Falsterbodressyren, debattinlägg

Men du har ju fel! En WE-häst arbetar inte med boskap! En WE-häst tränas först och främst i dressyr. Min häst rids i passage - precis som för många dressyrhästar är det för att vi gärna vill ha in mer luft i gången. Självklart rider vi även dressyr för att gymnasticera hästen, göra den smidig och lyhörd för ryttarens hjälper - men det gör väl alla dressyrryttare?

Varenda ekipage i vårat stall har dessutom startat sin karriär på dressyrbanan och tävlar fortfarande dressyr då och då. På en WE-tävling i Portugal finns nämligen inga olika nivåer på klasserna utan i alla program, tom programmen för ryttare under 16 måste man kunna visa galoppombyten i maneabilidade (vet inte vad det heter på svenska - manöver kändes lite fel :p) och det kommer ju ganska långt fram i utbildningen av häst och ryttare, även om vi kanske börjar tidigare än inom den klassiska dressyren. Inte ett enda ekipage arbetar däremot med boskap.

Jag tycker visst att det finns problem i många grenar, men om man ser tillbaka i tiden så har WE-sporten utvecklats enormt i positiv riktning. Speciellt efter grenen blivit populär i övriga Europa också! Bakom lod är inte heller något nytt (och det är inte heller det som är problemet - tycker jag.)

Jag håller inte med om att diskussionen är ett träsk, jag tycker jag lär mig en massa spännande saker här som jag inte ens reflekterat över innan. Däremot tycker jag att det är tråkigt när folk ska uttala sig felaktigt om WE, därför ville jag gärna bidra med min syn på grenen.
Med det sagt så är det en fantastiskt rolig och utvecklande tävlingsform - du borde absolut prova på det! :bump:
Hmm, jag syftade mer på ursprunget till WE, var denna "dressyrträningsform" härstammar ifrån och varför piaff passage inte är detsamma som att man sen får problem med att arbeta med boskap .

Här är en länk som förklarar WE och dess historia och visst är det boskap med i tävlingsformen, såväl som i ursprunget, även om det inte är så vanligt och inte finns i Sverige än (vad jag vet).

http://lusitanoportal.com/working-equitation/
 
Seriöst ... Vad går du på ? So to speak :eek: nej jag har inte dragit in WE .Läs ditt eget inlägg #383 bland annat.
Du har skrivit spaltmeter om hur du influeras och inspireras på olika sätt, bland annat av "amerikanska vaqueros" både i ridstil och horsemanship. Var tror du den läran har själva sin essens och sitt ursprung?
Du har dragit in "icke så hästvänligt" i WE. WE tog jag bara upp som ett exempel bland flera andra på helt andra grunder.
 
@Fiador nej jag har inte över huvud taget NÄMNT WE. Jag har frågat dig om du varit i Spanien och är familjär med spanjorernas ridning och hästhållning!
 
Frågan man bör ställa sig är väl om man får 8-10 poäng för ett moment som i princip inte utförs, vad är då ett korrekt utfört moment värt? 12-15?

Nu var det dessutom alla domare från alla håll och en piaff som utfördes på en yta av minst 3 meter och en övergång till piaff med 2 travsteg emellan. Hur kan man "inte" se det? Inte en enda domare? Inte från nåt håll?

Var betygen minst 8 från samtliga domare?
 
Hmm, jag syftade mer på ursprunget till WE, var denna "dressyrträningsform" härstammar ifrån och varför piaff passage inte är detsamma som att man sen får problem med att arbeta med boskap .

Här är en länk som förklarar WE och dess historia och visst är det boskap med i tävlingsformen, såväl som i ursprunget, även om det inte är så vanligt och inte finns i Sverige än (vad jag vet).

http://lusitanoportal.com/working-equitation/

Men ursprunget är ju lika orelevant som det är att veta var den klassiska dressyren härstammar från? Jag är ingen historiekännare så rätt mig om jag har fel men den klassiska dressyren härstammar väl från krigskonsten och har väl mycket lite att göra med hur man idag rider dressyr précis som rancharbetet har mycket lite att göra med dagens WE som tävlingsform. Det som är intressant är väl hur grenen ser ut idag? Har du varit härnere och tittat på någon tävling någon gång? Om inte tycker jag absolut att du ska göra det, det är väldigt lärorikt!

Artikeln - jaa? Den bevisar ju exakt det jag tidigare talade om för dig. Boskap ingår inte i WE, däremot finns den med som ett inslag i tävlingsformen Equitação á Portuguesa som är en lagtävling (och dessutom knappt rids annat än på internationella mästerskap där man tävlar i just lag - jag har sett den ridas en gang tror jag - och då på en uppvisningstävling.) Det är ju som att säga att alla islandshästar måste tränas i flygande pass, för det finns med som tävlingsform i vissa av deras grenar.

Nej, passage och piaff tränas inte annorlunda - det kanske kan se annorlunda ut, lusitanon (och säkert PRE:n) har som någon annan redan påpekade otroligt lätt för dessa rörelser och gör de ofta väldigt bra.
 
@Danubinho
Som du ser så är det nu igång. Man tar ett halmstrå och sen lägger man till själv för att få igång cirkusen. Man hittar en liten "lucka" där man kan ta sig in och så gör man sig "stor" själv genom att trycka ner andra, WE kommer att få sig en släng av det också ska du se, oavsett om det egentligen finns någon sanning alls i det man påstår.

Jag hoppas att det bara var ett nybörjarfel från din sida och att du läser på ordendligt innan du kommenterar vad andra tycker/skriver framöver.

Men varför är det så viktigt med denna polemisering?
Jag tycker inte alls att det är negativt om WE skulle få kritik, det skulle ju vara jättesorgligt om det inte gick att kritisera sin egen gren och därmed försöka jobba för förbättringar. Och tro mig - det finns förbättringar att jobba mot i alla grenar!

Om det kommer in ogrundade eller felaktiga påståenden om grenen så bemöter jag gärna dem - jag vill såklart jättegärna bidra med mer nyanserad kunskap om en gren som i Sverige ännu inte fått så stort fäste - vem vet, någon dressyrryttare kanske blir sugen på att prova? Däremot blir det svårt för mig att dela med mig av exempelvis artiklar då jag gissar att de flesta på den här sidan inte läser portugisiska :)
Det var précis det jag ville göra med den texten som du skrev, för jag tycker som sagt att det är tråkigt om folk ska bilda sig en uppfattning om grenen baserat på de felaktigheter du påstod - men uppenbarligen verkade jag trampa på en öm tå eftersom du istället för att diskutera det jag skrivit kommer med påhopp mot mig. Jag tyckte att jag försökte hålla en civiliserad ton, men om jag misslyckades så ber jag naturligtvis om ursäkt.
 
@Danubinho
Som du ser så är det nu igång. Man tar ett halmstrå och sen lägger man till själv för att få igång cirkusen. Man hittar en liten "lucka" där man kan ta sig in och så gör man sig "stor" själv genom att trycka ner andra, WE kommer att få sig en släng av det också ska du se, oavsett om det egentligen finns någon sanning alls i det man påstår.

Jag hoppas att det bara var ett nybörjarfel från din sida och att du läser på ordendligt innan du kommenterar vad andra tycker/skriver framöver.

Det första du gör är att läxar upp denna användare? För att hon rättar dig? Det är väl bättre att du slutar påstå en massa du vet Nada om?

Välkommen @Danubinho alltid kul med folk som är aktiva i någon gren på riktigt! Särskilt WE som jag tycker är en spännande gren!
Jag red en del för Joao Lynce i början när han kom till Sverige typ 12-14 år sedan, jag var väl inte så jätteimpad av just dressyrlektionerna men han berättade om grenen ganska mkt och jag tänkte alltid att det skulle passa min dåvarande svårklasshäst ft-häst som är rätt lik en Lusse i sitt rörelsemönster och explosivitet .. Han är 24 år nu så jag kanske provar i år då det finns en tävling nära mig i mitten av oktober! Tror att han skulle tycka det var jätteroligt!
 
Men varför är det så viktigt med denna polemisering?
Jag tycker inte alls att det är negativt om WE skulle få kritik, det skulle ju vara jättesorgligt om det inte gick att kritisera sin egen gren och därmed försöka jobba för förbättringar. Och tro mig - det finns förbättringar att jobba mot i alla grenar!

Om det kommer in ogrundade eller felaktiga påståenden om grenen så bemöter jag gärna dem - jag vill såklart jättegärna bidra med mer nyanserad kunskap om en gren som i Sverige ännu inte fått så stort fäste - vem vet, någon dressyrryttare kanske blir sugen på att prova? Däremot blir det svårt för mig att dela med mig av exempelvis artiklar då jag gissar att de flesta på den här sidan inte läser portugisiska :)
Det var précis det jag ville göra med den texten som du skrev, för jag tycker som sagt att det är tråkigt om folk ska bilda sig en uppfattning om grenen baserat på de felaktigheter du påstod - men uppenbarligen verkade jag trampa på en öm tå eftersom du istället för att diskutera det jag skrivit kommer med påhopp mot mig. Jag tyckte att jag försökte hålla en civiliserad ton, men om jag misslyckades så ber jag naturligtvis om ursäkt.

Du har verkligen inget att be om ursäkt för. Tack för dina inlägg, har bekanta som håller på med WE utöver "vanlig" dressyrridning samt bekanta med PRE-hästar som även importerat en del. Det är intressant att läsa dina inlägg:bow:

Fiadors otrevliga sätt att svara är bara det vanliga när h*n inte har några bra argument att komma med...
 
Jag hoppas att det bara var ett nybörjarfel från din sida och att du läser på ordendligt innan du kommenterar vad andra tycker/skriver framöver.

Hur kan du med o mästra så?
Har du ingen egen självinsikt?

Du som hittat på att du tävlat lokalt o regionalt bara för o ha nåt o skriva.... du som ansett dig själv som WE expert och otaliga är de vaqeros filmer du lagt ut för att visa god ridning nosen fram etc etc.

Drösvis med inlägg att de alltid har nosen framför lod, har något annat visats så är det då bara en tillfällig balansmiss.kortvarig.

Heder åt ny medlem som verkar vara kunnig, väldigt kunnig tom, och dessutom kan kritisera sin egen sport, precis som vi alla här på dressyr kan men man behöver inte dra in alla i en sport i samma kam.
 
Frågan man bör ställa sig är väl om man får 8-10 poäng för ett moment som i princip inte utförs, vad är då ett korrekt utfört moment värt? 12-15?

Finns det ens enligt dig? Alltså korrekt utförda moment?

Finns egentligen inte enligt TR i alla fall, heller även om många tror det, 10 är utmärkt, inte perfekt. 10 får innehålla även det småmiss och tänk att en 10:a är bara en 10:a och att det skulle kunna gå upp till en 10,4.
Men i nuläget är det inget publiken vet något om , eller iaf ser något av i protokollet.

Jag erkänner fullt, jag är inte tillräckligt kunnig att diskutera poängsättningen för Totilas och tänker inte göra det, men jag ser inte frågan som vilka poäng som är satta utan mer hur det har dragits av från väldigt högt grundbetyg, för säga vad man vill och tycka om detaljer men hästen är jävligt bra, mkt bättre i grund än de flesta andra.
 
I den där filmen där samma gubbar jämförde Gal och Rath så var det ju bara 1 timmes sågning av Rath och 1 timmes hyllning av Gal och hans ridning... Vid ett tillfälle när Edward rider i en rörelse så säger den ena att detta är en perfekt form varav den andra säger att Nä vi måste vara ärliga med att säga att hästen faktiskt hamnade lite bakom lodplan där men förövrigt så är det perfekt i bärighet och hästen går helt avslappnat utan spänning under sin ryttare... Så man förstår ju hur svårt det är att hinna få med och se allt i ett moment och då har dessa gubbar ändå spolat fram och tillbaka.

Dom verkar mao inte gilla Rath och hans ridning så i filmen dressyr i kris så hade dom ju säkerligen kommenterat annorlunda om det varit Gal skulle jag tippa... Dom var ju i extas när han red... Gal som då tränade rollkur ;)
 
Senast ändrad:
Vet inte, frågade dig :)
PKarl verkar ju fortfarande dock rida efter Baucher även om det i så fall är hans senare ryggonda ridsätt. (Sedan gillade inte jag heller filmen på Philippe Karl som var här i tråden.)
Han, liksom de flesta, har nog hämtat sina idéer från flera andra.
Det som, i det här sammanhanget, är viktigt med Philippe Karl är att han motsätter sig sådana tygelhjälper som som visades i Falsterbo eftersom de medför tryck/våld mot hästens känsligaste delar - tungan och lanerna.
 
Vi valde fullblodshingst till vårt förra halvblodssto. Resultatet blev en stooor skritt, en stoooor galopp i uppförsbacke. Traven är dock inte bättre än mammans. På köpet fick vi ett mått "överrörlighet" som är kräver en del av ryttaren. Ett stort plus hos denna häst är en enorm arbetsvilja, hög ridbarhet, lyhörd för ryttarens signaler och en stor vilja att göra rätt i alla lägen. På detta sto använde vi en gångartshingst (halvblod, men med mycket fullblodsinslag) och fick som resultat tre bra gångarter, inklusive en lätt och luftig trav, bogfrihet plus en häst med mer symmetri i kroppen (alltså inte känslan av "överrörlighet"). Tyvärr dock en hel del nerv.
Du svarade på min fråga till @tuaphua om hur hon kommit fram till att fullblod ger bla rörligare hästar.
Dina två exempel ger inget bevis för att @tuaphua har rätt. Vad hade hänt om du använt en nordsvensk eller fransk travare? Rörligheten hade kanske blivit lika stor.
 
Han, liksom de flesta, har nog hämtat sina idéer från flera andra.
Det som, i det här sammanhanget, är viktigt med Philippe Karl är att han motsätter sig sådana tygelhjälper som som visades i Falsterbo eftersom de medför tryck/våld mot hästens känsligaste delar - tungan och lanerna.

Eh dom flesta har väl ändå motsatt sig filmen från Falsterbo?
 
Vill väl påstå alla? sedan kan man ju diskutera vilka av ekipagen såklart, där tyckte jag en del kom med för att fylla på, liksom i onödan.

Och tittade på en snutt med P.K. och han kan dra sina händer i positioner jag inte tycker ser lämpligt ut och hästen får följa med , ser rätt likt roll ut ibland, och sedan en sådan herre som bara pratar...i princip...och knappt något finns på film...nja nåt skumt är det såklart.
 
Du svarade på min fråga till @tuaphua om hur hon kommit fram till att fullblod ger bla rörligare hästar.
Dina två exempel ger inget bevis för att @tuaphua har rätt. Vad hade hänt om du använt en nordsvensk eller fransk travare? Rörligheten hade kanske blivit lika stor.

Det finns fler raser med stor rörlighet. Islandshäst och PRE tex. Men de har ju också andra egenskaper som påverkar resultatet.

Det är ju inte jag som kommit på varför man ska använda vilka raser. Det är allmänt känt bland de som avlar.

Personligen är jag mer förtjust i de som har arab eller anglo i sig några led bak. Men de brukar inte få lika bra travlängningar alltid. Som min egen..

Jag tror inte jag kommer svara på förra inlägget mer än:
Det är inte möjligt att du inte fattar vad man skriver. Inte när det är sånt de flesta vet.
Och inte när vi haft just den diskussionen för bara några mån sen.
Du vill inte diskutera. Du vill tjafsa.
Det roar mig inte.
 
Du svarade på min fråga till @tuaphua om hur hon kommit fram till att fullblod ger bla rörligare hästar.
Dina två exempel ger inget bevis för att @tuaphua har rätt. Vad hade hänt om du använt en nordsvensk eller fransk travare? Rörligheten hade kanske blivit lika stor.

Nu handlade det om fullblod och inte nordsvenskar eller travare. Ingen av de raserna har de egenskaper jag vill ha hos en dressyrhäst. Men du kanske vill?

Thuas påståenden att fullblod ger mer rörlighet är vi förmodligen många som kan skriva under på.

Hur insatt är du i avelsarbete?
 
Det första du gör är att läxar upp denna användare? För att hon rättar dig? Det är väl bättre att du slutar påstå en massa du vet Nada om?

Välkommen @Danubinho alltid kul med folk som är aktiva i någon gren på riktigt! Särskilt WE som jag tycker är en spännande gren!
Jag red en del för Joao Lynce i början när han kom till Sverige typ 12-14 år sedan, jag var väl inte så jätteimpad av just dressyrlektionerna men han berättade om grenen ganska mkt och jag tänkte alltid att det skulle passa min dåvarande svårklasshäst ft-häst som är rätt lik en Lusse i sitt rörelsemönster och explosivitet .. Han är 24 år nu så jag kanske provar i år då det finns en tävling nära mig i mitten av oktober! Tror att han skulle tycka det var jätteroligt!

Tack så mycket @fio! Vad kul att du tycker det är spännande med WE, det gör jag också :D

Jag har själv inte ridit för Lynce och har heller inte jättekoll på hans träningsmetoder. Jag är själv förtjust i Torres, tycker han har en ödmjuk inställning till sina hästar som jag gillar.

Tycker absolut att du ska prova, om inte annat kan det väl säkert bli ett hemskt spännande speed-test med en gammal fälttävlansräv :angel:
Jag har faktiskt ingen koll alls på hur WE-scenen i Sverige ser ut nuförtiden - kul att det verkar finnas tävlingar. Jag brukar skoja om att det är lite som fälttävlan fast för fegisar :p
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 033
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp