Fång tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång tråd

FYRA kg kraftfoder till en liten ponny??? en fångponny dessutom!? är du skvatt galen?

Jag missade att det var en ponny! ännu mer :eek::eek:

Varför så mycker kraftfoder skulle jag gärna vilja veta, speciellt om den även står på fri ensilage.
I mina öron låter det som att tigga om fång....

ja det låter sjukt mycket! och troligtvis helt onödigt. min fånghäst är ju 27 år och pga sin ålder ganska svårfödd, men han håller sig jättefin på en foderstat av grovfoder (hö, lusern, betfor), lite vetekli, olja och 800g eggersman revital cubes, pellets särskilt framtaget för fånghästar. spannmål kommer jag aldrig mer våga att ge honom..

FYRA kg kraftfoder till en liten ponny??? :eek: :eek: en fångponny dessutom!? är du skvatt galen? :crazy:

inte ens min stora dressyrhäst som är fullt frisk och tränas 6 dagar i veckan får så mkt kraftoder! han får drygt en fjärdedel....

Detta är inte en liten ponny utan en stor tunn C-ponny som dessutom ger di till ett stort föl.
Jag har kontakt med en veterinär och folk på kraft för att min ponny har svårt att hålla hull..hon har med nuvarande foderstat inte ens haft fångkänningar i år så det tycks ju fungera..
kan även tilllägga att när hon tävlades på elitnivå så åt hon 3 kg havre och 1-2 kg kraft turbo(finns inte längre) och då va hon i slimform snygg som få.

Man kan inte dra alla hästar över ett sträck utan man måste se hur dom ser ut och hur dom tillgodoser sig maten.

det hjälper inte. så mkt kraftfoder är att be om att hon får fång igen. :(

c-ponny är en liten ponny ju.... och har hon svårt att hålla hullet så finns det bra foder som inte är farliga för en fånghäst. lusern och olja tex.

veterinärer brukar inte vara särskilt kunniga på fång tyvärr. med den foderstaten är hon en tickande bomb.

Detta är inte en liten ponny utan en stor tunn C-ponny som dessutom ger di till ett stort föl.
Jag har kontakt med en veterinär och folk på kraft för att min ponny har svårt att hålla hull..hon har med nuvarande foderstat inte ens haft fångkänningar i år så det tycks ju fungera..
kan även tilllägga att när hon tävlades på elitnivå så åt hon 3 kg havre och 1-2 kg kraft turbo(finns inte längre) och då va hon i slimform snygg som få.

Man kan inte dra alla hästar över ett sträck utan man måste se hur dom ser ut och hur dom tillgodoser sig maten.

Det är ju jättebra att din häst har klarat sig utan fång!
Men jag tycker fortfarande att du har fått lite konstiga råd. Om du med folk på kraft menar ngn som är anställp på foderbolaget Krafft så har jag läst deras rekommendationer och är inte helt övertygad om att de är de bästa. De vill naturligtvis dessutom sälja sitt foder. De har betalt för att rekommendera det.

Jag vet inte om jag förstod dig rätt. Men om jag hade ett sto som fick sitt första fånganfall under sin första dräktighet så hade jag tänkt mig för mer än en gång innan jag betäckte henne igen. Men jag är inte veterinär. Däremot har jag bestämt mig för att inte betäcka mitt sto som har haft ett lindrigt fånganfall för två år sedan. Dels pga en viss risk att det kan vara ärftligt (är väl inte helt konstaterat än men ändå). Men kanske framförallt för att det finns en risk för att hon får fång under dräktigheten. Men jag är kanske lite orolig av mig, i alla fall för min lilla häst.

Det sista du skriver förstår jag inte.
Stärkelse innebär en ökad fångrisk. Sedan är det klart möjligt att just dräktiga och digivande ston har en högre energiomsättning så att risken då minskas. Det vet jag inte. Med korn är ju risken för att det blir för mkt som rinner över till grovtarmen större (om jag har förstått det rätt).

Du har inte tänkt tanken att det kan vara just det att hon har ätit så mkt kraftfoder under så lång tid tidigare som har gjort henne extra känslig? Detta är bara en egen fundering jag har och inte ngt jag direkt har läst.

Senast ändrad:

ja det låter sjukt mycket! och troligtvis helt onödigt. min fånghäst är ju 27 år och pga sin ålder ganska svårfödd, men han håller sig jättefin på en foderstat av grovfoder (hö, lusern, betfor), lite vetekli, olja och 800g eggersman revital cubes, pellets särskilt framtaget för fånghästar. spannmål kommer jag aldrig mer våga att ge honom..

Har hittat en återförsäljare av eggersman här i närheten och har funderat på dessa. Är det lätt/svårt att få ihop en bra fodestat med det fodret?
Min häst börjar bli sig lite till åren och jag tycker han föll ur lite förra vintern och har letat bra "fånghäst-krafftfoder" och hittade detta, tycker du det funkar bra?

Jaha! :(
Nu har jag hamnat i fångträsket med:crazy:

Min häst behandlades för första gången för ungefar 7 veckor sen för hovledsinflammation. Efter 3 veckor återbesök och nu i fredags på återbesök igen med besked om att han var frisk och att jag kunde börja på att träna upp honom igen.

Jag åker glad till stallet lördag för att rida igen för första gången på 7 veckor och upptäcker att hästen har fått fång:eek:

Och nu står jag här som de flesta andra och vet inte hur jag ska bete mig.
Har pratat med 2 olika veterinärer och 2 olika hovslagare och alla säger i stort sett olika:confused:

Vet 1: Ge medicin (finadyn) 5 dagar. Hålla honom still i boxen ungefär en vecka, sen kan man börja gå lätt med honom på mjukt underlag om han inte har ont. Absolut ingen överansträngning.

Vet 2: Stillastånd i box eller sjukhage i 6-8 veckor. Eft. 6 veckor röntgen för att kolla vidare behandling. Även om skorna behöver bytas får du inte röra dom på 2 veckor, vänta tills han inte har ont längre...

Hovslagare 1: (jätte duktig och erfaren har jag hört) Så fort han börjar att må bättre och inte har ont kan du börja gå med honom. Använd sunt förnuft och se hur han mår, börja att träna upp efter det. Det är ingen fara att ta bort skorna och ev. sätta på nya om det behövs redan denna vecka.

Hovslagare 2: Ta alltid bort skorna på en häst som har fång. Låt honom stå still ungefär 2 veckor, sen släppa ut i mjuk hage utan bete. Sätt på skor igen efter ungefär en månad.

:confused::confused: Vad gör man????

Jag vill gärna ha av honom skorna, eftersom att jag tycker dom sitter dåligt och är rädd att dom kan förvärra saken. En annan häst i stallet var skodd på samma vis och visade sig vara full med blåmärken i sulan, när skona togs bort.

ja det gör jag. det är dock ganska dyrt, ca 300 kr för 25 kg. eggersmann har en hemsida, om du googlar så hittar du den. där står det vad det innehåller.

möjligt att han skulle klarat sig utan om jag ökade lusernet ännu mer, men då får jag även öka veteklin och han är en sån som tröttnar på foder. så ju fler sorter ju bättre är det.

butta är det som fungerar bäst mot fång, så testa det först. sen är frågan, hur ont har han?? butta kan slå ut magen ytterligare så om han kan stå på en mjuk bädd utan att ha ont så är det bäst att inte ge något smärtställande.

min personliga åsikt baserat på egna och andras erfarenheter är att så snart hästen är villig att gå, dvs när den inte längre har ont, så kan den få komma ut och röra på sig. jag tycker inte att boxvila i ett halvår, som vissa förespråkar, är försvarbart med tanke på hästens mentala hälsa, och hästens kropp är gjord för att vara i rörelse - det kan inte vara bra att ha den orörlig mer än högst nödvändigt. så när hästen kan gå ut (utan smärtställande då givetvis) kan man låta den göra det. men underlaget bör vara mjukt och slät. en ridbana är bra som hage. och har man en häst som inte vet sitt eget bästa och galopperar omkring så måste hagen vara så liten att den inte inbjuder till fart.

ta av skorna och korta tån, tejpa på strålstöd (sök här på forumet på frog supports!). vissa vill sko med div sjukbeslag men för det första gör det mkt ont för hästen att få skor påspikade och för det andra ska den bara stå i en djup bädd ett tag.

Tack för ditt svar...

Veterinären har redan skrivet ut recept på finadyn. Han fick det redan lördag kväll (samma dag som vi upptäckte det). Varför är butta bättre? Vad är skillnaden? Varför skulle någon ordinera "second-best"?

Generellt har jag samma åsikt som dig - en häst ska inte stå still i onödan. Men man blir ju rätt så fundersam när man hör så mycket olika och när en del förespråker et halvt till ett helt år. Man vill ju inte göra något fel.

Jag har redan tagit beslut om att göra så som hovis 2 sa; " av med skon och korta tån". Ska åka till stallet nu och se hur det har gått. Sen ska jag passa på att mäta hovarna, så att jag kan beställa boots. Kan vara bra att ha i framtiden med och det är väl bäst att mäta på nyverkat hov.

Jag har läst igenom hela tråden:eek: och ska kolla lite närmara på frog supports också.

Kollade på detta keratex hoof hardener, men hittar ingen svensk återförsäljare känner du till någon?

ja men det är billigare att köpa utomlands. kolla ebay.co.uk :)

butta ger oftast bättre effekt vid fång, men om finadyne funkar så är det ju inte fel att ge det heller.. butta ska rapporteras till sjv så det är lite mer pappersarbete, kanske därför han valde det istället?

kan iaf tillägga att min häst var riktigt dålig, och han hade även sin höga ålder emot sig. han blev sjuk i feb/mars. fick stå inne så länge han hade ont, sen ut i sjukhage ett tag och sedan sin vanliga hage (gräshage). nu är vi ute och går promenader nästan varje dag. :) har dock alltid boa boots på sig när han går på grus eftersom han är barfota. även boots vintertid när marken är frusen. boots är en jättebra investering! då är det enkelt att raspa tån ofta.

kl

frog supports finns inte i sverige va?
Ni som har använt såna,vad har ni gjort dom av?

neoprenbootsen från horze är idealiska. vik dubbelt, klipp ut i rät stl och form och sen fästa med silvertejp.

och dom ska alltså bara sitta på strålen? lr har jag förstått fel?

Fick rådet av en hovis förut att hela hoven skulle ha något mjukt,fick med
mig ett jättetjockt "liggunderlag" ca 5 cm säkert som satt på hela hoven. funkade bra,men nu har jag inte hittat något idealiskt att ha..någon idé?

ja bara strålen. dels för att stödja hovbenet och dels för att minska trycket längs hovväggen. googlar du så hittar du mer info om hur och varför.:)

knapplån

Vad ska man tro när hovarna de senaste dagarna ofta har varit liiite varmare än vad jag tycker att de brukar vara? Jag har inte märkt ngt annat, ingen puls, rör sig som vanligt osv. Det är ganska varmt här kanske speciellt för en häst med början till vinterpäls.

har du honom ute på natten fortfarande? kan ju vara kylan som påverkar gräset.. här i bohuslän har det varit flera nätter med frost redan.
det är säkert ingen fara men bättre att vara på den säkra sidan.

Hon är ute fortfarande. Men vi har haft det ganska varmt. Det har inte varit frost alls. När det blir det kommer jag att ha henne inne.
Imorse var hovarna kalla (tar in henne två ggr om dagen).
Det är nog mest jag som oroar mig. Det är inte kul med fånghästar. Men det vet vi ju alla som läser den här tråden.

Hej alla!

Är lat och orkar inte läsa igenom hela tråden... Har en häst som hade lindrig fångkänning för två år sen. Då ändrade jag foderstaten till hö, lucern och betfor. Mitt problem nu är att jag vill försöka få upp energin på honom. Vad ger ni era fånghästar för foder som energin behöver ökas på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 447
Senast: Sedna
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar