FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Återfall - akut fångfråga

_Runaway_ skrev:
Känner mig helt handfallen :( Annars känns det som att "får han återfall så vet jag vad jag ska göra", men inte nu :crazy: Ska gå ut och se hur han mår nu. Har tyvärr ingen paraffinolja hemma...
Vilken veterinär är villig att komma ut på midsommarafton eller i helgen liksom? Distriktarna förstås, hm.. Är dom bra på sånt här? Aldrig att jag ringer vet. som var här förra året. Det var ingen distriktare iofs, men ja.. Usch jag hatar det här. Varför NU?

Ring jouren på Strömsholm. Visst har du varit där med din häst så journalen finns där?!
Har du medicin hemma?

Jag råkade ut för något liknande en gång med min kroniska fånghäst när en person i stallet missade att stänga hennes boxdörr ordentligt vid kvällsfodringen. När stallägaren kom på morgonen stod min häst ute och käkade gräs:crazy: Det var bara att kyla och åter kyla benen. I samråd med veterinär satte vi genast in fångbehandlig, dvs boxvila, butta och protexin. Nu gick det bra denna gång trots allt.

Jag hoppas det går bra med din häst!

Sv: FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Tack för ett jättebra svar! :)
Undrar dock fortfarande över var ett proteinöverskott i foderstaten "tar vägen" (kanske är ovanligt korkad... men hoppas ni står ut med det!)
:crazy:

När min häst har behövt extra foder upptill höet något år, så har jag i första hand kompletterat med lusern, numera melassfri lusern istället för kraftfoder med stärkelse i.
Var kan man köpa melass-fritt? Har de det på Gra**gården?
Våran numera "friska" fångponny är lite tunn, trots fri tillgång på hö. Han är i och för sig inget matvrak, men jag har inte vågat gett något annat än hö och mineraler sedan han var dålig sist i höstas och skulle nog behöva fodra upp med något för att han ska hålla hullet.

Socker är väl det minsta han ska ha i detta skede o då är väl inte proviva det bästa o ge då det innehåller stora mängder socker?

Personligen skulle inte jag ge proviva till fånghäst just pga den höga sockerhalten, magtarm måste väl ändå vara nyttigare? Jag kanske är ute o cyklar igen?

loch skrev:
Tack för ett jättebra svar! :)
Undrar dock fortfarande över var ett proteinöverskott i foderstaten "tar vägen" (kanske är ovanligt korkad... men hoppas ni står ut med det!)
:crazy:

Proteinöverskott omvandlas till fett också. (Proteinöverutfodring är dock ett olönsamt sätt att göda en smal häst på eftersom det kostar en del energi att omvandlas.)

När man drar ner på maten för en fet häst är det viktigt att tänka på att den behöver en minimimängd protein för att underhålla kroppens funktioner. Ger man en nerdragen mängd av ett proteinfattigt hö kan det bli för litet äggviteämnen för att muskler, päls, blodkroppar och hovar t ex ska kunna utvecklas eller förnyas. HH

Tack för alla snabba tips! Idag var han iskall i två hovar och normalvarm (han är alltid ljummen i hovarna) i de andra två. Han har bra gång, inga stelheter, han mådde fint i allmänt och ville inte alls stå ensam inne! Han går nu i sin lilla skogshage igen. Ikväll ska jag för lite säkerhetsskull ställa honom i fotbad i isvatten. Men han verkar må bra :bow: Hade helst sett att han fick äta åproviva ett par dagar till men igår köpte jag bara en, och idag var affären stängd..

Många här säger att det blir så mkt foderbyten med ensilage, eftersom det tydligen är olika värde i balarna.

Men alla hästar utsätts väl för foderbyten när det gäller grovfodret? Jag menar, hur länge räcker höet som man skördat på en speciell åker innan man byter till nästa? Höet borde ju ha lite olika värden? O om hästarnas är så superkänsliga borde de väl få fång av det med?
Eller...?

Men Proviva är bra för våra magar, vi är "allätare/köttätare".
En häst har ett lite annat mag/tarm system samt är gräsätare, tror inte alls Proviva är särskillt nyttigt för en häst :crazy:
(Presis som mkt annat vi ger hästarna klarar de av det. Men i de vilda kommer de inte i närheten av dylikt och är därför inte skapade för det eg anser jag :angel: )

/L

Sök på proviva här på forumet, vet flera som haft fånghästar som inte skulle blivit bra utan proviva.

Detta blir mitt sista inlägg ang fång för nu finns inte min häst längre :cry: Hans fång gick inte att stoppa och han avlivades i onsdags. Det är så ledsamt och jag vet att om jag handlat annorlunda hade han funnits kvar hos mig i dag....Ska alltid ta det på allvar om det händer någon av mina hästar nån mer gång. Lycka till med era fång hästar och jag önskar dem ett bätte öde än vad min häst fått.

stackars dig så tråkigt
men jag tycker ändå att det verkar här som att du följt vet:s råd och ordinationer så anklaga inte dig själv att du inte gjorde tillräckligt.
Stor tröstekram

Hovslagaren till min kompis häst sa att den hade "kronisk fång" det har jag aldrig hört förut. Vad innebär det?? Jag förstår ju att det är kroniskt men ändå....

Hovslagaren till min kompis häst sa att den hade "kronisk fång" det har jag aldrig hört förut. Vad innebär det?? Jag förstår ju att det är kroniskt men ändå....

Hej, kronisk fång är ett uttryck för att hästen har rotation i hovbenen.Däremot så vet man i dag att denna rotation genom forskning går att återställa genom samarbete mellan kompetent Veterinär,hovslagare och en hästägare som tar till sig den kompetensen och inte anser sig mer kompetent.

*KL*

Med tanke på trådens ålder, stänger jag den och hänvisar till den tråd som är nyare.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 057
Senast: bettysmatte
·
Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar