Fälttävlansträffen i Linköping

Sv: Fälttävlansträffen i Linköping

Det finns ett antal detaljer som måste lösas innan det är klart så vi får vänta. Huvudlinjerna är dock väl förankrade.

Den ryttare som tänker starta en ny häst utan att först ha tränat terräng kanske borde tänka om :devil:

Jag tror nog att de flesta rutinerade ryttare tränar terräng iallafall någon/några gånger innan dom ger sig ut på en ny häst ;) Det var väl inte riktigt så jag tänkte när jag ställde frågan.

Nä, nä, men jag kunde bara inte låta bli :angel:

Men seriöst, vad man vill är att folk tränar mer terräng för att öka säkerheten.
Sen vill man ha en ökad koppling mellan ryttare och tränare av samma skäl.

Om det nu är svårt att öka antalet kval pga problem för unghästar och juniorer för att dom blir överåriga innan dom är färdigkvalade, får vi acceptera krav på terrängträningar.

Jag tycker nog att 16 fel var i snällaste laget, nu när man faktiskt tog bort hoppkvalen. Men vi får väl se om det kommer något annat istället då, det var visst hintar om det?

Jag tycker nog att 16 fel var i snällaste laget, nu när man faktiskt tog bort hoppkvalen. Men vi får väl se om det kommer något annat istället då, det var visst hintar om det?

men vad jag förstod så skall väl själva banhoppningen försvåras, med fler hinder, rel avstånd etc. I detta läge tycker jag inte att det är fel med 16 fel..:D

Jo, så fattade jag det också. Men jag tycker man kunde "försvårat" hoppmomentet OCH behållt max 12 fel. Faktiskt. ;) 4 ner är för många i mina ögon.

Om jag hörde rätt har ft-kommitén utökats med Lasse Christensson med ansvar för arrangörsfrågor och Ted Velander för ponnyfrågor.

Stämmer det, och av den förstnämnde fick jag rådet att skippa vår 2-stjärninga för häst och koncentrera oss på de andra klasserna.... :confused:
blev så paff att jag inte kom mig för att säga nåt, men efter några timmars bryderier och snack med dotter kom vi fram till att vi kör ändå, kanske en lågprisvariant :idea:
Till skillnad från den tävling som lagts in veckan före oss :devil:

Nä, nä, men jag kunde bara inte låta bli :angel:

Men seriöst, vad man vill är att folk tränar mer terräng för att öka säkerheten.
Sen vill man ha en ökad koppling mellan ryttare och tränare av samma skäl.

Ha ha ha, ja jag säger då det! (lite ironiskt faktiskt).

Jag tycker det är bra med mer terrängträningar, absolut men jag tänkte mer på om det blir ett krav på ekipage eller ryttare och häst var för sig, eller hur dom hade tänkt, om dom hade tänkt att separera på säg ** ryttare och över och orutinerade men det kanske inte kom några konkreta förslag på det. ??

Stämmer det, och av den förstnämnde fick jag rådet att skippa vår 2-stjärninga för häst och koncentrera oss på de andra klasserna.... :confused:
blev så paff att jag inte kom mig för att säga nåt, men efter några timmars bryderier och snack med dotter kom vi fram till att vi kör ändå, kanske en lågprisvariant :idea:
Till skillnad från den tävling som lagts in veckan före oss :devil:

Ok, ligger ni veckan efter strömsholm? Veckan innan Norges CCI* och CIC2*? Ja det är ju inte så kul :crazy:

Tack för den här tråden och all info!
Utan denna text skulle jag varit lika vilse i pannkakan som innan jag började läsa! :):bow:

det fanns förslag om att separera mindre resp mer rutinerade ryttare, men det kom aldrig längre. (det var en del som svarat på enkäten som skrivit det)

Det förstår inte jag att det inte redan är. En ryttare som rider **-igt o högre bör ju ha visat vad den kan vid det laget utan att behöva gå igenom samma kvalregler som en ryttare som startar sin första debutant.

det fanns förslag om att separera mindre resp mer rutinerade ryttare, men det kom aldrig längre. (det var en del som svarat på enkäten som skrivit det)

Bla jag skrev det i enkäten.. Jag tänkte ju på som det är i hoppningen, har du plac i 150 kan du ju rida alla hästar utan att kvala. Rider man ** och uppåt så borde man kunna ha andra kval än krav på stilterrängskval etc eller vad dom nu tänkt? Jag kan tycka att kvalen för de ** ryttarna är bra som dom ser ut idag dvs 2 debutant, 4 lättklass respektive 2* och ** men att dom kanske borde skärpas för orutinerade ryttare tex 4 debutant och 6 lättklass , 6* och ja kanske 4** det brukar ju ge sig självt där känns det som.
Sedan när man genomfört sina 4** klasser kan man få räknas som "rutinerad" ryttare när man börjar om med ny häst.

I ett land som förbjuder hatt i MSvB-dressyr finns ingen anledning att tro att vad ni kallar "rutinerade" ryttare vet sitt eget bästa. :devil:

Har t.ex. sett William Fox-Pitt (som definitivt kan klassas rutinerad) vurpa på en häst som definitivt var olämplig för den klass den startade i.

Övertro på sin förmåga och sitt kunnande är tyvärr något som är vanligt både här på Buke och IRL.

I ett land som förbjuder hatt i MSvB-dressyr finns ingen anledning att tro att vad ni kallar "rutinerade" ryttare vet sitt eget bästa. :devil:

Har t.ex. sett William Fox-Pitt (som definitivt kan klassas rutinerad) vurpa på en häst som definitivt var olämplig för den klass den startade i.

Övertro på sin förmåga och sitt kunnande är tyvärr något som är vanligt både här på Buke och IRL.

Klart folk kan vurpa på olämpliga hästar,dom kan ju tom vurpa på lämpliga hästar, ibland så händer det ju misstag... men att ha dom ft- kvalen som redan finns idag räcker väl för "rutinerade" ryttare anser jag iallafall och jag tror inte att ett stilterrängskval kommer hjälpa dessa ryttare något nämnvärt. Hängslen och livrem brukar inte hjälpa faktiskt, då är det bättre att det delas ut fler gula kort och varningar istället.

Jag anser däremot att kvalen är för få för dom som är orutinerade, för med dagens system kan man som helt orutinerad rent teoretiskt ta sig från debutant till ** på en säsong och det känns inte riktigt ok.

Jag har oxå en väldigt känsla av att Fox-Pitt nog gott och väl hade klarat av det där stilterrängskvalet som hade behövts för klassen även med just den hästen han vurpade med ;)

Senast ändrad:

Ja, herregud det har vi väl alla sett? Jag har sett debutantryttare fara runt en 90-bana i **igt tempo o försvara det hela efteråt med att h*n ville testa om hästen fortfarande hade tempot i sig....:eek:

Jag är helt för fios förslag ang. fler debutant/lätt kval för nya ryttare men annorlunda regler för rutinerade.

Jag tycker förslaget om att tränare får avgöra om det är lämpligt att gå upp en klass eller ej är bra. Tycker antalet ft-kval för start i högre klass är tillräckligt med tanke på att det inte finns jättemånga tävlingar att välja på.
Tycker ett godkännande från tränare vore det bästa alternativet!

Jag är helt för fios förslag ang. fler debutant/lätt kval för nya ryttare men annorlunda regler för rutinerade.

Jag tycker också att det är en bra idé. Särskilt med många deb/lätt för de som är nyare i sporten/mindre rutinerade så man tvingas stanna kvar där längre än många gör annars. Finns alldeles för många exempel på ryttare som stressar upp till de msv klasserna ("bara för att") och tror att man är en fullfjädrad fälttävlansryttare bara för att man genomfört minimiantalet godkända tävlingar på lägre nivå.

Tror att det skulle vara en mycket bra regel säkerhetsmässigt. Flera tävlingar på låg nivå för att ge gröna ekipage den rutin och det självförtroende som hästen behöver innan de går upp i klasserna och gula kort för att lugna ner de självutnämnda kamikazepiloterna i terrängen :)

Tycker antalet ft-kval för start i högre klass är tillräckligt med tanke på att det inte finns jättemånga tävlingar att välja på.

Också en bra poäng. Gärna flera kval i deb och lätt men man ska nog akta sig bör att sätta för höga kvalgränser (antal tävlingar) i de högre klasserna (till att börja med) med tanke på att det kan vara svårt att hinna med på ett år när tävlingsterminen ser ut som den gör i Sverige.

Och jag tror att bara man håller kvar ekipagen lite längre på lägre nivå så kan det hjälpa säkerthetsmässigt. Mycket mer än att dessa ekipage ska hoppa 1m-1,10m på hopptävlingar ett halvår innan sin fälttävlansstart i alla fall :p

Liknande trådar

Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
574
Senast: Stålvilja
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: Cattis_E
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar