Sv: Fakta eller gissning?
Håller med dig om att det går till överdrift! Inte fasiken behöver man fyra täcken på hästen vid bara några grader kallt? Ett täcke räcker, men bäst är det såklart om dom får sätta sin egen vinterpäls och klara vintern med den!
För några år sedan då jag fortfarande täckade min ena häst så kunde man se att hon spände sig på ett konstigt sätt när hon frös. Hon sköt upp hela ryggen och hade bakbenen långt inunder sig. Nuförtiden har hon ALDRIG täcke och hon fryser heller ALDRIG. Jag tror att det är människornas fel..
Som du skriver, eller om det var någon annan, att det borde vara lika jävligt att ha 4 täcken och svettas än att inte ha nåt och frysa. Att inte kunna klä av sig när man svettas gör att man får panik och all energi går åt det. En annan jämförelse är att folk inte alls har några problem att ha sina hästar i en beteshage på sommaren under en varm dag, utan skugga! Men inte ska de kunna ha hästen utan täcke så att den får vädra pälsen under vintern. Vad är värre; Att nästan koka upp under solens heta strålar än att vara utan täcke på vintern och få möjligheten att sätta lite päls?
Dagens häsmänniskor är alltför själviska! Hästarnas välmående kommer alltid i deras andra hand utan att dom verkar tänka ett dugg på det.