Fan också

Sv: Fan också

Allt beror givetvis på vad man är beredd på att ge. Min familj var dumma nog att i ärlighetens namn bli pålurade en taxvalp för en billig penning..och det var mer än vad vi kunde hantera. Jag har förvisso alltid varit den som aktiverat hundarna och försökt tillfredställa deras behov. Men men brist på konsekvens i resten av familjen resulterade det i förvirring hos hundstackarn och han blev kort och gott odräglig. Jag har fått otaliga bett i handen, och för lite över ett år sen blev jag så pass illa biten i ansiktet att min läpp klövs och jag fick sy ihop den med nio stygn. Då var avlivning verkligen aktuellt,ingen klarade dock av det och precis som du sa finns han bara idag pga av hans ringa storlek. Man kan kalla det idioti att ha kvar en sån hund. Men vi bestämde oss med min övertalning att han inte skulle avlivas ändå, utan att vi skulle försöka göra det bästa av situationen. Den här hunden är dock inte precis rädd utan klättrar gärna i rang så fort tillfälle ges. Kan säga att idag är jag så himla glad att jag aldrig avlivade honom, han har bara blivit bättre. Jag får en puss varje gång jag kommer hem och för första gången vill han befinna sig i mitt sällskap och finner sig där med ro. Detta har givetvis tagit mycket mycket träning och det va rinte för än på senare år jag kom på det och slutade skylla på honom. Han kommer aldrig bli helt bra iom att konsekvensen brister hos de högsta i familjen. Jag kan dock påpeka att det finns ingen hund som har lärt mig så mycket om hundars psyke än honom. Jag såg att jag fick ta ansvaret för den här hunden om ingen annan gjorde det , vi valde honom, och därefter ska han omhändertas. Håller fö med Jadzia att det GÅR inte att ha en sån hund i alla möjliga miljöer..tyvärr. Och det är där man får se till om man orkar med det dom åren hunden kommer att leva. Jag tycker iaf inte att du ska ge upp en hund som är rädd när det finns möjligheter att jobba med henne. Ta kontakt med en duktig tränare och se vad som mer finns att göra.
Hoppas det löser sig och lycka till!
/Lina
 
Sv: Fan också

OK jag vet ju inte var du bor och vad du har för möjligheter men om det är folk som ni möter på promenader i era vanliga områden kanske du kan byta promenadvägar eller promenadtider för att inte möta dessa ungdomar? Kanske kan prata med dem när du inte har hund med dig och förklara problemet, be om hjälp? Om det är samma ungdomar hela tiden kanske det kan hjälpa. Folk är ju oftast inte onda utan gör dumma saker för att de inte förstår bättre. Det är svårt när man har en liten "gullig" hund och folk automatiskt tror att liten = snäll och inte respekterar ett nej från ägaren. Men jag tycker det är bättre att undvika konfrontation än att du ska hamna i konflikt med folk när hunden är med, då gör du ju bara henne ännu mera osäker genom att själv bli upprörd. Gå omvägar är mycket bättre än att få ett stressigt möte. Viktigt också att du själv tänker positivt eftersom det märks på hela ditt kroppsspråk om du själv förväntar dig problem vid ett möte.

Träna gärna på situationerna t ex i skogen genom att stämma träff med någon som du (men inte hunden) känner. Ju säkrare du känner dig desto bättre kommer du att kunna hjälpa din hund.
 
Sv: Fan också

Ojdå, det låter som om du har det riktigt jobbigt. Innan jag kommer med några idér om hur du kan träna (onödigt tipsa om nåt du redan gör) skulle jag vilja veta hur du gör när du möter människor?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 661
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp