fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

*kl*
Och även lite *ot*
Min fång-häst går än så länge kvar i sin "gräsfria" vinterhage, jag törs inte släppa iväg honom på bete utan min ständiga tillsyn.

Nu har jag lite tankar till att göra en ny hage i skogen istället (så jag kan ha kvar honom hemma), Det är inte så mycket gräs men ganska mycket sly, (självklart kommer han isåfall vänjas in väldigt försiktigt)

Nu till min fråga är det "farligare" med sly än gräs?

Jag har för mig att de icke strukturella kolhydraterna är lättsmälta men då borde ju inte fruktan vara en sådan om hästen inte kan ta ta upp den alls?

Uppdelningen i icke strukturella (NSC) och strukturella kolhydrater är litet konstlad och har inte med smältbarheten att göra. Vissa, t ex Andrea Ellis, föredrar därför att dela upp kolhydraterna i sådana som spjälkas av hästen och sådana som måste jäsas innan de kan komma till nytta.

Fruktan är enligt det första systemet ett löslig NSC. Enligt det andra systemet kan den inte spjälkas av hästens enzymer men är ett utmärkt substrat för grovtarmens mikrober (även de elaka). Stärkelse är en icke löslig NSC som kan spjälkas skapligt (beroende på hur den är förpackad dock). Det som inte spjälkas kommer ner i grovtarmen och fermenteras. HH

Fruktan är enligt det första systemet ett löslig NSC. Enligt det andra systemet kan den inte spjälkas av hästens enzymer men är ett utmärkt substrat för grovtarmens mikrober (även de elaka). Stärkelse är en icke löslig NSC som kan spjälkas skapligt (beroende på hur den är förpackad dock). Det som inte spjälkas kommer ner i grovtarmen och fermenteras. HH

Så hästen kan alltså ta upp fruktan i grovtarmen? Eller vad menar du med "ett utmärkt substrat"? Men det blir störningar i grovtarmen om det kommer för mkt på en gång som med stärkelse? Eller? :confused: :D

Nej hästen kan inte ta upp fruktan i grovtarmen men mikroorganismerna där kan bryta ner fruktan till mjölksyra ättiksyra propionsyra el smörsyra.
Problemet är att om floran inte är anpassad bildas för mycket mjölksyra vilket inte kan tas upp.
PL

Okej, tack! Tror jag har någorlunda kläm på det nu! :smirk:

Då måste jag fråga en sak till. Är det bara mjölksyra som hästen inte kan ta upp? Ättikssyra, propionsyra eller smörsyra låter inte som någonting som hästar skulle kunna tillgodogöra sig? Det låter inte så trevligt med dessa syror i grovtarmen.

De är basen för hästens förmåga att tillgodogöra sig energi från fiber o är hästens långsamma energikällor.
PL

Knapplån!

Men är det inte så att fång är en "välfärdssjukdom" som i första hand beror på för mycket mat? Jag har aldrig haft någon häst med fång men så har jag också varit noga med att hålla nere vikten på dem genom att stalla upp dem på natten och vänja in dem långsamt på gräs.

Mina grannars ponnyer har haft fång flera ggr. Jag har varit på dem att de ska ta in dem över natten och inte låta dem bli så övergödda men de lyssnar inte :devil: Eller så är de bara lata.

Behöver inte att vara en väldfärdssjukdom även om det är lätt att tro det. Min fick fång och han var då inte överviktig... Helt normal, precis som idag.

Men det beror också på vilken slags fång hästen har.

De är basen för hästens förmåga att tillgodogöra sig energi från fiber o är hästens långsamma energikällor.
PL

Tack för svaret. Först tyckte jag att jag aldrig hört talas om att maten först omvandlas till syror men nu har jag letat upp mina gamla kemiböcker. Det är inte klokt vad man glömmer.

KL
En okvalificerad gissning, är att mycket problem kommer av obalanser i tarmfloran. Vissa ökar på sin känslighet in absurdum tills de får fång av att nosa på lite kraftfoder, eller ta några strån som kommer upp. Har en sån, som efter en "reningsperiod" sakta ökar sin tolerans. tack vare tarmfloregynnande foderstat!

Ska jobba på att få en helhetsyn på det här med fång, för att skydda hästen från problem. Men den här tråden går nästan förvillande djupt ner i detalj, hänger inte med på kemin här tyvärr!:cry: Ska komma med lite frågor till er kunniga snart!:bow:

Det här med stärkelse i kraftfoder, påverkas den något av framställningen?Hästen här hemma verkar tåla vissa spannmål som är kokade, i ett färdigfoder, men blir urdålig av en näve helhavre. Det är något som jag går o grunnar på, skulle han tåla upphettat spannmål? varför går det bra med myslin men inte korn eller havre i minimala mängder?

Hästen är av det svårfödda slaget, tränar rejält och är hyfsat musklad. borde inte vara i riskgruppen kanske, men får fångsymptom direkt av spannmålen. Förutom av olika omställningar. Som att en ny bal är blötare, eller några grässtrån vuxit till efter regn osv.

Nu har jag inte läst hela tråden! Men enligt Margareta Bendroth så innehåller grovfoder som slås på eftermiddagen/kvällen mycket mer fruktan än grovfoder som slås på morgonen. Hon rekommenderar att höet/ensilaget ska slås mellan 05 till 10 på morgonen, för att få så låg fruktanhalt som möjligt. Detsamma gäller betesgräsets fruktanhalt. Margareta skriver också att man kan vattna av fruktan från höet, genom att dränka det i vatten innan man fodrar. Den fruktan som betfor innehåller kan du också vattna bort till stor del, blötlägg betforen rejält och sila av överflödigt vatten innan utfodring.

KL
Det här med stärkelse i kraftfoder, påverkas den något av framställningen?Hästen här hemma verkar tåla vissa spannmål som är kokade, i ett färdigfoder, men blir urdålig av en näve helhavre. Det är något som jag går o grunnar på, skulle han tåla upphettat spannmål? varför går det bra med myslin men inte korn eller havre i minimala mängder?

.

Korn och i ännu högre grad majs, har stärkelsemolekyler som är svårtillgängliga för hästen. Hettar man upp, mikroniserar eller på annat sätt processar spannmålet så blir det mkt lättare för hästen att ta hand om stärkelsen i tunntarmen. Havre däremot, är så lättillgängligt så man vinner inte nkt på att processa det. Tveksamt därför om det är orsaken för din häst.

Natasja-betfor innehåller inte fruktan.

HH

Nu har jag inte läst hela tråden! Men enligt Margareta Bendroth så innehåller grovfoder som slås på eftermiddagen/kvällen mycket mer fruktan än grovfoder som slås på morgonen. Hon rekommenderar att höet/ensilaget ska slås mellan 05 till 10 på morgonen, för att få så låg fruktanhalt som möjligt. Detsamma gäller betesgräsets fruktanhalt. Margareta skriver också att man kan vattna av fruktan från höet, genom att dränka det i vatten innan man fodrar. Den fruktan som betfor innehåller kan du också vattna bort till stor del, blötlägg betforen rejält och sila av överflödigt vatten innan utfodring.

Jag undrar om det stämmer att man kan vattna ur fruktanet från hö? Jag har också läst det men undrar om det stämmer. Stärkelse är ju inte så vattenlösligt precis och eftersom fruktan liknar stärkelse rent kemiskt så borde det väl inte heller vara vattenlösligt?

Den totala mängden s k lösliga kolhydrater minskar vid vattläggning. Fructan ingår i den fraktionen. HH

Korn och i ännu högre grad majs, har stärkelsemolekyler som är svårtillgängliga för hästen. Hettar man upp, mikroniserar eller på annat sätt processar spannmålet så blir det mkt lättare för hästen att ta hand om stärkelsen i tunntarmen. Havre däremot, är så lättillgängligt så man vinner inte nkt på att processa det. Tveksamt därför om det är orsaken för din häst.

Natasja-betfor innehåller inte fruktan.

HH

Vad bra att Betfor inte innehåller fruktan!

OK. Men hur nyttigt är det att ge blötlagt hö till en fånghäst? Jag tycker inte att hö som har legat i vatten är så trevligt - men det gör ju kanske hästen. Men efter ett tag så "vaknar" ju en del små trevliga organismer till liv. Finns det inte ngn risk att tarmfloran påverkas? Hur länge ska man i så fall låta höet ligga?

15+15 min kall vattläggning med vattenbyte i mitten kan reducera ickestrukturella kolhydrater (och kalium) med upp till 50 procent enl en studie. Men det är förståss bara meningsfullt om man vet att man har ett hö som har väldigt hög halt och ska fodra en fånghäst.. Annars helt onödigt. HH.

15+15 min kall vattläggning med vattenbyte i mitten kan reducera ickestrukturella kolhydrater (och kalium) med upp till 50 procent enl en studie. Men det är förståss bara meningsfullt om man vet att man har ett hö som har väldigt hög halt och ska fodra en fånghäst.. Annars helt onödigt. HH.

Tack för svaret. Det känns som om jag börjar förstå detta nu. Jag visste ingenting om fång tidigare, Är det vanligt att hö har hög halt av fruktan? Vi har slutat att ta eget hö och då vet man kanske inte när det är slaget.

Senast ändrad:

Egentligen har jag två frågor till och jag ber om ursäkt för jag inser att det är överkurs. Det spelar nog inte ngn roll i detta sammanhang. Men det är ca tjugofem år sedan jag läste kemi och de tjocka böckerna på engelska känns ganska svåra att ta sig igenom för tillfället.
Vad är en strukturell kolhydrat?
Finns det olika sorters stärkelse? Jag minns det som att stärkelse är långa kedjor av glukos. Vad är i så fall skillnaden mellan olika sorters stärkelse? Längden på kedjorna, grenade kedjor eller andra byggstenar än glukos?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka