Fakta eller gissning?

Sv: Fakta eller gissning?

Har en fullblodsarab med inte bara lite päls utan även mycket tunn hud.

Första året jag hade honom så sparade jag så länge som möjligt med att täcka honom på hösten. Jag hade tidigare haft nordis och islänning så jag var inte direkt den täckande typen.. :D

Men till slut mådde jag fysiskt illa själv av att se honom - han stod med uppskjuten rygg och skakade i hela kroppen. Detta kan han även göra med täcke på nuförtiden också om det är riktigt ruskväder ute.

Så min häst måste täckas och jag har gett upp tanken på att härda honom - han mår bara dåligt och det gör inte mig något att täcka honom.

Men visst kan jag tycka att många hästar täckas i onödan och att vi människor för över vår känsla inför vädret på våra djur.

/Camilla

Och jag har en arabherre enligt samma stuk som Camillas ovan. Dock är han inte tunnpälsad, blir lurvig och fluffig som bara den, men tydligen helt värdelöst att hålla värmen med. Så jag har gett upp där med, och hans kläs på. Har lärt mig vad han behöver vid olika väderlek.

De andra 'kan' jag ju nu också, men med nya hästar så kollar jag helt enkelt. Så t ex fblstoet jag köpte, henne täckade jag NER kraftigt mot vad hon haft innan, hon behövde absolut inte så mkt täcke (tvärtom, ganska 'varm' dam i sig själv).

Just nu så i hagen går en utan täcke, en med fleecefodrat regn, och en med 280 gr vintertäcke (gissa vem? *s*). Det är sex minusgrader och blåser ganska ordentligt.

jag har alltid sagt att min pålle är frusen av sej.. varför?? jo hon har stått i en hage å fått några kila hö å när de e slut så ställde hon sej å hängde å visst blir de kallt om dom är ute länge då i dåligt väder.. jag hade alltid tjocka täcken på henne för att hon inte skulle frysa.. men man lär ju sej mycket med tiden. nuhar hon massor av mat i hagen och går på lösdrift och har samma täcke på sig som hon hade på sommaren för några år sedan ett tnnt fodrat regn täcke och fryser inte alls. tror dom blir vad man gör dom till. mkt mat så håller dom sej varma med.

kl.
Å andra sidan är det väl lite samma med hästar som med människor. Jag har jätteproblem att vara hemma hos andra nu då jag har det runt 24 grader inomhus. De flesta jag känner har runt 20-21. Detta gör att jag ständigt fryser så fort jag inte är hemma. Visst vore det smart att sänka värmen hemma.. Men vill ju inte frysa även om jag är säker på att min kropp skulle ställa om sig. Är uppvuxen i "vanlig" inomhus tempratur, men flyttade hem till min farfar som då var 85 år gammal och väldigt frusen, vilket innebar att han hade väldigt varmt inomhus.

Så kanske det är så att hästar som är vana vid att ha täcken på sig när det är lite kyligt ute, fryser om dom inte har täcken på sig beror på att dom helt enkelt är vana vid det?
Min mamma har alltid sagt åt mig att unghästar inte ska ha täcken på sig för att dom då blir frusna.

och apropå vinterpäls.. Jag har hört dels att tränade hästar inte får lika tjock päls. Detta kan stämma, mitt sto som stod på vila förra året hade lika mkt päls som shettisen..
. Iår när hon rids ordentligt är hon såpass tunnhårig att hon inte ens behöver klippas...
Har även jobbat i ett travstall där ljusen stod på till kl. 22 varje kväll och tändes kl 6.00 på morgonen. Detta skulle göra att dom inte satte nån vinterpäls. Verkade hjälpa men å andra sidan var ju dom hästarna i god kondition..
Någon som hört nått om detta?

Kan ju stämma med det man säger om att det är mängden dagsljus som främst styr hur mycket päls hästar sätter, inte främst kylan. Så ju kortare dagar, desto mer päls.

Stämmer också med att min häst börjar släppa vinterpälsen redan i slutet av januari trots att vi här oftast har kallast i januari-februari med uppemot 30 minusgrader.

/Camilla

asgarv.
tror du att majoriteten som täckar sina hästar väntar tills hästen skakar eller är stel?
det är väl just det som är debatten - att det råder sån okunskap om hur och när en häst verkligen är KALL - och att folk är skräck dödsrädda för möjligheten att de är ens det minsta lilla svala, så man klär på sina dock... förlåt - hästar :angel: femtielva lager i förbyggande och tycker de är varma och gosiga för att man själv skulle känna sig varm och gosig under dessa lager under vissa väder förhållanden.

Jag har själv fått råd av veterinär att täcka min ponny för hon är mycket känslig mot kyla. Detta var när hon INTE var klippt och hade riktig ponnypäls. Hon blir jättestel i baken och det påverkar ridningen så pass att hon har jättesvårt att sätta under sig. Detta är alltså inte en gissning utan en mycket duktig veterinär som berättat.

du har helt missat poängen i det jag svarade på.
du kommenterade att man ser väl om hästen fryser - för den skakar och huttrar.
jag svarade då att jag tycker det är högst otroligt med tanke på hur pippiliga och okunninga folk är runt täckning, att folk väntar med att täcka tills hästen nått en sån kritisk gräns.

tror dom blir vad man gör dom till. mkt mat så håller dom sej varma med.

Nja. Självklart är det som du säger - mer mat = mer värme. Men hästar är olika. Som jag skrev tidigare anser jag att många täckar för mycket och i onödan. Men, vissa hästar fryser trots fri tillgång på grovfoder och för att öka komforten hos dessa krävs täcke. Min valack är en riktig fryslort, har aldrig haft någon liknande tidigare, och jag skulle inte kunna rida honom om han gick naken och frös och därmed spände hela sin kropp så att muskler etc tog stryk. (...och tro mig, jag har försökt att "härda" honom, men när man ser sin häst stå och kura o skaka så får man helt enkelt svälja att man behöver täcka...)

har hört något i stil med att om man känner på hästens öron, att den är lika varm/kall i resten av kroppen som den är på öronen..
vet inte om detta stämmer, är det bara gammalt skroll ?
-ville bara veta :)

Jag täcker min häst ganska ordentligt nu och började ganska tidigt. Då hon inte är riktigt igång och är ganska jobbig att klippa så ville jag förebygga att hon fick sin vanliga mammutpäls som blir genomsvettig bara hon rör lite på sej. Går just nu med vintertäcke med hals i hagen och stalltäcket under. Är det minusgrader är stalltäcket ett lite varmare, fodrat och vid plusgrader ett ylletäcke. Täcker även för att hon är ganska svår att hålla i bra hull och vill inte att hon ska slösa energi på att behöva hålla sej varm och att hon blir betydligt spändare/stelare att rida om hon har varit kall...

Min stora häst har svårt att hålla hullet på vinterhalvåret.
En teori vi har, är att mycekt av energin går åt till att hålla värmen.
Hans står lätt och skakar utan täcke, så därför får ha ha det på sig.

Vårt russ däremot, som går på lösdrift får på sig täcke nattetid när det är riktigt kallt!!!

*knapplån*

Jag har haft min häst i 3 år nu, och han har inte haft samma tjocklek på vinterpälsen två vintrar i rad, vilken gör det lite svårt att förutse hur mycket täcken han behöver. Men jag brukar utgå från att "han klarar sig" och försöker se om han verkligen behöver täcke innan jag lägger på nåt. I nederbörd har han stått och skakat och knipit med baken, och då anser jag att han fryser och behöver täcke. (Har även hänt på sommarbetet, då han ändå har fri tillgång till mat. Dock inte med riktiga sommartemperaturer, utan snarare om det är 12-15 grader och regn.) I uppehållsväder har han inte skakat så, men står istället och spänner sig och blir då öm i ryggen. Oftast räcker det då med ett tunt täcke som bara hjälper honom att behålla sin egen värme, utan att värma nåt extra.

Vi har inte haft så kallt här nere än, men de dagar det har varit minusgrader har min häst haft sitt 150 g stalltäcke + ofodrat regntäcke ovanpå. Det klarar han sig finfint på. han blev spårklippt i augusti, men har fällt pälsen igen och har i princip sommarpäls nu.

Det hade inte regnat hela dagen, det kom en liten lätt dugregnsskur. Och det tycker jag en ponny av den kalibern borde klara. Han är av det grövre "virket".
Deras andra ponny, en arab har dom också täcke på jämt. Dock förstår jag det, hon är rätt tunn och har tunn päls.

Men många vill ju också ha täcka på så dem slipper den "jobbiga" pälsen att borsta.

Okej, exakt hur det var i din kompis fall vet jag inte men jag har själv en häst av "grövre virke" som absolut klarar duggregn eller regnskurar som inte håller på för länge.

Problemet är bara det att om det börjar duggregna lite på morgonen så vet man inte vad det blir av det. Har man en häst som inte klarar hällregn en hel dag så tar man inga risker utan lägger på ett lättare regntäcke. Så gör i alla fall jag för att skona min häst.

hon står å skakar när hon fryser, och jag är en sån som resonerar att om hästen står å skakar som hon så fryser de.
.

Har fått lära mig i en bok och på andra sätt att hästar ej fryser när de skakar! Utan de skakar just för att hålla värmen ;)

Har fått lära mig i en bok och på andra sätt att hästar ej fryser när de skakar! Utan de skakar just för att hålla värmen ;)

Sant, på precis samma sätt som vi människor skakar för att få upp värmen. Och nog fryser iaf jag då.

Men om de skakar en stund och sen får upp värmen är det ingen fara. Däremot om de trots skakning inte får upp värmen, utan skakar och skakar så tillslut får de träningsvärk i musklerna (det är det som dagen efter gör att matte upplever att hästen är stel och öm i bakdelen/ryggen.. )

Så, men kan inte bara tycka 'den skakar, lägg på täcke' eller 'den skakar sig varm, strunt i täcket'.

Utan man måste se till individ och situation även där.

att den skakar betyder att den nått sin nedre gräns för att hålla en behaglig och hälsosam temperatur. så ja - att den skakar är tecknet på att den börjat bli så nedkyld att den måste ta till åtgärder för att försöka bli varm igen. så den är vid det laget rejält nedkyld. det du hört stämmer därmed inte.

Läs ditt inlägg själv! :confused: Om de skakar för att hålla värmen betyder väl det att de fryser annars. Och de ska väl inte behöva stå och skaka för att hålla sig varma? Då blir de ju stela.....:mad:

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 480
Senast: Buck
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 673
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 412
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka