Fälttävlansträffen i Linköping

Sv: Fälttävlansträffen i Linköping

Också en bra poäng. Gärna flera kval i deb och lätt men man ska nog akta sig bör att sätta för höga kvalgränser (antal tävlingar) i de högre klasserna (till att börja med) med tanke på att det kan vara svårt att hinna med på ett år när tävlingsterminen ser ut som den gör i Sverige.

Och jag tror att bara man håller kvar ekipagen lite längre på lägre nivå så kan det hjälpa säkerthetsmässigt. Mycket mer än att dessa ekipage ska hoppa 1m-1,10m på hopptävlingar ett halvår innan sin fälttävlansstart i alla fall :p

Det skall finnas typ 17 st * i år och att rida minst 4 av dom tycker kanske inte jag är för många antal tävlingar och att ha ridit mer än 2 st (som det är nu) ** tävlingar för att rida *** tycker jag inte heller är för mycket i antal tävlingar för en förstagångsryttare eller hur jag skall säga :D

Problemet är att * klass som många banor ser ut är ganska så lätt för en hyfsat talangfull häst även med en orutinerad ryttare, många far upp i ** för fort och hästarna tappar självförtroendet och i värsta fall kommer inte hästarna tillbaka igen. Det lilla antalet tävlingar som finns i Sverige manar fram till att skynda sig och hinna med hela tiden tror jag, jag tycker inte man skall säga att man inte skall ha fler kval i dom högre klasserna för att det blir svårt att hinna med, skyndar man sig dit kommer man inte dit iallafall.

Jag håller med. Fokuserade snarare mer på den första delen där. För jag tror på att öka antalet kval om man nu ska göra någon säkerhetsåtgärd. Och sedan skulle man ju kunna hoppas att folk tar sitt förnuft till fånga och stannar kvar längre i *-ig innan de går upp till **-ig osv om de blir väl förberedda på lägre nivå.

Där tror jag att tävlingsterminen kommer att göra sitt för att bromsa upp ekipagen också. Det är klart att det finns ganska många *-iga. Och idén är ju att folk ska vara väl förberedda när de kommer dithän.
Men sedan är det väl så att antalet **-iga fortfarande är ganska begränsat? Vilket kommer att göra att folk kommer att rida flera *-iga eftersom det är det som bjuds.

Blev lite luddigt där.

Jag tycker förslaget om att tränare får avgöra om det är lämpligt att gå upp en klass eller ej är bra. Tycker antalet ft-kval för start i högre klass är tillräckligt med tanke på att det inte finns jättemånga tävlingar att välja på.
Tycker ett godkännande från tränare vore det bästa alternativet!

Betydligt bättre alternativ än de tidigare hoppkvalen. :love:

Vad har ni andra för belägg för att ryttare som ännu råkat överleva att rida högre klasser verkligen själva kan avgöra hur snabbt en häst ska gå upp i klasserna?
Avsaknad av säkerhetstänk finns inte bara hos orutinerade ryttare.

Varför är alla ni som gladeligen betalar dressyr- och hoppträningar så hatiska mot tanken på obligatoriska terrängträningar?

Betydligt bättre alternativ än de tidigare hoppkvalen. :love:

Vad har ni andra för belägg för att ryttare som ännu råkat överleva att rida högre klasser verkligen själva kan avgöra hur snabbt en häst ska gå upp i klasserna?
Avsaknad av säkerhetstänk finns inte bara hos orutinerade ryttare.

Varför är alla ni som gladeligen betalar dressyr- och hoppträningar så hatiska mot tanken på obligatoriska terrängträningar?

Är inte ett dugg emot obligatoriska terrängträningar, jag tränar rätt mkt terräng även om det inte är obligatoriskt! Varför jag vill ha in fler terrängkval istället eller tillsammans med är det faktum att väldigt många tränare släpper ut folk i terrängen vind som våg utan att bry sig ett jota om hur dom rider och det är ett faktum!! Jag vet terrängtränare som har nekat ft-kortet och krävt fler terrängträningar men då har ekipaget vänt sig till en annan tränare och fått kortet direkt! Obligatoriska träningar har det ju varit både för start i debutant och * klass i och med ft-kortet.

Menar du på allvar att du tror att alla terrängtränare har högsta säkerhetstänkande när det gäller ekipagen dom tränar?? Det är ju bara att se på listan av tränare så blir man ju mörkrädd av vissa namn :eek: Så jäkla stora krav är det inte för att bli tex C-tränare idag! Jag har själv stått som publik på träningar och fått rycka in säga till att det här inte är lämpligt att träna på, jag har sett ekipage misslyckats och fått självförtroendet förstört för tränares inkompetens rent ut sagt, så ja det finns väldigt många tränare som är rent olämpliga att avgöra vem som bör rida och inte.

Har man som "rutinerad" ryttare ridit runt säg ett högt antal 3* klasser säg 100 -tal ** klasser och ett par 200 * klasser så är man nog kapabel till att avgöra om man kan starta lätt klass med en häst eller inte och avgöra hurvida den är lämplig för start i högre klasser mer än vad en terrängtränare kan se på en träning eller två! Råkat överleva?? Vad menar du med det? Jag tror nog det ligger lite mer än tur bakom de ryttare som rider och klarar sig.

Då får det ju ställas lite krav på de terrängtränare som skall ha dessa obligatoriska träningar för är det vilket tränare som helst så blir det ju inte ett dugg annorlunda emot vad det redan är idag.

Senast ändrad:

Förhoppningsvis kommer tränarna att tänka sig för lite mer när dom skriver under på att ekipaget är lämpligt för en högre klass
Kvaliteten på tränarna diskuterades lite kortfattat i Linköping. Jag fick intrycket att kvaliteten på tränarna är en av dom (många) frågor som kommitén jobbar med.

Det är ju bara att se på listan av tränare så blir man ju mörkrädd av vissa namn :eek: Så jäkla stora krav är det inte för att bli tex C-tränare idag!

Fast med krav på hästskötarexamen så lär det inte bli lika många framöver och de som blir .. ja det ska jag inte säga ngt om...:eek:

Stämmer det, och av den förstnämnde fick jag rådet att skippa vår 2-stjärninga för häst och koncentrera oss på de andra klasserna.... :confused:
blev så paff att jag inte kom mig för att säga nåt, men efter några timmars bryderier och snack med dotter kom vi fram till att vi kör ändå, kanske en lågprisvariant :idea:
Till skillnad från den tävling som lagts in veckan före oss :devil:

Ni tänker inte köra en 100-klass då? :angel:

Förhoppningsvis kommer tränarna att tänka sig för lite mer när dom skriver under på att ekipaget är lämpligt för en högre klass
Kvaliteten på tränarna diskuterades lite kortfattat i Linköping. Jag fick intrycket att kvaliteten på tränarna är en av dom (många) frågor som kommitén jobbar med.

Dom har ju redan tidigare skrivit under på att ryttarna får starta debutant och * så vad blir skillnaden nu menar du? Jag tror inte att fler helt plötsligt börjar tänka till om dom nu inte gjorde det tidigare. All heder till dom tränare som faktiskt sätter ner foten även om dom inte har så mkt för det som det har varit tidigare. Som tränare tycker ju jag att man får tänka till på vad man har på sitt samvete när man skriver under.

Jag är fortfarande för mer ft -kval, det tvingar som underbarn säger ryttarna att stanna kvar längre i klasserna pga tävlingsterminen.

Okey nä det visste jag inte men för att bli C-tränare då i fälttävlan så krävs det då att vara diplomerad hästskötare (?) och ha tävlat med placeringar upp tom * klass med en häst man själv har ridit dit och att ha tränat för A eller B- tränare regelbundet.

Alternativt , (alltså du behöver inte ens ha ridit och tävlat själv ) ha tränat ett flertal elever på motsvarande nivå dvs * och ha följt från marken (skuggträning) en A eller B tränare.

Jag håller nog fortfarande inte med att dessa skulle vara mer kapabla att avgöra start för en häst än en ryttare som ridit ett hundratals klasser på svår och msv nivå.

/fio farligt nära startförbud nu :angel::rofl:

Senast ändrad:

Jag tycker förslaget om att tränare får avgöra om det är lämpligt att gå upp en klass eller ej är bra. Tycker antalet ft-kval för start i högre klass är tillräckligt med tanke på att det inte finns jättemånga tävlingar att välja på.
Tycker ett godkännande från tränare vore det bästa alternativet!

Vilken tur att vi bor i Sverige o får tycka olika för det tycker inte jag alls!:D

Jag tror mycket mer på att man är tvungen att göra fler starter i 90-100 klass än i dagsläget för precis som andra påpekar så finns det tränare som skickar ut människor i terrängen efter en weekend träning terräng...:eek: Dessa ryttare rider sen minimalt antal starter och svingar sig raskt upp i klasserna....

Fast allra bäst vore ju om det var en kombination av godkännande av tränare och fler kval som det egentligen SKA fungera i dagsläget. Dvs tränaren ska inte godkänna ett ekipage efter 1 helg utan flertalet träningar ska genomföras innan man får starta.

Det är min åsikt.

Det är min åsikt.

Men det leder till att vi inte kommer att få några fler medaljer på ponny,junior & YR EM.
Dessutom inga deltagare i breeders & unghästtävlingar.

Men värst av allt:

Sandlådetråden för bäbisar kommer att förlora sin ursprungliga betydelse och försvinna in i glömskans töcken :cry:

Okey nä det visste jag inte men för att bli C-tränare då i fälttävlan så krävs det då att vara diplomerad hästskötare (?) och ha tävlat med placeringar upp tom * klass med en häst man själv har ridit dit och att ha tränat för A eller B- tränare regelbundet.

Alternativt , (alltså du behöver inte ens ha ridit och tävlat själv ) ha tränat ett flertal elever på motsvarande nivå dvs * och ha följt från marken (skuggträning) en A eller B tränare.

Jag håller nog fortfarande inte med att dessa skulle vara mer kapabla att avgöra start för en häst än en ryttare som ridit ett hundratals klasser på svår och msv nivå.

/fio farligt nära startförbud nu :angel::rofl:

1. Självklart kan du allt om du har hästskötarexamen. Det löser alla problem. Förstår att du inte har det, för då hade du vetat hur mycket man kan :devil: :rofl:
2. Det finns tankar för att kunna mota olle i grind som i dina exempel. Något måste ju göras.
3. Du får startförbud.. ligger nog hos disciplinnämnden nu. :bump:

Men det leder till att vi inte kommer att få några fler medaljer på ponny,junior & YR EM.
Dessutom inga deltagare i breeders & unghästtävlingar.

Men värst av allt:

Sandlådetråden för bäbisar kommer att förlora sin ursprungliga betydelse och försvinna in i glömskans töcken :cry:

Då får vi gå tillbaka till hoppkvalen :devil:

Ja vi kanske kommer då istället. Hur lång tid tar det från Sthlm till er?

Liknande trådar

Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
574
Senast: Stålvilja
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: Cattis_E
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 321
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar