Fakta eller gissning?

Sv: Fakta eller gissning?

Ett tydligt tecken är väl när hästen blir ryggöm om den går utan täcke?

Jag TYCKER kompisens travare BORDE klarat sig bättre utan täcke. Kanske inte lika länge som ponnykorsningarna, men i alla fall lika länge som OX och XX-hästarna han gick med. Men det var inte särskilt svårt att konstatera att han faktiskt INTE gjorde det...

En annan häst blev gärna stående som fastfrusen(!) om han tyckte det var kallt. Jg vet inte om det kan ha bidragit till att han fick lunginflammation på sommarbetet...

Kul att någon delar min mening och förstår hur jag tänker. Jag har är väldigt intresserad av att veta vad man tänker på när man lägger på så många täcken och hur pälsen mår? Det blir ändå väldigt varmt med enbart ett vintertäcke, tänker då det + fleece och regntäcke.. gör man hästen känslig eller är det bara jag som tror det och faktiskt jämför med mig själv? Att man fryser om man har på sig jackan inne när man kommer ut, kan det vara samma sak för hästen? den har alltid haft två täcken på sig, när den tas av ett så fryser den automatiskt, för att den inte är van? är det okunskapen och välmening(som dock blir sämre för hästen) som gör att man gärna slänger på en massa täcken när man själv fryser?

Sånna frågor har jag, vill veta varför.

Något jag fastnade på var hur hästen vägrar äta när den fryser, har inte fått svar på frågan men i mina öron låter det konstigt?
Kul att få lite positiv respons iaf :bow:

Senast ändrad:

Ja det är så överdrivet det där.
Kan ta min travare, han är helklippt och har inte mer än ett tunt fleecetäcke inne och nu 300 g täcke ute. Men dom i stallet säger "men lägg på honom tjockare täcke och halstäcke så slipper du klippa igen" "hellre att hästen svettas riktigt så den inte sätter nån mer päls" och andra mindre smarta påståenden :crazy:

Min skulle få värmeutslag om han hade tjockare täcke.. han hade 200 g täcke hela förra vintern när han var täckesklippt och inte frös han av det. Han är ingen fryslort och brukar gå utan täcke till okt-nov typ, beroende på hur hårt han tränar. När jag klipper, då täckar jag för då behövs det liksom, enkelt va?

Dom andra i stallet har tjockare täcken på sina inne och lika tjocka ute fast dom inte ens är klippta och började täcka sina hästar i september typ..

Med mitt sto är det en annan historia, hon har ryggproblem och behöver ett varmt täcke höst vinter och vår för att inte bli stel och öm. Hon fryser inte dirket men blir hon kall om ryggen så är det illa. Har ändå inte tjocka täcken på, utan hon säger liksom till vad hon behöver, nu har hon ett 200 g som hon har haft hela vintern. Höst och vår går det bra med ofodrat regntäcke.

Jag har absolut inget emot att täcka en häst med ryggproblem som är konstaterade ha samband med kyla, inte heller att täcka en klippt äst, eller en tunn häst för att den inte ska slösa energi på att hålla sig varm. Det jag reagerar över är denna överdrivenhet och när hästar i stall där det är flera grader varmare inne än ute ändå står med lika många täcken. Skulle vilja veta vad denna täckeshysteri kommer ifrån? Varför ger man inte hästarna mer mat om dem står och skakar i hagen? vet man hästens tuggbehov och hur stort det är?

Finns stall där det kan skilja 10g ute från inne och ändå har hästen samma täcken? varför? då är det ju inte konstigt om hästen står och skakar när den kommer ut? Får hästar för lite grovfoder ute och därför fryser lättare?

.. gör man hästen känslig eller är det bara jag som tror det och faktiskt jämför med mig själv? Att man fryser om man har på sig jackan inne när man kommer ut, kan det vara samma sak för hästen? den har alltid haft två täcken på sig, när den tas av ett så fryser den automatiskt, för att den inte är van? är det okunskapen och välmening(som dock blir sämre för hästen) som gör att man gärna slänger på en massa täcken när man själv fryser?

Sånna frågor har jag, vill veta varför.

Något jag fastnade på var hur hästen vägrar äta när den fryser, har inte fått svar på frågan men i mina öron låter det konstigt?
Kul att få lite positiv respons iaf :bow:

Hästen har somsagt en komfortzon på åtskilliga grader, så jag tror inte det spelar så stor roll med ett eller två täcken specifikt i sig, - men det är klart att täckas den från tidig ålder så utvecklar den inte samma egenförsvar mot kyla, och kan bli känslig i rygg och muskulatur, det finns ju också en anledning att man aldrig ska täcka fölungar om de är vanliga friska föl, osv, just för att de ska få bilda sig egen motståndkraft/försvar att hantera temperaturväxlingar normalt.

jag ser det som okunskap i all välmening ja - att många täckar hästar för mycket och för varmt.

Håller med dig till fullo. På många ställen där jag stått har de andra täckat sina hästar när snön kommer eftersom det då "ser så mysigt ut med täcken", och "inte skulle väl du vilja gå utan dunjacka i snön?". Detta var då oklippta hästar, typ kallblodskorsningar med låååååång päls. Visserligen stod vi i kallstall, men hästarna kom in och det rann svett om dom, täckena var dyngsura på insidan... Då tycker jag att man bör ta sig en funderare...

Min däremot är jag så illa tvungen att täcka. Han blir extremt olycklig när han fryser, man ser det på hela honom... Han blir hängig, skakar o ja... man ser det på hela honom... Dessutom "skriker" han så fort han ser mig om han tycker att det är för kallt (ingen gnäggning, det är som ett skrik...) Så han klagar rätt fint. Har försökt ha han otäckad länge särskilt med tanke på hur vädret har varit fram tills i förrgår (då det heeelt plötsligt snöade...:P )Men det går helt enkelt inte. Jag tror att man får sätta sina egna känslor åt sidan, skita i att man själv tycker att det är kallt och helt enkelt se på hästen vad han/hon tycker. Hoppas att de flesta hästägare känner sina hästar så pass väl att de kan se om sina hästar fryser eller ej...

Ang ett eller två täcken så är jag en av de som vid viss brytpunkt faktiskt hellre lägger på två täcken än ett 'lika tjockt'. Min helt personliga uppfattning är att när det blir riktigt kallt så värmer t ex ett fleecetäcke + ett 300 grams bättre än t ex ett 400 grams skulle göra.

På valacken så tycks han ha väldigt mkt lättare hålla värmen med två täcken när det är kallt, även om den sammanlagda fyllningen är lägre än med ett täcke. Dvs mindre frusen häst med 100 + 200 gr än med ett 400 grams. Men han är rätt speciell med.

Min ovetenskapliga teori är att när täckena blir riktigt tjocka så blir de inte lika 'följsamma' och 'följer' inte kroppens konturer lika bra, utan det blri mer luft under dem. Det i sig är isolerande, men om det t ex 'kommer in' kalluft i säg halslinningen eller liknande när de rör sig, så kan det nog bli problem. Sen är jag säkert påverkad av att människor är varmast klädda efter lager-på-lagerprincipen, även om försök visat att det inte stämmer på hästar.

Stona tycka klara sig lika bra med ett, och *egentligen* borde ett med 'luft under' vara bäst då de då kan resa hårstråna i pälsen och på så sätt skapa isolerande luftlager.

Däremot försöker jag undvika dubbla täcken då jag tycker det borde bli obekvämare för hästen än ett.

Jag har tre hästar och täckar dom av en lite annan anledning än att dom fryser. Jag är lat! Jag orkar helt enkelt inte borsta tre totalt nedlerade hästar varje dag. Så de har tunna regntäcken på sig. Blir det extremt kallt har jag ett fleecetäcke under, annars inget. De är ute hela dagarna och står i kallstall. Oklippta.

Jag har tre hästar, varav en FRYSLORT deluxe. Jag resonerar lite olika i de där 'tveksamma' täckesfallen med dem..

ARABVALACKEN är en extrem fryslort. Vi talar hästen som fryser så han hackar tänder i ihållande SOMMARREGN till och med.. Dessutom är hana llmänt korkad och varken rör sig, äter eller söker skydd när han väl börjat frysa, utan bara står där och skakar och 'väntar på personalen'. Hästen är uppvuxen på lösdrift... Han har blivit mer frusen med åren av någon anledning. Han har ryggproblem i grunden, och min egen helt personliga erfarenhet är att de där 'fryslortarna' nästan alltid är 'rygghästar'

Nåväl, han är täckesklippt men det har växt ut, så oklippt i princip, när jag är tveksam hur jag ska täcka honom, för vädret är ombytligt och lynnigt, så när det gäller honom väljer jag ALLTID att riskera att övertäcka hellre än undertäcka. (Jag misslyckas ibland, åt båda hållen). Jag har dock enbart andastäcken på honom, för att försöka 'minimera skadan' om det skulle bli varmt. I stallet när det är tveksamt så kör jag 'täcke på'.

hahah :D vilket sammanträffande. du beskriver min angloarab på pricken:)

har även 2 andra hästar ,som tål väder bra (förutom regn-snö-vindrusk)
Men nog har jag täcke på den ena ändå, för vem vill ha björnpäls på sin häst.. det är ju inte så bra då de rids :/

Jag har tre hästar och täckar dom av en lite annan anledning än att dom fryser. Jag är lat! Jag orkar helt enkelt inte borsta tre totalt nedlerade hästar varje dag. Så de har tunna regntäcken på sig. Blir det extremt kallt har jag ett fleecetäcke under, annars inget. De är ute hela dagarna och står i kallstall. Oklippta.

Hehe, det är en lika god anledning som någon annan. K skulle utmärkt väl kunna gå otäckad i uppehållsväder iaf, hon får inte ens lång vinterpäls. Rullar inte heller i annat än rent fint spån :love: Men, när hon blev såpass gammal att hon blev 'ridhäst' så fick hon täcke, helt enkelt för att jag inte vill behöva stryka ridningen för att hästen är blöt när jag ska rida t ex.

Valacken är rulloman och rullar mycket och gärna i lera. Jag har ingen spolspilta, och det är uppländs blålera, som blir damm när den torkar. Så han täckas mot leran höst och vår med. Kommer göra lika med fullblodsdamen om hon är rulloman. (K går otäckad höst/vår utom vid regnrisk).

Fast de som täckar mot lera/nederbörd av rent praktiska skäl, de ÖVERTÄCKAR ju sällan, så det hör ju eg inte hemma i tråden.

*knapplån*

Jag läste en undersökning (har för mig att den var gjord av SLU men hittar den ej på deras hemsida, tror den var publicerad i ridsport?) om vid vilka grader olika hästar behövde täcke och att det är de högpresterande hästarna med högt energiintag som faktiskt har minst behov av täcke trots att det oftast är dem som är mest täckta...

Någon mer som läste den och kommer ihåg källan?

Där tog de nämligen upp många utav de frågor som poppat upp här. Har för mig att deras tydligaste tecken på att hästen fryser var: muskelskakningar, "rest" päls, stillastående...

Jag har fler täcken på min unghäst. stalltäcke inne å ett utetäcke över när hon e ute, är det plusgrader går hon med bara utetäcket ute, fast regnar det har hon två täcken, å då snackar vi inte duggregn, annars fryser hon. Har aldrig hästarna fullt påklädda dygnet runt, när de är inne har de mindre på sig, om de ens har täcke på sig. som jag skrev förut har hon varit väldigt tunn i höstas, hon är bra i hull nu, med skulle inte skada med lite till, annars e det mest muskler som fattas, tror även att hon inte är van vid det här klimatet, har för mig att holland har ett mildare klimat rätta mig gärna om jag har fel. så jag vill inte att hon ska ödsla engeri på att stå å frysa.

Angående hö osv, hästarna får hö i hagen, men då hon är lägst i rang så kan man ju räkna ut vem som står utan när höet börjar ta slut, jo givetvis hon.. vill även tillägga att vi har hästarna precis vid älven å där är det ju alltid råare vintertid.

hon är jätte blank å fin i pälsen å har inga skav av sina täcken vill jag även tillägga.

När jag växte upp så hade vi alla våra ponnyer och hästar på lösdrift (vi var rätt tidiga med det och blev anmälda till både höger och vänster i början ;) ).

De flesta av våra hästar och ponnyer klarade sig alldeles utmärkt utan täcken om de hade fri tillgång på mat. Men vi hade också ett par svårfödda hästar som huttrade trots det och de fick ha täcken. Annars blev det lätt en ond cirkel, de frös och gick ner i vikt och blev då ännu mer frusna. Ponnyerna som var i hög kondition blev också mer frusna än när de bara promenadreds.

Även unghästarna kunde vara mer frusna än vanligt i de kraftigare tillväxtperioderna då de var höga bak vilket ju är intressant i.o.m. Alexandra_Ws teori om rygghästar.

Ett problem är ju att många har sina hästar på inackorderingsstall och då kan det vara svårt att styra över både mattillgången och eventuella täckesbyten. På vissa ställen står hästarna i hagrutor på en åker utan varken möjlighet att hitta lä eller äta oavbrutet (i bästa fall får de lunch).

*knapplån*

Jag läste en undersökning (har för mig att den var gjord av SLU men hittar den ej på deras hemsida, tror den var publicerad i ridsport?) om vid vilka grader olika hästar behövde täcke och att det är de högpresterande hästarna med högt energiintag som faktiskt har minst behov av täcke trots att det oftast är dem som är mest täckta...

Någon mer som läste den och kommer ihåg källan?

Där tog de nämligen upp många utav de frågor som poppat upp här. Har för mig att deras tydligaste tecken på att hästen fryser var: muskelskakningar, "rest" päls, stillastående...

Helt rätt att det var SLU (tror det är samma undersökning som kom fram till att dubbla täcken inte alls var bättre, jag håller dock inte med om just det). Intressant var också att ju mindre häst, dessto störr eblir värmeförlusten och ju 'lättare' fryser de rent teoretiskt när temperaturen faller..

Här finns en sammanfattning, och tillräckligt med uppgifter för att fråga om man kan få ett ex av studien från SLU:

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Den finns nog att beställa via SLU, det brukar iaf alla dnra sådana där publikationer finnas.

Och här finns en sida där man kan beställa undersökningen från 1994: http://www2.slu.se/forskning/fakta/paket/hastpaket.html

Och mer: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=32

Senast ändrad:

Jag har hela undersökningen, om någon vill slippa beställa. Pm:a isåfall med en mail address, så kan jag skicka. går EJ skicka via pm, så måste ha mail address!

Alexandra: ang. dubbla täcken så köper jag din teori till en viss del, det är möjligt att det ligger ngn i det. Studierna som du säger visar att skillnaden är marginell isolerings mässigt, och mycket av det köper jag, för att människan värms bäst med lager på lager, betyder inte automatiskt att hästen gör det - den har ju faktiskt ett naturligt försvar i pälsen, och det har inte vi. Men visst - det är inte bibeln och hästar är olika och jag tror säkert att du provat och studerat detta noga just gällande din häst och reaktionerna runt vad som värmer bäst. Å andra sidan - med mer luft under täcket så tillåts ju pälsen i VISS mån isåfall bättre att röra sig/ isolera i sig själv, under värmen från täcket - så skillnaden borde bli minimal. Men du använder ju i vilket fall oavsett med sunt förnuft, har både koll, motiv samt även bakgrunds kunskap, och som du säger - nackdelen med dubbla är att det blir tungt och otympligt och kan ge muskel spänningar/obehag osv istället.

Senast ändrad:

Jo, det där med lager på läager menade jag just att jag nog är influerad av att det funkar på mig själv och 'gärna vill', fast jag vet det inte ska/bör hjälpa... Lite som när matte fryser får hästen ett extra täcke (förutom att jag aldrig använt just det dock, jag fryser fan jämt *s*)

På flickorna tycks dock ett täcke fungera prima, dvs det går utmärkt att göra som undersökningen. Som du gärna får maila, min försvann i förra datorkraschen. alexandra.wikner@telia.com

Men jag undrar om det på något vis vad gäller valacken har att göra med att han är så frusen och på något sätt anledningen till det. Alltså han får rejält med vinterpäls, men det tycks bara vara mest värdelöst 'ludd'? Och att han alltså inte får några fördelar av att kunna resa hårremmen under täcket, eftersom det bevisligen fungerar kasst för honom oavsett.

Det som jag är mest brydd med ang honom är att han blir mer och mer frusen med åren.. Och att han blir 'handikappad' när han fryser. Hästfan är uppvuxen på lösdrift, han använder lösdriften på sommaren för insekterna, men han kan stå på etts tälle i hagen och skaka så han håller på och ramla omkull, och han går INTE in i lösdriften, han går INTE och äter och han går inte ens till grinden (Faktum är att enda gången han inte kommer när man ropar är när han fryser, då bara står han där, som ett hjälplöst våp ungefär, tills man hämtar honom).

Han är också den enda som reagerar på att man tar av täcket för att borsta etc. Han börjar skaka inom tre minuter vintertid. Flickorna kan man utan problem 'klä av' för att göra iordning. (Valacken slutar dock skaka när han fått komma igång och skritta, men ändå).

Fryser heller inte mer om han är helklippt jmf med oklippt. När jag insågd et så där någonstans gav jag upp, insåg att 'han är knasig helt enkelt' och han klipps faktiskt (täckesklippt/spårklippt), för då torkar han fortfarande när han blir blöt (då fryser han ju som en mupp direkt. Som sagt, måste täckas för ihållande sommarregn. och om jag badar honom så jag kan använda varmvatten, det är 35 grader ute och sommar och vindstilla.. gissa vem som skakar så han håller på att trilla omkull..)

Och vi har just nu ett ganska häftigt temperaturras.. Minus fem imorse, rasade ganska snabbt till minus 10 när solen gick ner och är nu minus 15. Flickorna går i sina 200 grams vintertäcken och fryser nada. De har haft de täckena senaste perioden när vädret varit några minus - några plus. Valacken frös så han skakade redan vid minus 10 i sitt 200 grams.. Dvs flickorna klarade utmärkt att hålla värmen utan 'extrahjälp' fast det blev 10 - 15 grader kallare än den temp de är 'vana' att ha de täckena i. Valacken pallade inte en förändring på fem grader ens.

Svårt att avgöra om hästen fryser genom att känna utanpå pälsen. En "välisolerad" häst ska inte släppa ut mycket värme genom pälsen, dvs den kan gott o väl vara sval på utsidan och ändå inte frysa.

Nja du har nog svarat på frågan själv i ditt resonemang, dvs du har en särklass individ i Vision, och det är inte en trend utan ett undantag. givetvis måste man uppmärksamma dessa undantag. (Kompisens arab valack 18 år är likadan som din - kan inte ens koncentrera sig nog att gå IN från hagen om han redan blivit för kall )

där det spårar ur är väl att i alltför mångas bok, så är ALLA deras hästar "undantaget" och helt otroligt frusna - utan egentliga belägg, utan som sagt - applicerandet av sin egen frusenhet eller reaktion inför temperaturer. det är ju DÄR det går fel och som jag tolkar det TS anledning till tråden.....

skickat till mail addressen nu!

Jo, Vision är helt klart ett extremfall och undantagsfall (säger hon som nyss packat in hästkräket i ett 400 grams täcke så han ska sluta frysa, suck..). Men fan vad jag skulle vilja veta VARFÖR han är så frusen och varför det blir värre med åren. Vore underbart att komma på något som gav skillnad UTAN att behöva paketera in honom som en michelingubbe. Jag var rätt knäckt när han T-märktes och jag glad i hågen tyckte 'ha, nu kan jag strunta i att klippa (måste ju klippa de som svettas vid arbete iom kallstallet), och slipper täcken'. Och såfort det kom under +5 grader så frös kraken. (Giss vad HANS nedre kritiska temperatur är? *s*)

Jag har funderat på diverse teorier, ett tag var jag inne på om det faktum att han har en väldigt låg normaltemp kunde spela in, men inte kommit på någon bra teori. kopplat till det.

Han tål hur mkt VÄRME som helst, jobbar glatt och piggt och utan problem i 30+, så man får väl vara glad åt det iaf ;)

Jag är ju INTE ledsen över att nya fbldonnan är lika ofrusen som K kan jag ju säga. Jag må vara täckoman i den meningen att jag gillar köpa täcken, men jag gillar INTE att behöva hålla på och ta av och på dem stup i kvarten :devil:

Svårt att avgöra om hästen fryser genom att känna utanpå pälsen. En "välisolerad" häst ska inte släppa ut mycket värme genom pälsen, dvs den kan gott o väl vara sval på utsidan och ändå inte frysa.

Om hästen t ex är isig på ryggen och halsen, så är ju det de facto ett täcken på att isoleringen FUNGERAR. Dvs kroppsvärmen hålls kvar 'inuti' pälsen, och isen tinar inte.

Så håller helt med på ditt resonemang att man inte bara kan 'känna' på halsen t ex. Dock finns det ju vissa ställen där de alltid ska vara varma, och INTE kännas 'kalla', och de ställena kan man ju använda. Fast när de är kalla där (öronen t ex, när de känns iskalla) så har de med största sannolikhet redan börjat skaka eller iaf står och spänner sig.

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 675
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?