fång/Fruktan vilka fodermedel?

Sv: fång/Fruktan vilka fodermedel?

Havre däremot, är så lättillgängligt så man vinner inte nkt på att processa det. Tveksamt därför om det är orsaken för din häst.
Tack för svar!
Detta är ett huvudbry!
Skulle det inte kunna vara ett problem ens på en extremt känslig häst?

Det här med hel eller kross då. (Måste passa på då man stöter på proffs!!) Har jag hallucinerat eller kan det stämma att hästar reagerar mer på helhavre, både i temperamentet och i fångsymptom, än då de får krossad.
Det borde inte skilja då det är samma sak de får, snarare tycker jag att krossen borde tillföra hästen mer då det inte behöver tuggas lika noga.
Näringsbortfall pga förvaring stämmer inte heller då vi haft kross hemma och gjort i ordning för en vecka i taget.
Blir inte klok på det här!
Min arab blev het som en krutdurk då vi började ge hel i stället för krossad havre. trots mindre mängd. en påtaglig skillnad!

Egentligen har jag två frågor till och jag ber om ursäkt för jag inser att det är överkurs. ... Vad är en strukturell kolhydrat?
Finns det olika sorters stärkelse? Jag minns det som att stärkelse är långa kedjor av glukos. Vad är i så fall skillnaden mellan olika sorters stärkelse? Längden på kedjorna, grenade kedjor eller andra byggstenar än glukos?

Ja det är nog bukeöverkurs ! Kort så finns det 2 huvudtyper av stärkelsemolekyler - amylose –rak glukoskedja, svårsmält. Amylopectin - grenad kedja, större partiklar, mer lättsmalt. Ju mer amylose i förhållande till amylopectin desto mer svårsmält. Sen kan smältbarheten påvarkas av förpackningen – skalet i säden t ex och processning.

Strukturella kolhydrater kan inte spjälkas av enzymer utan måste bearbetas av mikrober för att bli tillgängliga för hästen i form av fettsyror. HH

Min arab blev het som en krutdurk då vi började ge hel i stället för krossad havre. trots mindre mängd. en påtaglig skillnad!

Det låter konstigt. Krossad havre skulle kunna tänkas tas upp ngt snabbare än icke krossad (även om det inte varit så i flera studier). Men i så fall skulle blodsocker/insulinnivån påverkas fortare av krossen än av helhavren. Här var det tvärtom.

Om det var samma parti av havre så är det svårt att förklara om inte ngt annat ändrades samtidigt.

Om det var ett annat parti havre är sannolikt det orsaken. Stärkelsemängden kan variera väldigt mellan sorter och partier. HH

*kl*
Och även lite *ot*
Min fång-häst går än så länge kvar i sin "gräsfria" vinterhage, jag törs inte släppa iväg honom på bete utan min ständiga tillsyn.

Nu har jag lite tankar till att göra en ny hage i skogen istället (så jag kan ha kvar honom hemma), Det är inte så mycket gräs men ganska mycket sly, (självklart kommer han isåfall vänjas in väldigt försiktigt)

Nu till min fråga är det "farligare" med sly än gräs?

hmm det där va en intressant fråga- med sly menar du de där förbaskade buskarna som sprider sig över allt? o hallonris då, ngn som vet om det.

HH du som har koll på det mesta kanske kan ge oss ett svar el ngn annan förståss

hmm det där va en intressant fråga- med sly menar du de där förbaskade buskarna som sprider sig över allt? o hallonris då, ngn som vet om det.

HH du som har koll på det mesta kanske kan ge oss ett svar el ngn annan förståss

ho ho HH eller ngn annan som vet

Det låter konstigt. Krossad havre skulle kunna tänkas tas upp ngt snabbare än icke krossad (även om det inte varit så i flera studier). Men i så fall skulle blodsocker/insulinnivån påverkas fortare av krossen än av helhavren. Här var det tvärtom.

Om det var samma parti av havre så är det svårt att förklara om inte ngt annat ändrades samtidigt.

Om det var ett annat parti havre är sannolikt det orsaken. Stärkelsemängden kan variera väldigt mellan sorter och partier. HH

Vet inte om det är någon sanning i det här, men den påstådda narkotiska effekten som fettet i vithavren har på vissa hästar, lär visst inte vara så med svarthavre. Min fundering är kan det vara så att när den krossade havren härsknar försvinner den narkotiska effekten ur den. Havrekross ska ju helst inte vara äldre än 14 dagar när man utfodrar den. Helena har säkert koll på detta!

Helena!

Jag skulle vilja ha tips om foder till en fångkänslig travare!
Hade ett riktigt fånganfall i höstas med efterföljande buttakur!
Hon har nu fått gå i en hage med lite gräs, hon har gått där sedan vintern. Nu verkar hon ha fått fångkänning igen, puls och värme. Tagit bort henne från gräshagen, kommer i fortsättningen att få gå i gruspaddock. Det jag märkte sista dagarna också var att hon inte åt upp de 2*2 kilona hö hon fick i hagen, antagligen för att det fanns för mycket gräs att gnaga på då.
Hennes (vikt drygt 500 kg) foderstat ser idag ut så här 6 kg (3*2kg) fint tidigt skördat hö med mycket blad, fri tillgång av ett senare skördat hö på natten. Morgon och lunch får hon 1,2 kg per tillfälle hel vithavre (Sang), på kvällen 1,5 kg kornkross som blöts upp tillsammans med 0,3 kg betfor, hon får också en dl rapsolja på morgonen och 0,75 dl på kvällen. Mineralfodret är Homeopathusets Minesyl. Jag har tänkt att sluta med det mineralfodret och börja ge ett koncentratfoder istället.
Har du några råd till mig om hur jag ska utfodra henne för att slippa fångkänningarna?
Antagligen hade hon redan lite fångkänningar i fjol sommar utan att vi visste om det.
Jag har funderat på att skaffa Dynavena 20% koncentrat! Vad tror du om det?
Höets analys är MJ 8,3 smb rp 42 och det är tyvärr ett blandprov av de två sorternas hö vi har. Vet ej tidpunkt på dygnet då höet slogs.
Hästen tränas för start på travet, har även startat.

Jag skulle vara jättetacksam om du har något tips att komma med!

!

För en häst som fått betes/foderrelaterat fång flera gånger och olika tider på året skulle jag helt utesluta spannmål. Varmblod som får fång brukar inte vara feta. Är hon en kallblodstravare kan hon ju vara tjock, i såfall skulle jag banta henne, men starthästar är ju sällan det.

Energin skulle jag basera på fibrer och fett. Lägga pengar på ett riktigt bra grovfoder eller ersätta grovfodret med lusern om det inte finns bra att tillgå. Linfrökaka, betfor, rapspellets, olja är OK energikällor. Jag skulle ge 10 gram bakjäst per dag ngn månad då o då och aldrig släppa på gödslat bete.

Det framgår inte på dynavenas hemsida vad fodret innehåller. Gissar att det innehåller spannmål men vet inte.

HH

Jag ser inga risker med slybete. Stärkelsen lagras längre in än de delar hästen äter. Hallonsly är en favorit bland mina hästar. HH

Tack för ditt svar!

Det är ett varmblod som idag är i lagom hull, har dock en enorm aptit så det är inget svårt att få henne tjock om man vill.
Det här ingår i dynavenas foder, jag vet dock inte fördelningen i % i de olika fodren:
Svart havre
Tunt skal och fetare kärna, ger direkt muskelenergi.

Korn
Ger energi, och innehåller fettbildande proteiner.

Majs
En av de bästa muskelbyggande proteinkällorna.

Soja och solrosfrön
Mycket bra proteinkällor, samt innehåller rikligt med solrosfrön essentiella fetter som ökar foderupptagningen i tarmarna och förhindrar foderförstoppningar.

Linfrön
Se ovan, samt har mycket god inverkan på hovar och hårrem.

Johannesbröd
Ger en lugnande effekt på nervsystemet.

Havreskal
För att få ett högt fiberintag, viktigt för tarmarbetet.

Torkad lusern
Förutom ängsgräs den bästa tänkbara proteinkällan.

Frukt och oligosackarider
"Druvsocker" höjer direkt blodsockret.

Alger
Ökar näringsomsättningen samt näringsupptaget.

Omega 3
Nödvändigt för celldelning och immunförsvaret, deltar i energiproduktionen samt fungerar som transportör av syre. Bra för huden, blir ej torr.

Alla råvaror är ångkokta, vilket innebär att fodret:
är 100% dammfritt
är extremt lättåtkomligt
förbrukar minimal energi för nedbrytning

inga konserveringsmedel behöver tillsättas

innehåller minimala mängder av melass, en energikälla som är
fettbildande och ger negativa nedbrytningseffekter på levern.
Viktig observation: Hästar som överreagerar på "färsk havre" får absolut inga negativa effekter på den ångkokta havren som ingår i fodret. Enbart dom goda muskeluppbyggande effekterna.

Ovanstående är kopierat från dynavenas hemsida. Jag ska försöka ta reda på lite mer om det, exakt innehåll och så. Det är ju ett mycket dyrt foder!

Pulsen i hovarna är inte lika distinkt längre, bara efter att hon inte ätit gräs på ett och ett halvt dygn. Jag ska titta på ett alternativ när det gäller hennes foderstat, där jag tar bort all spannmål. Tyvärr har vi bara en viss mängd hö kvar av fjolårets skörd och det är i princip omöjligt att få tag i mera bra hö här i trakten innan den nya skörden. Därför kan de bara få en viss mängd av det bättre hö per dygn och sedan får de äta det senare slagna höet.

Natasja

Håller helt med HH här...Du ska nog ta bort all spannmål, o ge din häst ett naturligt foder såsom betfor, lusern, linfrö, olja o så är bakjästen kanon...Ger min shettis dessa foder, dock! Han har fångkänningar (inte uppvisat några fångsymptom i år men han fick det förra vårvintern).

Dynavena är ett onödigt dyrt foder, innehåller ju spannmål bl a korn, majs, havre, osv. Jag skulle ge min häst "naturliga" foder. Jag ger min fölmärr dessa foder oxå, även om hon inte har fång o har aldrig haft det heller, men hon blev jättefin på det. Men jag föredrar faktiskt naturligt foder.
Sen så vet jag inte riktigt hur "farligt" havren är för en fånghäst, heller.
Men det kan HH svara på, för hon är riktigt duktig på allt!

Bakjästen kan du prova ge din häst. Bra för magen, det innehåller något latinskt (kan inte stavningen....:crazy: ) och betfor är ju bra för tarmfloran. Ger mina hästar det alltid, för jag tror att det lugnar deras magar om jag t ex byter vallfoder (dom har fått samma grovfoder både hö o hösilage av samma bonde i flera år).

Jag ser inga risker med slybete. Stärkelsen lagras längre in än de delar hästen äter. Hallonsly är en favorit bland mina hästar. HH

o därmed bra "föda/bete" till en fånghäst? så dodsson o horoells foder för hästar som har svårt att hålla hull ska man skita i fast det står på säcken att det är stärkelse reducerat???

Jag skulle ge 10 gram bakjäst per dag ngn månad då o då och aldrig släppa på gödslat bete.

Så när probimin burken är slut så kan jag lika gärna bara anv mig av jäst då o förhoppningsvis uppnå samma resultat?

KL

Vad är skillnaden mellan Probimin o vanlig bakjäst?
Jag ger min shettis 10gram bakjäst (vet inte om det låter mycket, men han är en "förvuxen" shettis).
Han fick hippos foderjäst tidigare, det är väldigt smakligt o luktar gott. Han gillade det skarpt, o bakjästen gillar han skarpt, oxå! ;)

HelenaHandberg!
Har du hört talas om Vimital Harmoni? Mineral/vitamintillskott med jästfraktioner av arten Saccharomyces cerevisiae.
Är det något o ge alla mina hästar? Det står iaf att det är bra o ge till fölmärrar med fölungar, osv. Har aldrig provat, o tycker att det verkar intressant!
Med tanke på Saccharomyces cerevisiae, som finns i denna burk.

Senast ändrad av en moderator:

ja det vet jag inte exakt, tänkte att HH skulle berätta det:D

Ja, vi väntar på att HH tittar förbi här... :D

Ni som använder av spannmålsfria foderstater till era fånghästar!
Kan ni ha dem på något grönt gräs överhuvudtaget då?
Min fundering var om toleransnivån för gräs blir högre då man uteslutit spannmål i foderstaten?

Har nu räknat på min travare och kommit fram till att detta skulle kunna fungera på pappret i alla fall!
6 kg tidigt skördat hö
3 kg sent skördat hö (egentligen har hon fri tillgång halva dygnet)
2,2 kg lucernpellets
1,5 kg betfor
3 dl rapsolja (Vilken olja tycker ni att man ska använda?)
0,4 kg linfrökakepellets
mineraler

Vad tror ni om den foderstaten, kan den hjälpa min häst?

Ska försöka svara på dina frågor! ;)

Min shettis kan äta lite gräs, som finns utanför hagen där jag har min fölmärr med ungen.
Men annars är det "gammaldags" gräs i shettisens hage.
Han har jag vänjt in successivt dessa veckorna innan jag vågade släppa ut honom i denna lilla beteshage (inte gröna gräs, men det har varit lite gräs där) o han har klarat sig bra. Men han har ätit betfor, lusern o jäst utan avbrott o jag tror/är bergsäker på att detta har bidragit till att han klarat sig bra från fången i år.
Efter midsommar ska jag testa flytta honom till en annan hage där får han vara i nån timme o se hur det funkar. Annars tror jag att slutet på juli-början på augusti månaden är det bästa för fånghästar.

Och din foderstat ser verkligen BRA ut, tycker jag!
Samma foderstat som jag ger min shettis o även fölmärren för hon b behöver stödfoder pga fölet vid sidan, o så äter hon gröna gräset.

Jag föredrar "naturligt" foder, o tror nog att det är bättre foder för hästar, egentligen.

Men det är HH som kan svara på det. Undrar hur "farligt" havren är för fånghästar speciellt större hästar.
Men när det gäller shettisen vet jag inte om han kan äta det.

Förresten! Du kan ju prova o ge 10gram bakjäst till din häst? Det innehåller....Saccharomyces cerevisiae (levande jäst, enligt HH).
Har börjat ge detta till min fölmärr, som jag blandar i betforn o lusernhack. Hon märker väl inget att det ligger bakjästen i.

Svarar flera.
Jag hittar inga som helst data om bakteriekulturen i probimin. På en träff kan man gissa att det är en laktobacill. Det finns inte mkt studier om laktobaciller som probiotika till häst. En som använt L. rhamnosus hade ingen effekt medan en som testat L pensosus hade gynnsam effekt på vuxna hästar men gjorde föl med diarré sämre..

Så jag vet inte om Probimin är lika bra som bakjäst.

Vad gäller Vimital finns också oklarheter. Det verkar som den innehåller levande jäst, fast litet otydligt. Om man anser sig behöva spårämnena och aminosyrorna kanske det är en produkt man vill ha. Men 259 SEK för 800 gram jäst och 200 gr vitamin, spårämnen och några aminosyror får man väl jämföra med vad det kostar att köpa jästen för sig.

Natasha - ja jag tycker fodermedlen i din fångfoderstat verkar trygga.

Det är rimligt att tro att risken för att få fång av bete minskar om man minskar/tar bort spannmål ur foderstaten.

HH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka