Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

jag har ingen anledning att inte känna förtroende för henne. än så länge vet jag ingen som inte tycker hon är helt fantastik på det hon gör. det finns en anledning till varför vi i jämtland betealar henne för att åka 100 mil enkel väg varje månad för att kunna ta våra hästar till henne.

*Delvis kl*

Jag fick samma ordinationer av min vet. som Radon fått av sin, dock släpptes inte min häst ut, men det var endast pga att det var så hårt i marken och ingen snö.

Min vet. trodde också att min häst fick sin fång av för ymnigt ätande av höensilage samt övervikt. (fick i princip inget kraftfoder).

Nu kommer jag ju aldrig att veta säkert om det var fång min häst hade, men det verkar som att många veterinärer går på lika linjer.

butta ÄR smärtställande. och jag håller med övriga, fång går inte över på en natt. enligt senaste forskning så finns inget som heter fångkänning, fång är fång och om man märker att hästen ömmar eller känns konstigt så har det redan skett saker i hoven. tyvärr.

min häst fick också mkt kraftfoder tidigare, men efter fånget så tål han inte det längre.

du skrev inget om sjukhage, du skrev rejsar i hagen. för mig innebär inte det några travsteg i en sjukhage.. men bra att hon är i sjukhage!

frågan är väl om din häst öht haft fång. det finns andra sjukdomar som orsakar vinglighet. kanske var hon bara öm i hovarna.

Det bästa man kan göra om man tror att en häst är på väg att få fång men det inte ”brutit ut” ordentligt är att ta ut hästen i snö-mkt enklare än att ställa den i 4 hinkar med iskallt vatten som man får byta titt som tätt. Tycker det var en utmärkt och uppdaterad veterinär åtgärd. Om nu den preliminära diagnosen var rätt så kanske det var snön som stoppade upp förloppet. HH

Det bästa man kan göra om man tror att en häst är på väg att få fång men det inte ”brutit ut” ordentligt är att ta ut hästen i snö-mkt enklare än att ställa den i 4 hinkar med iskallt vatten som man får byta titt som tätt. Tycker det var en utmärkt och uppdaterad veterinär åtgärd. Om nu den preliminära diagnosen var rätt så kanske det var snön som stoppade upp förloppet. HH

ja jag tycker också att det känns vettigt, men det är rätt många som försöker få det att låta som att jag håller på ta ihjäl min häst och att min vet ( utan att de vet vem det är heller) är talanglös :(

ja det är jag som är yr. svårt att tänka just nu som ni haglar svordommar över mig :( självlart är butta smärtstillande - men seken är den att vi fick inte i henne nåt alls förrän 2 dagar efter vi upptäckt att hon var dålig. och hon var inte halt innan och fick butta och hon är inte halt nu heller. så det märks ingen skillnad alls på hästen att hon får butta.

och oavsett om min häst travar runt i en sjukhage lelr vanlig hage så behövs det väääldigt få steg för att se om en häst är halt eller ej om man har öga för det. och det finns inte en människa i stallet som sett henne som halt. och det är inte små hobbyryttare jag delar stall med.

visst, det är inte säkert att de var fång - eller så var de fång som höll på att bryta ut men att de hann stoppas innan det blev allvarligt pga våra snabba insatser att behandla. framförallt att hon fick stå ute i en halvmeter snö på direkten och inte inne i flera veckor.. men som sagt så tror jag liiite mer på veterinären än på hobbyveterinärer.:) det finns en anledning till varför hobbyveterinärer inte få praktisera i verkliga livet.

*Delvis kl*

Jag fick samma ordinationer av min vet. som Radon fått av sin, dock släpptes inte min häst ut, men det var endast pga att det var så hårt i marken och ingen snö.

Min vet. trodde också att min häst fick sin fång av för ymnigt ätande av höensilage samt övervikt. (fick i princip inget kraftfoder).

Nu kommer jag ju aldrig att veta säkert om det var fång min häst hade, men det verkar som att många veterinärer går på lika linjer.

hur har det gått för din häst?

kul att höra nån som inte dömmer ut mig, min häst och min veterinär. jag gör mitt bästa för att göra min häst frisk och jag har valt att lyssna på en i alla jag känners ögon väldigt kompetent veterinär och inte göra en liten amatörutredning på buke och följa råden som den som har mest inlägg här ger - som tyvärr våldigt många verkar göra :crazy:

nog för att det finns bra folk här med, men nån stans måste jag ändå hejda mig och lyssna på nån som har utbildning.

hur har det gått för din häst?

kul att höra nån som inte dömmer ut mig, min häst och min veterinär. jag gör mitt bästa för att göra min häst frisk och jag har valt att lyssna på en i alla jag känners ögon väldigt kompetent veterinär och inte göra en liten amatörutredning på buke och följa råden som den som har mest inlägg här ger - som tyvärr våldigt många verkar göra :crazy:

nog för att det finns bra folk här med, men nån stans måste jag ändå hejda mig och lyssna på nån som har utbildning.

Min häst hade sin "fång" Jan- 06 och har "peppar peppar" än så länge inte haft något återfall.
Han hade enligt vet. ett lindrigt fånganfall, men då han ej röntgades eller hade några förändringar i/på hovarna, så vet jag ej än i dag om det verkligen var fång.

Jag har kunnat ha honom på bete samt att han går i stor hage på lösdrift resten av året.
Det jag har ändrat är att han får mer motion (speciellt på sommarhalvåret) samt att jag är försiktigare vid foderbyten och hagbyten.

Hoppas allt blir bra med din pålle :)

okej. hoppas det går fortsatt bra.

jag ska in och röntga min pålla om en månad ungefär. både knän och hovben bägge fram :)

Men vad menar du är hobbyveterinärer? Är Strömsholm, Helsingborgs veterinärkliniker inte uppdatgerade gällande fångvård? Den senaste forskningen visar ju ändå att det är stärkelse och fruktan som är en stor bov gällande fång. Att man då har en veterinär som anser att det inte är så, indirekt då man tycker att havre är OK samt att det är kraftigt hösilage som är orsaken, tycker jag känns konstigt. Visserligen har man sett att fetma hos häst hänger ihop med fång men inte om att det är en utlösande orsak i sig.

HH:

Men om hästen är rörelsepåverkad några dagar innan, som i det här fallet vinglig då man red och det är på de grunderna man ställt diagnosen fång, har då inte fång verkligen brutit ut? Alltså har inte inflammationen satt igång redan? Om det sedan får gå någon eller några dar innan behandling sätts in borde inte förloppet fortskridit?
Jag ställer mig också tveksam till om det verkligen handlar om fång här, om det enda symptomet är vinglighet.

Snö som kyla tycker jag verkar jättebra, likadant har jag hört det från min klinik, men att rekommendera havre tycker jag personligen inte låter så bra till en fånghäst med symptom.

iochmed att hästen får en näve havre per dag så anser jag inte det som utlösande. inte min veterinär heller (eftersom hästen hela sitt liv ätit 4kg havre per dag utan något som helst problem under kontollerade former av hösilagegiva) - men däremot så anser min veterinär att ca 30kg väldigt väldigt kraftigt hösilage kan vara utlösande - speciellt om man har en häst som i sig redan är överviktig. låter inte alls konstigt tycker jag.

varför min veterinär tycker hästen kan gå kvar på sin vanliga kraftfodergiva är för att det är nu när hon för första gången i sitt liv fått gå på fri giva hösilage som hon blev sjuk. innan åt hon ca 10kg hösilage och som sagt närstan 4 kg havre per dag. och inga som helst bekymmer. och resultatet av det enligt min veterinär är att bara hästen kommer ner på 10kg hösilage per dag så kommer hästen gå ner i vikt och därmed inte få fång igen och kan gå kvar på sin näve havre.

hästen är alltså inte överkänslig mot stärkelse eller insulinresistent och då borde det vara överutfodring som orsakat det. och är det överutfodring som orsakat det - ja då är det väl bara och reducera fodergivan så är det i sin ordning utan att behöva trixa allt för mycket.

låter det fortfarande konstigt?

med hobbyveterinärer menar jag folk som sitter bakom en skärm som hävdar att en utbildad och väldigt erkänd veterinär som har massor av erfarenhet ställer fel diagnos och fel behandling fast än att ni inte ens sett elelr utrett hästen.
strömsholm och co kan inte vara hobbyveterinärer då jag förmodar att de har veterinärlegitimation....

HH:

Men om hästen är rörelsepåverkad några dagar innan, som i det här fallet vinglig då man red och det är på de grunderna man ställt diagnosen fång, har då inte fång verkligen brutit ut? Alltså har inte inflammationen satt igång redan? Om det sedan får gå någon eller några dar innan behandling sätts in borde inte förloppet fortskridit?
Jag ställer mig också tveksam till om det verkligen handlar om fång här, om det enda symptomet är vinglighet.

Snö som kyla tycker jag verkar jättebra, likadant har jag hört det från min klinik, men att rekommendera havre tycker jag personligen inte låter så bra till en fånghäst med symptom.

Man kan nog inte backa utbruten fång med kyla. Men om en process just har satt igång är det inte otänkbart att förloppet kan lindras på det viset. Vad kylan troligen gör är att dra ihop kärlen så att det inte kommer ut så mkt vävnadsupplösande ämnen. Jag uppfattade att Radons häst hade ngt som kunde uppfattas som fångliknande under ngn dag bara men jag hittar inte det inlägget nu. Nu blir det ju mest spekulationer som vi inte får ngt facit på .

Visst måste det finnas gradskillnader även i helvetet, alltså att man faktiskt kan ha en liten liten attack av fång som knappt märks.

En näve havre kan knappast vara farligt. Men övervikt är det. Fettvävnaden lever ett eget liv och kan medföra en insulinresistens som går över när hästen blivit normalviktig. HH

Jo , jag tycker fortfarande det låter konstigt. Nu förstod inte jag att det bara handlade om en näve havre, men veterinärer brukar ändå rekommendera att man utesluter allt kraftfoder ur foderstaten, särskilt om det handlar om stärkelserikt foder som havre.

Man kan inte riktigt se till hästens historia då man bedömmer orsaker till fång. Många hästar har t ex tidigare alltid kunnat gå på bete, alltid kunnat gå i vanlig gräshage på vintern osv men en dag så får de ett fånganfall ändå.

Av den foirskning jag läst så orsakar inte övervikt i sig fång. Det måste finnas en utlösande faktor. Man kan inte säga att fetma ger fång. Rätta mig om jag har fel.

Fång börjar med en störning i mage/tarm. Har alltså hösilaget gett det? Det är där jag inte hänger med din veterinär. Det är alltså något i ganska liten mäng i hösilaget som orsakar fång. Är det foderbytena mellan hösilagebalarna kanske?

Jag har nu läst i den andra tråden du startade att du ändå uteslutit havre ur foderstaten och att du tagit till dig av andras råd där.

Man kan nog inte backa utbruten fång med kyla. Men om en process just har satt igång är det inte otänkbart att förloppet kan lindras på det viset. Vad kylan troligen gör är att dra ihop kärlen så att det inte kommer ut så mkt vävnadsupplösande ämnen. Jag uppfattade att Radons häst hade ngt som kunde uppfattas som fångliknande under ngn dag bara men jag hittar inte det inlägget nu. Nu blir det ju mest spekulationer som vi inte får ngt facit på .

Visst måste det finnas gradskillnader även i helvetet, alltså att man faktiskt kan ha en liten liten attack av fång som knappt märks.

En näve havre kan knappast vara farligt. Men övervikt är det. Fettvävnaden lever ett eget liv och kan medföra en insulinresistens som går över när hästen blivit normalviktig. HH

Nä, där är jag helt med. Kyla torde lindra förloppet och få det att avstanna tidigare. Men hästen har redan fått fång, det är det jag menar. När man märker det så är inflammationen där, eller? Man kan inte kalla det att hästen inte fick riktig fång när den är rölesepåverkad. Troligen är det ordvalen jag reagerar på.

Men finns det forskning som visar en direkt korrelation mellan övervikt och fång? Att enbart övervikt är en prediktor för fång? Och inte i kombination med foderbyte etc? Jag har inte hittat det. Däremot att de löper högre risk i kombination med någon ytterligare variabel.

Jag frågar för att jag vill lära mig...Kan enbart, tror du av vad du vet, ett stort hösilageintag utlösa fång? Vad är det då som gör det eftersom vi talar om grovfoder? Jag kan hänga med på resonemanget om det handlar om hösilage av sämre kvalitet, byte av balar osv osv men annars förstår jag inte riktigt. Är det fruktanet i hösilaget då som blir för mkt?

Men finns det forskning som visar en direkt korrelation mellan övervikt och fång? Att enbart övervikt är en prediktor för fång? Och inte i kombination med foderbyte etc? Jag har inte hittat det. Däremot att de löper högre risk i kombination med någon ytterligare variabel.

Jag frågar för att jag vill lära mig...Kan enbart, tror du av vad du vet, ett stort hösilageintag utlösa fång? Vad är det då som gör det eftersom vi talar om grovfoder? Jag kan hänga med på resonemanget om det handlar om hösilage av sämre kvalitet, byte av balar osv osv men annars förstår jag inte riktigt. Är det fruktanet i hösilaget då som blir för mkt?

Att vara moderat överviktig eller mer är lika stor risk faktor för fång som att ha haft fång förut, helt oberoende av vad man äter. Hullgrad 6 på en 9 gradig skala eller mer alltså, bara ett steg fetare än idealvikt . . Källan är en AAEPkonferens om fetma 2006.

Asplin m fl (Pollitts grupp) har framkallat fång på 9 av 9 smala friska ponnier enbart gm att ge insulininjektioner i 3 dagar. De hade inga andra sjukdomar, tarmarna var friska, ingen foderändring skedde.. Men alla 9 fick fång på alla 4 fötterna.

Fett kan alltså producera insulin därav länken till fång. Det spelar nog ingen roll vad man blir fet i dessa fall, ensilage, halm eller luft.

HH

Nu vet jag inte direkt men har läst forskning med motsatt resultat; att man alltså ej kan se enbart fetma som en prediktor. Säkert behövs mer forskning på området. Jag vet att man framkallat fång på smala hästar också genom insulin, men talar vi inte mer om diabetesrelaterad fång då? Är det inte diabetes de tjockare hästarna får? Som i sin tur leder till fång? Som t ex anfallet på hästen som nyss varit uppe i tråden. Där antas att fetman var enda utlösande orsak; det borde alltså då handla om en diabetes?

På människor vet man att fetma kan leda till diabetes. Nu vet jag inte andel i procent. Men genetiska faktorer t ex påverkar ju också till stor del. Inte bara till fetman utan till diabetes direkt. Det borde väl vara samma sak med hästar.

Jag hoppas att forskning och behandling går framåt rejält. Mitt eget sto var smal vid det här anfallet, vägde endast strax över 400 kg (halvblod, 163). Allt skött enligt boken, ingen synlig tarmstörning etc. På något sätt hoppas jag att vi kan se att hon har diabetes, annars vet jag inte hur jag ska kunna sköta henne ännu bättre...

Tycker många studier är samstämda i att fetma är en riskfaktor i sig. Kronfeld, Treiber och Pollitgruppen.

Hästarna i studien fick inte diabetes, inte heller hade de ngn hormonell sjukdom i sig. Men insulinet i sig gav fång. Detta är en banbrytande upptäckt som visar på en länk mellan hästar som har IR och fång. En häst kan ha insulin resistens för att den har en medfödd benägenhet för det. Men en häst utan varje sådant anlag kan sannolikt få en insulin resistens liknande situation i kroppen av sin egen fettväv..Fettväven lever liksom sitt eget liv och initierar utsöndring av insulin i sin strävan att få mat Däremot går detta rimligen till 100 % över när hästen blir smal igen.

IR är ovanligt hos halvblod. Men det finns ju många andra orsaker till fång – ngn infektion t ex. Det finns sannolikt flera specifika bakterier som kan framkalla fång, inte bara de som gillar fruktan. I USA är t ex Potomac horse fever förknippat med fång. (den finns inte här) HH

Jag förstår faktiskt inte riktigt. Säkert är jag förvirrad. Är inte en ökad insulinproduktion eller "överblivet" insulin som ej tas upp diabetes? Ger man inte hästarna diabetes/ ett diabetsliknande tillstånd när man ger dem mer insulin? Nu menar jag inte att de fortsatte att få sjukdomen utan att den förhöjda insulinhalten motsvarar en "naturlig" diabetes?

Som jag förstått det leder IR till diabetes precis som Cushings kan göra. Detta kan även ge fång. Att fetma kan ge diabetes som i sin tur ger fång förstår jag. Jag förstår också att den här diabatesen kan läka ut, precis som hos människor om man går ner i vikt. Men jag försår inte hur man kan "hoppa över" stadiet diabetes? Att bara säga att fetma ger fång, istället för att fetma ger ökad insulinproduktion/ diabetes o fång. Är jag förvirrad här? "Alla" problem med insulin benämns väl som diabetes, cushings, IR, fetma är bara orsaker till varför man får problem med insulin dvs diabetes.

Hästen i tråden måste ju ha antagits ha för hög insulinproduktion. Då måste det väl bero på en fetmarelaterad diabetes? Man kan ju inte säkert veta att det enkom är fetman/insulinet som gett fånganfallet. Veterinär antar det och därför anser man att fruktan/stärkelse inte påverkar hästen.

Hjälp mig gärna förstå.

jag tror vi börjar närma oss vad som hänt min häst :) antagligen därför veterinärern inte bedömde att havren var föralig för henne - utan fetman. och om hon går ner i vikt och HÅLLS där så är inte fång nåt problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar