Fakta eller gissning?

Sv: Fakta eller gissning?

Nej man vet inget om tuggbehov. Det första man tar reda på är hur många täcken man behöver.

Jag är knappt ironisk nu.

seriöst, jag vet inte vad jag ska tänka om hästfolk nu för tiden. Man vet aldrig vart man har folk och det skulle inte förvåna mig om man hellre slänger på ett täcke än ger hästen mer mat.

Frågeställningar, hört talas om det? Jag vet väl att en häst har ett enormt tuggbehov men jag tar inte för givet att alla gör det. Därav ?

Alltså - jag menar precis det jag säger och jag tyckte jag sa det rätt tydligt.
Nog för att Buke är king of all misunderstandings men jag är alltså på din linje 300 %.

Ångrar mig, jag är inte alls på din linje när det gäller täcken ser jag nu (däremot när det gäller kunskaper om hästen).
Det finns ingen anledning att byta täcken för attt temperaturen skiljer mellan inne och ute - om skillnaden inte är större än 20 grader dvs och det kan ju faktiskt hända.

Hur VET man att hästen fryser? Mina tex. har fri tillgång till grovfoder dygnet runt men så fort det blir minusgrader eller regn(tom sommartid) så börjar de skaka och hacka tänder. De är inte klippta eller magra eller sjuka. Men fryser de verkligen?? Jag är inte 100% men jag är inte road av att chansa. Vet hästar som fruset sig till kolik som i och för sig gått att bota med hjälp av tarmspolning med varmvattet....
//fpl

oj, missuppfattade det väl då :o läste det en gång till och tolkade det baklänges...alltså ironiskt mot mig... sorry

Jag har absolut inget emot att täcka en häst med ryggproblem som är konstaterade ha samband med kyla, inte heller att täcka en klippt äst, eller en tunn häst för att den inte ska slösa energi på att hålla sig varm. Det jag reagerar över är denna överdrivenhet och när hästar i stall där det är flera grader varmare inne än ute ändå står med lika många täcken. Skulle vilja veta vad denna täckeshysteri kommer ifrån? Varför ger man inte hästarna mer mat om dem står och skakar i hagen? vet man hästens tuggbehov och hur stort det är?

Finns stall där det kan skilja 10g ute från inne och ändå har hästen samma täcken? varför? då är det ju inte konstigt om hästen står och skakar när den kommer ut? Får hästar för lite grovfoder ute och därför fryser lättare?

Jag babblade mer allmänt, jag håller med dig ju. ;)

Vår Welsh Mouantain fryser väldigt lätt. Hur jag vet det? Hela hästen skakar. Varför? vet ej. Hon har en bra päls, men vi måste täcka henne ändå. Hon är inte tunn. Hon har inte täcke i vindstilla sol och plusgrader. Jag är allergisk mot att täcken används istället för ryktborsten. Även om det kan kännas lockande när man har en skimmel Och....vad har ett genomblött täcke för effekt?

Läste en undersökning i Ridsport tror jag att täcken, framför allt stalltäcken inte har så stor effekt som man tror. De mätte temperaturhöjningen mot huden alternativt utan och med täcke. Ett vanligt stalltermotäcke gav ingen som helst effekt....

på vilket sätt gav innetäcket ingen effekt?? var snäll å förklara lite mer ingående.

menar du att det inte blev någon skillnad i temperaturhöjning? nu känner jag mig trög men jag fattar inte

hmm, jag tror du blandat ihop lite. bomullstäcken har väldigt låg isolerings effekt. Thermotäcken värmer.

Läste en undersökning i Ridsport tror jag att täcken, framför allt stalltäcken inte har så stor effekt som man tror. De mätte temperaturhöjningen mot huden alternativt utan och med täcke. Ett vanligt stalltermotäcke gav ingen som helst effekt....

DU har fått det om bakfoten och blandat ihop täckesmodeller. Thermotäcke isolerar och värmer utmärkt, men tunna bomullstäcken ger ingen effekt.

Bra fråga tycker jag. Tycker som du och en del andra att många hästar övertäcks bara för att husse eller matta fryser.

I mitt stall tycker de att det är "hemskt" att en valack som står där bara har/hade ett fleecetäcke på sig inne och ett ofodrat regntäcke ovanpå ute nu i höst/ vinter..... Han är oklippt, bra hull och promenadrids och klarar sig alldeles utmärkt.

Min egen häst är helklippt (utväxt) har vissa muskelproblem i länden och tränas ganska mkt. Hon har ett tunnt termotäcke inne och ett 300 g utetäcke ovanpå ute. Nu när vi har haft straxt under 20 minus några dagar har hon fått ett till tunnt termotäcke inne.

Antagligen skulle hon klara sig bra utan det sista täcket men det är för att jag inte vill chansa med ländmusklerna, de får inte bli stela och ömma.:(

Sedan finns det andra som har både 3, 4 och 5!! lager med täcken när det är 10 minus och solsken......

Som någon skrev innan så har man väl ofta suttit på jobbet och förbannat att man har täckt hästen "fel" på våren eller hösten när vädret kan ändras så mkt under dagen.

Den värsta väderleken för hästen är runt 0 med ihållande regn/snö i kombination med blåst. Speciellt om de inte har tillgång till någon form av skydd eller grovfoder.

Blev lite flummigt, men, men...

Mik

*knapplån*

Jag läste en undersökning (har för mig att den var gjord av SLU men hittar den ej på deras hemsida, tror den var publicerad i ridsport?) om vid vilka grader olika hästar behövde täcke och att det är de högpresterande hästarna med högt energiintag som faktiskt har minst behov av täcke trots att det oftast är dem som är mest täckta...

Någon mer som läste den och kommer ihåg källan?

Där tog de nämligen upp många utav de frågor som poppat upp här. Har för mig att deras tydligaste tecken på att hästen fryser var: muskelskakningar, "rest" päls, stillastående...

Jag var på en föreläsning om detta och har läst rapporten.
Stämmer det du säger.

*knapplån*

HUR VET MAN ATT HÄSTEN FRYSER DÅ??????????? :confused:

min 5åring fryser lätt. importerade henne från holland i höstas, tror att det har med vårt klimat å göra, e väl mildare i holland? då hon var supertunn när jag fick henne är jag noga med att täcka henne efter vädret vilket alla gånger inte är lätt. kan ju vara ösregn på morgonen som slutar vid 11 tiden å övergår till solsken.. eller jättefint på morgonen å så börjar det ösregna eller som nu snöa senare på dagen..

hon står å skakar när hon fryser, och jag är en sån som resonerar att om hästen står å skakar som hon så fryser de. vill även tillägga att hon har börjat fälla för någon vecka sen, inte så konstigt när det inte har varit någon direkt vinter förrän nu..

vi har även en travvalack som lätt blir varm, när han var yngre så bet han sönder framknäppet på sina täcken å klev ut ur dem när han var för varm. har han iof inte gjort på flera år men honom täckar man inte på så mycket heller.

Min häst åckså impoterad från holland men fryser inte så lätt så jag tror inte att det har med klimatet att göra..

Jag vill också veta!
Mina hästar går för tillfället nakna. Ena är en halvpensionerad angloarab som gick täckad och klippt då han tävlades, han sätter björnpäls och jag har då alödrig sett att han sklulle frysa.
Stoet är en P.R.E som kom till sverige i somras, inte heller hon visar på att hon skulle frysa, dom har i princip fri tillgång till hö i hagen och ett stort område att röra sig på.

Syrrans båda hästar, vi delar stall o hagar, går båda täckade. Ena hästen tävlas men är oklippt, den andra är ett dräktigt sto.
Hon hävdar att hennes hästar fryser utan täcke men kan inte alls förklara HUR hon ser att dom fryser.

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 675
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka