Sv: Fång tråd
*delvis kl*
Våra hästar är mer eller mindre domesticerade. Vi har avlat dom för att vara nåt annat än vad dom har varit. Vi avlar för ett utseende, eller en kvalitet som inte skulle ha någon som helst betydelse i det vilda. Jag tror att ju mer vi ska "använda" hästen ju mer förändrade är dom. Ex hoppning, eller dressyr. Det blir inte samma förutsättningar för hästen och dess "krav" som förr.
De raser som förändrats minst är nog vissa kallblod, och ponnyer, det har varit dom som varit mest känsliga för fång. Min teori är att dom är "gjorda" att gå på ett kargt bete, med naturliga variationer. Det blir magert på vintern och mer mat på sommaren. Ta ex Islänningen. Det är kanske inte så konstigt att vissa får fång, dom är gjorda för att gå och gnaga i ett isländskt landskap, med dess flora och fauna. Sen kommer dom hit och vi sätter dom på en annan kost. Med feta beten på sommaren och så har vi bra, välodlat hö, med höga värden som inte kanske alls är det optimala för just den hästen.
Jag har haft ponny sen 91 och nu gått över till en av de grövre kallbloden, ardenner. Man måste ju se till hur dom är "gjorda", ett fett sommarbete för en vuxen häst som inte gör nåt är kanske inte så bra. Mina släpps på bete som unghästar, dräktiga, eller digivande ston. Annars behöver dom inte en fet vall.. En skogshage, som är lite mager kanske är bättre, eller en gammal åker som inte är gödslad så hårt med.. Likaså med vinterfoder.
Hellre ge en större mängd med grovfoder av bra kvalitet, men som efterliknar det naturliga. Ffa det är sååå sällan en häst arbetar så mycket att den behöver massa kraftfoder. Föl, unghästar, dräktiga och digivande ston kan behöva det. Har man hingst som är i bruk så kräver den ju mera mat med.
*svammel, svammel*
Men så ser jag på fodring av hästarna, vi ger dom alldeles för mycket och fel typ av foder. Sen kan alla bli sjuka.. Men det är synd att vi fodrar våra hästar sjuka, nu när till och med hästar med mer "blod" får fång.. Det måste bero på nåt..