Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

Lillhagna sidan gör fan mer skada än nytta. Alvarlig hur ska man kunna hålla en human hästhållning om man ska följa deras råd. Tänk alla stackare som är oroliga för sina hästar. Som inte har någon att kunna fråga om råd. Tror fasiken att dom blir förvirrade.

det går alldeles utmärkt. läser man bara i tabellen så får man koll på när fruktanhalten är extra hög. det som står där är knappast nåt dom hittat på. utan det är helt logiska fakta baserad på kunskap om gräset och det står samma saker i dom flesta undersökningar.

sen finns det alltid en risk med gräset! men är man smart så tillägnar man sig den kunskap som finns tillgänglig och ser till att hästen inte får mumsa i sig massa gräs en kall vinterdag med strålande sol. och det är inte alls något problem, för hur ofta är det såna dagar? för det mesta regnar det ju... ^^

mm det är svårt.. men jag tänker såhär:
-fruktan bildas i fotosyntesen. för det krävs solljus. dvs ju mer solljus ju mer fruktan produceras det.
-fruktan förbrukas när gräset växer.
-när gräset ej kan växa pga temperatur, torka etc så förbrukar inte gräset fruktanen, utan det lagras till bättre tider.

är det då tex sol=hög produktion av fruktan, och kallt=gräset kan inte växa så ingen fruktan förbrukas, blir fruktanhalten skyhög.

min fångis går i en nerbetad naturhage, där har han gått sen i höstas. bedömar det som säkrast eftersom han inte kan få i sig så mkt gräs då, även om fruktanhalten är högre i kort gräs - men på den här årstiden så är den hög i allt gräs nästan hela tiden. extra farliga dagar har han munkorg minst halva dagen.
alternativet skulle vara att ha honom i en av hagarna med långt gräs men med munkorg halva dagen varje dag. han får inte i sig någonting med den på och blir väldigt missnöjd.

på sommaren väljer jag långt gräs men som ej gått i ax till honom.

det enda helt säkra alternativet är ju grushage, men det tycker jag inte är mkt till liv....
,

men om man nu ska hålla på o "larva" sig med allt detta det kan ju inte rimligen gå
hur gör hästarna i det vilda tex så ofta får väl inte vilda hästar fång som de i fångenskap???

jag tänkte på det, detta med foderstater, vem och vad och hur är det påhittat att exakt si och så mkt behöver en häst? hur har man kunnat komma fram till det?
vilda hästar får ju knappast så mkt näring som vi proppar i våra hästar och endå vandrar de säkert miljoner mer mil under sina liv än de vi har i fångenskap så man kan ju inte skylla på att vi rider dem tycker inte jag, den lilla fjuttiga timmen/24timmar/dag är ju ingenting mot att vandra en hel dag.

Hur gammal tror du att en vildhäst blev?

knapplån

Jag har kommit fram till att detta med fruktanhalten är omöjlig att förutsäga. Jag har dessutom förstått det som att den kan ändra sig mkt snabbt.
Men min fånghäst stod inne de nätter vi hade frost. Men man måste nog hitta ngn medelväg.

Senast ändrad:

....om fruktanet på lillhägna....det är en mycket äldre undersökning....inte deras egen.
Det är smidigt & lätttillgängligt att titta där.....men man måste "läsa mellan raderna" & försöka hitta en egen lämplig väg då alla har det så olika.........vi gör ungefär som Centaur........fånggrimma på tillsammans med de andra hel eller halv dag berende på risk (tar av vid hö) & om de går utan en halv dag sätts dom i en hage mindre hage med gräs......men de kan inte få i sig stor mängd !
Tror som sagt att det inte är bara gräset men glöm inte att det är en läskig sjukdom som måste rehabiliteras på detta sätt........man får helt enkelt lägga ner lite extra tid på det - tycker också att det känns helt hysteriskt ibland, man får göra det bästa av situationen helt enkelt.
Gullan 86 - jag tror som du att det säkerligen är "för mycket" för Tamhästarna & vildhästar kan få lite fång med men det går inte så långt. // Mi

hur gör hästarna i det vilda tex så ofta får väl inte vilda hästar fång som de i fångenskap???

Vet knappt om man kan kalla dagens hästar som lever vilt vildhästar längre.

En "riktig vildhäst" som levde för länge sen och fick fång blev nog ganska snabbt uppäten.

Går inte jämföra vildhästar och tamhästar på det sättet. Medelåldern för en vildhäst är inte många år heller.

*delvis kl*

Våra hästar är mer eller mindre domesticerade. Vi har avlat dom för att vara nåt annat än vad dom har varit. Vi avlar för ett utseende, eller en kvalitet som inte skulle ha någon som helst betydelse i det vilda. Jag tror att ju mer vi ska "använda" hästen ju mer förändrade är dom. Ex hoppning, eller dressyr. Det blir inte samma förutsättningar för hästen och dess "krav" som förr.

De raser som förändrats minst är nog vissa kallblod, och ponnyer, det har varit dom som varit mest känsliga för fång. Min teori är att dom är "gjorda" att gå på ett kargt bete, med naturliga variationer. Det blir magert på vintern och mer mat på sommaren. Ta ex Islänningen. Det är kanske inte så konstigt att vissa får fång, dom är gjorda för att gå och gnaga i ett isländskt landskap, med dess flora och fauna. Sen kommer dom hit och vi sätter dom på en annan kost. Med feta beten på sommaren och så har vi bra, välodlat hö, med höga värden som inte kanske alls är det optimala för just den hästen.

Jag har haft ponny sen 91 och nu gått över till en av de grövre kallbloden, ardenner. Man måste ju se till hur dom är "gjorda", ett fett sommarbete för en vuxen häst som inte gör nåt är kanske inte så bra. Mina släpps på bete som unghästar, dräktiga, eller digivande ston. Annars behöver dom inte en fet vall.. En skogshage, som är lite mager kanske är bättre, eller en gammal åker som inte är gödslad så hårt med.. Likaså med vinterfoder.

Hellre ge en större mängd med grovfoder av bra kvalitet, men som efterliknar det naturliga. Ffa det är sååå sällan en häst arbetar så mycket att den behöver massa kraftfoder. Föl, unghästar, dräktiga och digivande ston kan behöva det. Har man hingst som är i bruk så kräver den ju mera mat med.

*svammel, svammel*

Men så ser jag på fodring av hästarna, vi ger dom alldeles för mycket och fel typ av foder. Sen kan alla bli sjuka.. Men det är synd att vi fodrar våra hästar sjuka, nu när till och med hästar med mer "blod" får fång.. Det måste bero på nåt..

Det är möjligt att ponnyer och andra grövre hästar har ändrats minst under åren. Men jag är inte riktigt säker på att jag tror det.
Men det är ju också så att olika hästraser kommer från olika delar av världen. Vissa hästar kommer från länder där det finns betydligt mer tillgång till mat under större del av året än tex på Island. Jag tror att det också spelar roll.

givetvis är det inte bra att stoppa i hästen mängder av kraftfoder. fast.. dom flesta fånganfall orsakas trots allt av gräset. sen ger överutfodring med kraftfoder en mängd problem ändå, kolik, magsår, beteendeproblem... och en störd mage är mer utsatt för fång såklart. men det är främst gräset som triggar det.

jag tror ökningen av fång på senare år beror på två saker: klimatet (ffa dom varma vintrarna) och att fler hästar går ute/på gräs året om. tidigare var det vanligt att "fina" hästar inte gick ut.

givetvis är det inte bra att stoppa i hästen mängder av kraftfoder. fast.. dom flesta fånganfall orsakas trots allt av gräset. sen ger överutfodring med kraftfoder en mängd problem ändå, kolik, magsår, beteendeproblem... och en störd mage är mer utsatt för fång såklart. men det är främst gräset som triggar det.

jag tror ökningen av fång på senare år beror på två saker: klimatet (ffa dom varma vintrarna) och att fler hästar går ute/på gräs året om. tidigare var det vanligt att "fina" hästar inte gick ut.

Vi grundar nog hela vintrarna med att proppa i hästarna på tok för mycket kraft. Sedan blir gräset det som startar allt.

Det är möjligt att ponnyer och andra grövre hästar har ändrats minst under åren. Men jag är inte riktigt säker på att jag tror det.
Men det är ju också så att olika hästraser kommer från olika delar av världen. Vissa hästar kommer från länder där det finns betydligt mer tillgång till mat under större del av året än tex på Island. Jag tror att det också spelar roll.

Tar man England och Irland så har dom en tillväxt hela året. Det går ju ner på vintern, men inte som här då det står stilla helt, då kan jag ju tänka mig att dom kanske är känsligare än våra "infödingar" ;)

även hästar som bara äter hö får fång så....

Visst är det så men den största boven tror jag är övervikten. Hur dom blir det finns det många orsaker till. För mycket hö kraft hösilage men framför allt för lite träning.

En känslig mage kanske inte klarar nåt kraftfoder alls. Och går den med en irriterad mage så är det ju lättare att det utlöser. Min ena fick ett fånganfall av medicinering, men hon är inte alls känslig för gräs, det verkar vara en annan typ av fång då.

Ja varma vintrar gör att gräset inte stannar av som förr. Det ger regnigare somrar som gör att gräset växer mycket mera på sommaren med och befinner sig i tillväxt fas i stort sett hela tiden. Det växer till tidigare på våren med. Det gör att gräset är starkare, likaså höet, om man inte tar det så att det blir bättre värden.

Men hästarna måste ju klara höet. Så det är ju något annat som är startskottet. Överhull? För mycket socker i maten? Ex i färdigfoder har oftast melass och betfor.

Gör de leriga hagarna att hästarna äter snusk ute och får en tarmstörning? Det varmare klimatet gör mera regn och det gör mera vatten på backen och geggigare hagar.

Tar man England och Irland så har dom en tillväxt hela året. Det går ju ner på vintern, men inte som här då det står stilla helt, då kan jag ju tänka mig att dom kanske är känsligare än våra "infödingar" ;)

Jag är inte riktigt med på hur du menar?
Min häst är en newforest ponny så hon borde vara ganska väl anpassad till det skånska klimatet. Men kanske inte till att det ibland är minusgrader?

Sedan undrar jag vilket jag nog har försökt med tidigare om det inte ibland är bristen på bete som kan vara en av anledningarna till att vissa hästar får fång. Jag tror inte riktigt på att inte låta dem gå ute på bete på sommaren. När jag var ung var det en självklarhet att hästarna skulle på bete i alla fall i min värld. Jag minns att jag reagerade ganska mkt på det när jag sedan började med hästar igen efter flera års uppehåll och upptäckte att det inte alls verkar vara så vanligt med sommarbete längre, inte här i skåne i alla fall.

Jag är inte riktigt med på hur du menar?
Min häst är en newforest ponny så hon borde vara ganska väl anpassad till det skånska klimatet. Men kanske inte till att det ibland är minusgrader?

Sedan undrar jag vilket jag nog har försökt med tidigare om det inte ibland är bristen på bete som kan vara en av anledningarna till att vissa hästar får fång. Jag tror inte riktigt på att inte låta dem gå ute på bete på sommaren. När jag var ung var det en självklarhet att hästarna skulle på bete i alla fall i min värld. Jag minns att jag reagerade ganska mkt på det när jag sedan började med hästar igen efter flera års uppehåll och upptäckte att det inte alls verkar vara så vanligt med sommarbete längre, inte här i skåne i alla fall.

Jag vet en häst som fick kraftigt exem av vårat gräs under sommaren. Den var från Irland och det spekulerades i att hon inte klarade den enorma skillnaden som blir i gräset på bara några veckor, även om hon gick i en mindre hage så blev det en störning av de starka gröna stråna som kom upp.

Likaså blir det när det blir kallt, så blir det en ganska stor drastisk skillnad i det gröna på en kortare tid. Det kan ju ge en tarmstörning.

England och Irland har ju ett varmare klimat vilket gör att gräset växer i stortsett hela året, jämfört med här.

När jag hade fått min första ponny -91 så var det ett helgerån att inte släppa dom på bete. Jag tyckte att det var synd att dom ska gå och tjocka på sig under några månader och bara vråläta för att sedan "bantas" under vintern. Han fick några fånganfall innan jag lyckades övertala de runt om kring mig om att det var bättre för honom att inte gå på bete utan kan gå kvar och gnaga i en magrare hage. Gick han kvar i samma hage och maten inte vart för mastig och gräset för långt så klarade han sig från fång. Han kunde även gå på "bete" i en hage som var ordentligt betad av andra innan och då släpptes han under sena halvan av sommaren.

En hage utan mat kan ju självklart ge fånganfall, hästen får ju inte någon mat då. Men ge lite halm och hö att mätta magen med. Det blir ju en tarmstörning om hästen går och pillar i skiten och äter sånt som den normalt itne skulle göra om den inte vore hungrig.

Jag menade inte att ett bete = betesvall med mkt näringsrikt gräs. Med bete menar jag att hästen går i en hage där det växer gräs. De hästar jag träffade på i min ungdom gick inte på gräsvallar utan i naturbeteshagar.

Jag tror att det är viktigt att hästen får i sig alla de vitaminer och annat nyttigt som det färska gräset innehåller. Dessutom mår de bra av att gå omkring och äta vad de vill.

Min ponny har gått i naturhage hela sommaren. Jag släppte henne på vallen för ett par veckor sedan för nu börjar betet ta slut. Hon har inte alls blivit tjock denna sommaren, trots att hon är en lättfödd typ.

Min ponny har gått i naturhage hela sommaren. Jag släppte henne på vallen för ett par veckor sedan för nu börjar betet ta slut. Hon har inte alls blivit tjock denna sommaren, trots att hon är en lättfödd typ.

Min också, jag lyckades hålla honom någolunda smal hela sommaren.
Men när vi släppte över till vinterhagen (också naturhage) blev han genast tjock! Nu kämpar vi på igen att försöka få honom smalare. Han får bara hö fortfarande så det finns inget att ta bort i foderstaten... Ibland blir man galen av fånghästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II