FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångerfarenheter sökes!

Ledsen...har varit i Hbg i dag. Det konstaterades att fången blivit värre så nu har hästen en kraftig rotation och kraftig sänkning....De ger honom en sista chans pga att han är så ung så nu har de raspat upp hela framsidan av hoven och han står kvar på djursjukhuset för att få smärtstillande intravenöst + butta. Jag hoppas att de lyckas få stopp på eländet men vågar inte hoppas för mycket då jag vet att det är mycket illa. Men tycker vetrinär och hovslagare i Hbg är mycket duktiga och har ett mycket trevligt bemötande av ledsna hästägare!

Sv: Fång

Angående Strömsholms-metoden som du skrev om:
De har en bovila på 5 v. där hästen får börja gå ut ngn timme per dag i sjukhage efter 3 v. beroende på rotationens grad eller hovbenssänkning.
Har själv lytt deras råd o har en häst som nu efter ett år inte har haft ngt återfall o har hela tiden haft fina hovar.

Har även jag lytt deras råd (orkar inte dra hela deras rekomenderade förlopp) angående våran ponny som var VÄLDIGT nära döden i ett fånganfall för snart ett år sedan. Jag bestämde mig för att ta det lugnt och räknade med ett år av vila och lugn ridning och han är nu lite tunn, men oj vad han är pigg och glad!:) Vi har röntgat flera gånger under resans gång för att vara säkra på att det går åt rätt håll och han är nu återställd i hovarna även om han tappat lite muskler och så. Livsgnista fattas det i alla fall inte!:bump:

Sv: Fångerfarenheter sökes!

sialina skrev:
Ledsen...har varit i Hbg i dag. Det konstaterades att fången blivit värre så nu har hästen en kraftig rotation och kraftig sänkning....De ger honom en sista chans pga att han är så ung så nu har de raspat upp hela framsidan av hoven och han står kvar på djursjukhuset för att få smärtstillande intravenöst + butta. Jag hoppas att de lyckas få stopp på eländet men vågar inte hoppas för mycket då jag vet att det är mycket illa. Men tycker vetrinär och hovslagare i Hbg är mycket duktiga och har ett mycket trevligt bemötande av ledsna hästägare!

Stackare och stackars häst :( ! Men jag kan inget annat än hålla med; de är jätteduktiga och väldigt trevliga i Helsingborg. De tar varje häst på allvar. När jag var där med islänningen behandlades jag som om jag kom in med en häst i miljonklassen, och jag antar att de gör så med alla. Varenda häst betyder lika mycket för dem, känns det som!

Sv: FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Usch och fy, lider med dig och din häst. Hoppas av hela mitt hjärta att det går bra för din häst. Skönt i alla fall att ha honom i Helsingborg hos kunnigt folk. Håller tummarna...

Allt gott
Fia

axel skrev:
I ditt fall fanns varken vet. eller hovis / hovvårdare med i bilden.
Du hade själv ställt diagnosen o verkat den till en horribel bockhovsposition. men skyllde på hovis :devil:

Tyckte du verkade nonchalant men nu vet jag att du är elak oxå :(
Utbildad hovslagare har verkat under tiden (men han är dålig, därför blir hon inte bra).
Jag har verkat trakterna själv, mest som nödlösning då jag söker efter en bra barfota-verkare. Strasser är något annat. Därför är det svårt med barfota-verkare då de flesta runt här är inom Strasser...
Hovslagaren har tyckt att hon skulle gå så här och har inte rek vet/klinik/röntgen.

Hon gick inte så bra före hovslagarens verkning (lite för lång period mellan) efter gick hon sämre, stod i fång-ställning och fick dubbelslående steg. Efter att jag verkat ner trakten gick hon ju mkt bättre!
Säger sig självt om hovbenet håller på att "rotera" att det blir värre med en hög trakt . En låg trakt håller hovbenet lättare på plats.

axel skrev:
Din strasservänliga länk påstod att Strömsholms metoden innebar ett års boxvila- det får väl vara ngn måtta på lögnerna.
Strasservänliga länk?!? När det står så här?
"Dr.Hiltrud Strasser har ett kanske inte så humant sätt att behandla fång på"
"Sen kan jag tycka att Strasser metoden kan vara lika grym, att låta hästen få gå på hårt underlag om en rotation skett och om hästen ömmar i sulan."

Ang Strömsholms metoden;
"Denna metod går kort ut på att under ca: ett års tid återställa rotationen, genom att låta hästen stå på total boxvila."

Jag vet inte vad det är för männska som har skrivit den där sidan, det ända som var bra var ju om olika fångorsaker (skulle bara ha citerat dom :crazy: )

/L

Min ponny blev värre av att ha hög trakt.
Har läst om några fånghästar som blivit hjälpta av en lägre trakt, inte bara kort tå.

/L

Strömsholmsmetoden förespråkar absolut inte 1 års boxvila! Vad det än stod i din länk. Den som skrivit där måste ha varit "ute och cyklat", minst sagt.

Hu vad jag lider med er !!!!!!!
Attans vad den här sjukdomen är hemsk.
Jag blir så irriterad över att det finns så många olika meningar om det här med fång och ingen ordentlig lösning på det.
Mer forskning säger jag bara !!!
Tycker att det har bara exploderat det här med hästar som sjuknar in överallt.
Nu håller vi alla tummar vi har denna veckan att han svara ordentligt på behandlingen.
Kolla även med vet om det här med höet om du ska ta med dig till honom så det inte blir foderbyte ovanpå allt.
Jag har knappt inte sovit inatt för man ligger och oroar sig ifall man handlar rätt.:(
Flip the frog hade ett bra ord på det, FÅNGEST är vad vi har.

Tusen tröst kramar till er
Jag tänker på er hela tiden, det här ska bara gå bra så är det bara !!
Många kramar igen / Madeleine

Fång - akut

Nu har min häst fått fång igen. 4e året i rad. I år har vi varit så försiktiga med allting, motionerats regelbundet och gått ner i vikt, exakt samma hö hela vintern fram tills nu, hage som är totalt nedbetad, inget kraftfoder etc. De andra åren har det kommit smygande och sakta med lite lätt hälta fram. I år så började det i Onsdags morse och vi satte in Finadyn direkt. Nu en vecka senare har hästen så ont att hon ligger ner hela morgonen och äter och bajsar liggandes. Reser sig endast när de andra hästarna går ut och står då och skiftar vikten från ena bakhoven till den andra var 10e sekund. Veterinären var och sprutade smärtstillande direkt i blodet igår. Två veterinärer har väl menat att beslutet är mitt men att det lutar mot avlivning. Mycket svårt beslut för man hoppas ju varje morgon att hästen ska stå upp när man kommer ut. Hon hade rotation i ena framhoven i fjol och hovarna har verkats och skotts av specialhovslagare hela vintern och såg nästan normala ut nu. I fjol hade hon inte alls lika ont men hade en rotation i alla fall. Undras hur hovbenen ser ut nu, kan inte lasta henne för hon har för ont. Gör jag rätt om jag bestämmer mig för avlivning eller så har hon ett liv i grushage framför sig och 6 månaders rehabilitering för att kunna gå ok igen. Snälla hjälp mig med beslutet.

Sv: Fång - akut

Vad svårt! Stackars er!

Det är omöjligt att säga något om vad du bör göra, du ser hästen och ser hur hon mår. Är det "som det verkar" är kanske inte avlivning fel beslut - men DU måste komma fram till det själv. En annan variant kanske kan vara att avakta tills du kan få in henne till röntgen och se hur det står till.
Vilket beslut, stackare!

Mvh / Fia

Hej stackare!
har också en fånghäst som stapplar fram hemma där. Har ännu så länge inte blivit värre än att hon går men gör det stappligt, ser att hon har ont. Hon har blivit verkad osv av vet ass som kan sådant bra och hon har fått medicin som hjälpte ett tag men det har blivit något värre igen, tror en granne har slängt in gräsklipp i hagen och att det ev var det som orsakade hennes försämring.
Jag kommer INTE att låta henne gå och ha ont någon längre tid och ha oddsen för tillfriskning emot sig om man säger så, jag klarar helt enkelt inte av att se henne lida, min allra bästa kompis i hela världen, min ögonsten, jag tycker att jag som ägare är skyldig henne att låta henne få somna in och slippa lida 'bara' för att jag vill ha henne kvar. Som det ser ut nu så blir hon bättre med sulor och åter en gång medicin, men blir 'anfallen' värre, ja då får det vara!
Så tänker jag om min häst...inget lätt beslut dock...

Jag avvaktar till Torsdag morgon i alla fall och hoppas på en bättring. Min man är utomlands och kommer först på Fredag och det är hans häst och han vill hinna säga hejdå till henne om det nu blir avlivning. Blir hon inte bättre av Finadyn till Torsdag morgon så ska veterinären ge henne starkare smärtlindring tills att vi kan ta bort henne. Hemskt alltså!!!!

Man behöver bara läsa dina tidigare inlägg.

Du har skrivit att du själv verkar hästarna o att det är bättre än att inte ha råd att ha alla kvar.

att en hovis skulle ha verkat så är inte troligt.

hästig skrev:
Nu har min häst fått fång igen. 4e året i rad. I år har vi varit så försiktiga med allting, motionerats regelbundet och gått ner i vikt, exakt samma hö hela vintern fram tills nu, hage som är totalt nedbetad, inget kraftfoder etc. De andra åren har det kommit smygande och sakta med lite lätt hälta fram. I år så började det i Onsdags morse och vi satte in Finadyn direkt. Nu en vecka senare har hästen så ont att hon ligger ner hela morgonen och äter och bajsar liggandes. Reser sig endast när de andra hästarna går ut och står då och skiftar vikten från ena bakhoven till den andra var 10e sekund. Veterinären var och sprutade smärtstillande direkt i blodet igår. Två veterinärer har väl menat att beslutet är mitt men att det lutar mot avlivning. Mycket svårt beslut för man hoppas ju varje morgon att hästen ska stå upp när man kommer ut. Hon hade rotation i ena framhoven i fjol och hovarna har verkats och skotts av specialhovslagare hela vintern och såg nästan normala ut nu. I fjol hade hon inte alls lika ont men hade en rotation i alla fall. Undras hur hovbenen ser ut nu, kan inte lasta henne för hon har för ont. Gör jag rätt om jag bestämmer mig för avlivning eller så har hon ett liv i grushage framför sig och 6 månaders rehabilitering för att kunna gå ok igen. Snälla hjälp mig med beslutet.

Lider med dig och din häst. Var i ungefär samma situation som dig förra året när mitt sto återigen fick ett fånganfall trots att jag gjorde precis allt för att undvika det. Jag tog det svåra beslutet att låta min bästa vän få somna in:cry: Vi hade kämpat färdigt med all boxvila, sjukhage, grushage, nogrann hovvård och diet.

Hoppas verkligen att folk inte tror att Strömsholm förespråkar ett års boxvila, för det låter väl illa i allas öron. Några veckors total boxvila fick min häst, och flera andra.

Usch, jag blir ju jätteorolig när jag läser alla inlägg:(

hoppas bara att min lilla ponny med fång därute blir bra
Ananrs vet jag inte vad jag gör:cry:

Våran ponny har haft fång flera gånger trots alla möjliga försiktighetsåtgärder. Förra året då han fick ett anfall var han så dålig att han var väldigt nära avlivning, faktiskt. Nu blev han återställd trots allt, men det kommer ju antagligen komma tillbaka förr eller senare. Dottern älskar denna ponny högt och vi vill naturligtvis ha honom kvar så länge det går. Nu mår han bra och är pigg och glad. Lite tunn bara men det jobbar vi på.
Trots detta så vet jag innerst inne att nästa gång han blir så dålig, så kommer vi välja att ta bort honom. Till och med dottern är med på det (just nu.. det blir ändå kaos när det väl gäller.), för hon såg ju hur dålig han var sist. Det kommer att bli katastrof här hemma när den dan kommer, men jag klarar inte av att se honom gå igenom detta en gång till.
Det är bara DU som kan ta beslutet om eran häst, men om du frågar mig så hade jag avlivat.
Det låter på dig som att du redan har bestämt dig och bara behöver lite "peppning". Du tar bara ditt ansvar som hästägare och det är bara starkt gjort.
Om du har svårt att bestämma dig så be veterinären göra det åt dig. Det gjorde jag en gång då jag satt i ett akut läge totalt chockad och knappt tog in vad som hänt.
Jag lider med dig....

Kompisen ringde idag o då har tösens tävlingsponny drabbats av fång, jag lider verkligen med henne eftersom jag själv vet vad det innebär att ha fångisar.
Men hur i helskotta kan en tävlingsponny som går på magert bete drabbas? man börjar ju undra hur denna jäkla sjukdom fungerar.

Nu har jag fått ännu mera fångest så det blir till o släppa shettisarna o varmblodet tillsammans med stona i den gräsfria hagen resten av sommaren

Jag tror inte på teorin med bara mycket gräs som orsak. Har från flera håll (bl.a. från olika vet.) fått veta att det kan vara foderbyten som är en del av boven i dramat. Inte då bara från ett hö till ett annat utan att de är känsliga för att tex gräset har olika värden på något sätt under ett dygn. Frost i gräset mm. Att det kan skilja från hösilagebal till hösilagebal osv. (ur samma skörd)
Låter kanske lite flummigt men har lite brådis just nu. Tror säkert (vet) att någon annan här är mer insatt i ämnet.

Tror definitivt att du har en stor poäng där, har tänkt i samma banor själv. Fokus borde ligga mycket mer på att ta reda på orsak och inte på hur vi gör med hovarna på bästa sätt, symtom. Vi kämpar med symptomen hela tiden känns det som, orsaken glöms liksom bort på något sätt.

Har hört att hösilage kan variera väldigt mycket från bal till bal, mikrofloran i grovtarmen är superkänslig för skiftningar. De hästar jag sett som råkat ut för fång har även haft väldigt randiga hovar. Randiga hovar uppkommer ju vid obalans såsom foderbyten. En dålig vinter vad gäller foder leder till att byte till sommarbetet blir för mycket och tarmarna ballar ur.

Och hur tar vi hand om våra beten och vallar egentligen? Ser många som inte tar hand om sina sommarbeten, det kommer fungera ett tag, men till slut så får man problem som ett brev på posten.

My two cents...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 057
Senast: bettysmatte
·
Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar