Då borde du titta på filmen som Fiador lagt in med Anky. Formen varieras verkligen hela tiden.
Det är ju här problem uppstår när vi ser så olika på variation. Exakt vad är det i Ankys film som varieras och hur? Vilka muskler är det som får vila och arbeta, växelvis? Och hur ofta växlas det?
Delvis kl
Att man varierar i övningar, tex rider öppnor, slutor, övergångar, böjer åt höger, böjer åt vänster, men hela tiden har huvudet i bakom lod, dessutom som Anky, extremt djupt och bakom. När få muskler som håller huvudet i den positionen då vila?
Jag menar, variation kan ju betyda många olika saker, att man tex rider dressyr 2 ggr i veckan, hoppar 2 ggr i veckan och rider ut i skogen resten av veckan. Eller under ett dressyrpass, att man värmer upp i 10 min, arbetar 20-30 minuter och sen skrittar av.
Den variation jag syftar på och som har otroligt stor betydelse för hur det känns för hästen och hur jobbigt/spänt det blir, om det bygger upp eller bryter ner både fysiskt och psykiskt, handlar om muskler och hur dom fungerar. Metabolismen, att det bildas mjölksyra (gift) i musklerna när dom arbetar och pressas över gränsen, att denna mjölksyra (detta gift) behöver transporteras bort löpande, detta sker bara genom att man slappnar av i musklerna mellan varven, sträcker ut dom så att blodet kan flöda, då först kan cellerna rena sig. Man måste växla arbete och vila. Alla som tränar själva känner till denna process. Om inte så får man jäkligt ont i musklerna.
Det handlar om korta stunder i taget, inte 10-20-30 minuters intervaller. SÅ fungerar inte muskler.
Prova själva, sätt er ner i "stolsits" utan stol så får ni se hur länge ni orkar. Eller varför inte, bara stå rakt upp och ner, det blir jäkligt jobbigt det med efter ett tag. Även om ni börjar röra på övriga kroppen, utan att släppa grundpositionen, så slutar det inte göra ont förrän ni ändrar positionen helt en stund. Sträcker ut ordentligt och låter muskler som varit korta bli långa och vice versa.
Det är DEN variationen jag syftar på och som jag ser väldigt lite av i detta LDR-utövande. Det verkar som man tror att LDR-formen har samma teknik (muskelmässigt) som den naturliga hållning hästen har när den rör sig med nosen fram. Men så är det bara inte, i den positionen (nosen fram) behöver hästen inte "hålla i" huvudet hela tiden. Huvudet bara pendlar i rörelsen och musklerna jobbar då växelvis.
Huvudet kan inte pendla i LDR just pga av att hästen måste fixera (hålla i) huvudet i den positionen, annars skulle nosen "falla fram", pga tyngdkraften.