Fång hos fullblod?

Texaz

Trådstartare
Mitt dräktiga fullblodssto har idag diagnostserats med fång. Inte särskilt vanligt hos fullblod, dessutom är hon inte i något överhull...

Någon annan som har erfarenhet av fång hos just fullblod, vet tyckte även hon att det var enormt klurigt....

Stod dessutom och "krampade", men som vi bedömde det var det för att hon ville, men inte kunde röra sig

Någon som har erfarenheter???

Sv: Fång hos fullblod?

Usch, stackars er!

Jag har aldrig hört talas om ett fullblod som fått fång och det är väl främst ponnyer som drabbas, men de behöver inte vara överviktiga för att drabbas. Min ponny råkade ut för det för två eller tre år sedan, trots invänjning under hela våren drog han på sig fång i sommarhagen. Han är en vältrimmad ponny i bra hull. Då låg han ner i hagen längst ner och åt. Ville verkligen inte resa sig, utan ramlade samman när han reste stig upp, riktigt otäckt! Då hade han 4:e gradens fång, nära på att avlivas på plats till att bli en ponny som tävlar aktivt. Han klarade sig utan både sänkninagr och rotationer och har efter fånganfallet tävlar 110 cm hoppning och LA dressyr.

Håller verkligen tummarna för er!

Jag har varit med om ett fullblod som fick fång men det var VÄLDIGT länge sedan, typ på 60-talet. Minns att jag fick sitta och skritta honom i ett så kallat djupstall - typ vindskydd åt hästar som gick ute. Han försökte skrapa av mig mot stolparna. Minns inget vettigt men det är det enda fullblod jag har hört talas om som haft fång och jag har träffat åtskilliga...:angel:

På nittiotalet när jag jobbade med fullblod hade vi ett sto som hade fång som visade sig när hon var högdräktig. Hade nog börjat som förlossningsfång.

Ja förlossningsfång har jag hört om, samt fång av sjukdom, som cushings syndrom, och även belastningsfång hos dräktigt fullblodssto.
TS:
Fång har ju olika orsaker och naturligtvis kan då även fullblod få det. Måste varit en koveterinär...

Undrar om du och jag tänker på samma? Högdräktig och frostgräs?

Eller, kanske inte. Choo var nog efter att du slutat.

Ja jag har ju en riktig hästveterinär som dessutom kontaktade Strömsholm innan medicineringen sattes in. Vi koncentrerar oss på att rädda stoet, och hoppas att fölet klarar sig....
Stoet är definitivt INTE överviktigt, försöker tvärtom hålla hullet på henne.
(belastniongsfång
Kan inte förstå vad som utlöst fånganfallet, förutom ömma fötter...

Min första tanke var: Lever fostret?

Jag vet ett fullblod som fick lindrig förlossningsfång på grund av att en del av moderkakan blev kvar inne i livmodern = förgiftning som ledde till fång.

Mitt arabiska fullblod fick fång sommaren 2008. Vi vet inte varför idag, men berodde antagligen på att saker och ting inte stod rätt till i hennes kropp. Hon var inte heller överviktig eller hade andra logiska förklaringar med hårt bete eller något sånt, det bara kom. Dock gick det inte bra för henne, men hennes fång är än idag ett mysterium för min veterinär..

Senast ändrad:

Choo var ju bebis. (Minns när jag tävlade dressyr på henne, 2 år gammal).
Tror det var Joysan, eller så kan det ha varit Emma.

Ja jag har ju en riktig hästveterinär som dessutom kontaktade Strömsholm innan medicineringen sattes in. Vi koncentrerar oss på att rädda stoet, och hoppas att fölet klarar sig....
Stoet är definitivt INTE överviktigt, försöker tvärtom hålla hullet på henne.
(belastniongsfång
Kan inte förstå vad som utlöst fånganfallet, förutom ömma fötter...

Ursäkta men är den skodd eller barfota???

Du skriver att du inte kan förstå vad som utlöst fånganfallet förutom ömma fötter och med det borde du väl mena hovar?? Sedan står det ngt lite högre upp om belastningsfång..

Det är väl inget konstigt om du har ett (förmodligen snart högdräktigt fullblod) som är barfota och uppvisar smärta i sina hovar för det leder ju till belastningsfång....

Förstår du vad som är den mest troliga orsaken till det utlösande fånganfallet???

Jag har en valack, korsning arab/New Forest som fick fång för första gången för ca 3 veckor sedan. Han är 19 år och definitivt inte fet, snarare svår att hålla hull på...
Han blev skodd på morgonen och symptomen kom på em då han haltade kraftigt. Vetrinären kom samma kväll och hon sa att det inte var foderrelaterat (vet inte hur hon avgjorde det dock) men att det varit en jobbig höst för hästarna och att det troligen var flera saker som samverkat för att orsaka fången. Några dagar innan det hände kom första frosten här, vet inte om det påverkade oxå.

Han fick Metacam i 6 dagar och blev sedan bra. Har kunnat rida efter att det hände.

Kan oxå nämna att han går tillsammans med en något överviktig shettis... jag hade snarare trott att hon var den skulle kunna få fång här och inte han!

Men va?! Rider du på en häst som hade fång för tre veckor sedan?? :eek: Hästen ska ju stå på boxvila då.

Min ponny fick stå i ett halvår med noga igångsättning från veterinär.

Är du verkligen säker på att det var fång han hade? Röntgade ni hovarna?

Det var vad jag trodde oxå, men vetrinären sa att det bara var "lokalt i hovarna" och skulle snart gå över. Han skulle stå inne en (1) dag och sedan ut i snön tyckte hon. Efter några dagar var det ingen värme eller puls. Han visar ingen smärta (är snarare pigg), började med tömkörning i fredags. Ingen röntgen har gjorts på honom... Ingen synlig påverkan på hovarna heller.
Jag är oxå förvånad och funderar en hel del på detta, tycker det är konstigt att det gick över så fort! Men han fick ju medicin direkt samma dag som det hände. Funderar mycket på vilken inverkan hovslagare hade på detta eftersom ömheten och pulsen kom efter att hovis varit här. Har sett att han varit lite ömfotad förut efter hovslagning, men inte på långa vägar som denna gången.

Hon är skodd just pga att hon ömmar för mycket barfota. Inte heller är hon särskilt stor än, bara i femte månaden.
Fölet rör sig så där har nog inget gått snett.

Kan faktiskt inte hitta någon riktig orsak, frostgräs känns inte så aktuelllt då det varit så pass varmt länge nu.

Nåja, det är ju inte alltid man kan finna orsaken, och viktigast är ju att hon blir frisk.

Du skrev att hon har haft svårt att hålla hull. Du har inte gett för mycket kraftfoder så det blivit överbelastat med stärkelse i tarmarna?

Annars är det säkert så att även hästar kan få störda insulinnivåer vid dräktighet. Det ger fång.

Lycka till!

Har varit med om ett fullblod med fång, oxå fölsto. Vad som orsakats hennes problematik vet jag inte då det hände långt innan jag började jobba på stuteriet, men det är ju inte jättevanligt bland blodisar. Hon är den enda jag träffat på med fång, och då har jag nog bebelandat mig med närmare 2500 fullblod, minst. Skulle gissa på belastningsfång, men det är svårt att säga, i femte månaden är fostret litet... tråkig sjukdom är det iaf :(

Du menar att hon har varit barfota:confused:

Den skulle jag ha välskodd hela tiden på fram.

Be att ngn som kan fullblodsfötter tar den.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka