Falsterbos Jana efter kritikstormen: ”Inte för en sekund sportwashing”

Efter massiv kritik mot Falsterbo Horse Shows nya titelsponsor talar nu tävlingens ordförande ut.
– Jag är säkert naiv, men jag vet inte om någon kunde drömma om att det skulle ta de här proportionerna, säger Jan-Olof Wannius till DN.

Som jag skrev, nej det förändrar inte allt men det är en jävligt stor skillnad mot Saudiarabien där kvinnor ägs av sin man. Landerna ska inte blandas ihop. Punkt.

Nu lägger ju inte du dig i sådana trådar tror jag, kanske av en anledning, men några av dina followers är ju rätt duktiga på att uttrycka rasistiska tankar och dra precis alla muslimer över en kam. Rena faktafel ska korrigeras. Sedan att du tycker jag är en idiot för det som inte låter ett så gravt faktafel stå oemotsagt är upp till dig.

Vem är mina followers? Är man rasistisk för att man värnar om alla människors lika värde och vill bojkotta länder som inte tillämpar de lagarna?

Nu har inte jag nämnt Saudi en enda gång så varför du kommer dragandes med det i varje svar förstår jag inte.
Sen så är det nog inte sååå stor skillnad som du vill påtala.
Varför sitter då prinsessan Latifa fången efter att ha försökt fly från sin familj för att hon vill leva i frihet! Varför behövde prinsessan Haya fly från sin man med sina barn till London där hon sökt asyl?

Du får gärna precisera dig lite? Och du får ursäkta mig men tillräckligt många utöver en sketen privat hästtävling bryr sig definitivt om UAE, det är till exempel Sveriges tredje största handelspartner när det kommer till vapen för 1,5 miljard kronor. Märk väl då att Sverige, enligt de lagar som finns, inte får sälja varken till länder som bryter mot de mänskliga rättigheterna eller diktaturer (men gör det uppenbarligen ändå).

När det kommer till sport sponsrar en hel del företag sportevenemang.

Emirates sponsrar till exempel merparten av stora evenemang inom många sporter och tv-rättigheter som även sänds i Sverige. Emirates drivs av staten i UAE. Emirates har även sponsrat svenska tv-sändningar inom hästsporten och en enkel googling ger en hel del företag som är statligt ägda som sponsrar på olika sätt. Så ja, tillräckligt många "viktiga" människor bryr sig uppenbarligen om deras pengar. Tillräckligt för att vilja lägga VM, världscuptävlingar och andra stora evenemang i just dessa länder. Det om något gör att man kanske bör vara påläst om fenomenet.

MENA står alltså för mellanöstern och nordafrika, inte svårare än till exempel Norden, balkan etc.
Svensk vapentillverkning och export har alltid varit pucko men det är tydligen bra att vi behöll en smula av vårt Försvarsindustri. Många personer gillar när det smäller så ärdet bara har jag kommit fram till.

Det är väl just sportwashing vara och inte vara i tråden som vi diskuterar. Det är sportwashing du beskriver. Ja folk gillar pengar och nu sista åren har det varit en tid med hiskeligt fokus på lyx. Månglare finns det i många länder och inom olika sporter. Rättspatos och omsorg om din nästa finns förhoppningsvis ännu mer, kanske.

Varför nämna ordet MENA när det är ett specifikt land som diskuteras?

Svensk vapentillverkning och export har alltid varit pucko men det är tydligen bra att vi behöll en smula av vårt Försvarsindustri. Många personer gillar när det smäller så ärdet bara har jag kommit fram till.

Det är väl just sportwashing vara och inte vara i tråden som vi diskuterar. Det är sportwashing du beskriver. Ja folk gillar pengar och nu sista åren har det varit en tid med hiskeligt fokus på lyx. Månglare finns det i många länder och inom olika sporter. Rättspatos och omsorg om din nästa finns förhoppningsvis ännu mer, kanske.

Varför nämna ordet MENA när det är ett specifikt land som diskuteras?
Som sagt. Jag svarade en användare som alltså länkat till Saudiarabiens mänskliga rättigheter.

Vem är mina followers? Är man rasistisk för att man värnar om alla människors lika värde och vill bojkotta länder som inte tillämpar de lagarna?

Nu har inte jag nämnt Saudi en enda gång så varför du kommer dragandes med det i varje svar förstår jag inte.
Sen så är det nog inte sååå stor skillnad som du vill påtala.
Varför sitter då prinsessan Latifa fången efter att ha försökt fly från sin familj för att hon vill leva i frihet! Varför behövde prinsessan Haya fly från sin man med sina barn till London där hon sökt asyl?
Men ändå svarar du på ett inlägg som diskuterar annat?

Förresten. Är inte du en av de som diskuterat hoppningen och sett OS sändningarna? Just de rättigheterna sponsrades av Emirates, som ägs av mohamed bin rashid, även hayas exman, kung av dubai. Just sayin. Och Jo det är skillnad, sedan har ingen någonsin sagt att UAE inte har problem allra minst jag sa släng inte det over mig eftersom jag inte sagt det, tack.

Senast ändrad:
Det är flera saker i det här som gör mig betryckt.

1) Ingen kan vara perfekt, men det är en stor skillnad mellan att vara perfekt och att stryka flagg och sälja ut hela skiten. Och vi borde kunna vara överens om att röra oss i den zonen

För enskilda utövare kan det handla om både levebrödet och drömmarna att spela med eller inte. A-laget/kändisarna/de som rider pappas pengar klarar sig (nästan) alltid, men de är nog inte majoriteten bland ryttare eller hästuppfödare. Därför är det så frustrerande när människor säljer ut saker när de inte nödvändigtvis behöver göra det (åtminstone enligt någon skala som vettiga människor använder).

Det duger inte att peka på att enskilda rider där eller säljer hästar dit - inte när man genom att ha sådana här sponsorer bygger en maskin där ryttare, uppfödare och publik MÅSTE stötta UAE och/eller Saudi om de vill ägna sig åt hästsport på högre nivå. Det räcker inte med att inte åka dit, du stöttar dem även om du och dina hästar stannar i Sverige. Och det läskiga är att människor som bryter mot sina egna principer tenderar att omtolka världen för att behålla sin självbild intakt (kognitiv dissonans).

2) Jana gör sig löjlig och får hästmänniskor att framstå som bortskämda och verklighetsfrånvända.

Naturligtvis borde han (om han är normalbegåvad) inse att sponsringen och namnbytet är kontroversiellt och haft svar på varför man ändå valde att gå vidare. Och han borde så fort frågorna kom kunnat förklara VARFÖR. Inte stått där invirad i Offerkoftan, sårad och missförstådd... den lille, försvarlöse, mobbade stackarn. Har man börjat använda sig av den strategin, så spelar det ingen roll om det fanns ett gott skäl. ALLT efter krokodiltårar och halmgubbar kommer att ses som bortförklaringar och efterkonstruktioner. Så hästsporten består av bortskämda, verklighetsfrånvända, dumma Karens

Sponsring handlar inte om välgörenhet, (inte ens välgörenhet handlar om välgörenhet) utan om marknadsföring.

Det är flera saker i det här som gör mig betryckt.

1) Ingen kan vara perfekt, men det är en stor skillnad mellan att vara perfekt och att stryka flagg och sälja ut hela skiten. Och vi borde kunna vara överens om att röra oss i den zonen

För enskilda utövare kan det handla om både levebrödet och drömmarna att spela med eller inte. A-laget/kändisarna/de som rider pappas pengar klarar sig (nästan) alltid, men de är nog inte majoriteten bland ryttare eller hästuppfödare. Därför är det så frustrerande när människor säljer ut saker när de inte nödvändigtvis behöver göra det (åtminstone enligt någon skala som vettiga människor använder).

Det duger inte att peka på att enskilda rider där eller säljer hästar dit - inte när man genom att ha sådana här sponsorer bygger en maskin där ryttare, uppfödare och publik MÅSTE stötta UAE och/eller Saudi om de vill ägna sig åt hästsport på högre nivå. Det räcker inte med att inte åka dit, du stöttar dem även om du och dina hästar stannar i Sverige. Och det läskiga är att människor som bryter mot sina egna principer tenderar att omtolka världen för att behålla sin självbild intakt (kognitiv dissonans).

2) Jana gör sig löjlig och får hästmänniskor att framstå som bortskämda och verklighetsfrånvända.

Naturligtvis borde han (om han är normalbegåvad) inse att sponsringen och namnbytet är kontroversiellt och haft svar på varför man ändå valde att gå vidare. Och han borde så fort frågorna kom kunnat förklara VARFÖR. Inte stått där invirad i Offerkoftan, sårad och missförstådd... den lille, försvarlöse, mobbade stackarn. Har man börjat använda sig av den strategin, så spelar det ingen roll om det fanns ett gott skäl. ALLT efter krokodiltårar och halmgubbar kommer att ses som bortförklaringar och efterkonstruktioner. Så hästsporten består av bortskämda, verklighetsfrånvända, dumma Karens

Sponsring handlar inte om välgörenhet, (inte ens välgörenhet handlar om välgörenhet) utan om marknadsföring.
Tror egentligen ingen säger emot det heller, men nog har väl Jana gått ut med varför de valde att gå vidare (efter kritikerstorm dock) och det hjälpte ju inte heller? Longinges har valt att hoppa av och inte satsa på Falsterbo vilket gör att de missar största tävlingen och största sponsorerna och de behövde en ny liknande storsponsor för att kunna bedriva tävlingen?

Oavsett har ju Jana aldrig någonsin haft intresse för den enskilda individen, den vanliga människan, den vanliga svenska hästtjejen i Falsterbo. Jag har upplevt det som att han bara har velat visa upp glitter och glamour, vip och champagne, har varit där två år i form av utställare och kände att jag aldrig mer tänkte åka dit, framförallt för att jag inte tycker att Falsterbo visar upp en sida som jag vill dela som driver runt ponnyerna och försöker satsa på elitnivå med en enda statlig inkomst. Sett utifrån det tror jag denna sponsor faller ganska väl i smak för falsterbos ledning.

Nu har ju som sagt ridsportförbundet lagt ett par SMfinaler där vilket gör att vi tävlar om vi kommer dit, och föreningen har redan hyrt buss för att se amatörtouren och ev SM finalen av ponnyallsvenskan om laget kommer dit, det finns egentligen inget som säger att de som brukar vara på plats inte åker dit eller försöker kvala in trots kontorversiell sponsring.

Sprang på denna kommentar i debatten. Intressant om prinsessan Hayas inte helt oproblematiska karriär i FEI. I kommentarerna framgår även att "det goda exemplet" som UAE nu skickar fram (H.H. Sheika Fatima Bint Hazza Bin Zayed Al Nahyan) var huvudsponsor vid en distanstävling där en häst bröt benet på upploppet eftersom de tillåts drivas så hårt, detta skedde så sent som i januari i år. :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show byter namn – till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Anledningen är ett nytt avtal med en sponsor från Förenade...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Shows ordförande Jana Wannius konstaterar att vi lever i en ny värld. Ridsporttävlingen byter namn till Al Shira’aa... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 792
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den anrika tävlingen Falsterbo Horse Show byter namn till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show. Orsaken är ett nytt sponsoravtal – som får...
Svar
0
· Visningar
119
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att Falsterbo Horse Show byter namn till till Al Shira’aa väcker kritik. Nu slår tävlingens ordförande Jana Wannius tillbaka. – Vi...
Svar
0
· Visningar
74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka