Sv: Fång tråd
Jaha!
Nu har jag hamnat i fångträsket med
Min häst behandlades för första gången för ungefar 7 veckor sen för hovledsinflammation. Efter 3 veckor återbesök och nu i fredags på återbesök igen med besked om att han var frisk och att jag kunde börja på att träna upp honom igen.
Jag åker glad till stallet lördag för att rida igen för första gången på 7 veckor och upptäcker att hästen har fått fång
Och nu står jag här som de flesta andra och vet inte hur jag ska bete mig.
Har pratat med 2 olika veterinärer och 2 olika hovslagare och alla säger i stort sett olika
Vet 1: Ge medicin (finadyn) 5 dagar. Hålla honom still i boxen ungefär en vecka, sen kan man börja gå lätt med honom på mjukt underlag om han inte har ont. Absolut ingen överansträngning.
Vet 2: Stillastånd i box eller sjukhage i 6-8 veckor. Eft. 6 veckor röntgen för att kolla vidare behandling. Även om skorna behöver bytas får du inte röra dom på 2 veckor, vänta tills han inte har ont längre...
Hovslagare 1: (jätte duktig och erfaren har jag hört) Så fort han börjar att må bättre och inte har ont kan du börja gå med honom. Använd sunt förnuft och se hur han mår, börja att träna upp efter det. Det är ingen fara att ta bort skorna och ev. sätta på nya om det behövs redan denna vecka.
Hovslagare 2: Ta alltid bort skorna på en häst som har fång. Låt honom stå still ungefär 2 veckor, sen släppa ut i mjuk hage utan bete. Sätt på skor igen efter ungefär en månad.
Vad gör man????
Jag vill gärna ha av honom skorna, eftersom att jag tycker dom sitter dåligt och är rädd att dom kan förvärra saken. En annan häst i stallet var skodd på samma vis och visade sig vara full med blåmärken i sulan, när skona togs bort.