FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sialina

Ska försöka sammanfatta vad som hänt min häst för att förhoppningsvis få kloka svar från alla med erfarenhet från fånghästar. Min halvblodsval 5 år fick fång för drygt 1 månad sedan. Ställdes på butta som till en början verkade men sedan slutade buttan verka och han fick åka akut till Helsingborgs djursjukhus där det konstaterades måttlig rotation och måttlig sänkning. Hästen stannade 1 vecka och fick under tiden mer butta och "frigolitskor". Efter att ha haft hästen hemma i stallet 12 dar på mycket spån och fortfarande på butta var det dags för återbesök. Så togs "frigolitskorna" av och han fick en annan form av sjukbeslag med en bakåtvänd sko med en "tunga" på. Och nu är hästen betydligt sämre! Har ringt Hbg och de sa att viss ömhet kunde uppstå efter skoningen och jag skulle höra av mig om det blir sämre. Men vad är er erfarenhet av dessa sjukbeslag? Någon annan som vet om nån häst reagerat starkt på dessa nya beslag? Han rörde sig problemfritt med frigolitskorna och nu trippar han fram. Men han kan ju inte gå med frigolitskor hela livet. Snälla svara om ni hört något, jag börjar bli desperat. Vill veta om jag ska förvänta mig att ta farväl av min pålle eller om det finns hopp. Vet i Hbg sa att det är hoppfullt att min häst blir bra, men är det det nu när han är så öm?

Sv: Fångerfarenheter sökes!

Skorna borde tas av då han fått så mycket ondare. Man får prova sig fram med beslag för en fånghäst, om den får ondare fungerar det ej. Dessutom ska han väl ändå stå på boxvila fortfarande och då kan han väl ha Frigolitskor eller stå barfota på mjukt underlag. Det är vanligt med bölder efter ett fånganfall, kanske det han drabbats av eftersom han blivit sämre? RING IGEN och säg att han är mycket sämre med skorna så han inte går för länge och har ont!

Håller med Q.
Min häst fick vanliga skor efter 10 v. när han skulle börja få gå i stor hage o promenera lite, vilket jag inte gjorde.

Hästen hade måttlig rot. fram o var Ok på 1:a återbesöket ( efter 5 v. ) vände o travade rent.

Hej alla

Jag har precis haft veterinär ute och fått konstaterat att min Nellie, som är ett 6-årigt Morgansto, har fått fång. Inget roligt. Nu har hon iaf blivit ompysslad, fått antiinflammatoriskt och smärtstillande, nyhalmat och ja en bön att hon inte blir sämre. Jag har ringt runt till alla jag känner för att höra vad jag kan göra så här i det akuta skedet och framöver för att inte förvärra sjukdomen. Svårt det här med fång, meningarna går isär, inget är riktigt glasklart. Det jag kommit fram till är: stillastående, smärtlindring, mjuk bädd, inget foder. Har ni som varit med om fång på era pållar något mer att tillägga eller säga om fång som kan hjälpa mig och min Nellie?

Jättetacksam för all hjälp,
Fia

Sv: Fång

En sak jag kan komma på sådär på rak arm när jag läser ditt inlägg är att det är bättre med en djup spånbädd i stället för halm. Foder tycker jag att hon ska ha. Inte kraftfoder, frukt eller något liknande, men dock grovfoder (gärna fjolårshö om du har).

Lycka till med din häst! Fång är verkligen pest :( ...

Min skulle stå på mkt RENT spån för att man vill att sulan ska bli torr o hård, sen ska den kunna ha ner tån o ändå stå mjukt.

Visst ja! kyl benen... mkt.

Om den är dålig i magen, ge ngt för tarmfloran
stackare!:crazy:

jag lider med dig.
Vilket djursjukhus ska du till sen?

Tack för hjälpen.

Spån är kanske bättre än halm ja. Och lite hö, då och då. Jag kommer nog åka till ATG klinik i Kalmar för att kolla rotation och sänkning. Men det är 10 mil dit, den närmaste kliniken, så det känns ju lite jobbigt att åka när hon har ont... Om nu inte någon väldigt duktig veterinär som har koll på fång kan komma ut och kolla henne och avgöra. Men nej, det är klart, det måste röntgas. Jag har sökt runt på nätet efter information om fång nu hela kvällen och nu är jag totalt vettskrämd... Jag hoppas bara jag kan vara en riktigt duktig matte till Nellie och göra det allra bästa för henne. Hon får ju bara inte lida och det här handlar ju om hela hennes liv...
Fia

HEJ!!
i torsdag fick min lilla shettis fång ........... jag har tjatat.. och vänjt på dessa hästar men ändå åker man dit man blir liite trött läste att vi hästägare missar de första tecken på fång och de kan vara så difussa som att hästen inte travar lika fort eller också samlar sej mer än vanligt,,,,mer jag läser ju förvirrad blir jag :confused: men en artikel från slu vet; ove man låter hästen välja hela tiden tex har den för ont att åka transport de första dagarna så låt bli det blir ju bara värre pg belastningen,,,jag tog fram en bok som heter stallmästarens knep gamla råd; t.ex ge brännnesselte för utsöndring av slaggprodukter i kroppen.. min lilladrack detta igår friviligt.. står även på smärtst.. sen i tors.. men väldig pigg men det kan ju vara msmärtstillande som gör det ..................nyponte e bra för magsmältningen lycka till med din och tänk så många som kämpar som en annan gör nu det e bara att sucka

Det är troligtvis en tåöppen sko med stråltryckare din häst fått.
Om hästen är sämre med beslagen så måste den kollas bums.
Oansvarigt att säga att en viss ömhet kan uppstå. Det kan lika gärna vara så att hästens tillstånd förvärrats. Ring och kräv att få komma in igen.

Tack för era svar. Tänker ringa Hbg i dag och kräva att få komma ner så att de tittar på honom. Det känns inte omöjligt att det är en hovböld då han markerar tydligt på ena framhoven. Han har dessutom haft problem med hovbölder sedan tidigare.Hästen ska stå kvar på boxvila ett bra tag till så för min del får han gärna ha frigolitskor igen....

Stackars dig, vet precis hur du känner dig har själv 2 fånghästar.
Det enda rådet jag kan ge dig är att ha hästen på boxvila, mkt spån så den står mjukt o att du tänker på att en fånghäst inte ska svällta, ge fjolårshö om du har tillgång till det+ lite halm att tugga på. Mina fånghästar fick 50%hö+50%halm för att ha lite o göra, inget kraftfoder dock.
Ta ut hovis o korta av tån så mkt som möjligt för att underlätta överrullningen när hästen går.
Vänta med att åka till klinik tills den värsta smärtan har lagt sig.

*KL*

Hur får man en bra överrullning på en Strasserverkad häst?

Jag menar att de är ju så långa i tån o ofta bakåtbrutna i sin vinkel.

Trakten är ju såå låg att det inte hjälper med att korta in tån.

Tack för svaren och hjälpen.
Skönt att höra från andra som är/har varit i samma situation. Det är så jobbigt att se henne ha ont.

Är det fler här som hört att kylning (vattenbad) kanske inte ska göras då det kan orsaka att sulan blir mjuk och det kan förvärra vid ev hovbenssänkning och rotation?

Allt gott, Fia

Har hört att om man kyler i det akuta stadiet så kan man förhindra att större problem uppstår.
Om hästen sen har fått men .så ska det inte blötas.

Det verkar lite tidigt att slå på vanliga skor kan jag tycka. Du kan ju ge som förslag att bara sätta på en bakvänd sko sedan, utan stråltryckare. Det bör han få mindre problem med samt att man ändå får en snabbare överrullning och tån avlastas. Hoppas du får kommer ner igen med honom. Lycka till

kyl med isbalsam inte vatten
sandbädd lär vara det ultimata

Det jag vet att man kan göra är att korta ner tån och vända på skon så att de inte belastar lika mycket. Då får de ju mindre ont också.
Så ring din hovis och fråga om han kan göra något. Sen har du ju gjort det andra helt rätt. Lite hö vill nog hästen ha också.

Sen får du se hur du ska göra med hästen när den blir bättre......
Lycka till

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 057
Senast: bettysmatte
·
Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar