Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

knapplån

Om man nu ska våga tänka lite framåt så undrar jag lite vad som är bäst. Jag har läst lite på olika ställen. Det står naturligtvis olika beroende på var man läser. (Men det har jag vant mig vid.)

Veterinären som röntgade min häst (med då rotation på båda fram) har ordinerat boxvila fram till återbesöket v 8, alternativ boxhage om underlaget är OK. Hon menade att den vanligaste anledningen till att en fånghäst inte blev bra var att den sattes igång för tidigt. Samtidigt pratade hon om att jag kanske skulle kunna börja skritta henne om tre månader om allt går som det ska.

Min plan har hela tiden varit att ha henne i box tills hon ej får smärtlindring vilket hon ska få i ca 10 dagar till enligt vet. Är hon efter det inte halt så tänkte jag att jag skulle ha henne ute i boxhage om det inte är mkt hårt underlag (hon är skodd runt om men jag kommer nog att ta av bakskorna - ingen fång bak). Jag tycker att det verkar tidigt att börja rida henne om tre månader. Är det verkligen bra att rida en häst där hovbenet inte sitter fast ordentligt? Det kan det väl knappast göra om tre månader? Jag har läst rekommendationer av Ove W och enligt honom ska de vila mkt längre. Jag kan tänka mig att det kanske är bättre att gå ut och gå med henne i stället om hon nu ska röra sig.

Jag tycker egentligen inte alls om att ha hästar instängda på små områden. Dessutom tror jag verkligen på att det är bra för dem att röra sig och brukar rida henne 5-6 dagar i veckan. Men denna gången är jag tveksam till hur pass nyttigt det skulle vara. Jag har inte ngn brådska att komma igång igen även om det är tråkigt. Det viktiga för mig är att hon blir bra igen.

När min häst hade fång för två år sen fick jag börja att gå ut och gå med henne fem minuter först och det ökades på då och då med fem minuter till, ridning först ca 6 månader efter fånganfallet och då skritt på lång tygel i flera veckor. Allt detta efter att hon stått i box och "utebox" någon månad och sen när hon var smärtfri utan butta fick hon utöka "uteboxen" till liten hage mer och mer, sen började promenaderna och helst på gräs om det gick.

Det verkar mera lagom tycker jag. Gick hon ute i hagen flera timmar i början eller bara ngn timme per dag? Jag antar att det beror på hur mkt de rör sig och vilket underlag det är. Det kommer kanske inte precis att vaar den bästa tiden på året för detta (om det nu finns ngn)

Ja visst var det stor skillnad på före och efter att medicineringen påbörjades! Man är ju hemmablind, det jag märkte först, redan efter några dagar, var att fyllnaden ovanför ögonen avtog, sen skulle jag tro att det tog några månader tills kroppen började se normal ut. Sista dagarna innan hon fick medicin drack hon kopiösa mängder vatten och det slutade hon med bara någon dag efter att medicineringen började!

Om hästen endast haft ett lättare fånganfall brukar man rekommender vila från arbete i ca 2-3 månader medan man vid svårare fånganfall med tydlig lägesförändring av hovbenet rekommenderar vila från arbete i ca 9 månader d v s den tid det tar för en ny hovkapsel att växa ner med förhoppningsvis ett så bra samband som möjligt mellan hovväggen och hovbenet.
Detta gäller alltså arbete. Hästen kan förhoppningsvis redan tidigare gå i en lite större hage än en boxhage.

Det låter vad jag tycker alldeles för tidigt att börja rida din häst efter 3 månader.

Det är också oerhört viktigt att hästen under dessa 9 månader verkas korrekt för att återfå normala vinklar -hovben och hovkapsel! Kort förklarat : Sänk trakterna tillräckligt! korta tån och raspa tillbaks hovväggen. Skor eller ej under denna tid beror på hur hästens hov ser ut, Står den inne eller ute på ett mjukt underlag kan den kanske vara utan skor men är sulan sänkt måste nog hästen skos för att undvika sultryck.

Det är tyvärr svårt att få tag i en duktig hovslagare som är uppdaterad på fångkunskaperna. Alltför ofta ser man fånghästar med b la alldeles för höga trakter.

Jag förstår hur du menar. På något sätt verkar det mer rätt att låta den nya hoven växa ut först innan man anstränger den.
Är det bra eller dåligt att hon rör sig ex kortare promenader utan ryttare?
Jag antar att det inte är bra att ha henne på gräs alls till våren? Jag vet att det är långt dit men kan ändå inte låta bli att tänka på hur jag ska göra.

Min hovis har gått kurser om fångverkning och har skott flera fånghästar som blivit bra. Jag bytte till honom när hon fick fång förra gången. Så jag hoppas jag kan lita på att det blir bra.

Nu är jag ju definitivt inte hovslagare och inte ens särskilt bra på detta med hovar. så jag undrar vad du menar med att raspa tillbaka hovväggen?

Skrev ett långt inlägg som försvann:mad::confused: Orkar nu inte skriva om riktigt hela.

Jag rekommenderar dig en jättebra fånglänk (om du nu inte redan har läst den ) www.laminitisclinic.org. Där kan du på nedre delen av sidan läsa hela Robert Eustaces bok "Explaining laminitis and it´s prevention" Läs den från första sidan till sista! Den är lättläst och bra med fina foton och röntgenbilder och råd.

Robert E. är veterinär och professor i England och har i många år där drivit en klinik för bara fånghästar. Han har alltså en stor klinisk/praktisk erfarenhet vilket man märker då man läser boken.

Om du läser kapitel 3 så kan du längre ner i det kapitlet läsa om verkning av kroniska fånghästar. Där är det också en bild som visar hur man "raspat tillbaka" hovväggen. Han förklarar också varför. Kanske enklast att förstå och även förklara med hjälp av ett foto, teckning eller röntgenbild.
På startsidan på länken finns det ocskå ett avsnitt om skoning av kroniska fånghästar som är bra.

Angående att beta eller ej är det ju alltid svårt att veta. Misstänker man att hästen kan ha en metabolisk sjukdom som bakomliggande orsak till att den fått fång ( speciellt nu mitt i vintern ) är det nog bäst att ta blodprover för att kolla upp det före något bete är att tänka på. Både IR hästar och Cushinghästar är ju mycket känsliga.

Jag brukar inte låta min fånghäst beta något alls eller endast lite (några munnar... ) före midsommar, sedan får hon succesivt beta mer. Jag stänger av hagen med plaststolpar och eltråd och använder mig av "stripbetning" d v s flyttar ut hagen lite varje dag så att hon får lite nytt gräs dagligen och ej kan äta okontrollerat mycket. Det har fungerat bra men är jobbigt! Jag och hästen är "inga vänner " av munkorg:angel: Jag skulle inte tordas lita på att munkorgen sitter kvar heller...

Tack för ditt svar. Jag har tidigare bara läst vissa delar av det du länkar till. Men ska läsa den. Jag har inte läst så mkt om behandling av fång (av ngn dum anledning, har lite svårt för hovar). Men jag får kanske försöka lära mig det - en del i alla fall.

Jag vet inte varför hon fick det nu. Jag tycker att jag har varit så försiktig med henne. Men tror att det antingen var frosten (trots att hon inte fått gå på så mkt gräs då) eller olämpligt ensilage. Det är möjligt att hon kan vara IR även om hon inte har några "synliga" tecken ex den speciella nacken. Men hon kan kanske vara det lite grand. Jag frågade vet om att ta prover, får nog göra det igen.

Att ta ett Insulinprov är inte dyrt eller krångligt. Kostar 200+moms om man skickar det till SLU. Veterinärkostnaden tillkommer ju förstås.

Hur gammal är hästen?

Jag tycker absolut att du ska läsa boken! Den kanske är lite krångligare att läsa i nätupplaga.... Jag har boken, den läser man i alla fall ganska snabbt.

Man har nog mer och mer börjat provta fånghästar som får oförklarliga, kanske upprepade fånganfall. Speciellt om de ser ut som misstänkta cushing elller IR -hästar.

Jag stänger av hagen med plaststolpar och eltråd och använder mig av "stripbetning" d v s flyttar ut hagen lite varje dag så att hon får lite nytt gräs dagligen och ej kan äta okontrollerat mycket. Det har fungerat bra men är jobbigt! Jag och hästen är "inga vänner " av munkorg Jag skulle inte tordas lita på att munkorgen sitter kvar heller...
En eloge till dig:bow:

Att för sin egen bekvämlighet sätta på munkorg- nej tack..

Forest.
jag skulle nog anpassa mig efter hur underlaget ser ut vid igångsättning o hellre vänta lite längre.
När min kunde börja sättas igång var det Nov. o stenhårt o isigt, så jag avstog.

att raspa tillbaka hovväggen är när man raspar den efter hur den borde se ut- följer vinkeln närmast kronranden- den som är intakt.
En del hovisar kapar bara tån- längst ner. Det gör att hoven växer ut enligt den "sjuka" vinkeln.
min häst smärta avtog direkt efter den proceduren- trycket släppte- lindrig resektion.

En eloge till dig:bow:

Jag använder munkorg på min. Inte har det med bekvämlighet att göra. han får då vara häst. Gå med sina kompisar i stora hagar.

Jag kan bara gå efter hur min häst reagerade- blev apatisk- så nej tack.

Man kan oxå låta hagen bli avbetad innan eller ta bort den x antal timmar, vilket är nödvändigt när bromsen anländer.

att raspa tillbaka hovväggen är när man raspar den efter hur den borde se ut- följer vinkeln närmast kronranden- den som är intakt.
En del hovisar kapar bara tån- längst ner. Det gör att hoven växer ut enligt den "sjuka" vinkeln.
min häst smärta avtog direkt efter den proceduren- trycket släppte- lindrig resektion.

Hmm jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Jag är med på detta med annan vinkel. Resektion är väl (utan att kolla upp det just nu) när man skär upp hovväggen?
jag fattar inte varför detta med hovvinklar osv så lätt blir obegripligt. :cry:
Jag får kanske vänta tills jag har läst det som Quinn länkade till.

knapplån

Om man nu ska våga tänka lite framåt så undrar jag lite vad som är bäst. Jag har läst lite på olika ställen. Det står naturligtvis olika beroende på var man läser. (Men det har jag vant mig vid.)

Veterinären som röntgade min häst (med då rotation på båda fram) har ordinerat boxvila fram till återbesöket v 8, alternativ boxhage om underlaget är OK. Hon menade att den vanligaste anledningen till att en fånghäst inte blev bra var att den sattes igång för tidigt. Samtidigt pratade hon om att jag kanske skulle kunna börja skritta henne om tre månader om allt går som det ska.

Min plan har hela tiden varit att ha henne i box tills hon ej får smärtlindring vilket hon ska få i ca 10 dagar till enligt vet. Är hon efter det inte halt så tänkte jag att jag skulle ha henne ute i boxhage om det inte är mkt hårt underlag (hon är skodd runt om men jag kommer nog att ta av bakskorna - ingen fång bak). Jag tycker att det verkar tidigt att börja rida henne om tre månader. Är det verkligen bra att rida en häst där hovbenet inte sitter fast ordentligt? Det kan det väl knappast göra om tre månader? Jag har läst rekommendationer av Ove W och enligt honom ska de vila mkt längre. Jag kan tänka mig att det kanske är bättre att gå ut och gå med henne i stället om hon nu ska röra sig.

Jag tycker egentligen inte alls om att ha hästar instängda på små områden. Dessutom tror jag verkligen på att det är bra för dem att röra sig och brukar rida henne 5-6 dagar i veckan. Men denna gången är jag tveksam till hur pass nyttigt det skulle vara. Jag har inte ngn brådska att komma igång igen även om det är tråkigt. Det viktiga för mig är att hon blir bra igen.

Jag skulle haft henne på box under smärtlindring som du tänkte. Och sen sjukhage om ok underlag. Och jag skulle inte ridit på minst 9 månader. Promenader om 3 månader låter ok. Men jag skulle inte hoppat upp.

Jag skulle haft henne på box under smärtlindring som du tänkte. Och sen sjukhage om ok underlag. Och jag skulle inte ridit på minst 9 månader. Promenader om 3 månader låter ok. Men jag skulle inte hoppat upp.

Bra att veta att det är fler än jag som tänker likadant. Ibland tror jag att det bara är som jag är extra tramsig.
Jag kommer att göra så om vi nu kommer så långt (vilket jag nästan kanske vågar räkna med).

Jag använde aldrig munkorg för min ponny tog av sig grimmor och flughuvor på löpande band så vågade inte riskera det. Men jag hade hellre haft en munkorg på henne så hon slapp gå i en egen hage hela sommaren jämt.

Tror inte många har munkorg för sin egen bekvämlighet utan för att hästen ska kunna gå med sina kompisar.

Man kan oxå låta hagen bli avbetad innan eller ta bort den x antal timmar, vilket är nödvändigt när bromsen anländer.

På många räcker det inte att ta bort den några timmar. Och att beta ner hagen mycket är inget jag skulle våga heller då stressat gräs = mer fruktan. Plus att då får man ju ändå ha en ganska liten hage så att det inte hinner växa upp för mycket under tiden hästen/hästarna går där.

ang bete så får min fortfarande gå i gräshage året om. jag har ju naturhagar dock, inga sådda vallar med massa rajgräs och annat dåligt. har gått bra, det fånganfallet han fick var på vintern.. så jag är mer försiktig på vintern, med kortare tider om det är mkt fruktan.

den dagen han inte kan beta längre och tvingas stå ensam i en grushage ska han få vandra vidare för det är inget liv... gräs är det bästa han vet i hela världen.

på sidan som quinn länker till (tror det var den iaf) så står det att det inte är nödvändigt att neka en häst gräs bara för att den haft fång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar