:confused:

Blåsippa vilket tragiskt slut. Jag vet inte hur jag kan trösta dig, men jag skickar massa styrkekramar!

Det verkar som om fång kan bli på många olika sätt. Jag kan nog bara säga att det påminner en hel del om hur det har varit med min ponny som nyligen har haft ett fånganfall. Hon hade inte så varma hovar, ingen feber alls, svullnad vid kronränderna fram, inte ngn märkbar puls. Det började med konstig hälta och övergick efter en vecka till mer synlig "fångställning".

Jag vet inte men om den har haft fång tidigare så är det kanske så.Men jag menar inte att jag tror det helt säkert. Enda sättet att få veta är väl att röntga hovarna.

Jag tycker nog att det låter som fång.
Kanske är det bäst att köra honom till klinik? Kanske funkar ett annat preparat bättre än butta? Eller så kanske det inte är fång ändå?

Min häst blev ju bara blockhalt på ena frambenet och ville inte stödja på det. Jag misstänkte fång och 12 timmar efter så var hon påverkad i bägge fram. Hon svarade lite på buttan men eftersom jag inte var helt säker ändå och hon hade ont så körde jag ner henne till klinik. De la in henne där eftersom buttan inte helt hjälpte, men de tror att det är sviter av det förra fånganfallet hon hade. Alltså är det inte alltid symptomen är så klara, man kunde ju tro först att min hade en böld eller kanske en hovbensfraktur.

Hoppas att det går bra!

Jag förstår inte riktigt varför man ska köra till klinik i akuta läget?:confused:
Vad kan dom säga eller göra, som man inte kan göra hemma?
(inte kritik utan bara en fråga)
I nuläget känns det inte schyst o transportera honom , för balansen är inte bäst och han ligger mycket.

Buttan har hjälpt, men det är som att det har stannat av lite nu och det går sakta med förbättringarna.

Finadyne däremot svarade han inte på, fast han gjorde det sist.

Glömde säga att han inte har varit varm i hovarna eller haft puls eller svårt att svänga.

Senast ändrad:

Har han svårt att göra en helomvändning?
Man kan inte se ngt på röntgen meddetsamma men jag får det till att din häst har varit sjuk ett tag. När min häst hade ont fortfarande den 2 januari (blev sjuk Lucia) så tyckte vet som kom ut att hon borde röntgas. (Jag hade redan beställt en tid).

men än en gång det kan naturligtvis vara ngt annat.
Men om det är fång kan han kanske behöva skos elelr stödjas på annat sätt för att underlätta för hovbenet.

Med det jag har lärt mig den senaste månaden så hade jag åkt och röntgat hästen om jag var du och den varit dålig sedan v 2. Men nu är jag kanske extra orolig av mig, mkt möjligt.

Han har svårt att vända, men inte pga den typiska fångställningen och ont i framhovarna utan för att han har ont någonstans där bak. Han är jätte stel i bakbenen. Inte på samma vis som dom visar på frambenen vid typiskt fång. Dår står dom ju i den ställningen för att avlasta framhovarna, men det är mer som en stelhet i benen.

Kan dom se något på röntgen redan efter 2 veckor? Jag trodde det skulle gå 6-8 veckor?

Min vet som tror att det är fång har rekommenderat mig att ta av skorna....
Den andra, som inte tror det är fån, tycker inte jag ska ta av skorna. Han tror inte det gör någon nytta. Han har dessutom sagt att jag ska ta ut honom 1-2 ggr per dag och ge honom möjligheten att röra lite på sig. Det ska självklart vara på han premisser och helst mjukt underlag, men det är bra för ben, tarmar etc. att inte stå still konstant. Pga detta vet jag inte hur jag ska göra för om jag tar av skorna blir han högst sannolikt öm i hovarna när han ska gå på något annat underlag än det i boxen, men samtidigt tror vet. 1 att det gör ont att ha skorna om det är fång...:confused:

Många hovisar o Vet har idéer som går stick i stäv mot varandra:crazy:

Jag tycker nog att det bästa är att ta av skorna o korta tån, men frågan är huruvida den kan stå på 3 ben. Om man kan göra så att brytningen av lamellerna avstannar brukar smärtan avta ganska fort- mindre resektion av tåväggen- inte bara längst ner.

butta, kyla, magmedel, samt djupt strö- den kan gräva ner tån.

Jag tänker nog att det vore bra att utreda honom ordentligt eftersom de inte verkar vara säkra på att det är fång. Det är så jag menar. Min häst fick vi ju köra ner trots att hon hade ont (nu var det bara på ena frambenet) men jag är glad att jag gjorde det. Buttan fungerade inte optimalt och hon hade ont. Nu fick hon smärtstillande intravenöst istället och styrénplattor under hovarna för att stå optimalt.

Jag var inte heller säker på att det var fång och började bli orolig för hovbensfraktur.

Men det är väl ett övervägande du och veterinärerna hemma får göra. Att han ligger mkt tyder ju på att han har ont. Om det inte är fång så låter det ju lite oroväckande. Det verkar ju som att han ahr mest ont i bakbenen. Det kan de ju iofs ha, men jag vet inte. Diagnos är ju viktigt så att ni kan få rätt behandling. På en klinik kan de röntga för att utesluta vad det nu kan vara annars med bakbenen t ex.

För ni kunde sko honom bak utan problem? Hade han fått något smärtstillande av Distr.vet då?

Många hovisar o Vet har idéer som går stick i stäv mot varandra:crazy:

Jag tycker nog att det bästa är att ta av skorna o korta tån, men frågan är huruvida den kan stå på 3 ben. Om man kan göra så att brytningen av lamellerna avstannar brukar smärtan avta ganska fort- mindre resektion av tåväggen- inte bara längst ner.

butta, kyla, magmedel, samt djupt strö- den kan gräva ner tån.

Precis så gjorde vi sist (fast med finadyne i stället), men det var mer typiskt fång.

Nu är det butta, magmedel och djup strö som gäller, vi har inte kylat eftersom han inte verkar varm och eftersom att jag har förstått det så att det är precis när man upptäcker det att det är viktigt att kyla och då var det inte lätt att få honom att stå med benen i vatten eftersom han inte vill stå på något ben.

Jag har nu avtalat med hovis att han ska komma i morgon och ta av skorna, för säkerhets skuld, men jag är fortfarande tveksam till om det är en bra idé.

Fick svar på blodprov om allmänt hälsostatus i dag. Muskelvärdena var rätt höga (någon som vet vad det betyder?) och vi skulle därför ge selén och B-vitamin. Minimal infektion och med tanke på att tempen har gått ner sen dess trodde vet. inte det var någon mening med antibiotika.

För ni kunde sko honom bak utan problem? Hade han fått något smärtstillande av Distr.vet då?

Jag förstår hur du tänker. Men den veterinär som jag har störst tilltro till tror att det sitter "inne i kroppen" och att man ska avvakta med röntgen till han mår bättre. Då kan man mycket väl kolla benen också.

När han skodde bakbenen, var det ju "bara" i HB han hade ont, så det var inget problem att stå på de andra och nej det var inget problem att sko heller även om han inte var på smärtstillande. Problemet med att sko uppstod när han skulle sko VF, för att han inte vill stå på HB:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar