Falsterbodressyren, debattinlägg

Hade man bara varit ute efter rörligheten hade man som sagt kunnat välja vilken annan rörlig ras som helst. Nu vill man ha fler egenskaper rätt för ridning a la dressyr, hopp, fälttävlan. Då har man ansett fullblod som lämpligt att blanda in. Både pga ridkvaliteter, mentala och strl.
@tuaphua Du skrev tidigare att fullbloden används i halvblodsaveln för att tillföra mer rörlighet. Nu skriver du något annat, du skriver att man vill förbättra andra egenskaper mha fullblod.
De frågor jag redan svarat på gång efter gång ser jag inte varför jag ska tjata vidare om. Vill man förstå fattar man efter några försök.
@tuaphua Det är upp till dig om du vill att man ska förstå vad du menar. Men jag tvivlar på att hästen kan suga upp sin underhals.
 
Fast det var väl inte meningen från början att man skulle ha så hårt tryck i munnen som folk protesterar mot i bilderna från Falsterbo. Utan meningen är väl att man ska vara hyggligt känslig i handen i all ridning?

Känns som att det var halva poängen med dressyr, en känslig häst/hand.
Håller med.
Dvs Philippe Karl är inte enda alternativet till hårt tryck mot tunga och laner så det kan ändå vara relevant om man tycker om det man ser på hans filmer eller inte. (Sedan vet jag faktiskt inte om det finns andra som rider på annat sätt inom Cadre Noir, dvs om han styr deras ridsätt eller om han bara är en del av skolan.)
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Håller med om att han inte är enda alternativet.
Han har slutat där för flera år sen.
 
@Fiador och @Brille : jag gör ett litet "ryck" energimässigt en gång igen .

Vad är det ni vill i tråden ? Vad är det ni vill /försöker åstadkomma ?

Är det att utbilda folk ? Eller upplysa folk ? Vilja påverka folks åsikter ? Eller vad exakt är det ni vill ?
Ni har bägge vid några få tillfällen nämnt att ni vill "diskutera" men jag tror anledningen att ni Aldrig i någon enda tråd , lyckats få andra att känna att det faktiskt är "diskutera" ni vill och gör , är att ni faktiskt inte verkar kunna uttrycka er på ett sätt som övriga uppfattar som att det skulle vara en diskussion .

Jag undrar som sagt : vad är det ni vill i denna tråden ? (Och övriga ni löper amok i lite nu och då ) ?

Jag tror inte att det går att utbilda folk om det är syftet , på det sätt ni isåfall försöker göra idogt i tråd efter tråd. Och om syftet inte är att utbilda utan diskutera , så sorry to say då misslyckas ni fatalt pga er approach och tillvägagångssätt och ffa att man undrar vad ni öht gör på just dressyrforumet eftersom ni emotsätter er allt i grunden gällande den "grenen" så som ni sen länge profilerat er och samtliga som läser verkar tolka er .

Summa summarum helt kort : vad är det ni strävar efter i de trådar ni väljer att fokusera på - alltid i par osv ???

@Brille och @Fiador på tal om att inte svara på frågor osv . Jag kör en "favorit i repris" ang avsaknad av era svar . Istället för att återigen läsa och sen fastna i att försöka bemöta era nya poster ni väljer att problematisera /välja nya spår ang "diskussion" . Trots många konkreta och väldigt väl formulerade och insatta svar ni får från väldigt många hela tiden trots nivån på era egna poster .

Vore som sagt en revolutionerande framgång att få ett konkret svar, eftersom kärnan i det hela allmänt ang era poster nog är att ingen förstår vad det egentligen är ni vill /försöker kommunicera ?

Så återigen : vad vill ni med era poster ? Vad vill ni få fram/diskutera ??

Jag har inte förstått det - varesig här eller vilken annan tråd ni väljer att befolka och löpa amok i .
 
Senast ändrad:
Varför ställer du alla dessa frågor?

För att jag gärna vill höra hur du ser på dem. De ringar in begreppet rörlighet på ett rätt brett spektra och det är lättare att förstå och diskutera vidare kring något om man vet hur den andre tänker. För du verkar ju inte tycka att fullbloden har ökat rörligheten hos den morderna dressyrhästen? Samtidigt rör de sig inte likadant som förr, eller håller du inte med om det?

Du är väldigt duktig på att komma med följdfrågor så fort någon försöker förklara något. För att du vill förstå? Du håller sällan med oss heller. Dock vi får nästan aldrig ta del om dina resonemang kring saker och ting.
 
Det är väl aldrig EN egenskap man vill åt i avel.
Det är rörligheten ihop med vissa andra egenskaper.
Men det är så att man fått ökad rörlighet via införsel av fullblod, arab och anglo.

@tuaphua Du skrev tidigare att fullbloden används i halvblodsaveln för att tillföra mer rörlighet. Nu skriver du något annat, du skriver att man vill förbättra andra egenskaper mha fullblod.

@tuaphua Det är upp till dig om du vill att man ska förstå vad du menar. Men jag tvivlar på att hästen kan suga upp sin underhals.
 
Nej, vi diskuterade inte western, inte jag i alla fall. Jag rider en westernras själv, dressyrarbetet handlar inte om "gången" på en brukshäst, utan om styrkan och balansen som man kan få av det. Det var DET jag ville få fram. Dom spanska och portugisiska raserna (och brukstraditionerna) tog jag som exempel för att påvisa att "luftiga steg" inte är ett problem för boskapsarbetet då detta för det mesta sker i skritt och/eller galopp.

Fast de iberiska raserna är inte kända för luftigt steg. De är mer kända för knatter, knatighet och snabba steg. Dvs nära till marken.
 
Tack så mycket @fio! Vad kul att du tycker det är spännande med WE, det gör jag också :D

Jag har själv inte ridit för Lynce och har heller inte jättekoll på hans träningsmetoder. Jag är själv förtjust i Torres, tycker han har en ödmjuk inställning till sina hästar som jag gillar.

Tycker absolut att du ska prova, om inte annat kan det väl säkert bli ett hemskt spännande speed-test med en gammal fälttävlansräv :angel:
Jag har faktiskt ingen koll alls på hur WE-scenen i Sverige ser ut nuförtiden - kul att det verkar finnas tävlingar. Jag brukar skoja om att det är lite som fälttävlan fast för fegisar :p

Ja det finns några tävlingar och en del träningar... Ska försöka komma med på en träning innan tävlingen. Jag har inte så mkt aning om på vilken nivå nivån är sas, men jag drog till och anmälde till en LA klass, har kollat lite filmer och det ska vi nog klara! Vi har ju ändå tävlat Prix St George förr i tiden.
Har övat på en del moment och svårast för honom är att fatta att man inte ska gå framåt och över bommen i sidepass, men det är väl kanske inte jättekonstigt då han har gjort just det i hela sitt liv! Är ju inga problem utan bom! Har du några tips tar jag tacksamt emot dom!
 
Ja det finns några tävlingar och en del träningar... Ska försöka komma med på en träning innan tävlingen. Jag har inte så mkt aning om på vilken nivå nivån är sas, men jag drog till och anmälde till en LA klass, har kollat lite filmer och det ska vi nog klara! Vi har ju ändå tävlat Prix St George förr i tiden.
Har övat på en del moment och svårast för honom är att fatta att man inte ska gå framåt och över bommen i sidepass, men det är väl kanske inte jättekonstigt då han har gjort just det i hela sitt liv! Är ju inga problem utan bom! Har du några tips tar jag tacksamt emot dom!

Har nu tävlat Prix St Georges så skulle ni säkert inte ha några problem med att rida en portugisisk klass heller! Har ingen aning om hur grenen ser ut i de olika klasserna i Sverige, ingår det ens byten? Det är roligt för just bytena finns ju med under allmänt intryck här och är det som domarna tittar mest på så det hade varit kul att se hur en WE-tävling utan byten ens döms.
Vad roligt - mitt slagskepp har också gått hoppning upp till 1.30 och just den där jäkla bommen är lite av vår akilleshäl faktiskt. Vi har skrittat, och skrittat.. och skrittat över den. Min tränare har också hjälpt till och tagit honom för hand, vilket har hjälpt mycket. Men fortfarande har vi fötter på alla möjliga och omöjliga ställen - speciellt om han är taggad i speeden. :sneaky: Vi brukar hämta in de sekundmissarna på andra ställen istället. Jag ska höra med tränaren imorgon om inte han har några bättre tips! I mitt fall handlar det dock mycket om skrot i sadeln också :D så det går nog betydligt snabbare för er att nöta in sakerna.
 
  • Gilla
Reactions: fio
@Danubinho tycker även jag att det är otroligt välkommet med din entré i tråden - så välkommen !

Väldigt givande och positivt med en röst som dels har insikt och dels dessutom förmåga att uttrycka sig på ett föredömligt sätt . Super och rejält uppfriskande !

Tack så mycket @mackan - det var trevligt att höra!
Jag tycker att det finns jätteintressanta (och väldigt kunniga) diskussioner här på forumet som jag haft mycket nöje av att läsa. :D
 
Fast de iberiska raserna är inte kända för luftigt steg. De är mer kända för knatter, knatighet och snabba steg. Dvs nära till marken.

Ellerhur!
Tillochmed aveln (iallafall av lusitano som är den ras jag är insatt i) utvecklas ju mer i riktning mot de rörligare halvblodsidealen. Tjurfäktningen och därmed de små kvickare hästarna är på utdöende. Frågar man de stora namnen inom lusitanouppfödning så vill man inte bara få in mer gång i hästarna utan också mer storlek för att de ska kunna hävda sig bättre på dressyrbanan. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är där framtiden ligger.

Jag är ju partisk eftersom jag har ett eget praktexemplar hemma - men jag tror verkligen att lusitanon kan ha mycket att tillföra i halvblodsaveln ifråga om ridbarhet osv.
 
Har nu tävlat Prix St Georges så skulle ni säkert inte ha några problem med att rida en portugisisk klass heller! Har ingen aning om hur grenen ser ut i de olika klasserna i Sverige, ingår det ens byten? Det är roligt för just bytena finns ju med under allmänt intryck här och är det som domarna tittar mest på så det hade varit kul att se hur en WE-tävling utan byten ens döms.
Vad roligt - mitt slagskepp har också gått hoppning upp till 1.30 och just den där jäkla bommen är lite av vår akilleshäl faktiskt. Vi har skrittat, och skrittat.. och skrittat över den. Min tränare har också hjälpt till och tagit honom för hand, vilket har hjälpt mycket. Men fortfarande har vi fötter på alla möjliga och omöjliga ställen - speciellt om han är taggad i speeden. :sneaky: Vi brukar hämta in de sekundmissarna på andra ställen istället. Jag ska höra med tränaren imorgon om inte han har några bättre tips! I mitt fall handlar det dock mycket om skrot i sadeln också :D så det går nog betydligt snabbare för er att nöta in sakerna.

Tack för svar! Det ingår byten From Msv klass men i LA går man ner till skritt och fattar ny galopp (enkelt byte) fast vad det verkar är det, det som skiljer sig från Msv ( förutom dressyrprogrammet) och nått mer hinder så egentligen kan jag nog rida Msv klassen..

Haha ja det är väl problemet med hopphästarna kanske.. Han har så jäkla lätt för sidvärtes så jag trodde ju aldrig det skulle bli ett problem liksom:laugh:
 
Vad menar du? Någon påstod att fullblod ger rörligare halvblod. Jag dristade mig till att fråga efter belägg för det påståendet.
Nah, någon påstod att "man använder fullblod för att få in rörlighet" så det enda personen behöver bekräfta är att "man gör det" inte att fullblod faktiskt ger rörlighet eller i så fall varför ;).

(Inlägget pratar ju om vad någon annan faktiskt gör och varför den personen gör det, inte om vad hen själv faktiskt gör.)
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Håller med om att han inte är enda alternativet.
Han har slutat där för flera år sen.

Dåså, jag är bara lite trasslig :) Tycker inte att det räcker att en person ska vara mot en teknik man själv ev också är mot för att man ska vilja efterlikna honom (iofs kanske dock lyssna på honom) han får också gärna använda en ridstil som man faktiskt vill efterlikna.
 
  • Gilla
Reactions: fio
För att jag gärna vill höra hur du ser på dem. De ringar in begreppet rörlighet på ett rätt brett spektra och det är lättare att förstå och diskutera vidare kring något om man vet hur den andre tänker. För du verkar ju inte tycka att fullbloden har ökat rörligheten hos den morderna dressyrhästen?
Diskussionen gällde rörlighet i sammanhanget luftiga rörelser. Där kan jag inte se att fullbloden tillfört dressyrhästen något. Fullblodet är avlat främst för galopptävlingar, dvs för så effektiv "framdrivning" som möjligt. Det är inte förenligt med luftiga rörelser.
Samtidigt rör de sig inte likadant som förr, eller håller du inte med om det?
Även utan förädling med fullblod hade rörelserna kunnat bli annorlunda genom att använda enbart avelsdjur med önskade rörelser.
Du är väldigt duktig på att komma med följdfrågor så fort någon försöker förklara något. För att du vill förstå?
Jag tycker det är bra med (följd)frågor. Ja naturligtvis för att förstå men inland för att få andra (inklusive den som skrivit inlägget) att se det ur ett annat perspektiv.
Du håller sällan med oss heller. Dock vi får nästan aldrig ta del om dina resonemang kring saker och ting.
Vilka "oss"? Vilka "vi"?
Jag håller inte med bara för att hålla med.
Flera av de som gillat ditt inlägg har uttryckt att de skiter i det jag skriver. @mackan ifrågasätter i inlägg efter inlägg varför jag (och @Fiador) yttrar oss.
 
@Brille nej det stämmer inte - jag har frågat er vad ni vill säga/ vad ni vill med era inlägg som hoppar mellan ämnen och fokus högt och lågt och aldrig tycks vara i syfte att diskutera . Eftersom varken jag eller någon annan lyckas förstå vad det är ni försöker säga i någon tråd ni deltar i och någonsin gjort.

Det är som du garanterat inser , en väldigt stor skillnad mot det du insinuerar - att jag skulle påstå att ni inte borde yttra er! Det blir sjukt absurt att du drar till med någon slags offerkofta nu efter alla otaliga inlägg i trådar där du bokstavligen attackerat några enskilda personer totalt oprovocerat inkl trådar du öht aldrig skriver i/deltar i för övrigt.

Jag tänker inte älta vidare utan är nöjd med det jag redan skrivit och tycker jag varit väldigt tydlig.
Lycka till !
 
Diskussionen gällde rörlighet i sammanhanget luftiga rörelser. Där kan jag inte se att fullbloden tillfört dressyrhästen något. Fullblodet är avlat främst för galopptävlingar, dvs för så effektiv "framdrivning" som möjligt. Det är inte förenligt med luftiga rörelser.

Varför inte? Var kommer luftiga rörelser ifrån? Det krävs kraft, power, för att skjuta upp från marken. Förmågan till kraft kommer ju ifrån typen av muskelfibersammansättning. Kan inte den ha kommit från fullbloden?

Vilka "oss"? Vilka "vi"?
Jag håller inte med bara för att hålla med.
Flera av de som gillat ditt inlägg har uttryckt att de skiter i det jag skriver. @mackan ifrågasätter i inlägg efter inlägg varför jag (och @Fiador) yttrar oss.
Vi så syftar jag på alla som läser i tråden som inte är du.

Skulle gärna uppskatta om du svarade på de frågor jag ställde från början också :)
 
Nah, någon påstod att "man använder fullblod för att få in rörlighet" så det enda personen behöver bekräfta är att "man gör det" inte att fullblod faktiskt ger rörlighet eller i så fall varför ;).
(Inlägget pratar ju om vad någon annan faktiskt gör och varför den personen gör det, inte om vad hen själv faktiskt gör.)
Det har du rätt i. (Fast jag tror inte att denne "någon" tänkte så.)
 
Dåså, jag är bara lite trasslig :) Tycker inte att det räcker att en person ska vara mot en teknik man själv ev också är mot för att man ska vilja efterlikna honom (iofs kanske dock lyssna på honom) han får också gärna använda en ridstil som man faktiskt vill efterlikna.
Håller med dig.
Jag tycker att Philippe Karls filosofi med uttalad respekt för hästen och hans ridstil med effektiva hjälper och korrekt sits verkligen är något att ta till sig och försöka efterlikna.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 033
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp