fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Aha, tack för svar!
Men hur är det med Diamond V? Det är fermenterat jäst, står det. Men hur det är med jästen, levande eller "död"?
Är det bra jäst? Jag såg att bakjästen har flera innehåll, som man kan ge till en häst. Aminosyror, betmelass, osv.

kl

Är det vanlig jäst ni pratar om som "bakjäst", sån som köps i vanlig matvarubutik?

N

Jag ger protexin till min fånghäst. Någon som har erfarenhet av det? Jag har läst på företagets sida om vad det innehåller men hur pass bra är det? Min ponny hade ett lindrigt fånganfall i slutet av hösten. Det var hovslagaren som såg det i vänster bakhov. Jag märkte det alltså inte på henne trots att jag alltid kollar henne och rider henne mkt. From den dagen han såg det har hon ätit protexin. Jag har minskat betet, ger henne lusernpellets. betfor och foderjäst. Hon har inte fått ngn fångkänning än. Men jag har ju egentligen inte ngn aning om protexinets effekter på henne och jag vågar inte ta bort det. När jag pratade med veterinären förstod jag det som att hon ska äta det alltid. Jag ger henne det gärna men är samtidigt lite nyfiken på om andra har ngn erfarenhet av det.

kl

Är det vanlig jäst ni pratar om som "bakjäst", sån som köps i vanlig matvarubutik?

N

Jäpp! Det stämmer bra. Det är ju nåt som heter Saccharomyes carrovisie som är i bakjästen. :) Jag ger min shettis 10gram per dag blandat i uppblötta betforn varje dag ihop med lusernhacket.

Det ska nog HH svara på, för hon kan sin sak!
Jag gav min shettis foderjäst, men nu får han bakjäst (en sån där vanlig jäst, som man köper på ICA).
Min shettis får även lusern, betfor o bakjäst. Det funkar bra, tycker jag. han har inte uppvisat några fångsymptom i år, vilket jag tycker är kanon!

Han får även tokosel 1gång i veckan för muskeluppbyggnad.

Svarar flera.
Jag hittar inga som helst data om bakteriekulturen i probimin. På en träff kan man gissa att det är en laktobacill. Det finns inte mkt studier om laktobaciller som probiotika till häst. En som använt L. rhamnosus hade ingen effekt medan en som testat L pensosus hade gynnsam effekt på vuxna hästar men gjorde föl med diarré sämre..

Så jag vet inte om Probimin är lika bra som bakjäst.

Vad gäller Vimital finns också oklarheter. Det verkar som den innehåller levande jäst, fast litet otydligt. Om man anser sig behöva spårämnena och aminosyrorna kanske det är en produkt man vill ha. Men 259 SEK för 800 gram jäst och 200 gr vitamin, spårämnen och några aminosyror får man väl jämföra med vad det kostar att köpa jästen för sig.

Natasha - ja jag tycker fodermedlen i din fångfoderstat verkar trygga.

Det är rimligt att tro att risken för att få fång av bete minskar om man minskar/tar bort spannmål ur foderstaten.

HH

probimin -levande mjölksyrakulturer o metaboliska kostfibrer inehåller. inulinfibrer o fyra olika typer av mjölksyrakulturer. minimum 1 miljard/10g biologiska aktivamjölksyrakulturer med bifidobacterium lactis,lactobacillus casel. metabolisk kostfiber i form av inulin, bestående av fruktooliigosackarider och fruktopolysackarider

likvärdigt med jäst eller?

Min burk innehåller Bifidobacterium lactis, Lactobacillus plantarum, L. bulgaricus, och L. casei.
Då ingen av dem är jäst utan alla bakterier så vet jag inte om man kan kalla dem likvärdiga.

Har läst forskning om vilka mikroorganimser som man hittat hos häst, vilka som växer till om man ger fångframkallande sockerarter/stärkelse etc. Kommer tyvärr inte ihåg nu vad det stod, men jag hittade artiklarna via safergrass.org och Pollits forskning.

Har hört om flera hästar som fixat bete bättre tack vare probimin. Det var nån som skrev ett inlägg här på buke om en liten ovetenskaplig studie där det fungerade och man såg skillnad på hästarna. Vad jag förstått används det en hel del inom travet och man har sett ökad prestation hos hästarna.

Min burk innehåller Bifidobacterium lactis, Lactobacillus plantarum, L. bulgaricus, och L. casei.
Då ingen av dem är jäst utan alla bakterier så vet jag inte om man kan kalla dem likvärdiga.

Har läst forskning om vilka mikroorganimser som man hittat hos häst, vilka som växer till om man ger fångframkallande sockerarter/stärkelse etc. Kommer tyvärr inte ihåg nu vad det stod, men jag hittade artiklarna via safergrass.org och Pollits forskning.

Har hört om flera hästar som fixat bete bättre tack vare probimin. Det var nån som skrev ett inlägg här på buke om en liten ovetenskaplig studie där det fungerade och man såg skillnad på hästarna. Vad jag förstått används det en hel del inom travet och man har sett ökad prestation hos hästarna.

låter ju lovande- hoppas att det är bra då, det är ju billigare än protexin eller vad det nu heter har jag för mig, fast det skiljer kanske på burkstorlek?

Efter att ha läst igenom hela denna tråd för första gången känns det som om min misstanke nog stämmer...

Min häst hade något som antagligen var ett fånganfall i somras. Jag har länge misstänkt att allt har med hennes mage att göra: Hon hade stått på betäckning i omgångar och varit hemma emellanåt. Alltså många foderbyten och stress. Hon hade redan innan känslig mage, la mer som koblajor ibland än "kottar" som andra hästar.

På stuteriet åt hon hösilage. Jag antar att varje bal har sin egen bakteriekultur, kan det stämma? Alltså kanske hösilage av ny kultur varje dag (det stod många hästar där...) = foderbyte. När hon var "klar" på stuteriet kunde jag inte ta hem henne till stallet där jag var inhyrd pga influensa där, ingen dunderhit att ta dit ett ev nydräkigt sto då. Dessutom skulle jag ju inte kunna fortsätta betäckningen pga karens om hon inte var dräktig. Alltså var jag tvungen att ta hem henne till nyinköpta gården och släppa direkt i gräshagen, utan tillvänjning. (Säg inget, jag har redan ältat detta tusen gånger i mitt huvud och förebrått mig själv!).

Tre veckor senare hade hon det som nog var ett fånganfall. Feber, svullna ben, ömma hovar. Fick Finadyne, blev bra på två dagar. Dock har inget synts i hoven efteråt. Har en superduperhovslagare som är mkt intresserad av fång, så han är noggrann. Om det var fång hann det inte gå så långt, tack och lov.

Sedan hon blev dräktig har hon levt ett mycket lugnt liv och hennes baj ser bra ut. Började strö med halm och det äter hon förstås, vilket verkar bra för magen. Riktigt "fin" dynga!!!

Men nu är jag supernervös för att gräset som kommer upp ska sabba allt igen. Gissa om jag kollar extra noga när jag mockar... Ska nog börja ge henne jäst.

Tack alla underbara människor som delat med sig av sin stora kunskap i denna tråd!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

//tina_tiger

Probiotika är f n en diffus historia. Den kanadensiska veterinären Scott Weese har gått igenom förekommande preparat inom området för människor och djur och funnit att många inte deklarerar tydligt vad som ingår, väldigt sällan deklarerar vilken stam av en bakterie man använt (vilket är jätteviktigt eftersom det bara är vissa stammar som har de önskade effekterna). Vidare innehöll en del helt andra bakterier och en del innehöll sjukdomsframkallande organismer. Inte många hade visats fungera i ngn studie.

Vad gäller häst så är det väldigt få mikroorganismer som hittills visat sig ha effekt. Dit hör dock Saccharomyces cerevisio -bakjäst- som i många studier visats skapa en gynnsam miljö i grovtarmen och bättra smältbarheten av fiber hos häst o ko. På vissa djurslag har man sett effekt mot antibiotikaorsakad diarrée och vissa clostridier.

De angivna bakterierna i Probimin saknar såvitt jag kan se dokumentation på häst. Därmed inte sagt att de inte kan fungera.

Vissa av preparaten i i denna grupp kan ha en gynnsam effekt som näringstillskott snarare än bakterietillskott. Det finns gott om aminosyror i dem.
Skulle jag ha behov av att förbättra tarmflora/funktion skulle jag välja vanlig bakjäst och betfiber/betfor och en skvätt linfröolja. Inte de dyra färdigblandningarna utan dokumentation. Men det är ju jag det!

Den som vill fördjupa sig i området kan googla på Scott Weese och Véronique Julliand.HH

Är det bättre att ge betfor än havre? Betforn innehåller väl mindre stärkelse?

halloj!
såg denna tråd och kom att tänka på vädret vi har här nu.
regnat har det mer eller mindre gjort i tre dagar nu, fint väder beräknas till helgen. = stor tillväxt av gräset och vad jag förstår av denna tråd även fructan.
jag ska inte lägga mig i diskussionerna här utan frågar bara vad du/ni skulle vidta för åtgärder inför denna explosion. (dra ner på kraftfodret, ha/hösilaget, ge jäst etc)

vad gäller mig har jag en kallblodstravare som inte haft fång, hon är inte smal men inte tjock. arbetas ganska hårt i dressyr, har för inte så länge sedan ökat kraftfodret med ½ kg (äter 1½kg havre, 0,5L korn, foderjäst, betfor, 7kg hösilage).
pga att hon inte orkade med arbetet.
ska jag dra ner havren igen och riskera träningen, eller vad? ska jag byta ut foderjästen mot det mer "säkra" bakjästen?

ska tillägga att jag betat henne på fint starkt gräs i stort sett varje dag 10-20 min. för "invänjning"

ursäkta om inlägget är rörigt!

halloj!
såg denna tråd och kom att tänka på vädret vi har här nu.
regnat har det mer eller mindre gjort i tre dagar nu, fint väder beräknas till helgen. = stor tillväxt av gräset och vad jag förstår av denna tråd även fructan.
jag ska inte lägga mig i diskussionerna här utan frågar bara vad du/ni skulle vidta för åtgärder inför denna explosion. (dra ner på kraftfodret, ha/hösilaget, ge jäst etc)
Jag tycker att din iakktagelse är bra.
När vi nån gång får regn hit också :crazy: så kommer jag stalla in min fånghäst på nätterna så hon har så lite tid på sig som möjligt att stoppa i sig de få grässtrån som finns i hennes hårdbetade diethage. Jag kommer fortsätta med min tarmflorestabilisering (Protexin) i dubbel dos och - jadu, hålla tummarna tror jag... :smirk:

Jag håller med om att HH ger mycket bra svar.

Det står kanske tidigare tråden men äter din shettis gräs också?

Nej, inte riktigt gröna gräs. Det är gammaldags gräs, om man säger så. Det är "gulgrönt". Inte så farligt, det är långt gammaldags gräs. Men han går som sagt på "magert" bete. Får stödfoder som lusern o betfor o så bakjäst samt tokosel. Hurså?

*knapplån*

Pratade med bekant igår som har kontakt med fler fånghästar än jag. Gillar bättre engelska indelningen med laminitis och founder. Har pratat med hovslagare som påstår att det inte finns något som heter fångkänning, antingen så har de fång eller inte. Själv tycker jag att man kan, som på safergrass se olika grader.

Men i alla fall, nu när solen varit borta någora dagar så är flera hästar bättre i fötterna. Detta beror antagligen på att gräset inte producerar lika mycket socker och regnet har ju gjort att det inte är lika stressat.

Min fråga är vad kan man göra för att hjälpa hästar som reagerar väldigt lite, men ändock reagerar, mot sockerhalterna i gräset. Hjälper probiotika, kanske lite. Det kanske gör att det inte blir värre än lite ömfothet. Men nånting händer när gräset producerar mer socker och frågan är om man kan på något sätt balansera upp hästen för att klara det bättre.
Som t.ex. rekomendationer att sk ursprungsraser kan må bra av att få tillskott av magnesium och kanel då deras ämnesomsättning ofta är lägre. Skulle en ökad ämnesomsättning göra att hästar klarar sockret bättre. Detta betyder att man också borde träna väldigt mycket med dessa hästar då träning också ökar ämnesomsättningen.

*KL*

Jag som har(eller förhoppningsvis haft) en "diarréhäst" undrar lite efter att ha läst er tråd, om en häst som pga av andra orsaker har mag o tarmproblem också kan ha lättare för att få fång?
Dvs om min häst redan har en mag/tarmstörning behöver jag vara extra försiktig och se upp med fång?

det undrar jag också, jag glömde skriva i mitt inlägg att damen haft kolik två gånger under våren..

Vill bara tala om att enligt Margareta Bendroth är fruktanhalterna lägst i gräset mellan klockan 3 på natten och tio på förmiddagen, så det kanske kan vara idé för er som vill låta hästarna beta lite att göra det just under dessa tider.
Fruktanhalten stiger också väldigt mycket om det varit frost på natten och sedan blir soligt, hårt betat gräs har också högre fruktanhalter!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka