Falsterbodressyren, debattinlägg

Varför inte? Var kommer luftiga rörelser ifrån? Det krävs kraft, power, för att skjuta upp från marken. Förmågan till kraft kommer ju ifrån typen av muskelfibersammansättning. Kan inte den ha kommit från fullbloden?
Det handlar inte om MER kraft utan om HUR kraften används, dvs om det är för att flytta kroppen framåt (fullblodet) eller uppåt (dressyrhästen).

Det handlar inte så mycket om muskelfibersammansättning som om var på skelettbenet musklerna fäster och hur långt skelettbenet är.
Muskelfibersammansättningen är väl mer avgörande för om en häst är "långdistansare" eller sprinter.
Vi så syftar jag på alla som läser i tråden som inte är du.
Så det är jag mot alla andra - mobbing alltså. Det tror jag inte.
 
Man har ju avlat in fullblod i både hoppning och dressyr för att lätta upp rasen, alltså halvblodet, eller varmblodet om vi nu ska vara petiga! Fullblodet ger lättheten i rörelserna och kvickheten. Så givet blir ju när det slår rätt att halvblodet rör sig lättare och luftigare även om man just inte tänker på att fullblodet ska ge luftigheten så kommer det ju på köpet i en lyckad korsning.

Alla mina fullblod har rört sig bra och två av dom rörde sig bättre än genomsnittet av det vanliga halvblodet. En av dom rörde sig som en riktig dressyrhäst och det var den som sprungit in mest pengar av dom. (3 miljoner vilket ändå får anses vara mkt här i Norden).
 
@fio jag som själv har fullblod som du vet tycker ju givetvis att denna diskussion är intressant !
Jag håller helt med dig utifrån det du skriver men samtidigt år 2016 måste vi ju även komma ihåg att fullblodsinslag i avel på svenska sporthästar öht inte är aktuellt /så intressant längre dvs det är gamla stammar sen tidigare man har fullblod inte att man väljer fullblod till sitt sto att betäcka med nu :)

Dels finns det ju så mycket mer lämpat material att avla med i kombo internationellt som har lätthet, kvickhet etc, och dels har ju svensk fullblodsavel inte öht något tänk/intresse att avla utifrån gångarter/exteriör osv alls . Hästarna avlas främst på prestation och får i övrigt se ut /röra sig precis hursom . Så har det ju varit länge nu i Sverige :)
 
@fio jag som själv har fullblod som du vet tycker ju givetvis att denna diskussion är intressant !
Jag håller helt med dig utifrån det du skriver men samtidigt år 2016 måste vi ju även komma ihåg att fullblodsinslag i avel på svenska sporthästar öht inte är aktuellt längre ... Dels finns det så mycket mer lämpat material att avla med i kombo internationellt , och dels har ju svensk fullblodsavel inte öht något tänk/intresse att avla utifrån gångarter/exteriör osv alls . Hästarna avlas främst på prestation och får i övrigt se ut precis hursom . Så har det ju varit länge nu i Sverige :)

Nej precis, idag anser dom över hela världen att halvblodet står så högt i blod så fullblodet är överflödigt, förutom i fälttävlan då!
 
Nej precis, idag anser dom över hela världen att halvblodet står så högt i blod så fullblodet är överflödigt, förutom i fälttävlan då!

Precis :) med undantag FT , det skulle jag ha fått med att jag undantog men hann inte /missade . Vi pratar oavsett om samma sak och verkar vara "överrens" :cool: (fast vi lär ju nu bli misstänkta att vi har ngn fanclub ang gillanden/överens antar jag ) :rofl:
 
Senast ändrad:
Det handlar inte om MER kraft utan om HUR kraften används, dvs om det är för att flytta kroppen framåt (fullblodet) eller uppåt (dressyrhästen).

Det handlar inte så mycket om muskelfibersammansättning som om var på skelettbenet musklerna fäster och hur långt skelettbenet är.
Muskelfibersammansättningen är väl mer avgörande för om en häst är "långdistansare" eller sprinter.

Så det är jag mot alla andra - mobbing alltså. Det tror jag inte.

Kraften kommer ju ur något, inte bara vinklar mellan fästen då skulle alla som var byggda med samma proportioner kunna skutta, hoppa lika högt t.ex. Här spelar ju myosin och actin bindningar stor roll. Hur de förhåller sig till varandra. Samt hur många motoriska enheter man kan rekrytera. Detta går att påverka med träning men är också ärftlig.

Om du upplever att jag mobbar dig så ber jag om ursäkt då det inte är min mening. Jag syftar på att vi kan inte läsa dina tankar och därför får fråga istället.
 
Kraften kommer ju ur något, inte bara vinklar mellan fästen då skulle alla som var byggda med samma proportioner kunna skutta, hoppa lika högt t.ex. Här spelar ju myosin och actin bindningar stor roll. Hur de förhåller sig till varandra. Samt hur många motoriska enheter man kan rekrytera. Detta går att påverka med träning men är också ärftlig.

Om du upplever att jag mobbar dig så ber jag om ursäkt då det inte är min mening. Jag syftar på att vi kan inte läsa dina tankar och därför får fråga istället.

Med fullblodet så kommer ju uthålligheten och förmågan att syresätta muskulaturen tippar jag på! Kraft absolut!
 
Fast de iberiska raserna är inte kända för luftigt steg. De är mer kända för knatter, knatighet och snabba steg. Dvs nära till marken.
och jag syftade inte på att rasen i sig har luftiga steg utan att dom, traditionellt, skolas i dom högre dressyrskolorna som ger luftiga steg, tex passage.;)
 
Dom spanska och portugisiska raserna (och brukstraditionerna) tog jag som exempel för att påvisa att "luftiga steg" inte är ett problem för boskapsarbetet då detta för det mesta sker i skritt och/eller galopp.
Här hänvisar du till specifika raser och pratar om att de raserna har luftiga steg. Så du talar emot dig själv när du skriver att du menar att utbildningen ger luftiga steg, inte att rasen har det. Men du ändrar ju lite allt eftersom du blir överbevisad. Måste vara jobbigt att hela tiden behöva hitta på nya omskrivningar för att komma runt saker du skrivit tidigare...
 
och jag syftade inte på att rasen i sig har luftiga steg utan att dom, traditionellt, skolas i dom högre dressyrskolorna som ger luftiga steg, tex passage.;)

Fast de skolas ju just i passage i hopp om att få in mera luftighet i steget eftersom det ofta är där rasen brister - med varierande resultat skulle jag vilja säga. Visst är det fint med passage, men ibland blir det någon slags universallösning på alla travproblem.
Vad gäller piaff så kan de flesta lusitanos göra det i sömnen.
Men även lusitanoaveln går mer och mer åt dressyrhållet.
Men jaa - gör en jämförelse mellan Valegro och Batuta tillexempel så ser du skillnaden.
 
Precis :) med undantag FT , det skulle jag ha fått med att jag undantog men hann inte /missade . Vi pratar oavsett om samma sak och verkar vara "överrens" :cool: (fast vi lär ju nu bli misstänkta att vi har ngn fanclub ang gillanden/överens antar jag ) :rofl:

Tycker det här är jätteintressant! Härnere har man precis börjat snegla lite åt fullblod i lusitanoaveln. Jag har en egen korsning (+kwpn) och min tränare har en liknande fast med mer lusitanoblod och utan halvblod. Enligt min lilla empiriska undersökning är det toppenhästar - men vi kanske bara har haft otroligt med tur hos våra kombinationer. Att tränarens är finare än min skyller jag enbart på skit i sadeln ;). Det skulle vara jätteintressant att se hur det utvecklas i framtiden.
 
Tycker det här är jätteintressant! Härnere har man precis börjat snegla lite åt fullblod i lusitanoaveln. Jag har en egen korsning (+kwpn) och min tränare har en liknande fast med mer lusitanoblod och utan halvblod. Enligt min lilla empiriska undersökning är det toppenhästar - men vi kanske bara har haft otroligt med tur hos våra kombinationer. Att tränarens är finare än min skyller jag enbart på skit i sadeln ;). Det skulle vara jätteintressant att se hur det utvecklas i framtiden.

Men fullblod korsat med Lusitano är väl inte helt ovanligt? Tycker jag läst på en del brittiska sidor att den aveln förekommer där? Fast mer till hoppning om jag minns rätt.
 
Här hänvisar du till specifika raser och pratar om att de raserna har luftiga steg. Så du talar emot dig själv när du skriver att du menar att utbildningen ger luftiga steg, inte att rasen har det. Men du ändrar ju lite allt eftersom du blir överbevisad. Måste vara jobbigt att hela tiden behöva hitta på nya omskrivningar för att komma runt saker du skrivit tidigare...
Om du backar och läser argumentationen runt detta så inser du att det inte handlade om raser i sig utan om att någon argumentarade att man inte ville ha in luftiga steg på en boskasparbetande häst. Då hävdade jag att man ju faktiskt använder dressyrarbetet för att få fram just detta (som @Danubinho också bekräftar) i vissa brukstraditioner som i spanien och portugal tex. Jag har inte blivit överbevisas, bara bekräftad i denna fråga. Folk har sånt otroligt behov av att trycka ner så dom inser inte att dom biter sig själv i svansen.;)
 
Fast de skolas ju just i passage i hopp om att få in mera luftighet i steget eftersom det ofta är där rasen brister - med varierande resultat skulle jag vilja säga. Visst är det fint med passage, men ibland blir det någon slags universallösning på alla travproblem.
Vad gäller piaff så kan de flesta lusitanos göra det i sömnen.
Men även lusitanoaveln går mer och mer åt dressyrhållet.
Men jaa - gör en jämförelse mellan Valegro och Batuta tillexempel så ser du skillnaden.
Ja exakt, luftiga steg har i sig inget att göra med om man vill få fram eller ej när man föser kossor. Det finns fler kriterier till varför man vill ha fram luftiga steg. Det var allt mitt argument handlade om. Jag jämför inte med tävlingsdressyren nu, utan syftar bara på diskussionen om luftiga steg eller ej i en brukstradition.
 
Man har ju avlat in fullblod i både hoppning och dressyr för att lätta upp rasen, alltså halvblodet, eller varmblodet om vi nu ska vara petiga! Fullblodet ger lättheten i rörelserna och kvickheten. Så givet blir ju när det slår rätt att halvblodet rör sig lättare och luftigare även om man just inte tänker på att fullblodet ska ge luftigheten så kommer det ju på köpet i en lyckad korsning.

Alla mina fullblod har rört sig bra och två av dom rörde sig bättre än genomsnittet av det vanliga halvblodet. En av dom rörde sig som en riktig dressyrhäst och det var den som sprungit in mest pengar av dom. (3 miljoner vilket ändå får anses vara mkt här i Norden).

Ja, precis.
Och jag är 100% säker på att min hästs stora skritt och den stora galoppen i uppförsbacke kommer från hennes fullblodsfar, som f.ö. var känd för att nedärva just detta plus att han själv sprungit in en hel del pengar och sedan omskolades till dressyrhäst.
 
och jag syftade inte på att rasen i sig har luftiga steg utan att dom, traditionellt, skolas i dom högre dressyrskolorna som ger luftiga steg, tex passage.;)

Hur menar du här? En häst som av naturen rör sig kort och markbundet kan ju förvisso lära sig passage. Men särskilt luftig (och uttrycksfull) kommer den väl ändå inte att bli.
 
Men fullblod korsat med Lusitano är väl inte helt ovanligt? Tycker jag läst på en del brittiska sidor att den aveln förekommer där? Fast mer till hoppning om jag minns rätt.

Ja précis! De används ganska frekvent i aveln av portugisiska sporthästar (som har en egen stambok.) Där avlar man på prestationer - om jag inte minns helt fel så är det något liknande system som Selle Français. Jag tror man bçrjade strukturera upp avelsarbetet för en sådär tio år sen. Här hittar man de i alla möjliga olika discipliner - många rids i hoppning och fälttävlan, det finns en del i horseball också. Men det är å andra sida inte helt ovanligt att hästarna härnere hoppar lite hejvilt mellan grenarna. :D
På WE-banan har man dock sett lusitanos, och lusitanos och lusitanos (inte så konstigt - sporten skapades ju med dem i åtanke.) Det är mycket traditioner i sporten - men vi hoppas att ändra på det :p Därför är det så roligt att det i Sverige verkligen blivit mer av en "sport för alla raser".
 
Om du backar och läser argumentationen runt detta så inser du att det inte handlade om raser i sig utan om att någon argumentarade att man inte ville ha in luftiga steg på en boskasparbetande häst. Då hävdade jag att man ju faktiskt använder dressyrarbetet för att få fram just detta (som @Danubinho också bekräftar) i vissa brukstraditioner som i spanien och portugal tex. Jag har inte blivit överbevisas, bara bekräftad i denna fråga. Folk har sånt otroligt behov av att trycka ner så dom inser inte att dom biter sig själv i svansen.;)

Ja exakt, luftiga steg har i sig inget att göra med om man vill få fram eller ej när man föser kossor. Det finns fler kriterier till varför man vill ha fram luftiga steg. Det var allt mitt argument handlade om. Jag jämför inte med tävlingsdressyren nu, utan syftar bara på diskussionen om luftiga steg eller ej i en brukstradition.

Men nu har du väl alldeles missuppfattat vad jag försöker säga. Jag kanske var otydlig?
Först och främst måste vi nog bli överrens om att bara för att någon lär sin häst passage betyder inte det att den magiskt kommer att få in mer luft i gången - det beror naturligtvis på hur det lärs in.
Sen, vad är det för boskapsarbetande portugiser du syftar på? Campinos? Där rids knappast någon passage för att få in luftigare gångarter. Möjligtvis rids det passage nuförtiden på hästarna som ska gå uppvisningar. De har ju heller inga kofösarhästar, det är ryttaren som sköter det arbetet. Tjurfäktningshästar? Där vill du inte heller ha in någon luft i gången. De flesta går iochförsig i vad jag kallar "tjurfäktningspiaff" men det har mycket lite att göra med att man vill ha luftiga gångarter - det vill man nämligen inte ha. Tjurfäktningshästarna tränas för att vara kvicka och vändbara - att försöka få till något slags halvblodssväv där känns ju mest självmordsbenäget. Osympatisk sport hursomhelst.

Alltså vad jag försöker tala om för dig är att det finns inga "boskapshästar" i Portugal där du tränar passage för att få in luft i gången. Däremot tränas många lusitanos (och andra) som går WE och dressyr i det - just för att man vill förbättra dressyren.
 
Hur menar du här? En häst som av naturen rör sig kort och markbundet kan ju förvisso lära sig passage. Men särskilt luftig (och uttrycksfull) kommer den väl ändå inte att bli.
Fast det kan ju variera från individ till individ hur den rör sig natuligt. Men fortfarande så syftar jag inte på att man vill få fram luftiga steg, utan att dressyrarbetet kan utveckla det, i relation då till vad det var innan.

Poängen är bruksperspektivet, där dressyren är verktyget och inte målet, dvs målet är inte nödvändigtvis tex piaff och passage (eller luftiga steg) men man kan ta hjälp av dessa övningar/rörelser som ett verktyg för att uppnå det som man då har nytta av, tex bärigheten. Det ena utesluter inte det andra.

Det blir så snävt att tänka, "i dressyr vill man ha det", "i hoppning vill man ha något annat" och "i bruksarbete vill man inte ha någotdera utan raka motsatsen". Det är att förenkla och kategorisera väl mycket anser jag.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 038
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp