FÅng! (Allt om fång, sammanslagen tråd av samtliga trådar i ämnet)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång

Man brukar inte verka hästar med akut fång.
Det akuta stadiet kan väl inte vara i evigheter eller kan det?

Sen blir det ingen skillnad på vinkeln för att man kapar tån.
Nähä. Har du några bilder som visar exempel på detta, som du kan visa?

Iom att den då ska stå på mjukt underlag så spelar inte vinkeln ngn roll, för att tån kan sjunka ner i den djupa spånbädden.
Och då sjunker inte trakten lika mycket?

Rikkan skrev:
Det akuta stadiet kan väl inte vara i evigheter eller kan det?
Nej, det kallas då för kronisk fång.

Nähä. Har du några bilder som visar exempel på detta, som du kan visa?
iom att du inte verkar ytan under hoven så står hästen likadant på plant underlag = vinkeln är densamma.
Mak kapar tån för att underlätta överrullningen, men mest för att iom att lamellerna har släppt (rotation)mellan varandra så åker utsidan av hoven iväg framåt o för att det inte ska dra med sig det nya friska hornet som bildas så kapar man den biten.
Och då sjunker inte trakten lika mycket?
Titta på hur hästens hov sjunker ner med tån i ett djupt o löst underlag.
Belastningen ligger vid strålen på ett ung.

Så du menar att hästens tålängd inte har något med möjligheten att lindra smärtan som uppstår?

Vad du är på.

Om hästen inte får stå på mjukt o djupt, så spelar det roll.

sen undrar jag hur långa tår dina hästar har normalt?
Månne det vara travarfötter- med låånga tår?

Varför skulle det bli mindre smärtsamt om man kapar tån?
Då skulle man inte behöva ge smärtlindring, utan bara korta in tån.:idea:

du får väl spå i huruvida hästen får rotation eller hovbenssänkning

BNZ skrev:
Spån är kanske bättre än halm ja.

Sand har jag hört är det ultimata.

Sedan angående motion och fång. Motion är bra när fången är i antågande, det kan mota Olle i grinden så att säga.

Detta är vad jag har snappat upp. Men det är svårt, känns som det inte finns ngn exakt vetenskap, då alla är individer och reagerar olika.

skulle inte tro det .
Ofta är symtomen diffusa o då är det mkt svårt att diagnosticera.

Om man rider ändå :crazy:

Alla ställer sig inte i fångposition eller lägger sig ner.

Jag har en mindre ponny som fick fång för 1,5 år sen.
Jag tog ut hovslagare som vekade (hon har altid gått barfota) och tyckte att hon skulle gå så då samt att det var nog betet (kraftigt höstbete, återväxt) som var största orsaken. Utevistelse var inga problem (hon har kunnat skrittat hela tiden men är ännu inte helt bra dock på god väg :). Jag söker efter en bra barfota verkare, men det är inte så lätt att hitta. Tror hon skulle bli bättre fortare då!)

Jag tror på hästens naturliga välbefinnande med mkt rörelse, utevistelse + fri tillgång till grovfoder dygnet runt, flera hästar tillsammans, barfota mm

Men människan har haft häst i "urminnes" tider och det har gått mkt bra! (Skodd, stall, lite utevistelse, pälsen klipps, täcke+skydd, lite grovfoder, mer kraftfoder och några timmars mer rörelse/ansträngning per dag).

Men vildhästarna har väl funnits ännu längre och mår lika bra dom! (Barfota, naturligt slitage, litet eller inget skydd alls, pälsen + hull skyddar, utevistelse + grovfoder (bete sommar/torkat gräs vinter) hela dygnet, rör sig många timmar för att leta vatten/mat samt lever i flock.

Jag skulle tro att det är mkt olika och inviduellt. Det som en häst och ägare klarar av bra, är helt omöjligt för en annan.

Men jag tycker ändå "boxvila", ingen mat/svält, starka mediciner, viss sorts verkning/skoning mm inte låter så bra :angel:
Men hästarna blir ju friska tillsist med det oxå iof...
Gäller nog att hitta en bra vet/klinik samt hovslagare!
Jag vet utbildade hovslagare som är mkt dåliga på att sko! :eek:

Du måste försöka lista ut vad som framkallade fånget (jag vet en häst som får fång i framhovarna om tån blir för lång (hon verkas av hovslagare, går barfota (ej barfota verkad)).
Sen har ju jag min ponny som fick fång; troligen omställningen från motion till ingen motion samt bete (hon var i normalhull (är det nu med), men det var kanske därför man släpte lite att hon kunde få fång. (Vet en riktigt fet ponny på 28 år som aldrig haft fång + går på rikligt bete!)

Har även läst om en häst som fick värre fång pga av längre transport till klinik :(

Tycker det var bra att du har halm som strö (naturligt samt då har hästen sysselsättning) :bow:

Jag tror din häst kommer att bli bra, gäller bara att ha tid, tålamod, bra hjälp, samt förebygga att det blir återfall!

Lite länkar:
http://www.harmonyhorse.se/
Vissa fall är svåra att tro, men det finns ju bilder...
http://user.tninet.se/~seu245f/Fang.html _ (http://user.tninet.se/~seu245f/)
http://www.barfotahast.has.it/
http://www.barfotahovens.sida.nu/

/Lisa

Senast ändrad:

Fast din häst mår ju, efter 1,5 år, fortfarande inte alls bra... En fånghäst, enligt min åsikt, ska iallafall vara smärtfri efter såpass lång tid. Om fången har varit allvarlig är hästen kanske inte igånsatt ordentligt efter 1,5 år, men hästen ska iallafall inte ha ont längre.

Hej alla,

Är det någon som vet om några riktigt bra kunniga veterinärer inom området fång? Ove Wattle känner man ju till men vet ni någon mer? Jag finns i Kalmar län så känner ni till någon här nere så är det positivt. Litar inte riktigt på distriktsveterinärerna... eller litar på, de kan ju inte vara experter på alla områden det förstår jag med. Men jag vill ju gärna ha någon riktigt insatt, intresserad vet som man kan prata med och rådfråga.

Att min Nellie fick fång är fortfarande lite svårt att förstå. Men jag tror det var den klassiska "bägaren som rann över". Hon gick så naturligt en häst bara kan göra tror jag. Stor varierad hage (5,6 ha) magert bete, varierade hagar, lagom med motion, alltid mycket utevistelse. Från tidig vår ute dygnet runt med tillgång till stall och stor utebox. Hon har aldrig varit skodd då hon haft mycket bra hovar och aldrig ömmat. Hon är dock en lättfödd Morgis och hade lite hull på sig nu och kanske hittade hon någonstans de giftiga sockerarterna och då rann bägaren över och hon fick fång...

Allt gott
Fia

BNZ skrev:
Hej alla,

Är det någon som vet om några riktigt bra kunniga veterinärer inom området fång? Ove Wattle känner man ju till men vet ni någon mer? Jag finns i Kalmar län så känner ni till någon här nere så är det positivt. Litar inte riktigt på distriktsveterinärerna... eller litar på, de kan ju inte vara experter på alla områden det förstår jag med. Men jag vill ju gärna ha någon riktigt insatt, intresserad vet som man kan prata med och rådfråga.

Att min Nellie fick fång är fortfarande lite svårt att förstå. Men jag tror det var den klassiska "bägaren som rann över". Hon gick så naturligt en häst bara kan göra tror jag. Stor varierad hage (5,6 ha) magert bete, varierade hagar, lagom med motion, alltid mycket utevistelse. Från tidig vår ute dygnet runt med tillgång till stall och stor utebox. Hon har aldrig varit skodd då hon haft mycket bra hovar och aldrig ömmat. Hon är dock en lättfödd Morgis och hade lite hull på sig nu och kanske hittade hon någonstans de giftiga sockerarterna och då rann bägaren över och hon fick fång...

Allt gott
Fia

Om du kontaktar en hästklinik så är de ofta uppdaterade om sista rönen i fångforskningen. Det ligger ju mer i hästveterinärers intresse :idea:

Just orsakerna till fång är ju inte helt klarlagda än. Vissa saker vet man som att för mycket stärkelse och fruktaner i gräset kan orsaka fång. Det finns även mycket forskning kring hästars insulin och glukostolerans, som pågår. Dock så händer det att en häst får fång utan synbar anledning.
Som med min häst i december när han bara åt hö:confused:
Min veterinär sa att det även kan räcka med en infektion/förkylning som rubbar ämnesomsättningen ett tag och vips så har du ett fånganfall.
Man kan inte göra mer än att vara nogrann med foder, hålla hästen slank och hålla igång hästen. Det är ändå det vi som ägare kan göra för att hålla fång på avstånd, och sedan hoppas på det bästa.

Anki

Rikkan skrev:
Jag håller med dig och gillar det du skriver. Jag är av samma åsikt, att fång kan variera beroende på orsak. Det var därför jag frågade.

Var det mjukt underlag i hagen han gick i efter vinterns anfall?
Fick han någon rehabilitering/övergång till hårdare underlag??

Kan en belastningsfång bli en foder/mag-tarm fång på grund av för hård medicinering?

:bow:

Det var ju mycket snö när han släpptes i stora hagen men när den smällte bort efter ett par veckor så kom fången tillbaka. Tyvärr är hagen stenig och ojämn dessutom. Han hade i två månade gått i sjukhage i mindre del av samma hage som sedan. För kort vila :(

Man får ta väl hand om magen när en fånghäst medicineras men jag tror inte att det orsakar fång i sig. Man har ju redan ett fånganfall när medicineringen sker. Man ska ju sedan avsluta medicinering så fort som möjligt då det ofta är starka saker som butta. När man avslutar medicinereringen så gäller det ju att stabilisera mage och tarm så fort som möjligt med tex probiotika tror jag.
Ofta har det ju gått lång tid efter tidigare medicinering när/om man får ett återfall.

Dock så händer det ju att annan medicinering utlöser fånganfall, kortisonpreparat t e x har jag hört.
Vet även en häst som fått fång efter operation.

Anki

I ditt fall fanns varken vet. eller hovis / hovvårdare med i bilden.

Du hade själv ställt diagnosen o verkat den till en horribel bockhovsposition. men skyllde på hovis :devil:

Din strasservänliga länk påstod att Strömsholms metoden innebar ett års boxvila- det får väl vara ngn måtta på lögnerna.

De har mkt bra resulltat o funnit att det inte är de tyngre halvbloden som drabbas av återfall, utan ponnies, trots att de som regel bara behöver halva konvalescenttiden.

Man TROR att det beror på att ponnyägarna har mer bråttom med att få igång dem o inte lyssnar på vet / hovis i lika stor utsträckning.

De har en bovila på 5 v. där hästen får börja gå ut ngn timme per dag i sjukhage efter 3 v. beroende på rotationens grad eller hovbenssänkning.
Har själv lytt deras råd o har en häst som nu efter ett år inte har haft ngt återfall o har hela tiden haft fina hovar.

Är i träning o går på bete.

Har fått två hästar med fång * ledsen*
Har låtit dem gå på litet bete, tagits i under dagen samt natt.......men nog fasen fick de FÅNG!!!

Min fråga är :
hur vet man att hästens hovben roterat?
Hur vet man hur allvarligt det är?
När ska man röntga en häst med fång?
När kan en häst med fång sättas igång igen??
Vad kostar röntgen?

Berätta gärna!

Sv: FÅng!

Som jag förstått det så är det dumt att INTE röntga efter ett fånganfall. OM en rotation eller sänkning skett så påverkar det vilket beslut man bör ta. Det är omöjligt att säga när du kan sätta igång hästarna eftersom du inte har en aning om hur hovarna ser ut inuti - har en rotation skett kan du göra stor skada genom att försöka motionera din häst. Läste att någon här på forumet som hade haft rotation fick vänta i 6 månader innan hon kunde sätta igång sin häst - jag har hört om ännu längre rehabiliteringsperioder.

OJ vilken otur du har... Vid lättere fånganfall är vilan vanligast 2-3 månader. Vid svårare upp till 1 år. De är nog röntgen som gäller för att vara säker. Men priset varierar nog väldigt beroende på var du bor. en bekant betala 600 kr då hon var iväg.. Du ska inte gärna transportera hästen i akuta skedet då smärtan är som värst..

Genom röntgen.
Återigen röntgen. Finns inget annat sätt för att över huvud taget veta hur man ska behandla korrekt.
Så fort som möjligt, tycker jag. Man har ju inte en aning om hur hoven ser ut på insidan annars. Tro inte att du kan bedömma graden av fång bara genom att se på hästen. Våran ponny var "duktig" på att "mörka" hur dålig han egentligen var. Jag gav smärtlindring ett tag innan så att resan inte skulle bli för jobbig.
Beror helt på vad röntgen visar.
Våran ponny var VÄLDIGT illa däran så han vilade helt i flera månader för att sedan sättas igång lugnt, helt efter vad han själv ville. Reds endast i skogen och helt efter eget tempo. Detta enligt veterinären såklart. I augusti har det gått ett år sedan anfallet och han har enbart skogsridits sedan dess. Ingen hårdare träning alltså.
Men det är inte bara hovarna som kan spöka i samband med fång. Våran ponny är lite till åren och föll ur ganska mycket under den här tiden. Sådant tar tid att bygga upp och är inget som jag vill stressa på.
Han tillhör tyvärr de som behöver ett helt år för att komma igen.
Vad kostar röntgen?
Trots att vi röntgat flera, flera gånger för att få konstaterat att allt går åt rätt håll, så kommer jag inte ihåg exakt vad det kostade. Runt en tusenlapp, tror jag. Men det är väl bara att ringa närmsta klinink och fråga.

Kan tillägga att trots att vår kära ponny var så nära avlivning, så har han blivit helt återställd!:) Lite mer muskler och fett (är lite tunn)på hans kropp bara, så är han som innan fast piggare!
Men det blir aldrig mer bete för hans del....:cry:

knapplån
puttar
Många fångtrådar just nu. Kanske bättre att samla dem??

Du BÖR röntga, för att se hur långt framskriden fången är. Har hästarna fått rotation på hovbenet måste de få spec. verkning och ev. beslag. Jag tror vi betalade runt 1300 för röntgen på Strömsholm. Se till att hästen får äta smärtstillande några dagar och att det hela stabiliseras innan du åker iväg, för transport gör ont för hästen i det akuta skedet.
Min hade lätt/måttlig fång med rotation på alla fyra, han sates igång efter tre månader.

har själv en fånghäst som var "sjuk" för 4år sedan...

genom röntgen...

du ser till att du är på ett ställe o röntgar med kompetenta personer som kan titta på bilderna o ge en bedömning

jag gjorde det 6 månader efter när ny hovvägg börjat växa ut o det börjat stabiliserat sig... detta berodde även på att det inte finns röntgen utrustning på åland utan det blir en resa till sverige.... han gick med special beslag enda från början o ganska länge.... runt 6-7månader om jag inte minns helt fel...

eftersom min häst hade ganska allvarlig fång vilade han 9månader... han e också ett stort o kraftigt halvblod så jag ville att allt skulle vara stabilt innan han började belasta det nåt extra...

Vad kostar röntgen?
ingen aning.... ring en klinik o fråga

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 391
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 057
Senast: bettysmatte
·
Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar