Det är flera saker i det här som gör mig betryckt.
1) Ingen kan vara perfekt, men det är en stor skillnad mellan att vara perfekt och att stryka flagg och sälja ut hela skiten. Och vi borde kunna vara överens om att röra oss i den zonen
För enskilda utövare kan det handla om både levebrödet och drömmarna att spela med eller inte. A-laget/kändisarna/de som rider pappas pengar klarar sig (nästan) alltid, men de är nog inte majoriteten bland ryttare eller hästuppfödare. Därför är det så frustrerande när människor säljer ut saker när de inte nödvändigtvis behöver göra det (åtminstone enligt någon skala som vettiga människor använder).
Det duger inte att peka på att enskilda rider där eller säljer hästar dit - inte när man genom att ha sådana här sponsorer bygger en maskin där ryttare, uppfödare och publik MÅSTE stötta UAE och/eller Saudi om de vill ägna sig åt hästsport på högre nivå. Det räcker inte med att inte åka dit, du stöttar dem även om du och dina hästar stannar i Sverige. Och det läskiga är att människor som bryter mot sina egna principer tenderar att omtolka världen för att behålla sin självbild intakt (kognitiv dissonans).
2) Jana gör sig löjlig och får hästmänniskor att framstå som bortskämda och verklighetsfrånvända.
Naturligtvis borde han (om han är normalbegåvad) inse att sponsringen och namnbytet är kontroversiellt och haft svar på varför man ändå valde att gå vidare. Och han borde så fort frågorna kom kunnat förklara VARFÖR. Inte stått där invirad i Offerkoftan, sårad och missförstådd... den lille, försvarlöse, mobbade stackarn. Har man börjat använda sig av den strategin, så spelar det ingen roll om det fanns ett gott skäl. ALLT efter krokodiltårar och halmgubbar kommer att ses som bortförklaringar och efterkonstruktioner. Så hästsporten består av bortskämda, verklighetsfrånvända, dumma Karens
Sponsring handlar inte om välgörenhet, (inte ens välgörenhet handlar om välgörenhet) utan om marknadsföring.