Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Men förhöjda värden av fruktan eller någon form av socker/glukos kanske också får en systempåverkan.

Störningarna i grovtarmen dvs feljäsningen uppkommer när det kommer stora mängder fruktan eller stärkelse till grovtarmen.

Socker höjer insulinvärdet hos de IR. Höga insulinhalter kan sedan leda till kärlsammandragning.

Senast ändrad:

glömde

Enligt de senaste forskningrönen så är det inte längre säkert att endotoxinerna spelar så stor roll utan att de är exotoxinerna som troligtvis är i alla fall en av de framkallande faktorerna.

Ja det är svårt att veta :). Men eftersom dagen ändå är "snillen-spekulerar"-dagen så varför inte fortsätta:)

Kan det vara så att hästar liksom människor ändrar sin metabolism under livet, tänker på babyhull som växer bort, tonåringar som lägger på sig från att ha varit smala, äldre som lägger på sig etc. Alltså egentligen hormonella saker.
Och hormoner påverkas ju av vad vi äter.

Detta med fångnacke är intressant, en av mina hästar har någon form av allergi (har diskuterat detta med veterinär) och när hon blir känslig så kliar hon nacken så att det blir som en fångnacke (men som jag förstår det med vätska via histaminer) som sedan går ner. Har bestämt mig för att jag skall ta blodprov och kolla IGe (tror jag det är), just för att se om det finns antikroppar.

Jo, jag tror att äldre individer får ändrad metbolism. Alltså helt naturligt. Syns ju på folk och hundar osv med. Men vad som ger sådan 'kraftig' förändring, och så 'tidigt' (han växte ju fortfarande etc) har jag svårare tota ihop en teori om, annat än IR då, och isf en genetisk disposition, påspädd av foder osv. OCH, något man inte ska glömma tror jag - kastrering etc. Vi håller valacker och fertila ston odräktiga och det är helt 'fel' ur naturlig synvinkel. I naturen finns i princip inga hästar med så 'låga' behov som 'typ-hobbyhästen'. Dvs en valack eller fertilt icke-dräktigt sto, som går i hage dagtid, stall nattetid och rids 1 h/gång säg 5 dagar/v. Detta är hästar som inte bara har ett markant mindre behov än alla hästar i en frilevande flock, utan även förbrukar mycket mindre energi till rörelse osv än alla frilevande hästar i flock.

Något jag brukar leka med att fundera på är hur L skulle klarat sig i sitt naturliga habitat. Hade han fått fång då med? Eller hade han klarat de stränga, matfattiga vintrarna UTAN att bli ett spjälstaket, och ätit upp sig så han skulle klara två vintrar irad på sommaren. Och om han hade fått vara hingst i sitt naturliga habitat, dvs vandrat med flocken och sen endera lyckats fighta sig till en egen stoflock, eller dragit runt i en löst sammansatt hingstflock och beklagat att de inte lyckades behålla några brudar ;)

För IR är och förblir ju i mångt och mycket en extremt bra överlevnadsstrategi när det är svåra förhållanden.

Genom kastreringen kanske Du har hans hormonella förändring.

Frågan är väl vad som hade varit hans naturliga miljö?

A, finns en studie på frigående hästar "the Abaco Wild Horse Project" om miljöns påverkan på hovar. Dessa hästar levde i skogen på Bahamas, i och med storm och naturkatastrof flyttade sig hästarna närmare en farm då skogen förstördes. Det är stor farm, ca 1500 ha men annorlunda miljö jämfört med vad hästarna är vana vid, de rör sig väsentligt mindre än när de levde i skogen, deras reproduktionsförmåga har minskat etc och flera av dem har utvecklat fång. Nu har de återplanterats till skogen och de följer upp projektet. Vad de menar i stora drag är att näringen/fodret är extremt viktigt och att i samband med att hästarna flyttade sig till farmen så blev det låg-fiber och hög kolhydratdiet, vilket skall vara tvärtom och med högvärdigt protein samt att underlaget måste vara varierat.

FA, exotoxiner, alltså gift av döda bakterier eller?

Senast ändrad:

FA, exotoxiner, alltså gift av döda bakterier eller?

Nej tvärtom.
Endotoxiner finns inuti bakterien (endo betyder väl inuti ungefär). För att dessa ska komma ut måste bakterien dö.

Exotoxiner utsöndras av levande bakterier (exo betyder utåt eller liknande).

ok, tack.

Levande bakterier som vandrar runt i kroppen och producerar gift?

Eller levande bakterier som bara håller till i tarmen, producerar sitt gift där som sedan läcker ut och vandrar runt i kroppen?

Kom på en annan sak när det gäller feljäsning, hur stor betydelse har volymen i tarmen? tänker på hästar på fri tillgång eller rättare sagt hästar på stora grovfodergivor där fodret passar relativt snabbt i systemet jämfört med hästar på låga givor med längre passage/bättre upptag av näring per kg foder.

Senast ändrad:

Hmmm ingen aning om vad det finns för bakterier i resten av kroppen.

Men när det gäller fång så har jag förstått det som att de finns i tarmen. De finns där hela tiden även hos en frisk häst men då är det en balans mellan mikroorganismerna så att de snälla bakterierna är i övervikt (fel ordval men kommer inte på rätt ord). Det finns många "bra" bakterier och färre "dåliga". När det sedan kommer in massor av fruktan eller stärkelse i tarmen så typ kastar sig de farliga bakterierna över den goda maten och konkurerar ut de andra. Giftet tar sig ut gnm den läckande tarmväggen

men jag vet inte om levande bakterier klarar av att göra det. Om de gör det så antar jag att de inte kan leva utanför tarmen eftersom de lever av fibrer från fodret. Men detta sista stycket är bara egna funderingar och spekulationer.

Men det är bra spekulation:).

Förstår jag rätt om de elaka har vunnit kampen över de goda, tar över makten och förutom att vara elaka mot de goda så producerar de gifter som via försvagad tarmvägg tar sig ut i blodomloppet och detta förgiftade blod vandrar sedan runt i kroppen och förstör (mest i hovarna).

Tror Du att mängden foder i systemet kan påverka? Har för mig att i något av kapitlen i the welfare of horses pratade man om att för litet ts kunde skapa gasproducerande bakterier.

Genom kastreringen kanske Du har hans hormonella förändring.

Frågan är väl vad som hade varit hans naturliga miljö?

Kanske, förutom att förändringen då kom mer än ett år efter kastreringen. (Han är tidigt kastrerad, innan han var året fyllda)

Naturliga miljön är ju kullarna och hedarna i Wales =)

Så har jag förstått det i alla fall.

När det gäller mängden foder så gäller det nog att se till så att de snälla bakterierna mår bra dvs ge hästen tillräckligt med bra grovfoder ofta så att det kan bli bra balans. Jag inbillar mig i alla fall att det kan motverka feljäsningen, i alla fall lite grand.

Låter mysigt med hedar och kullar:).

För mina är det sex generationer sedan de levde med beduiner i tält, och föddes upp på kamelmjölk:laugh: Har för mig att det finns en polsk undersökning om just arabiska fullblods annorlunda ämnesomsättning jmfrt med andra raser, kanske är det så att de är extra känsliga för energi i form av socker?

Senast ändrad:

Lillen har nog ett antal generationer sen det var karga hedar osv.. Men det är lite intressant det där vilka raser de tycks hittat mest predisposition för IR på. Vissa känns ganska logiska, som just welsh. Även om de är förädlade med arabblod så är det ju ursprungligen en 'naturras'. Andra känns betydligt mindre otippade. Men mest troligt har de ju formats av sin miljö, även om det är LÄNGE sen.

Vi har ju inte lyckats få 'typshetlandsponnyn' att 'fatta' att den inte lever på de extremt karga Shetlandsöarna längre och således kan skruva upp sin metabolism ett par - fjorton snäpp =)

KL

På tal om gifter etc, så vet jag att jag läst någonstans (tror att det var i en bok om islandshästar) att man behandlar fånghästar med antibiotika. När jag googlade står det även på apotekets sida om fånghästar:

Medicinsk behandling i form av antiinflammatoriska/smärtstillande läkemedel, eventuellt antibiotika, laxermedel och paraffinolja.

Är det någon som stött på det som behandling i ett akut fångskede, dvs att en veterinär har ordinerat antibiotika?

Jag har inte träffat på det men har läst om att man gör det (eller testat det) i USA. Men vad jag förståt fungerar det bara i förebyggande syfte. När man väl upptäcker anfallet är det ju så dags.

Aha. Fast i boken om islandshästar verkade det som om det sattes in när anfallet redan börjat. Men jag har ju ingen aning om hur effektivt det egentligen är!

Jag har läst om detsamma, fast inte i samma bok som dig utan när jag smurfat runt. Att antibiotika satts in vid redan konstaterad fång. Dock inte fördjupat mig i det, och verkar inte vara 'standard' någonstans utan mer förekomma ibland?

Stod det ngt om att det hjälpte?
Jag menar att när hästen väl blir halt, rör sig underligt osv så har det ju redan startat. Sedan kan det antagligen förhindra att anfallet fortsätter.

Jag har egentligen aldrig förstått hur det slutar.

Googlat lite:

The 14th annual Bluegrass Laminitis Symposium, hosted Jan. 25-27 by R.F. (Ric) Redden, DVM, and his wife, Nancy, of the International Equine Podiatry Center, unveiled many recent advances in the mechanisms of laminitis, navicular disease, and various shoeing and trimming methods.

[...]

One of the biggest revelations of the symposium was Pollitt's presentation on his laminitis work at the Australian Laminitis Research Unit, in which he discussed carbohydrate overload-induced laminitis. It seems likely that carbohydrate overload provides an very favorable environment for Streptococcus bovis bacteria in the hindgut, in which case its population explodes (doubling about every 12 hours). With this abnormally large bacterial population, Pollitt theorizes that the bacterial toxin weakens the mucosal barrier of the gut, allowing the toxin to reach the bloodstream and thus the feet, where it activates enzymes that degrade the laminar attachment of the hoof to the foot in vitro. Pollitt has found that virginiamycin antibiotic administered before carbohydrate overload prevented laminitis in many cases, and that some enzyme inhibitors minimize the damaging effects of the S. bovis-activated enzymes.

"Perhaps this is why it's eluded us for so long," Pollitt concluded. "It looks like a normal process that has gotten thrown out of balance."

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=992 (kräver reg och inloggning men är gratis)

Jag har läst om detsamma, fast inte i samma bok som dig utan när jag smurfat runt. Att antibiotika satts in vid redan konstaterad fång. Dock inte fördjupat mig i det, och verkar inte vara 'standard' någonstans utan mer förekomma ibland?

Prova att fördjupa dig i ämnet i stället för att i var och varrannan tråd skriva att det första du tillsätter är antibiotika o/e smärtstillande/lugnande vid minsta synliga tecken så kanske du kommer till annan insikt om bristerna.

Men nu var det väl ändå inte Alexandra och hennes hästar det handlade om, utan en fråga som JAG ställde av ren nyfikenhet? JAG har läst att man i vissa fall har använt antibiotika vid akuta fånganfall, och JAG undrade om någon hade varit med om att en veterinär ordinerat det.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka