Fakta eller gissning?

Sv: Fakta eller gissning?

Tack, men jag har faktiskt läst HELA tråden och det enda som står är att de skakar.......
Sen skrev någon (orkar inte leta reda på vem) en parantes om att det finns andra sätt t ex känna på öronen! Men vilka andra sätt finns det?

Står still, skakar, reser pälsen, ser allmänt olycklig ut.

Jag kan se hur mina hästar mår på långt håll (nej jag hävdar inte att jag har ett sjätte sinne eller känner av "energier"),
det gäller inte bara om de fryser. Man får vara uppmärksam.

Håller med dig om att det går till överdrift! Inte fasiken behöver man fyra täcken på hästen vid bara några grader kallt? Ett täcke räcker, men bäst är det såklart om dom får sätta sin egen vinterpäls och klara vintern med den!

För några år sedan då jag fortfarande täckade min ena häst så kunde man se att hon spände sig på ett konstigt sätt när hon frös. Hon sköt upp hela ryggen och hade bakbenen långt inunder sig. Nuförtiden har hon ALDRIG täcke och hon fryser heller ALDRIG. Jag tror att det är människornas fel..

Som du skriver, eller om det var någon annan, att det borde vara lika jävligt att ha 4 täcken och svettas än att inte ha nåt och frysa. Att inte kunna klä av sig när man svettas gör att man får panik och all energi går åt det. En annan jämförelse är att folk inte alls har några problem att ha sina hästar i en beteshage på sommaren under en varm dag, utan skugga! Men inte ska de kunna ha hästen utan täcke så att den får vädra pälsen under vintern. Vad är värre; Att nästan koka upp under solens heta strålar än att vara utan täcke på vintern och få möjligheten att sätta lite päls?

Dagens häsmänniskor är alltför själviska! Hästarnas välmående kommer alltid i deras andra hand utan att dom verkar tänka ett dugg på det.

Dagens häsmänniskor är alltför själviska! Hästarnas välmående kommer alltid i deras andra hand utan att dom verkar tänka ett dugg på det.

Jag håller med om det du skriver i ditt inlägg, men ang. citatet ovan så är det väl snarare så att folk inte bryr sig om att ta reda på huruvida hästen fungerar annorlunda än de själva - vilket de gör, utan antar att de fryser och har samma behov som människor. Man antar att de behöver täcken för att man tror de gör det - och tänker inte tanken att ta reda på hur de fungerar. det är konstigt just gällande täckena - för i övrig hästvård är man ofta noga att läsa på och informera sig -t ex gällande foder.... men just täcken som sagt, verkar vara det område där man är stensäker på att man "vet", - och därför inte ens tänker tanken att det är värt att lära sig mera.....

Nej, jag har aldrig heller sett någon av hästarna frysa! Tror jag alltså inte...De står aldrig o skakar, känns varma i "armhålor" o under manen. Men jag vet ju inte om det gills att känna på de ställena!
Ska man känna i öronen eller på öronen eller...? :confused:

Jag har aldrig märkt av att hästarna frusit. Brukar känna i "armhålorna" o under manen. Men det kanske inte känns där...?
Hur känner man på öronen? I öronen eller vad...?

Dom har troligen inte frysit om du inte märkt nåt. Hästar fryser sällan och gör dom det syns det.

Tack, men jag har faktiskt läst HELA tråden och det enda som står är att de skakar.......
Sen skrev någon (orkar inte leta reda på vem) en parantes om att det finns andra sätt t ex känna på öronen! Men vilka andra sätt finns det?

Det står ju i tråden, men tar de i sammandrag då:

Står och skakar
Står 'hopkrupen' (svårt att förklara, men jag lovar att du ser det om de gör det)

Det var jag som krev om öronen, dock betyder t ex kalla öron inte att hästen FRYSER per automatik. precis som vi människor kan vara kalla utan att frya kan hästar det. Men om du känenr på öronen t ex och de är iskalla, då är hästen kall, men behöver som sagt inte frysa.

Men, det går inte att missa när en häst fryser, jag lovar. Och de flesta hästar fryser sällan annat än vif längre tider utan mat och kring nollan + blåst & nederbörd.

Så, du behöver nog inte oroa dig, har du inte sett dina hästar frysa har de antagligen inte gjort det =)

Jag har inte! blandat ihop täckesmodellerna..

Att resa pälsen o vinklar den åt olika håll e ett sätt för hästen att behålla värmen har jag läst,om den
tycker d e kallt men d e inte säkert att hästen fryser..
Jag har sällan/aldrig täcken bara när d ser frusen ut tex vid blåst o regn då ställer d sig med svansen mot vädret för o skydda sig då kan det va skönt me täcke o om d blir en regnig dag o man ska rida...
vinterkylan( torrt o kallt) e inte värst utan regn o blåst.
Håller man på o klipper måste dom väl säkert ha täcken .
Och har man vindskydd ser man väl om hästen nyttjar det (fryser).:confused:

Ja då har du en studie som ingen annan har, vill också gärna veta var den finns, för som Alex säger - tvärtom säger de andra studierna.

Lägger mig i lite:crazy:

Bara för att hästarna nyttjar sitt vindskydd mycket innebär det inte att dom fryser.

ok, tänkte bara att hon har ju inte varit här så länge.. men det har nog med att hon har varit så tunn som hon lätt fryser.

Tack för att du svarade! :bump: Nej jag har ju aldrig sett några tecken på att de skulle frysa! Men när det är runt nollan, blåsigt och blött då lägger jag ju på täcke! Plus att jag aldrig låter de gå blöta längre stunder.

du menar alltså på fullt allvar att termotäcken inte ger någon effekt? dvs värmer hästen.

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 673
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka