FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång

axel skrev:
Vad heter det då?
Som mjuka kylklampar som man spänner fast runt benet.

Köpte mina på H..ks.

Kyldamasker ;)
jättebra att ha hemma även vid andra problem när avkylning behövs.

Hej! Är ny här på forumet!

Min islandshäst har precis fått fång, upptäckte det i morse.

När ni smörjer med isbalsam hur mycket av hoven/benen smörjer ni in?

Mvh Pia

BNZ skrev:
Hej alla

Jag har precis haft veterinär ute och fått konstaterat att min Nellie, som är ett 6-årigt Morgansto, har fått fång. Inget roligt. Nu har hon iaf blivit ompysslad, fått antiinflammatoriskt och smärtstillande, nyhalmat och ja en bön att hon inte blir sämre. Jag har ringt runt till alla jag känner för att höra vad jag kan göra så här i det akuta skedet och framöver för att inte förvärra sjukdomen. Svårt det här med fång, meningarna går isär, inget är riktigt glasklart. Det jag kommit fram till är: stillastående, smärtlindring, mjuk bädd, inget foder. Har ni som varit med om fång på era pållar något mer att tillägga eller säga om fång som kan hjälpa mig och min Nellie?

Jättetacksam för all hjälp,
Fia

enligt barfota folk är det bättre att hästen får röra sig på hård mark så hästen får igång blodcirkulationen i hovarna, INTE asfalterat. Vet dock inte om det är så men men.. Låter mer logiskt än att hästen skall stå stilla då blodet inte pumpas lika bra.

Sv: Fångerfarenheter sökes!

Ringde djursjukhuset i dag och fick ordinerat att öka buttan till 2 påsar sönd morg och kväll samt månd morgon och tid på djursjukhuset kl 10.40. Känns bra att få komma ner med honom i morgon igen och att de tar av skorna.

Är det fler här som hört att kylning (vattenbad) kanske inte ska göras då det kan orsaka att sulan blir mjuk och det kan förvärra vid ev hovbenssänkning och rotation?
Nej, det har jag aldrig hört. Är det inte så att förvärring uppkommer ifall vinkeln på hoven inte ändras därför att hästen då har ett onödigt tryck i tillägg till cirkulaiton inte fungerar som den borde?

1. Verka hästen, och hålla koll på hovstatusen så att den har så lätt som möjligt att vända över.
  2. Isbalsam på ben (ner till kronranden) och ansträngda muskler,
  3. Fodra med jäst + linfrö för magen. Har märkt att medicineringen tar MYCKET hårt på magen.
  4. Frivillig rörelse

zillax89 skrev:
enligt barfota folk är det bättre att hästen får röra sig på hård mark så hästen får igång blodcirkulationen i hovarna, INTE asfalterat. Vet dock inte om det är så men men.. Låter mer logiskt än att hästen skall stå stilla då blodet inte pumpas lika bra.
När pulsen dunkar nere vid hoven, vilket den gör vid fång- ska man då utsätta hästen för så mkt belastning som möjligt tycker du?

om din stortånagel släpper- vill du stå på tå då?

När hästen har såå ont så ska man inte tvinga den att stå på tre ben, utan man väntar tills smärtlindringen fungerar väl.

(ang, verkningen)

Om man kyler riktigt så kan man häva fångförloppet att gå vidare.
Det räcker inte med isbalsam.

Senast ändrad:

zillax89 skrev:

Jag är anhängare av att hålla hästen oskodd men inte den predikan som finns från vissa håll i barfotarörelsen, tyvärr.
:crazy: :devil:
Håll dig till veterinärers råd. Där finns lång forskning bakom i alla fall.

Lyssna inte på att rörelse är bra vid akut fång:eek: :devil:
Det är inte som en vanlig inflamation i en led tex. Fång leder ju till att hovbenet blir svagare upphängt i lamellerna innuti hoven, och t o m kan släppa, hovbensrotation. Då kan du tänka dig vad som händer om hästen rör på sig. Rotationen blir betydligt värre och hovbenet kan tränga igenom sulan.

Vid fång;
Det är viktigt att hästen står still i det akuta skedet, särskillt som den står på medicin och kanske heller inte känner hur ont det annars gör (när hovbenet slits loss i hoven)
Röntga när hästen kan åka till klinik och följ ordination efter det. Har hästen hovbensrotation så måste den hålla sig lugn flera månader om nya hovutväxten ska kunna växa sig fast vid hovbenet igen.
När hästen börja bli stabil så rekommenderar många veterinärer försiktig promenad ibörjan. Allt för att inte överanstränga den känsliga utväxten och skörheten som hoven har flera månader efter ett fånganfall.

Jag talar av erfarenhet.
tre fånganfall tyvärr.

Det är inte alltid man upptäcker detta i akutskedet, så att man kan kyla eftersom det i vissa fall går över snabbt.

Jag har aldrig påstått att isbalsam räcker till alla, beroende på graden och anledningen till fång. Kylning är bra när det behövs ,men isbalsam har en viss kylande effekt under många timmar.

Jag har inte påstått att hästen ska behöva lyfta hovarna. För att kapa tårna så behöver inte hästen stå på 3 ben. I värsta fall så kan man kapa och raspa när hästen har hoven mot marken -i väntan på att hästen ska bli bättre.

Med rätt akupunktur behandling så tar det ca 20 minuter innan hästen visar reaktioner på förbättring, förutsatt att det är en kunnig människa som sätter nålarna. Det har jag sett med egna ögon. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

:bow:
Tack för att du orkar förklara riktigt.

Blir lätt irriterad över dumma idéer när man som jag o andra lider av Fångest :crazy:

Är det viktigare att hästen står still än att den får en hovvinkel som gör att smärtan kan reduceras vid belastning?

Vad är anledningen till att dina hästar fått fång?

Rikkan skrev:
Är det viktigare att hästen står still än att den får en hovvinkel som gör att smärtan kan reduceras vid belastning?

Man brukar inte verka hästar med akut fång.
Sen blir det ingen skillnad på vinkeln för att man kapar tån.

Iom att den då ska stå på mjukt underlag så spelar inte vinkeln ngn roll, för att tån kan sjunka ner i den djupa spånbädden.

Rikkan skrev:

Hej
Hovvinkeln ska givetvis vara så bra som möjligt. Det var inte verkningen jag kommenterade utan rörelse på hårt underlag.

En av mina hästar har fått fång 3ggr. Inte den andra ;)
Båda är barfotaverkade med låga trakter om du undrar.
Första gången 2003 var det betesfång.
Nästa fång var nu i december och den hittar vi ingen orsak till. Han stod endast på hö som foderstat. Inte fet.
Han släptes ut för tidigt i stora hagen efter tre månader och fick överbelasnings-fång i mars/april.

Sedan april har jag hållt honom i mindre sjukhage men han skrittar runt bra i den. Jag tror inte hästen ska stå helt still i box för länge. Jag tycker nu att min veterinärs råd är bra.
Huvudsaken är att han inte överanstränger sig för tidigt igen.

Jag menar att det är farligt att tro att veterinärer har fel och att allt som sägs på barfotarörelsens föreläsningar är den rätta sanningen. Fång är inte en enkel sjukdom!
Dock så är verkningen mycket bra i de flesta fall tror jag.

Jag önskar att alla provade att rehabilitera fång utan skor. När hästen är öm i fötterna vill även tipsa om att använda easyboot epic med comfortpad i. http://www.easycareinc.com/
Kan även användas i hagen.

Lagom är bäst ;)

www.barfotahovens.sida.nu

Hej!
Jag har gjort försök med sk heartbar skor, med en metalltunga som ger stöd till strålen och avlastar tån. jag tycker inte de fungerade ffa eftersom det är väldigt svårt att få rätt tryck och det resulterar oftast i fula bölder i strålen. Det är min erfarenhet. Snabbast tillfrisknad har jag fått utan skor, på "boxarrest", på spåbädd, med finadyne istället för butta (provat båda).
Det finns ytterligare en sko typ där metalltungan är fjädrad och kan justeras med en skruv.

Alltså: prata med vet och hovis, måste din häst ha skor? Kan boxvila, spån, och barfota vara ett alternativ för din häst?
Har du förutsättningar att ha hästen hemma (inte på klinik), där han kan se sina kompisar på dagen utan att bli stressad så tycker jag att du ska jobba på att skapa en trygg och ffa lugn miljö, det är viktigare än vad man kan tro vid fång.

Lycka till!

Hej! Min ponny var också nere på Helsingborg för ca 2 månader sedan. Hon hade ingen förändring på röntgenbilderna men fick precis samma behandling som din, alltså först "frigolitskor" i 10 dagar (boxvila då med) sen ner dit igen och fick då såna skor som avlastar tån o trycker på sulan... Min ponny verkar inte ha ont av dem alls, hon går bra o det ser inte ut som att hon störs av dem!

Hoppas det ordnar sig! Kram

Jag håller med dig och gillar det du skriver. Jag är av samma åsikt, att fång kan variera beroende på orsak. Det var därför jag frågade.

Var det mjukt underlag i hagen han gick i efter vinterns anfall?
Fick han någon rehabilitering/övergång till hårdare underlag??

Kan en belastningsfång bli en foder/mag-tarm fång på grund av för hård medicinering?

:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 057
Senast: bettysmatte
·
Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar