Fakta eller gissning?

Sv: Fakta eller gissning?

I varje håstrå i hästens hårrem finns en muskel. Denna muskel kan ställa, vrida eller lägga hårstået. Allt efter hurvida den är varm, kall, svettig eller blöt. När man lägger ett täcke på hästens rygg kan inte denna funktion upprätthållas. Muskeln blir "svag", blodcirkulationen i hästens hud minskar, den mår sämmre. Det finns många studier gjorda på om hästar mår dåligt av att vara nakna. Det finns inget som pekar åt det hållet.
Man kan altså släppa ut en svettig häst i hagen utan täcke så länge som den har någonting att äta. Hästen håller värmen genom att tugga i sig mat, grovfoder.
Vad jag vet så finns det inga studier gjorda på om hästar mår bra av att ha täcke på sig.
Jag tycker nog att det bästa är att hålla sig så nära naturen man kan. Inte bara när det gäller täcken.

I varje håstrå i hästens hårrem finns en muskel. Denna muskel kan ställa, vrida eller lägga hårstået. Allt efter hurvida den är varm, kall, svettig eller blöt. När man lägger ett täcke på hästens rygg kan inte denna funktion upprätthållas. Muskeln blir "svag", blodcirkulationen i hästens hud minskar, den mår sämmre. Det finns många studier gjorda på om hästar mår dåligt av att vara nakna. Det finns inget som pekar åt det hållet.
Man kan altså släppa ut en svettig häst i hagen utan täcke så länge som den har någonting att äta. Hästen håller värmen genom att tugga i sig mat, grovfoder.
Vad jag vet så finns det inga studier gjorda på om hästar mår bra av att ha täcke på sig.
Jag tycker nog att det bästa är att hålla sig så nära naturen man kan. Inte bara när det gäller täcken.

Hårstråna är döda, men hårsäckarna styr hur varje hårstrå 'rör sig'.

Sen, man ska inte glömma att undersökningar utgår från nomalhästen, och titta på sin egen häst som individ också. Åt båda hållen självklart!

Ang släppa långhåriga, svettiga hästar i hage vet jag inte var du fått din uppgift ifrån, men genomsvettiga hästar som ställs i hage riskerar att bli nedkylda även med fodertillgång. Så även där titta på hästen och hur svettig den är. (Det blir btw inte speciellt mycket bättre att kasta på ett täcke på den genomsvettiga hästen och slänga ut den, det hjälper mot t ex vindens avkylande effekt, men blir inte speciellt hälsosamt för hästen heller. )

Hårstråna är döda, men hårsäckarna styr hur varje hårstrå 'rör sig'.

Sen, man ska inte glömma att undersökningar utgår från nomalhästen, och titta på sin egen häst som individ också. Åt båda hållen självklart!

Ang släppa långhåriga, svettiga hästar i hage vet jag inte var du fått din uppgift ifrån, men genomsvettiga hästar som ställs i hage riskerar att bli nedkylda även med fodertillgång. Så även där titta på hästen och hur svettig den är. (Det blir btw inte speciellt mycket bättre att kasta på ett täcke på den genomsvettiga hästen och slänga ut den, det hjälper mot t ex vindens avkylande effekt, men blir inte speciellt hälsosamt för hästen heller. )

Håller med. :bow:
övriga: och studierna som gjorts HAR ju utrett hur hästen generellt fungerar under täcken, - och när det är vettigt och finns skäl att täcka - och hur.

Det är inte jag:idea: som menar det. Det var studien som visade det. Jag vet inte vad det var för studie bara att den var publicerad i ridsport för ca 1år sedan.
Tyvärr kan inte hästar tala som ni kommer aldrig få reda på vem som har rätt eller fel. Jag tog bara upp information från en undersökning som jag tyckte hade ett förvånande resultat. Det behöver inte vara min åsikt för det.

Det är inte jag:idea: som menar det. Det var studien som visade det. Jag vet inte vad det var för studie bara att den var publicerad i ridsport för ca 1år sedan.
Tyvärr kan inte hästar tala som ni kommer aldrig få reda på vem som har rätt eller fel. Jag tog bara upp information från en undersökning som jag tyckte hade ett förvånande resultat. Det behöver inte vara min åsikt för det.

Och jag m.fl. anser du minns fel. Studien vi refererar till har nämligen varit publicerad i ridsport, och visade att bomullstäcke inte gav effekt. Du hänvisar till en studie som säger thermotäcke inte ger effekt, dvs tvärtemot andra studier, och hävdar att du inte alls minnts fel, men du kan inte referera till vilken studie. Har du tidningen kvar, eller vet vilket nummer det var? Jag kan nämligen inte hitta att det övht gjorts någon studie någon gång som kommit fram till att themotäcke saknar effekt?

hej du har helt rätt med täckena min häst har inte haft täcke alls därför ha eddie (min häst) jätte mycket vinterpäls det är mycke bättre att ha tjock päls en att ha täcke p¨å sin häst...... :smirk:
jag förstå inte vf alla ska sätta på täcken

KL

Om täcken. man måste nog helt enkelt lära sig se på hästen vad den behöver o hur den verkar må.

Får väl dra våra som exempel hur jag tänker.

Den tunnare med muskelproblem. Alltid täcke i vind, rusk o kyla. (bor i norrlands inland, oftast torr kyla, men vi har rusk o slask oxå!)
Även täcke inne kalla årstiden. Utan täcke ser han ur som en ynklig räka på morgonen med pälsen på skaft.

Med en flies på står han stolt och avslappnad med runda former på morgonen. Otroligt vad en häst kan krympa och se ynklig ut då den spänner sig!!

unghästen, den lättfödda, hatar täcken. blir varm o överhettad direkt.:devil: Accepterar bara tunna täcken, då han är klippt.
Vill vara utan och har aldrig visat några tecken att frysa.

Araben, fryser så hon slutar andas på vintern utan varma täcken. i blåsväder eller sommarregn skakar hon som ett asplöv och hänger bedjande vid grinden.
Hon har oxå lite problem med hälsan, är även mer frusen vid brunst.

Om jag vill rida lösgjorda trevliga hästar och vill se dem muskla sig, då får jag temejtusan se till att de inte står o fryser hela dagarna!!:eek:
Rabiata tillbakatillnaturenhästägare, kan behöva tänka om i många fall. vad vill man eg med hästen. Ha den i naturlig hästhållning eller ha den maximalt fungerande. :confused:
Ska man ha den som på djurpark för att titta på, ok, då kan man skippa alla konstlade åtgärder. Men så fort vi börjar borsta, träna och rida dem, då kommer en hel massa på köpet.

En granne väljer bort vissa delar av sin hästskötsel och känner sig som en sann hästvän. Hästen ska till varje pris "slippa" täcke. Men de tvättas, rids och borstas till tusen. Sedan står ett ynkel där med rumpan mot vinden och blir tunnare o tunnare och skakar då vädret är sämre.

se efter individen och användningen!

Efter att ha skummat tråden litegrann...

Jag bor i dalarna, här har vi på vintern runt -20 grader utomhus. Min ponny är korsning fullblod/halvblod (på kort sikt). Har aldrig reagerat på att han skulle frysa nångång. Under vintern har han haft ett fleecetäcke + ett 300 grams vintertäcke utomhus och ett termo inne (3-4 grader i stallet) Han fick ingen vinterpäls alls behövde alltså inte klippas på en hel vinter. Han verkade glad och nöjd i hagen, busade runt och hade det härligt, kan det ändå vara så att han hade för varma kläder på sig? Med tanke på att han hade lika kort päls som på sommaren =O

Jag har ett varmblod nu och hon tappar lätt vikt på vintern, provade att ha täcke på henne dygnet runt (inga tjockare men lite hjälp) och nu håller hon hullet bättre. Dessutom skakar hela hon om hon blir lite blöt och de vill man ju inte, ser hemskt kallt ut....

Många tror nog hästen fryser för att de själva tycker det är kallt helt enkelt. Tyvärr.
Har själv haft en häst som var frusen, (stod med indragen svans och skakade så fort det regnade) Han fick ha täcke på första våren. Efter sommaren täckte jag honom inte om det inte var busväder och jag såg honom aldrig frysa mer. Tycker det är otroligt sällan jag ser hästar som fryser. Så länge de är friska och i bra hull klarar de flesta av att hålla värmen.

Hej!

Min häst fryser oftast inte och har således inte särskilt mycket täcken på sig (hon hatar dessutom täcken och har en tendens att försöka skrubba dom av sej- det blir ganska jobbigt att laga i längden.. Hon är spårklippt i slutet av September och går naken så länge det är sol och ingen blåst. Än så länge har hon inte frusit en enda gång. Nu har hon även fri tillgång på hösilage i hagen, så hon kan hålla sin egen värme..

När hon fryser står hon stilla, kurar med huvudet och är jättespänd över rygg, länd och kors, hon darrar inte, men man ser på henne att hon är olycklig. Tvingar man henne att röra sej då, då har man en stel och mycket ovillig häst.

Men som sagt, hon är inte särskilt frusen av sig och är den enda utom ponnyerna som går otäckad nu. Övriga gänget i stallet har tjocka 3-400 gr täcken, gärna med hals..

/ Lavinia, som har täcke på i boxen, då pållan får mycket lite mat inne och inte kan röra sej varm

man lägger handflatan mot o känner om hästen är varm eller inte?

Jag tror inte det är sättet att veta om de fryser eller inte.
har just varit ute o klappat om mina otäckta hästar med vinterpäls o de känns inte varma i pälsen men visar heller inga tecken på att frysa. De rör sig normalt, skjuter inte rygg o skakar inte heller. Fö så har jag aldrig sett ngn av dem skaka, inte heller förra vintern trots att de bara täcktes efter ridning om mycket svettiga.

*kl*

Är sådan att jag anser att man ska täcka endast när det verkligen behövs, samt att många hästar täckas för tjockt och helt i onödan. Dock har jag med nuvarande valacken fått acceptera att han ofta måste täckas vid ihållande regn även sensomrar. Torr kyla klarar han mycket bra (även halvklippt), dock kan han inte bli blöt. Han skakar, står och kniper med hela bakdelen och man kan inte ens borsta honom över rygg/rumpa utan att hela hästen sjunker ihop. Han har haft problem med spänningar i muskulaturen (har delvis det fortfarande), även innan inridning pga veka kotor kombinerat med felverkning etc, och detta förvärras när han blir blöt och kall. Han är till största del arab och får endast en ullig vinterpäls, dvs den är bra mot den torra kylan men klarar inte vatten alls...

Om jag vill rida lösgjorda trevliga hästar och vill se dem muskla sig, då får jag temejtusan se till att de inte står o fryser hela dagarna!!
Rabiata tillbakatillnaturenhästägare, kan behöva tänka om i många fall. vad vill man eg med hästen. Ha den i naturlig hästhållning eller ha den maximalt fungerande.
Ska man ha den som på djurpark för att titta på, ok, då kan man skippa alla konstlade åtgärder. Men så fort vi börjar borsta, träna och rida dem, då kommer en hel massa på köpet.

En granne väljer bort vissa delar av sin hästskötsel och känner sig som en sann hästvän. Hästen ska till varje pris "slippa" täcke. Men de tvättas, rids och borstas till tusen. Sedan står ett ynkel där med rumpan mot vinden och blir tunnare o tunnare och skakar då vädret är sämre.

se efter individen och användningen!

:bow: :bow: :bow:

Jag ställde faktiskt motsatt fråga som trådskaparen i en annan tråd. Hur vet vi att hästen INTE fryser? Man kan frysa så man spänner sig och känner obehag innan man faktiskt skakar av köld. Man kan vara varm på huden och frysa ändå - blir huden kall är man ju köldskadad eller död! Att pälsen är kall på en tjockpälsad häst är däremot bra - det tyder på att den inte släpper ifrån sig värme och funkar som isolering. Hästar med snö på ryggen fryser sällan, hästar med smält snö på ryggen däremot har det värre. Kan även gälla täckade djur - ett bra täcke kan ha ett lager snö på sig. Ett dåligt släpper ut värme så snön smälter, kanske rentav läcker in som blask. Hu.

Nå, jag hör till dem som faktiskt förespråkar en viss naturlighet i hästhållningen. Jag tycker absolut inte att man ska täcka med flertalet garanterat obekväma och sannolikt skavande lager, eller täcka i sommarvärme.

Däremot tycker jag att man bör ersätta klippt päls med täcke eftersom hästen normalt sett behöver sin vinterpäls för att hålla värmen, och den ynka timmen den rids varm bör inte innebära att den ska stå skyddslös övriga 23 timmar på dygnet.

Sedan finns det alla mellanlägen:
En häst som gått täckad från det höststormarna drog in över landet kanske trivs bäst med sitt täcke tills även vårstormarna lagt sig? Den kanske mår bra med ett tunt regntäcke i +15, om det regnar och blåser? Samma häst svettas kanske i sitt regntäcke i +15 och sol. Våren och hösten har en period av ostadigt väder när man får chansa lite på morgonen, där det enklaste kanske är att ha sitt tunna täcke och klä av det när man kommer till stallet.

Jag tycker också att hästar i träning bör hållas rätt varma om ryggar och muskler om man vill att de ska prestera någorlunda. Jag är rädd om min häst och... tja skjut mig... jag vill inte att hon ska frysa! Här i Skåne är det sällan kylan som är problemet utan regn och fuktig blåst. Det tränger in i pälsen och försämrar värmehållningsförmågan, kanske inte lika mycket som svett om hästen har naturligt fet päls, men den borstar vi ju på, så...

Principiellt:
Jag täckar inte en välmående unghäst (dock har jag gjort det på en mager stackare som behövde gå upp i vikt). Först vid ca 4 års ålder och mer ansträngande träning sattes täcke på på hösten.
Jag täckar däremot ridhästen från höst till tidig vår, sedan vid hällregn om inte hagarna erbjuder vettigt skydd. Det är bara regntäcke så länge det inte kryper neråt noll, då blir det fodrat vintertäcke istället.
Jag klipper inte, men pälssättningen verkar hämmas något av täcket, vilket blir en vettig kompromiss, tycker jag. Hästen har päls att värma sig med, men inte i sådan mängd att den svettas ymning av en skrittpromenad. Är hästen svettig torkas den så torr som möjligt och får ett ylletäcke på sig över natten.
I stallet står de annars otäckade - där varken blåser eller regnar och finns gott om halm att äta om höet tar slut. Hade jag helklippt hade jag satt på ett innetäcke i stallet ändå.
Jag tar av täcket varma soliga dagar. Från april ungefär blir det oftast täckesfritt.
Sommarmånaderna är hästen iklädd sommarpäls enbart.

Satt som vanligt och kollade runt här på buke och allt som oftast så förekommer ordet fryslort, hon fryser, han fryser, måste ha jätte varma täcken mm mm.

Vad grundas detta på? När vet du om hästen fryser? Är det något man tar för givet bara för att man själv tycker det är kallt eller har man "bevis" på att hästen fryser.

är det vi som gjort att hästen är mindre tålig? är detta ett resultat av det eviga täckandet? Kan en häst ha lika ont av att bli för varm som vi människor (tänk dig själv när du blir för varm, då tar vi av oss, hästen kan inte. Jag skulle få panik)

Har sett flertalet hästar stå med termotäcken i plusgrader :confused: varför? svaret man får är : hästen är frusen av sig. Jag tror inte riktigt på det och vill veta eran åsikt.

är absolut inte emot att man täckar sin häst. Dock går det i många fall till överdrift och i vissa fall ordentligt.

Det stör jag mig också på. En av mina kompisar som har sin ponny på stallet där jag var förut sa en gång "åh nej, det regnar! jag måste åka upp och lägga på benny täcke!" OCh det duggregnade.. och det var vår tror jag! :O

Min ponny har varit utan täcke i flera minusgrader, och mått bra av det. Om jag tänker att nu är det väl dags att sätta på honom ett täcke brukar jag "fråga" honom först. Han visar mycket tydligt om han vill ha ett eller inte :P På sommarna får man knappt torka av honom med något som liknar täcken för då blir han arg xD Men vill han ha täcke står han lungt och snällt och blir helt glad och avslappnad när täcket är på :)

Så många hästar/ponnyer fryser nog inte så mycket som man tror, man täckar dem ändå för att man själv fryser :P Hästar klarar faktiskt kyla bättre än värme, men det är det ingen som tänker på.

Självklart menar jag inte att man inte ska ha täcke på hästen för skakar den är det ju klart att man ska ha det även om det inte är minusgrader :P

Det stör jag mig också på. En av mina kompisar som har sin ponny på stallet där jag var förut sa en gång "åh nej, det regnar! jag måste åka upp och lägga på benny täcke!" OCh det duggregnade.. och det var vår tror jag! :O

Men det kan ju vara så att den ponnyn faktiskt brukar frysa om det blir mycket regn, eller hur?

Det duggregnade skrev du men nu är det ju så att om det börjar duggregna så betyder inte det att det fortsätter så hela tiden.

Jag har en häst som absolut fryser vid långvarigt regn och om det är under ca 10-12 plussgrader. Så om det börjar duggregna eller de har lovat regn så lägger jag på ett ofodrat regntäcke för säkerhets skull.

När man inte har hästen hemma eller man ska jobba så kan man inte hålla på och köra fram och tillbaka till stallet och ta på och ta av täcke allt eftersom regnat avtar eller tilltar.

Många gånger lovar SMHI uppehåll men likförbannat pissar regnet ner lagom till man kommer till sitt arbete och man vet vad som väntar dvs man hittar en skakandes stel häst i hagen med rygg och rump-muskler spända som fiolsträngar. Inte roligt! :(

Men det kan ju vara så att den ponnyn faktiskt brukar frysa om det blir mycket regn, eller hur?

Det duggregnade skrev du men nu är det ju så att om det börjar duggregna så betyder inte det att det fortsätter så hela tiden.

Jag har en häst som absolut fryser vid långvarigt regn och om det är under ca 10-12 plussgrader. Så om det börjar duggregna eller de har lovat regn så lägger jag på ett ofodrat regntäcke för säkerhets skull.

När man inte har hästen hemma eller man ska jobba så kan man inte hålla på och köra fram och tillbaka till stallet och ta på och ta av täcke allt eftersom regnat avtar eller tilltar.

Många gånger lovar SMHI uppehåll men likförbannat pissar regnet ner lagom till man kommer till sitt arbete och man vet vad som väntar dvs man hittar en skakandes stel häst i hagen med rygg och rump-muskler spända som fiolsträngar. Inte roligt! :(

Det hade inte regnat hela dagen, det kom en liten lätt dugregnsskur. Och det tycker jag en ponny av den kalibern borde klara. Han är av det grövre "virket".
Deras andra ponny, en arab har dom också täcke på jämt. Dock förstår jag det, hon är rätt tunn och har tunn päls.

Men många vill ju också ha täcka på så dem slipper den "jobbiga" pälsen att borsta.

Har en fullblodsarab med inte bara lite päls utan även mycket tunn hud.

Första året jag hade honom så sparade jag så länge som möjligt med att täcka honom på hösten. Jag hade tidigare haft nordis och islänning så jag var inte direkt den täckande typen.. :D

Men till slut mådde jag fysiskt illa själv av att se honom - han stod med uppskjuten rygg och skakade i hela kroppen. Detta kan han även göra med täcke på nuförtiden också om det är riktigt ruskväder ute.

Så min häst måste täckas och jag har gett upp tanken på att härda honom - han mår bara dåligt och det gör inte mig något att täcka honom.

Men visst kan jag tycka att många hästar täckas i onödan och att vi människor för över vår känsla inför vädret på våra djur.

/Camilla

Satt som vanligt och kollade runt här på buke och allt som oftast så förekommer ordet fryslort, hon fryser, han fryser, måste ha jätte varma täcken mm mm.

Vad grundas detta på? När vet du om hästen fryser? Är det något man tar för givet bara för att man själv tycker det är kallt eller har man "bevis" på att hästen fryser.

är det vi som gjort att hästen är mindre tålig? är detta ett resultat av det eviga täckandet? Kan en häst ha lika ont av att bli för varm som vi människor (tänk dig själv när du blir för varm, då tar vi av oss, hästen kan inte. Jag skulle få panik)

Har sett flertalet hästar stå med termotäcken i plusgrader :confused: varför? svaret man får är : hästen är frusen av sig. Jag tror inte riktigt på det och vill veta eran åsikt.

är absolut inte emot att man täckar sin häst. Dock går det i många fall till överdrift och i vissa fall ordentligt.

Vadå gissar? Man ser väl om hästen skakar när den fryser och blir stel att rida!

Vadå gissar? Man ser väl om hästen skakar när den fryser och blir stel att rida!

asgarv.
tror du att majoriteten som täckar sina hästar väntar tills hästen skakar eller är stel?
det är väl just det som är debatten - att det råder sån okunskap om hur och när en häst verkligen är KALL - och att folk är skräck dödsrädda för möjligheten att de är ens det minsta lilla svala, så man klär på sina dock... förlåt - hästar :angel: femtielva lager i förbyggande och tycker de är varma och gosiga för att man själv skulle känna sig varm och gosig under dessa lager under vissa väder förhållanden.

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 673
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka