Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Fast där ger jag mig aldrig. En sko håller inte hovbenet på rätt plats. Det är bara sorgligt att sådan falsk uppgift fått fäste.
Fråga en av världens främsta forskare på fång Dr Robert Bowker, Michigan state university.
http://cvm.msu.edu/alumni-friends/i...ing-for-a-healthy-equine-foot?searchterm=lami

Och där håller jag nog inte med. Vid en sänkning och rotation kan en heartbar stödja upp hovbenet. Sätter man dessutom på den i rätt skede så menar den här fångkliniken http://www.laminitisclinic.org/ och dess veterinär att man faktiskt kan få "upp" hovbenet/få tillbaka det en aning. Det står skrivet om det i hans bok. Det är därför många använder sig av frogsupports.

Min egen häst har tåöppna heartbars fram och står bättre med dem än med frigolitplattorna under.

Fast där ger jag mig aldrig. En sko håller inte hovbenet på rätt plats. Det är bara sorgligt att sådan falsk uppgift fått fäste.
Fråga en av världens främsta forskare på fång Dr Robert Bowker, Michigan state university.
http://cvm.msu.edu/alumni-friends/i...ing-for-a-healthy-equine-foot?searchterm=lami

Jag har nu läst artikeln. Det talas om forskning men finns inga beskrivningar av dessa eller referenser. Det står bara att han studerat vilda hästar. Jag tycker inte heller att artikeln handlar om fång eller behandling av fång.

Det skulle vara mer intressant om du har någon länk till någon publicerad studie.

ang skoningen så håller jag med dig, hoven läker helt klart bättre utan skor!

men det finns hästar som har så dåliga hovar att dom inte kan gå utan skor öht, och har dom varit skodda ett helt liv är det inte konstigt heller att dom blir ömma när man tar av skorna. den ömheten man ser då har inget med fånget att göra utan är vanlig hovömhet. det betyder alltså inte att fång blir bättre eller mindre smärtsamt när man slår på sko...

men det är här boots och comfortsulor kommer in. perfekt för ömfotingar och ger stöd åt hela hoven. bara att sätta på om hästen ska ut i stallgången tex och ta av när den är i boxen. just för att inte utsätta hästen för mer smärta än nödvändigt och för att kunna verka hästen så ofta som det behövs.

Och där håller jag nog inte med. Vid en sänkning och rotation kan en heartbar stödja upp hovbenet. Sätter man dessutom på den i rätt skede så menar den här fångkliniken http://www.laminitisclinic.org/ och dess veterinär att man faktiskt kan få "upp" hovbenet/få tillbaka det en aning. Det står skrivet om det i hans bok. Det är därför många använder sig av frogsupports.

Min egen häst har tåöppna heartbars fram och står bättre med dem än med frigolitplattorna under.

fast om hästen står på ett mjukt och formbart underlag, vilket den ska, så får hoven rätt stöd av underlaget.

fast om hästen står på ett mjukt och formbart underlag, vilket den ska, så får hoven rätt stöd av underlaget.

Fast nä, så har jag inte uppfattat det jag läst. Vid sänkning är det viktigt att understödja hovbenet. Man ser m h a röntgenbilderna var och hur långt fram heartbaren ska placeras för att hjälpa hovbenet. Vi talar alltså här om hästar med förändringar på hovbenen. Att skon görs tåöppen är för att lätta på trycket framme i tån.

Jag upplever det inte som att en häst själv enbart genom att stå på sandunderlag eller i box kan placera sig på samma sätt så att sulan får mindre tryck och att det hamnar under strålen och runt hovväggen på samma sätt som med en sko. Alltså sanden fylls ju på under sulan också, tänker jag.

Men jag hänvisar till boken som jag länkade till tidigare. Nu kanske det beskrivs allvarligare fall av sänkning där. Bl a tar man upp operation av senorna för att minska på trycket.

I den här publicarade artikeln beskrivs också hur man använder sig av sjukbeslag och skor för att förbättra prognoserna för drabbade hästar. Enbart mjukt underlag anses inte hjälpa hästar med förändringar.

EUSTACE, R.A. AND CRIPPS, P.J. (1999) Factors
involved in the prognosis of equine laminitis in the UK.
Equine vet. J. 31 (5) 433-442

10 år gammal bok???
Forskningen i min länk är nyare

Fast jag ser ju inga hänvisningar till forskning i din länk? Jag ser inte att det bedrivits någon forskning alls? Hur stort var samplet? Är artikeln peer-rewieved? Jag tycker inte att den handlar om fång heller.

Senast ändrad av en moderator:

Nu kommer det mkt från mig...:o men hur uppfattar ni Pollitts beskrivningar då? http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/08-062.pdf Han skriver också om understödjande beslag för hovbenen vid fång och vikten av dessa.

Givetvis menar inte jag att man ska sko hästen för tidigt då den kan ha väldigt ont men då kan hovbandage/frogs/gips etc fylla liknande understödjande funktion. Det beskriv även skor som limmas på. Men efter den litteraturen jag läst så är det av största vikt att stötta hovbenet vid sänkning etc. (Jag har mest läst om sänkning nu eftersom det är det min häst har).

enligt det jag läst så är det just i det akuta skedet som hovbenet kan påverkas av stöd, därav frog supports. när anfallet avstannat så kan inte hovbenets läge påverkas med sulor etc.

jag är ingen veterinär men det låter logisk i mina öron. att ha tryck av järn på strålen om hovbenet är sänkt borde ju snarare göra ont??? :confused:

enligt det jag läst så är det just i det akuta skedet som hovbenet kan påverkas av stöd, därav frog supports. när anfallet avstannat så kan inte hovbenets läge påverkas med sulor etc.

jag är ingen veterinär men det låter logisk i mina öron. att ha tryck av järn på strålen om hovbenet är sänkt borde ju snarare göra ont??? :confused:

Och av det jag länkat till och ytterligare jag läst så bör man fortsätta med dessa beslag tills hoven är stabil, ny hov vuxit ut. Huruvida en helt ny hov måste ha vuxit ut i alla fall måste jag läsa mig till men i mitt fall med säkning rekommenderas tills ny hov vuxit ut helt. Man måste placera heartbaren korrekt och behöver så röntgenbilder. Det ska inte göra ont om den är rätt placerad. Men du får väl läsa Pollitt mfl för de förespråkar ju heartbar i de flesta fall för att hovbenet ska understödjas. Jag tror en del lägger själva stråldelen en del under traktdelen, alltså ej i plan, just för en del hästar.Jag läste om det men kommer inte ihåg när.

Sen logiskt...fång för mig känns typ hur ologiskt som helst överlag. Hur de får det, hur man aldrig kan veta osv. Vi får väl gå på de studier som finns, erfarenhet av från de duktiga utbildade hovisarna o veterinärerna och samtidigt hoppas att det forskas mer. :crazy:

Och av det jag länkat till och ytterligare jag läst så bör man fortsätta med dessa beslag tills hoven är stabil, ny hov vuxit ut.
Sen logiskt...fång för mig känns typ hur ologiskt som helst överlag. Hur de får det, hur man aldrig kan veta osv. Vi får väl gå på de studier som finns, erfarenhet av från de duktiga utbildade hovisarna o veterinärerna och samtidigt hoppas att det forskas mer. :crazy:

Jag har också läst en del av det Pollitt har skrivit. I fångrapporten du länkar till (som är mkt bra överhuvudtaget och inte bara om skor) förstår jag det som att han menar att det är viktigt att man börjar så tidigt som möjligt att stödja hovbenet för att minska skadorna. Sedan står det kanske inte lika mkt om hur länge man måste göra det (eller också hittar inte jag det just nu). Men när jag läser avsnittet om heart-bar skon så får jag uppfattningen att det är ngt som ska pågå i flera månader.

knapplån
Rapporten kom ut i maj 2008 och jag antar att de referenser till olika forskningsprojekt som finns med i listan längst bak i rapporten fortfarande var aktuella när den gavs ut för snart ett år sedan.
Jag har förstått det som att Pollitt är en av världens främsta fångforskare. Men jag är naturligtvis inte rätt person att göra den bedömningen.

Knapplån...

Vill bara uppdatera lite hur det går för min fånghäst.
Vet. var här idag och ville se hur hon rörde sig när hon gått några varv ute på gräset (mjukt underlag) och hon gick mycket bättre än inne i lösdriften! Så dom blir hemskt stela av att vara stilla så länge, en månad för min häst i dag.
Så nu ska jag gå med henne på gräset 2x10 min per dag och på lördag ska vi prova med att ta bort buttan helt. Det här hade jag inte kunnat drömma om för någon vecka sen bara, men vi ska ju inte ropa hej ännu...
Gissa om jag blev rörd när jag såg hur lycklig min häst blev av att få komma ut lite!:)

Normalt sitter ju hovbenet fast i hovens innervägg gm ett sinnrikt fästsystem som man kan likna vid ett kardborreband, I fång processen löser ”kardborreklistret” upp sig helt eller delvis. Hovbenet sitter alltså inte fast längre. Hur det hamnar beror då på hur olika krafter verkar på det. Sena som drar, hästens tyngd, hovens form, stödet underifrån mm mm.

För mig är det alldeles självklart att hela tiden medan innerväggen läker, lamellsystemet, ”kardborrebanden” växer ut igen så måste hovbenet ligga på bästa möjliga ställe för att hoven ska bli återställd. Ligger det för långt ner eller i en felaktig vinkel läker det ju fast på fel ställe.

Vad gäller Bowker kan jag inte se att han skulle tycka att man inte skulle använda sjukbeslag vid fång. Var läser du det? Vilket material man använder kan nog variera från hovslagare till hovslagare, det viktiga är att man ger stöd så att hovbenet hamnar i ett så normalt läge som möjligt. Se Pollitts tips ovan.HH

Fast lammellerna läker inte fast igen!
Nya som hakar i varandra måste växa ner uppifrån kronranden!
Det är först när de bildats som hovbenet kan hamna i rätt läge igen.

Fast lammellerna läker inte fast igen!
Nya som hakar i varandra måste växa ner uppifrån kronranden!
Det är först när de bildats som hovbenet kan hamna i rätt läge igen.

Lamellerna består ju av flera lager innanför varandra. De innersta sitter fast i hovbenet och de yttersta i hovkapseln och så finns då det här "klistret" mittemellan. Den inre delen måste väl ändå läka fast på hela benet dvs längs med hela hovbenet medan den yttre delen växer ner tillsammans med den nya hovkapseln från kronranden. Så har jag förstått det.

Sedan undrar jag om det inte kan vara så att om endast en pytteliten del av lamellvävnaden skadas så kan den kanske ändå växa fast på plats? Jag antar att dessa vävnader kan reparera sig själva lite grand - kanske? Det sker ju en ständig nedbrytning och hopsättning mellan just de två lager som glider över varandra när den yttre hoven växer ner utmed hovbenet.

Idag fick min komma ut, han var ute knappt 5 timmar sen gnäggade han efter mig. Han var pigg, glad, stegrade, bockade, kickade och allt annat man kan lyckas med i en sjukhage!
I morgon kommer hovslagaren

jag skrev inget om bowker öht? :confused:

skor har aldrig varit aktuelt för min fånghäst så har inte satt mig in i vilka skor som isf skulle vara bäst. ett visst stöd kan skon säkert ge, men (förhoppningsvis!!) är hovbenet fortfarande en bit längre upp än strålen. så frågan är väl hur mkt skillnad det blir jmf med en rätt verkad barfota hov där hela hoven inkl strålen får stöd av underlaget.
http://www.mascalcia.net/articoli/a2002_50.htm

att inte slå på skor har ju flera fördelar, mindre smärta och påfrestning för hästen och man kan ha tån så kort som möjligt utan att behöva sko av och på flera ggr i mnd..... jag har mina andra hästar skodda så jag är ingen barfota taliban, men en häst på boxvila/sjukhage med spånbädd lär inte behöva sko.
mina veterinärer och min hovslagare är av samma åsikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar