Falsterbodressyren, debattinlägg

Och detsamma gäller ju även nackmusklerna då, att dom blir överansträngda om hästen måste hålla fast sitt huvud bakom lod, främst i den lägre "runda" formen (som dom flesta hobbyryttare rider runt i) då tyngdkraftens inverkan i det läget är mycket stark. Det man vinner på de ena förlorar man på det andra.
Men var ser du dessa hobbyryttare?
De jag ser rider faktiskt sällan bakom lod.
 
Ridinriktningar är olika pga de olika syftena.

Vi vill ha luft i dressyrhästarnas gång.
Ska man valla kor eller rida fälttävlan vill man inte ha den typen av gång.
Den är oekonomisk och kräver en orubbad balans för att kunna hålla sig så "i luften".
Ska man valla kor måste hästen ha lätt att trampa om och skifta balans. De kan inte vara för högt upp i luften. Då blir de långsamma.

De kan heller inte gå i samling en hel dag under ranchjobb eller runt en fälttävlansbana. Det tar för mycket energi och gör dem långsamma.

På dressyrbanan är det viktigare hur de gör rörelserna än att de kommer så fort som möjligt.

Det är ett av skälen till att man rider med kontakt i tygeln på dressyrhästar.
Och att man kan skita i det på en westernhäst. För även i westerns grenar där man inte behöver vara snabb utan bara rida exakta linjer/mönster är gången och formen präglad av ursprunget, ranchjobbet.
Då skulle det vara bekvämt, funktionellt och ekonomiskt energimäsdigt.
Samtidigt så tränas ju WE hästarna och dom spanska boskapsarbetande (och tjurfäktande) hästarna till piaff och passage och ja även dom högre rörelserna. Skillnaden är nog bara att man använder dessa rörelser för gymnastiken, så man får en häst med stark hållning och bukmuskulatur så att den är stark och kan "hålla ihop" i dom snabba snäva vändningarna. "Luftigheten" (som ju är ett resultat av gymnastiken och den starka hållningen) i sig är ju inget problem i tex galoppen, vilken ju är den gångart som mest används i dessa arbetssituationer sen.
 
Men var ser du dessa hobbyryttare?
De jag ser rider faktiskt sällan bakom lod.
I bild och filmtråden och tävlingstråden här på forume tex. Men annars rätt vanligt på youtube i största allmänhet. Jag har googlat en hel del under min "trial and error" period :) alltså i studiesyfte för min egen tävlingsutveckling...
 
Samtidigt så tränas ju WE hästarna och dom spanska boskapsarbetande (och tjurfäktande) hästarna till piaff och passage och ja även dom högre rörelserna. Skillnaden är nog bara att man använder dessa rörelser för gymnastiken, så man får en häst med stark hållning och bukmuskulatur så att den är stark och kan "hålla ihop" i dom snabba snäva vändningarna. "Luftigheten" (som ju är ett resultat av gymnastiken och den starka hållningen) i sig är ju inget problem i tex galoppen, vilken ju är den gångart som mest används i dessa arbetssituationer sen.

Spanska hästar har ju jävligt lätt för piaff med. :)
Och i piaff är inte mkt luft.
 
Spanska hästar har ju jävligt lätt för piaff med. :)
Och i piaff är inte mkt luft.
Nej, men dom rider passage på dessa hästar och då med en faslig massa luft och benlyft. Så benlyft och luftighet i sig är inget problem för en boskapshäst, för man arbetar inte med boskapen i den formen/gångarten sen. Piaffen är vägen dit....passagen är bonusen man får på köpet :)
 
@Fiador och @Brille : jag gör ett litet "ryck" energimässigt en gång igen .

Vad är det ni vill i tråden ? Vad är det ni vill /försöker åstadkomma ?

Är det att utbilda folk ? Eller upplysa folk ? Vilja påverka folks åsikter ? Eller vad exakt är det ni vill ?
Ni har bägge vid några få tillfällen nämnt att ni vill "diskutera" men jag tror anledningen att ni Aldrig i någon enda tråd , lyckats få andra att känna att det faktiskt är "diskutera" ni vill och gör , är att ni faktiskt inte verkar kunna uttrycka er på ett sätt som övriga uppfattar som att det skulle vara en diskussion .

Jag undrar som sagt : vad är det ni vill i denna tråden ? (Och övriga ni löper amok i lite nu och då ) ?

Jag tror inte att det går att utbilda folk om det är syftet , på det sätt ni isåfall försöker göra idogt i tråd efter tråd. Och om syftet inte är att utbilda utan diskutera , så sorry to say då misslyckas ni fatalt pga er approach och tillvägagångssätt och ffa att man undrar vad ni öht gör på just dressyrforumet eftersom ni emotsätter er allt i grunden gällande den "grenen" så som ni sen länge profilerat er och samtliga som läser verkar tolka er .

Summa summarum helt kort : vad är det ni strävar efter i de trådar ni väljer att fokusera på - alltid i par osv ???
 
Det är mannen till vänster (professor?) i filmen jag länkade till som har analyserat många av Totilas framträdanden och säger i filmen bla att Totilas fick 8-10 poäng för rörelser som hästen inte utförde.
[/QUOTE

Jaha, inte utförde? alltså inget alls?, det tror jag inte på.:meh:
 
@ginnies
Det är mannen till vänster (professor?) i filmen jag länkade till som har analyserat många av Totilas framträdanden och säger i filmen bla att Totilas fick 8-10 poäng för rörelser som hästen inte utförde.

Nu har jag bara skummat igenom delar av filmen. Men jag har inte hört att de påstår att rörelserna inte utfördes - bara att vissa av dem inte levde upp till poängen som utdelades. Vilket jag kan hålla med om på de delar som jag såg.
 
Fast alltså @Fiador har du varit i Spanien och sett mycket spansk dressyrridning ...? De är inte direkt kända för mjuka händer och ridstil liksom, om man säger så ... Även om hästarna rent tekniskt blir högt skolade .
Eh, jaha...men nu handlade det om luftiga steg som inte var önskvärda hos boskapshästar som någon utryckte och som jag svarade på att det finns andra aspekter på "luftighet", att man använder dressyren som gymnastik INFÖR arbetet, tex spanska boskapshästar och i WE-tävlingsgrenen.

Du frågade nyss om argumentation, vad argumenterar du just nu?
 
Hästforskning ligger ju lite efter tror jag. Så det finns utrymme för folks egna tolkningar. Lite som religion.
Det finns en hel del hästforskning. Det är allmänt känt att många inte bryr sig om resultatet. Det kan ju bero på att den är svår att komma åt eller att man inte tror på det forskningen kommit fram till.
 
Eh, jaha...men nu handlade det om luftiga steg som inte var önskvärda hos boskapshästar som någon utryckte och som jag svarade på att det finns andra aspekter på "luftighet", att man använder dressyren som gymnastik INFÖR arbetet, tex spanska boskapshästar och i WE-tävlingsgrenen.

Du frågade nyss om argumentation, vad argumenterar du just nu?

Alltså förlåt men ...
Du är tillräckligt intelligent för att läsa och förstå vad jag skrev och frågade om , och det är övriga som läser här också.
Så nej tack - tänker inte snurra in på ngt svar gällande ett för tillfället valt fokus från din sida och hur vill få det till att handla om det just nu för att slippa grundfrågan.

Tack och nej tack . Men min fråga och mitt inlägg står kvar och jag tror de flesta kan greppa det.
 
Det finns en hel del hästforskning. Det är allmänt känt att många inte bryr sig om resultatet. Det kan ju bero på att den är svår att komma åt eller att man inte tror på det forskningen kommit fram till.
Ja det kan det ju bero på.
Den kan också vara gjord på ett tvivelaktigt sätt.
 
@tuaphua I ett inlägg skriver du "Vi vill ha luft i dressyrhästarnas gång. Ska man valla kor eller rida fälttävlan vill man inte ha den typen av gång. Den är oekonomisk och kräver en orubbad balans för att kunna hålla sig så "i luften".
I nästa inlägg skriver du
Man har fått in mer rörlighet med fullbloden.

I de två inläggen pratar du mot dug själv. Fullbloden är i huvudsak framavlade för att springa fort. Då vill man ha en så ekonomisk rörelse som möjligt, dvs en rörelse utan så mkt "luft". De är då inte lämpade att användas för att få mer luft/rörlighet hos dressyrhästen.
 
@ginnies
Det är mannen till vänster (professor?) i filmen jag länkade till som har analyserat många av Totilas framträdanden och säger i filmen bla att Totilas fick 8-10 poäng för rörelser som hästen inte utförde.

Är det samma gubbar som jämförde Totilas med hans olika ryttare? Dvs EG och MR?
 
Eh, jaha...men nu handlade det om luftiga steg som inte var önskvärda hos boskapshästar som någon utryckte och som jag svarade på att det finns andra aspekter på "luftighet", att man använder dressyren som gymnastik INFÖR arbetet, tex spanska boskapshästar och i WE-tävlingsgrenen.

Du frågade nyss om argumentation, vad argumenterar du just nu?

Fast det är ju rätt ovanligt att man lär in luftighet i boskapshästar. Oftast lär man in halvdan piaff IOM att hästen iaf har så jävla lätt för det. Piruetter likaså..
Men passage hoppar man ju ofta.
Nu pratar jag Spanien och Portugal.
I Portugal ser det ju ofta mjukare ut.
 
@tuaphua I ett inlägg skriver du "Vi vill ha luft i dressyrhästarnas gång. Ska man valla kor eller rida fälttävlan vill man inte ha den typen av gång. Den är oekonomisk och kräver en orubbad balans för att kunna hålla sig så "i luften".
I nästa inlägg skriver du
Man har fått in mer rörlighet med fullbloden.

I de två inläggen pratar du mot dug själv. Fullbloden är i huvudsak framavlade för att springa fort. Då vill man ha en så ekonomisk rörelse som möjligt, dvs en rörelse utan så mkt "luft". De är då inte lämpade att användas för att få mer luft/rörlighet hos dressyrhästen.

Fullblod har ofta mer rörlighet i leden än halvblod. Sen har de andra vinklar som är avlade för att löpa fort och mer markbundet.
Men med rätt halvblod och fullblod har man kunnat avla fram luftigare rörelser än rent fullblod. Och rörligare och känsligare hästar än halvbloden förr varit.

Det är väl ändå allmänt känt?

Och nej, jag har inte sagt att fullbloden gett mer lyft.
Jag har sagt att de gett mer rörlighet, KS och sämre trutar.
 
Nu har jag bara skummat igenom delar av filmen. Men jag har inte hört att de påstår att rörelserna inte utfördes - bara att vissa av dem inte levde upp till poängen som utdelades. Vilket jag kan hålla med om på de delar som jag såg.
Nej naturligtvis om du bara skummar så kan du inte se/höra allt.
De kommenterar tex något som ska vara övergång från piaff till passage där hästen tar två travsteg. Med två travsteg mellan piaff och passage är det ingen övergång från piaff till passage.
Dessutom kommenterar de många tiifällen där 8-10 poäng delades ut för rörelser som inte borde ha godkänts. De kommenterar också de poäng som ryttaren fick för sits och händer.
 
Nu har jag bara skummat igenom delar av filmen. Men jag har inte hört att de påstår att rörelserna inte utfördes - bara att vissa av dem inte levde upp till poängen som utdelades. Vilket jag kan hålla med om på de delar som jag såg.
Jodå, jag håller också på att titta men är inte klar jag heller, men vid 23.40 ca, säger dom "pretty much as not shown", men någonting har uppenbart visats, frågan är bara vad :D (min kommentar)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 798
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 329
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 032
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp