Skywalker
Trådstartare
Han får ju lite proteintillskott och mineraler också, jag ska försöka räkna på det imorrn och se om det ändå fattas, tack för att du gjorde mig uppmärksam på det.Eurofins mäter inte socker utan socker + en del kortkedjigt fruktan. De överskattar sockerhalten i grovfodret. Anger Eurofins 9,3% socker så är den verkliga sockerhalten lägre än 9,3%. Det är därför inte troligt att det är sockerhalten i grovfodret som är problemet. Det är dock viktigt att din häst får en näringsriktig och balanserad foderstat.
Av din analys kan man t.ex. se att att protein- och magnesiumhalten är låg. Du behöver ge extra protein och magnesium. Selen och E-vitamin måste du också ge som tillskott liksom zink, koppar och jod.
Ja, linfröolja ger ett bra tillskott av omega-3. Ge minst 7 ml kallpressad linfröolja per 100 kg kroppsvikt.
Det är oerhört viktigt att du får ta del av provsvaret. Du har betalat för detta och har du inte fått en kopia på provsvaret ska du begära att få en kopia. Utan att veta provresultatet går det inte att säga vad problemet är.
Åldern plus det faktum att han fick ett laminitisanfall i augusti pekar på att problemet mycket väl kan vara PPID. Är du säker på att man kollade ACTH-värdet också? Återigen, du måste begära att få en kopia av provsvaret.
Är hästen skodd? Det finns ingen anledning att ha skor på en fånghäst. En korrekt fångverkning med kort tå och sedan boots med sulinlägg (pads) är det absolut bästa för dessa hästar. Kan du posta röntgenbilderna här när du får dem nästa vecka?
Det finns s.k. COX-2 hämmare som previcox som är ett bättre alternativ särskilt vid längre tids användning. Det finns även naturliga medel som djävulsklo. Långvarig användning av “butta” är extremt farligt.
Ja, det är något som håller igång anfallet och det gäller att hitta vad det är och så fort som möjligt. Börja med att be din veterinär att skicka en kopia på provsvaret och posta resultatet här.
Jag bad om prov på cushings och IR och betalade för det så det ska vara gjort. Ska se om jag kan få hela provsvaret.
När han skoddes så var ingen säker på att det var fång, det var först för några veckor sedan som det började se ut som riktig fång så han är skodd nu och jag hade hoppats att kunna ta av skorna nästa vecka. Nu är jag dock inte säker på att han kan hålla upp benet så länge. Det var inga problem för två veckor sen när jag bokade tid för hovlagare så ingen hade väl räknat med att det skulle bli värre istället för bättre. Jag frågade dessutom specifikt om man skulle ta av skorna/göra något annat när vet var här sist och det var konstaterat fång men hon sa nej. Jag hade önskat att få tofflor eller liknande men han var väl inte tillräckligt dålig då. Men fångverkning är gjord sen tidigare, som sagt på alla röntgenbilder hittils har det inte sett så farligt ut.
Har pratat med vet idag och kommer trappa ner på buttan om fem dagar.
Jag har inte de senaste röntgenbilderna, de allra senaste har jag faktiskt inte ens sett. Jag får se om jag kan posta de nya bilderna, det beror lite på hur allt går.
Vad kan man utläsa av ett provresultat för IR? Och påverkar det hur man behandlar den aktiva fången?