Du sätter fysiska namn på den där känslan och det är jättebra.Tyngdpunktsförflyttning. Var hamnar den när näsan kommer längre fram? Jo längre fram.. Hur motverkar man detta? Genom att hästen måste orkar stabiliserar med bukmusklerna för att hålla en bättre vinkel i höften för att lyfta upp sin manke. Hur kan man hjälpa en häst som inte riktigt orkar detta, eller för att försäkra sig om att man inte riskerar att tappa förmycket balans framåt? Genom att låta näsan stanna något bakom lod. I den position där hästen orkar välva sin rygg och lyfta sig ur manken.
Angående ryggkotorna så tror jag att här framför allt menas tornutskotten som sitter på kotorna och som lätt hamnar tryckanses mot varandra om hästen statiskt(isometriskt) spänner sig rygg med ett framåttippat bäcken och sänkt manke. LDR motverkar detta genom att låta musklerna arbeta mer dynamiskt och genom att lyfta manken och motverka framåttippningen i bäckenet. Så att tornutskotten får mer plats. Detta ger en möjlighet att bygga upp och stärka ryggen vilket stabiliserar tornutskotten så att de inte trycks ihop lika lätt.
En bra anledning till att som t ex domare ha riktigt bra kunskaper i fysiologi är ju just för att på ett trevligt sätt kunna förklara varför man gör som man gör.
Nu gissar jag att det inte finns vetenskapligt utförlig forskning som övertygar de som inte håller med- men en dag gör det kanske det?
Jag tycker det är ett bra och väldigt relevant inlägg!