Hon drar tillbaka handen flera decimeter vid några tillfällen. På den nivå hon tävlar och undervisar är det grovt att dra hästen i munnen på det viset, en häst som redan är bakom lod.Nej, hon rider inte med grova hjälper alls på filmen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon drar tillbaka handen flera decimeter vid några tillfällen. På den nivå hon tävlar och undervisar är det grovt att dra hästen i munnen på det viset, en häst som redan är bakom lod.Nej, hon rider inte med grova hjälper alls på filmen.
Det blir inga fina hjälper med en omkull-lagd hand.Om hjälpen blir grov eller inte beror ju på hur mkt kraft man har i tygeltaget sas inte på om du lägger omkull handen eller har armbågen bakom kroppen.
Hon drar tillbaka handen flera decimeter vid några tillfällen. På den nivå hon tävlar och undervisar är det grovt att dra hästen i munnen på det viset, en häst som redan är bakom lod.
Vad gäller källhänvisning la jag nyligen upp en länk till en färsk sammanställning över studier på vad som händer med häst som rids bakom lod. De flesta studierna visar att bakom lod är skadligt oavsett hur många centimeter bakom lod det är. Men ju mer desto större påverkan.
http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf
Studien finns redovisad även här
http://practicalhorsemanmag.com/article/hyperflexion-going-to-extremes-53590
Du vet inte hur många elever haft. Hur vet du då att du talat med flertalet (dvs mer än 50 %) av dem. Du skrev tidigare "Men jag har läst på om metoden och pratat med flertalet elever till Anky.
Den här sammanställningen är relativt ny.
Det finns en rekommendation som riktar sig bla till dig som tränare
"ISES recommends that: Riders, trainers and sports officials must be aware of the gradual effect of flexion on welfare and ensure that head and neck postures do not compromise physiological or psychological function. Maintaining an open airway and ensuring the horse is selfmaintaining the posture (rather than it being enforced by the rider/trainer and/or tack or equipment) are essential. Extreme or hyperflexed head and neck postures are not acceptable."
Menar du att det är ett problem bara om hästen ridits i LDR?
@Brille nejdå jag drog ju fram Dr Deb för några timmar sedan. Hon är ju ett ypperligt bra exempel på korrekt ridning så självklart har jag inte glömt bort din stora idol.

Woops tom bakom lod och ganska grova tygeltag och hästen gapar för att komma undan den hårda handen
Enl TR ska hästen visas med nosen framför lod på tävling och ska hänsyn tas till hästens välfärd även vid träning.
Så bra då för formen ändras inte så att hästen kan slappna av bla i de muskler som den använder för att hålla nosen tillbaka. Hästen får sträcka på halsen några sekunder i en halt och slår sig fri några gånger.
Hon drar tillbaka handen flera decimeter vid några tillfällen. På den nivå hon tävlar och undervisar är det grovt att dra hästen i munnen på det viset, en häst som redan är bakom lod.
Med andra ord RAKA MOTSATSEN till vad du hävdar här i tråden gång efter annan. Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till
Varför ska Dr Deb Bennets akademiska kvaliteter diskuteras i denna tråd? Pga bilden som @fio lagt in? För att jag ralierade över att @fio "glömde" ta med henne l listan över vad @fio tror är min referensram?Låt oss prata om Dr Deb och hennes akademiska kvaliteter. Hennes doktorsavhandling handlade om "Cenozoic rocks and faunas of north-central Kansas". Låter inte som om det handlar så mycket om ridning tycker jag. Hon har vad jag kan se från hennes resumé inte en enda 1st på en enda peer reviewed vetenskaplig artikel som handlar om hästar eller ridning. Jag vet inte hur Univeristy och Kansas är, men i USA kan man mer eller mindre köpa sig en PhD om man verkligen vill.
Fortsättningsvis så hoppas jag att du vet att hennes "institut" inte är en vetenskaplig institution? Equine Studies Institute är ett företag som alla andra.Det låter fancy men det är en PhD som tigger medlemsavgifter för att driva en agenda. Men hon kanske inte fick möjlighet att forska på riktigt på något etablerat universitet?
Avslutningsvis: Har du läst vad hon egentligen länkar till? Den första länken kommer fram till följande slutsats:
Abstract
It has become accepted that the horse cannot see directly in front when the nose is lowered and must therefore rely on the rider. We tested the hypothesis that this conclusion would be correct only if the horse did not adjust the eyeball horizontal axis to changes of the head position. The results of the present study suggest that it is unlikely that horses have limited vision in relation to their head position when driven by the rider, and that the horse maintains the optimal horizontal eyeball position regardless of head position relative to the ground (min understrykning)
Med andra ord RAKA MOTSATSEN till vad du hävdar här i tråden gång efter annan. Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till?
Det står ingenstans i TR att det är tillåtet med nosen bakom lod.Lite kort bara i denna galna tråd, men här har du FEL, TR ändrades i sin skrivelse för några år sedan just för att TR och de som utbildar den skrivelsen i TR( och de som utbildar dessa) inte längre förespråkar nos framför lod alltid o statiskt då ARBETET är viktigare. De lade till "som regel" med nos något framför lodplanet just för att detta missförstånd på det enkla vis skulle förklaras.
Det står ingenstans i TR att det är tillåtet med nosen bakom lod.
Inte underligt att det såg ut som det gjorde i Falsterbo och Flyinge. Det är bara att hoppas att JÅ/@Taranis och alla andra som vill se bra ridning orkar fortsätta sitt arbete mot detta
Därför att du länkar till texter som hennes företag har skrivit. Jag ville se vilken tyngd det egentligen ligger bakom dessa texter. Svaret? Väldigt lite. Länka till forskning istället om du nu vill trycka på att vetenskapen skulle stödja dina åsikter.
DB är biolog, och har därför en kunskap om muskler som jag självklart inte har. Alltså har jag väldigt svårt att säga att något av det hon skriver är fel. Därmed säger jag inte att hon har rätt. Jag har för lite kunskap för att göra den bedömningen.När det gäller Dr Deb Bennet så har jag länkat till några artiklar för att bla belysa vilka muskler som används vid samling tex dessa
http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1
och
http://www.equinestudies.org/ring_revisited_2008/ring_of_muscles_2008_pdf.pdf
Om du tror att musklerna fungerar på något annat sätt än som Dr Deb Bennet beskriver kan du väl berätta vad du tror.
Du länkade till en sammanställning av vetenskapliga artiklar som DB:s företag gjort. (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf) Den översta artikeln i den sammanställningen heter "Bartos, L., Bartosova, J., Starostova, L., 2008. Position of head is not associated with changes in horse vision. Equine Veterinary Journal 40, 599601.". Det är det Abstractet som jag klippt in.Du skriver
"Avslutningsvis: Har du läst vad hon egentligen länkar till? Den första länken kommer fram till följande slutsats: ..."
Vilken URL har denna länk (som enligt dig ska handla om hästens syn)?
Du avslutar ditt inlägg med
"Med andra ord RAKA MOTSATSEN till vad du hävdar här i tråden gång efter annan. Läser du inte själv den forskning som du hänvisar till?"
Jag har inte gjort någon hänvisning till den text som du citerat. Vilken forskning menar du att jag hänvisar till?
Tänk så många tävlingsryttare och tränare som inte anser att det är nödvändigt att följa tävlingsreglerna.
Tänk att det är så många tävlingsryttare och tränare som inte ens vill ta del av den information som finns om vilken ridning som bäst utvecklar hästen mot dressyrens mål.
Inte underligt att det såg ut som det gjorde i Falsterbo och Flyinge. Det är bara att hoppas att JÅ/@Taranis och alla andra som vill se bra ridning orkar fortsätta sitt arbete mot detta
Du påstår felaktigt att det är Dr Deb Bennets företag som ligger bakom sammanställningen (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf) du hänvisar till.Du länkade till en sammanställning av vetenskapliga artiklar som DB:s företag gjort. (http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf)
I ISES artikel (som du felaktigt påstår att Dr Deb Bennets företag skrivit) "http://www.equitationscience.com/do...s_of_the_cervical_vertebrae_in_equitation.pdf" finns under rubriken "References" en lista över referenser över studier mm som legat till grund för artikeln. I listan är den första raden "Bartos, L., Bartosova, J., Starostova, L., 2008. Position of head is not associated with changes in horse vision. Equine Veterinary Journal 40, 599601." Att Bartos studie finns i referenslistan behöver inte betyda att ISES håller med om innehållet.Därför att du länkar till texter som hennes företag har skrivit. Jag ville se vilken tyngd det egentligen ligger bakom dessa texter. Svaret? Väldigt lite. Länka till forskning istället om du nu vill trycka på att vetenskapen skulle stödja dina åsikter.
Därför att fulridningen i Falsterbo och Flyinge kommer från dessa "förebilder".Vad har bilden med Falsterbo och Flyinge o göra? Jag förstår inte varför fulridningen på Falsterbo inte kan diskuteras utan att dra in bilder som detta?