Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Tack för tipset :) Mest så att det inte blir värre tills måndag.

Ska det vara den blåa eller den röda jästen?

det jag syftade på var första och andra meningen på sidan: The heart-bar-shoe through its contact with the frog engages it in weight hearing. This function, which is natural for the frog of a bare foot,

mao, det jag försöker säga är att det "stödet" som denna sko ger kan man få vid att ha hästen barfota också. när man lyfter upp endast bärranden från marken vha en vanlig sko så blir tyngdkraften på hovbenet större och sträckan det kan röra sig längre. pga denna höjningen av hoven från marken sätter man på en heartbar så det ska vara något under hovbenet också. vilket det skulle vara om inte hästen hade någon sko öht.

om man börjar prata om att ändra vinklar för att avlasta delar av hoven eller senor så är ju experterna såpass oense om vart man ska lyfta/sänka och på vilket sätt att det känns bättre att låta bli att mixtra med hoven öht, och enbart fortsätta verka den så att den har form som en normal sund hov.

laminitisorg tex säger ju att kylning förstör och att man ska ha hett vatten, även i det akuta skedet. vilket är tvärtom vad många andra duktiga säger. blir samma sak där, bättre att inte göra något öht när man vet så lite. :crazy:

återigen, mitt poäng är inte vanliga skor framför heartbar, men meningen med att öht sko hästen när den vilar (och har ont i sina hovar..). om hästen är öm när den ska gå i stallgången är boa boots med comfortsulor som stötdämpande joggingskor. märkte jättestor skillnad på min gammling hur han tog ut steget på hårt underlag med järnskor vs boots.

OK, jag förstår vad du menar men jag tycker nog lite annorlunda. Min tåöppna heartbar avlastar ju sulan mer än vad en oskodd hov gör. Tån kommer upp och det blir inget tryck över sulan.

Men innan använde du väl frogs? Jag tror iaf att jag fick tips av dig i början när min häst fick sin fång.

Det är ju ändå så att beslagen måste anpassas efter individen. Har de en sänkning, en rotation eller syns inga förändringar av hovbensläget. Min pålle går bättre med sina heartbar och hon är ändå van vid att vara oskodd o har bra hovar annars.

Jag har också läst om att värma hovarna istället. För mig har det varit svårt för jag har inte vetat om jag skulle våga ha stallbandage på min nu när hon stått inne. Hon är lite ansträngd i ena senan på det dåliga benet, men jag har varit osäker på om det skulle bli för varmt för hoven.

Hej mitt 17 åriga sto fick fång i onsdags så ja har lite frågor

1. kan dom äta mineraler?? (har sånt i pellets)

2. får dom äta typ äpplen m.m?

En häst får aldrig fång på bara en hov. Fång sätter sig runt om men dom brukar ha ondast fram eftersom dom lägger mest tyngd där. Har du tur kan det bara vara en hovböld.

Misstänker att min ponny fått fång på ena hoven pga försnabbt höbyte. Hon är varm i vf och haltar lite i traven. Idag var bättre än igår.

Mina funderingar är att hur ska jag göra tills på måndag med maten? Hon får idagsläget inte mer än 5kg hö + 4morötter/dag för 'skramlet i hinken'. Hon fick betfor en gång men då rörde det sig om ca 1dl uppblött betfor till middag. Hon står på halm. Ponnyn är en maxad C på ca 400kg, 8år gammal.

Veterinär ska kontaktas på måndag och hovslagaren kommer hit på torsdag (kunde inte tidigare om jag skulle vara med och jag kan inte ta ledigt)[/QUOTE]

En häst får aldrig fång på bara en hov. Fång sätter sig runt om men dom brukar ha ondast fram eftersom dom lägger mest tyngd där. Har du tur kan det bara vara en hovböld.

Det kan säkert vara en hovböld. Det är ju i så fall mkt bättre.

Det finns egentligen olika slags fång.
Den vanligaste som nog oftast är foderrelaterad beror en förgiftning i kroppen. Hela hästen blir först sjuk och sedan når denna förgiftning så småningom hovarna där den startar en nedbrytning av förbindelsen mellan hovbenet och hovkapseln. Då är det nog oftast framhovarna som det syns mest i men jag antar att det kan vara olika.
Men det kan också bli en mer lokal nedbrytning i endast en hov pga en ökad belastnning av ngn anledning. Då är det en hov som drabbas och det kallas då för belastningsfång.

Man får inte stirra sig blind på att det "ska" vara framhovarna som drabbas eller märks. Min hästs första symtom var bakbenshälta. Efter röntgen visade det sig att han hade måttlig rotation båda bak, och endast lindrig fram.

Min fånghäst har fått diaree av buttan. Vad kan jag ge henne för sin diaree?

Min fånghäst har fått diaree av buttan. Vad kan jag ge henne för sin diaree?

Jag kanske överdriver- men jag hade ringt och pratat med veterinären. Det är nog inte så bra för en akut sjuk fånghäst att magen reagerar så på butta.
Men det är min uppfattning. Den behöver inte vara riktig.

Hejsan på er igen. Alla fånghästars ägare...

Känner mig så maktlös idag.... Min kära häst är inne på sin 6 fångvecka. Har varit långa veckor känns det som. Man vill bara att han ska bli helt frisk.

Vi ska på återbesök nu på fredag 30/1.Får se vad som sägs. Men känns inte bra. Han har blivit stapplig igen. Och denna veckan ska han ju inte ha någon butta alls.

Känns som om ja är ensamnast i hela "HALMSTAD" Om att ha en sjuk häst......Man blir lite deppig. Och ledsen för minsta lilla... "Känslig" av mig..MEN MEN ...FINNS VÄRRE SAKER....Hmmmmm.

Kännde bara att jag ville skriva av mig lite. Vi är ju iallafall några här som säkert känner sig lika maktlösa som jag..:grin:

KRAM PÅ ER ALLA MED FÅNGHÄSTAR..

SOFIA/HALMSTAD

Jag tycker att du har rätt. Jag hade också ringt och rådfrågat och förmodligen fått byta.

Fayrus, känner oerhört med dig och hoppas och håller tummar.

irritation i mag-tarmkanalen kan vara en biverkning enl bipacksedeln när det gäller fenylbutazon. om symptom visas skall behandlingen avbrytas och vet kontaktas.

hälsningar

devere

Hoppas att det kommer att bli bra snart!
Kanske kan de på kliniken hitta någon lösning med bandage el skor till honom som gör att han rör sig bättre. Ibland kan det vara sista pusselbiten.

Vi håller tummarna för er!

Pratade med vet i eftermiddags som tyckte jag skulle fortsätta med buttan några dagar till men minska dosen lite. Blir hon inte bättre i magen på några dagar så skulle jag avbryta behandlingen.

Använder du dig av Proviva? Det kan underlätta vid butta-medicinering.

Förstår dig så väl!!! Vi är inne på femte veckan och allt såg lite ljusare ut för några dagar sen. Då hade vi trappat ner på Fenylbutazonen och börjat gå korta promenader på mjukt underlag och hon rörde sig mycket bättre ute än inne. Nu skulle vi ta bort buttan helt och i morse (två dagar utan) var hon mycket sämre igen, kunde knappt resa sig och hade väldigt svårt att gå:(
Gav henne dubbel dos med butta och det blev givetvis ingen promenad idag. I kväll var hon som en ny häst igen, glad och mycket rörlig inne i lösdriften! Men hon måste ju kunna klara sig helt utan medicinen också... Ska prata med vet. i morgon, skulle tro att vi ska fortsätta med halva dosen ett tag igen för att göra ett nytt försök senare med att ta bort den helt.
Jag önskar att vi vore en månad framåt i tiden, då måste det väl ha visat sig åt vilket håll det har gått:confused:

Veterinären sa att jäst inte gör någon nytta vid diarre. Just nu i första skedet var det bäst att bara ge henne torrt hö och halm.

Med all respekt för veterinärer men de tycker inte samma om fång.
Våra vet ville först inte skriva ut butta till min ponny. De menade att det inte var bra för ponnymagar. Jag var verkligen tvungen att ge henne ngt mot magen. Nu fick hon ju redan bakjäst.

Jag tycker alltså att det verkar lite underligt. Nu har du kanske inte ngn ponny men ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar