Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har absolut inget emot att täcka en häst med ryggproblem som är konstaterade ha samband med kyla, inte heller att täcka en klippt äst, eller en tunn häst för att den inte ska slösa energi på att hålla sig varm. Det jag reagerar över är denna överdrivenhet och när hästar i stall där det är flera grader varmare inne än ute ändå står med lika många täcken. Skulle vilja veta vad denna täckeshysteri kommer ifrån? Varför ger man inte hästarna mer mat om dem står och skakar i hagen? vet man hästens tuggbehov och hur stort det är?
Finns stall där det kan skilja 10g ute från inne och ändå har hästen samma täcken? varför? då är det ju inte konstigt om hästen står och skakar när den kommer ut? Får hästar för lite grovfoder ute och därför fryser lättare?
Läste en undersökning i Ridsport tror jag att täcken, framför allt stalltäcken inte har så stor effekt som man tror. De mätte temperaturhöjningen mot huden alternativt utan och med täcke. Ett vanligt stalltermotäcke gav ingen som helst effekt....
*knapplån*
Jag läste en undersökning (har för mig att den var gjord av SLU men hittar den ej på deras hemsida, tror den var publicerad i ridsport?) om vid vilka grader olika hästar behövde täcke och att det är de högpresterande hästarna med högt energiintag som faktiskt har minst behov av täcke trots att det oftast är dem som är mest täckta...
Någon mer som läste den och kommer ihåg källan?
Där tog de nämligen upp många utav de frågor som poppat upp här. Har för mig att deras tydligaste tecken på att hästen fryser var: muskelskakningar, "rest" päls, stillastående...
*knapplån*
HUR VET MAN ATT HÄSTEN FRYSER DÅ???????????![]()
min 5åring fryser lätt. importerade henne från holland i höstas, tror att det har med vårt klimat å göra, e väl mildare i holland? då hon var supertunn när jag fick henne är jag noga med att täcka henne efter vädret vilket alla gånger inte är lätt. kan ju vara ösregn på morgonen som slutar vid 11 tiden å övergår till solsken.. eller jättefint på morgonen å så börjar det ösregna eller som nu snöa senare på dagen..
hon står å skakar när hon fryser, och jag är en sån som resonerar att om hästen står å skakar som hon så fryser de. vill även tillägga att hon har börjat fälla för någon vecka sen, inte så konstigt när det inte har varit någon direkt vinter förrän nu..
vi har även en travvalack som lätt blir varm, när han var yngre så bet han sönder framknäppet på sina täcken å klev ut ur dem när han var för varm. har han iof inte gjort på flera år men honom täckar man inte på så mycket heller.