FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Men... alltså... jag undrar fortfarande vad som händer med ett proteinöverskott :confused: Var tar det vägen om det inte kan orsaka övervikt?!?
Den där proteinskräcken hos ägare till fånghästar kan man ju undra var den kommer ifrån, det är väl väldans bra att rådgöra med behandlande veterinär hur hästen ska utfodras och skötas i största allmänhet under sjukdomstiden... det gör i.a.f. jag. Om jag inte missuppfattat även detta så ska väl hästen absolut inte svältas vid fång, men om den skulle vara överviktig ska den utfodras efter det näringsbehov den skulle ha som normalviktig...

Om hästen är överviktig ska den bantas.
Iom att den har fång o ska vila, så behövs det som regel bara hygieniskt bra hö med halvdana värden- fjolårshö.

Gav oxå linfrö, för magen o min. o vit.

Självklart ska man rådgöra med sin veterinär, men tyvärr är många veterinärer inte tillräckligt kunniga på foderfronten.
Sen en sak som inte framgick av det jag skrev förut, i det första stadiet, under konvalescensen, ska hästen gärna gå på mindre näring. Det är mest sen när man sätter igång den som man långsamt får reglera foderstaten till en vanlig.

loch skrev:
Det finns fortfarande vissa teorier om att även protein kan ha betydelse för utveckling av fång men här finns inga säkra bevis. Fång kan ju orsakas av många olika faktorer, antingen tillsammans eller var för sig, och fång är väl igentligen mer en benämning på en samling symptom än på en precis sjukdom...?

Fång, undantaget belastningsfång, är ett systemfel som yttrar sig i hovarna. På så sätt är det en enda sjukdom. Däremot kan orsakerna till att fångprocessen sätts igång vara väldigt många. Själv kom jag vid hastigt överslag på 27 olika sätt att framkalla fång. Det finns säkert lika många till.
Gemensamt för alla är att blodet för giftiga ämnen eller giftpåverkade vita blodkroppar till hovarna. Dessa förmår sätta igång en kedja av händelser som leder till upplösning av vidhäftningen mellan olika lager i hoven.

I många fall är dessa gifter bakterieprodukter. När vissa elaka bakterier växer till i tarmen eller får fäste ngn annanstans, t ex i livmodern efter fölning, så kommer deras giftämnen ut i blodet och kan sätta igång kedjan.

Ibland går förloppet från intag av ett fånginitierande ämne till utvecklat fång så fort – bara några timmar –att det troligen rör sig om direkt giftverkan utan bakterieinblandning, t ex vid intag av svart valnöt.

Ett säkert sätt att framkalla fång är att ge en stor dos av fruktaner som finns i gräs i olika mängd eller en stor dos stärkelse som finns i spannmål bl a. Bara man ger tillräckligt stor dos får alla hästar fång.

Ingen har lyckats framkalla fång genom att ge stora doser fett eller stora doser proteiner i allmänhet.

Det är alltså inte kalorimängden i sig som ger fång utan specifikt vad som händer med bakteriefloran i tarmen vid överdoser av fruktan eller stärkelse.

Däremot ökar övervikt risken att få fång om andra förutsättningar finns. Troligen har det att göra med att övervikt minskar känsligheten för insulin. Man vet att hästar med nedsatt känslighet för insulin lättare får fång.

För en lättfödd fångbenägen häst är det alltså lämpligt med ett grovfoder med mkt protein och lite energi så att hästen kan tillgodose sitt proteinbehov utan att behöva äta så mkt energi så den blir fet. HH

Kan man inte på ngt sätt sätta upp detta på anslagstavlan eller nåla högst upp.
då slipper vi en hel del:angel: stora frågetecken.

Man tackar Helena / MVH Axel :)

Sv: Fång

bettysmatte skrev:
En sak jag kan komma på sådär på rak arm när jag läser ditt inlägg är att det är bättre med en djup spånbädd i stället för halm. Foder tycker jag att hon ska ha. Inte kraftfoder, frukt eller något liknande, men dock grovfoder (gärna fjolårshö om du har).

Lycka till med din häst! Fång är verkligen pest :( ...

Varför inte frukt? Är det inte bra å ge det? Frågar för att jag inte visste det, inte för att få fram att du har fel.. Inläggen misstolkas lätt här.

Tack för den precisa beskrivningen av vad som orsakar fång, Helena.

Oerhört givande för mig som aldrig haft fånghäst förut och aldrig haft det i min närhet, men som vill veta exakt vad som gjorde att min Nellie fick det för en vecka sedan. Och hur jag ska göra i framtiden för att på bästa sätt undvika återfall. Hon SKA bara inte behöva ha så ont igen. Jag har kopierat texten i ditt inlägg och lagt som dokument i min fångmapp. Hoppas det var ok?!

Allt gott, Fia

Hej!
Jag vet inte om jag skriver det här lite sent ;)
Men jag tänkte att mina berättelse kanske kan komma till nytta litegrann!

Jag äger en 18 årig Connemarahingst som för kanske 2 år sedan fick ett akutfånganfall.
Ägaren började svälta honom och han rasade i vikt, en sak han inte riktigt repat än. När han fick det fånganfallet fick han "lätta" förändringar i framhovarna, men inget direkt "farligt".
Åren gick och han var väl mer lr mindre bra. Men det var något som inte stämde under hela tiden.
I höstas lånades han ut till en annan familj, ganska långt bort ifrån där han stod. Redan i mitt utav första veckan vart han ofräsh. Transporten dit resulterade i att han fick ett fånganfall.
Den dåvarande ägaren smsade mig när han kommit hem, de var på väg till kliniken för hältutredning.
Han dömdes ut. Han hade rotation på båda fram, inte bra.

Jag tjatade till mig hingsten kan jag säga, jag ville verkligen inte att han skulle dö.
Jag ångrar mig inte en minut att jag köpte min fånghingst med alla hans problem.
Sen den första dagen han kom till mig i Mars har jag inte sett röken utav hans fång. Inte förrän i förra veckan såg mina hovslagare en fångrand, som är runt 4 månader gammal på ena framhoven. Röntgenbilderna ser INTE bra ut, det kan jag säga. Det är en ordentlig rotation på båda fram + sänka. Men, min vet sa "Huvudsaken är väl att han inte är halt och att han är glad?". Ja, det är faktiskt huvudsaken. Jag vet att min hovslagare gör allt för honom. Vad mer kan jag göra?

Jag har skaffat mig ett ganska proteinfattigt hö, det är slaget efter midsommar. Han äter nästan 10kg hö om dagen + 2kg kraftfoder. Han mår prima. Han klarar tom av foderbyten, bara man slår i lite jäst lr magtarmsprodukter så har det varit lugnt!

Han är skodd med öppentåsko och equipaqsula. När han kom hade han en "hel" bakoframvänd sko med sula, men han var blockhalt på fram, hade ett satans stråltryck! Så fort vi drog av skon o skodde om honom blev han ohalt.
Han går i en ganska gräsfattig hage i stort sätt hela dagen.

Ge inte upp på din häst. Jag vägrar gör det för min. Min vet sa, minst 6 månaders vila. Nu har han vilat sen i februari, och jag har börjat tömköra honom lite smått, vilket går utmärkt.
Från att vara utdömd till nästan "helt" återställd är en resa, kostar mycket pengar, men det är värt det!

Lycka till!

Nupilot skrev:
Hej!
Jag vet inte om jag skriver det här lite sent ;)
Men jag tänkte att mina berättelse kanske kan komma till nytta litegrann!

Jag äger en 18 årig Connemarahingst som för kanske 2 år sedan fick ett akutfånganfall.
Ägaren började svälta honom och han rasade i vikt, en sak han inte riktigt repat än. När han fick det fånganfallet fick han "lätta" förändringar i framhovarna, men inget direkt "farligt".
Åren gick och han var väl mer lr mindre bra. Men det var något som inte stämde under hela tiden.
I höstas lånades han ut till en annan familj, ganska långt bort ifrån där han stod. Redan i mitt utav första veckan vart han ofräsh. Transporten dit resulterade i att han fick ett fånganfall.
Den dåvarande ägaren smsade mig när han kommit hem, de var på väg till kliniken för hältutredning.
Han dömdes ut. Han hade rotation på båda fram, inte bra.

Jag tjatade till mig hingsten kan jag säga, jag ville verkligen inte att han skulle dö.
Jag ångrar mig inte en minut att jag köpte min fånghingst med alla hans problem.
Sen den första dagen han kom till mig i Mars har jag inte sett röken utav hans fång. Inte förrän i förra veckan såg mina hovslagare en fångrand, som är runt 4 månader gammal på ena framhoven. Röntgenbilderna ser INTE bra ut, det kan jag säga. Det är en ordentlig rotation på båda fram + sänka. Men, min vet sa "Huvudsaken är väl att han inte är halt och att han är glad?". Ja, det är faktiskt huvudsaken. Jag vet att min hovslagare gör allt för honom. Vad mer kan jag göra?

Jag har skaffat mig ett ganska proteinfattigt hö, det är slaget efter midsommar. Han äter nästan 10kg hö om dagen + 2kg kraftfoder. Han mår prima. Han klarar tom av foderbyten, bara man slår i lite jäst lr magtarmsprodukter så har det varit lugnt!

Han är skodd med öppentåsko och equipaqsula. När han kom hade han en "hel" bakoframvänd sko med sula, men han var blockhalt på fram, hade ett satans stråltryck! Så fort vi drog av skon o skodde om honom blev han ohalt.
Han går i en ganska gräsfattig hage i stort sätt hela dagen.

Ge inte upp på din häst. Jag vägrar gör det för min. Min vet sa, minst 6 månaders vila. Nu har han vilat sen i februari, och jag har börjat tömköra honom lite smått, vilket går utmärkt.
Från att vara utdömd till nästan "helt" återställd är en resa, kostar mycket pengar, men det är värt det!

Lycka till!

För att hålla honom fångfri så hade det varit bättre med ett bättre hö och inget kraftfoder eller gräs överhuvudtaget :idea:

Det är att utmana ödet att ge så mycket kraftfoder och därigenom mycket stärkelse till en fångbenägen häst. :o
Helt gräsfri hage är också nödvändigt till en häst med hovbensrotation.
Ett fånganfall till när hovbenet är kraftigt roterat kan vara droppen. :crazy:
Hoppas att din häst snart har återställt sin hovbensrotation, utan återfall av fång.

Anki

Hans foderstat är framtagen med hjälp av veterinärer och hovslagare samt Owe Wattle.
Han har inga som helst symptom av fången.

Han har gått på den här dieten sen i Mars o mår hur bra som helst. :)

Återfall - akut fångfråga

Snälla moderator, låt den här ligga för sig själv idag, det är lite akut.

Hästen kom ur sin hage i natt (ingen vet när) och kom ut i beteshagen. Det är inget megakraftigt bete men ändå, han är inte invand på gräs! Jag har tagit in honom, han står på spån, fick äta ca 1.5kg hö (som han ätit hela året), jag kände puls i alla fyra ben. Inte jättekraftig men annars brukar jag inte känna alls. Spolade av benen i 20minuter med kallt vatten, gav honom en halvliter Proviva för magen.

Vad kan jag mer göra? Vänta och se? När är det läge att ringa veterinär? Och om han nu repar sig, vad händer sen, alltså ska han vila ett tag, hur göra med kraftfodret osv..? Han äter nu ett kilo K. Rehab om dagen, funkar bra på det. Men nu får han ju inte det när han blivit lite dålig.

Sv: Återfall - akut fångfråga

Stackare! Det man kan göra akut för att försöka förebygga är att ge paraffinolja. Lägger sig skyddande på tarmväggen och hindrar upptag av ev. toxiner. Samt snabbar på passagen av fodret genom mag tarm-kanalen. Det är ju naturligtvis bäst att sonda i och ska göras snabbt om det ska vara någon idé . För detta krävs ju veterinär och det kanske blir både onödigt ch dyrt. Du kan ju alltid försöka mata i P-olja i munnen med spruta eller blanda i provivan så kanske han äter det själv. Detta förutsätter ju att du kan få tag i det i dag. Jag har alltid P-olja hemma i fall att...
Spola benen länge med kallt vatten ska ju ocksåvara bra i tidigt skede.

Hoppas det går bra, förstår hur du känner dig!

Förresten, om hästen blir det minsta lilla stel och får kraftigare puls skulle nog jag snabbt ta ut veterinär och sätta in behandling.

Nupilot skrev:
Hans foderstat är framtagen med hjälp av veterinärer och hovslagare samt Owe Wattle.
Han har inga som helst symptom av fången.

Han har gått på den här dieten sen i Mars o mår hur bra som helst. :)

Ok, jag är ändå förvånad över foderstaten man rekommenderat till dig. :crazy: ;) Sedan mars är inte så lång fångfri tid men de personer som hjälpt dig borde veta vad som är rätt för just din häst och vad den presterar mm.

Det är ju normalt inte någon foderstat man rekommenderar till en fånghäst ;)

Viktigt att betona att man normalt sett undviker stärkelse och grönt och försöker i mesta möjliga mån hålla sig till grovfoder till fånghästar.
När min häst har behövt extra foder upptill höet något år, så har jag i första hand kompletterat med lusern, numera melassfri lusern istället för kraftfoder med stärkelse i.

Anki

Känner mig helt handfallen :( Annars känns det som att "får han återfall så vet jag vad jag ska göra", men inte nu :crazy: Ska gå ut och se hur han mår nu. Har tyvärr ingen paraffinolja hemma...
Vilken veterinär är villig att komma ut på midsommarafton eller i helgen liksom? Distriktarna förstås, hm.. Är dom bra på sånt här? Aldrig att jag ringer vet. som var här förra året. Det var ingen distriktare iofs, men ja.. Usch jag hatar det här. Varför NU?

_Runaway_ skrev:
Hästen kom ur sin hage i natt (ingen vet när) och kom ut i beteshagen. Det är inget megakraftigt bete men ändå, han är inte invand på gräs! Jag har tagit in honom, han står på spån, fick äta ca 1.5kg hö (som han ätit hela året), jag kände puls i alla fyra ben.

Inte tycker jag att det låter så där jätte akut efter som du tydligen fodrat den med 1.5 kg när den kom in trots att den tydligen inte gjort annat än ätit gräs hela eller halva natten.

_Runaway_ skrev:
Hästen kom ur sin hage i natt (ingen vet när) och kom ut i beteshagen. Det är inget megakraftigt bete men ändå, han är inte invand på gräs! Jag har tagit in honom, han står på spån, fick äta ca 1.5kg hö (som han ätit hela året), jag kände puls i alla fyra ben. Inte jättekraftig men annars brukar jag inte känna alls. Spolade av benen i 20minuter med kallt vatten, gav honom en halvliter Proviva för magen.

Vad kan jag mer göra? Vänta och se? När är det läge att ringa veterinär? Och om han nu repar sig, vad händer sen, alltså ska han vila ett tag, hur göra med kraftfodret osv..? Han äter nu ett kilo K. Rehab om dagen, funkar bra på det. Men nu får han ju inte det när han blivit lite dålig.

Om man bedömer att en häst har risk att få akut fång är den enda hittills påvisade åtgärden som kan lindra anfallets allvarlighetsgrad att kyla benen. De försök som visat detta har kylt, inte bara i 20 minuter eller några ggr på dagen ,utan oavbrutet i åtm 48 timmar. Fötterna i isvatten eller frys bandage. Om man kyler i en liten stund drar kärlen ihop sig men när man slutar så utvidgar de sig igen efter rätt kort stund.

I Pollitts grundstudie om detta såg man att om en hov kyldes men inte de 3 andra hovarna fick hästen fång i dessa 3 men inte den kylda.HH

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 057
Senast: bettysmatte
·
Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar