S
sialina
Ska försöka sammanfatta vad som hänt min häst för att förhoppningsvis få kloka svar från alla med erfarenhet från fånghästar. Min halvblodsval 5 år fick fång för drygt 1 månad sedan. Ställdes på butta som till en början verkade men sedan slutade buttan verka och han fick åka akut till Helsingborgs djursjukhus där det konstaterades måttlig rotation och måttlig sänkning. Hästen stannade 1 vecka och fick under tiden mer butta och "frigolitskor". Efter att ha haft hästen hemma i stallet 12 dar på mycket spån och fortfarande på butta var det dags för återbesök. Så togs "frigolitskorna" av och han fick en annan form av sjukbeslag med en bakåtvänd sko med en "tunga" på. Och nu är hästen betydligt sämre! Har ringt Hbg och de sa att viss ömhet kunde uppstå efter skoningen och jag skulle höra av mig om det blir sämre. Men vad är er erfarenhet av dessa sjukbeslag? Någon annan som vet om nån häst reagerat starkt på dessa nya beslag? Han rörde sig problemfritt med frigolitskorna och nu trippar han fram. Men han kan ju inte gå med frigolitskor hela livet. Snälla svara om ni hört något, jag börjar bli desperat. Vill veta om jag ska förvänta mig att ta farväl av min pålle eller om det finns hopp. Vet i Hbg sa att det är hoppfullt att min häst blir bra, men är det det nu när han är så öm?