Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Är det vanlig jäst ni pratar om som "bakjäst", sån som köps i vanlig matvarubutik?
N
Svarar flera.
Jag hittar inga som helst data om bakteriekulturen i probimin. På en träff kan man gissa att det är en laktobacill. Det finns inte mkt studier om laktobaciller som probiotika till häst. En som använt L. rhamnosus hade ingen effekt medan en som testat L pensosus hade gynnsam effekt på vuxna hästar men gjorde föl med diarré sämre..
Så jag vet inte om Probimin är lika bra som bakjäst.
Vad gäller Vimital finns också oklarheter. Det verkar som den innehåller levande jäst, fast litet otydligt. Om man anser sig behöva spårämnena och aminosyrorna kanske det är en produkt man vill ha. Men 259 SEK för 800 gram jäst och 200 gr vitamin, spårämnen och några aminosyror får man väl jämföra med vad det kostar att köpa jästen för sig.
Natasha - ja jag tycker fodermedlen i din fångfoderstat verkar trygga.
Det är rimligt att tro att risken för att få fång av bete minskar om man minskar/tar bort spannmål ur foderstaten.
HH
Det ska nog HH svara på, för hon kan sin sak!
Min burk innehåller Bifidobacterium lactis, Lactobacillus plantarum, L. bulgaricus, och L. casei.
Då ingen av dem är jäst utan alla bakterier så vet jag inte om man kan kalla dem likvärdiga.
Har läst forskning om vilka mikroorganimser som man hittat hos häst, vilka som växer till om man ger fångframkallande sockerarter/stärkelse etc. Kommer tyvärr inte ihåg nu vad det stod, men jag hittade artiklarna via safergrass.org och Pollits forskning.
Har hört om flera hästar som fixat bete bättre tack vare probimin. Det var nån som skrev ett inlägg här på buke om en liten ovetenskaplig studie där det fungerade och man såg skillnad på hästarna. Vad jag förstått används det en hel del inom travet och man har sett ökad prestation hos hästarna.
Jag tycker att din iakktagelse är bra.halloj!
såg denna tråd och kom att tänka på vädret vi har här nu.
regnat har det mer eller mindre gjort i tre dagar nu, fint väder beräknas till helgen. = stor tillväxt av gräset och vad jag förstår av denna tråd även fructan.
jag ska inte lägga mig i diskussionerna här utan frågar bara vad du/ni skulle vidta för åtgärder inför denna explosion. (dra ner på kraftfodret, ha/hösilaget, ge jäst etc)
Jag håller med om att HH ger mycket bra svar.
Det står kanske tidigare tråden men äter din shettis gräs också?