Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske en varm toddy, eller litet glögg också?![]()
Har en fullblodsarab med inte bara lite päls utan även mycket tunn hud.
Första året jag hade honom så sparade jag så länge som möjligt med att täcka honom på hösten. Jag hade tidigare haft nordis och islänning så jag var inte direkt den täckande typen..
Men till slut mådde jag fysiskt illa själv av att se honom - han stod med uppskjuten rygg och skakade i hela kroppen. Detta kan han även göra med täcke på nuförtiden också om det är riktigt ruskväder ute.
Så min häst måste täckas och jag har gett upp tanken på att härda honom - han mår bara dåligt och det gör inte mig något att täcka honom.
Men visst kan jag tycka att många hästar täckas i onödan och att vi människor för över vår känsla inför vädret på våra djur.
/Camilla
asgarv.
tror du att majoriteten som täckar sina hästar väntar tills hästen skakar eller är stel?
det är väl just det som är debatten - att det råder sån okunskap om hur och när en häst verkligen är KALL - och att folk är skräck dödsrädda för möjligheten att de är ens det minsta lilla svala, så man klär på sina dock... förlåt - hästarfemtielva lager i förbyggande och tycker de är varma och gosiga för att man själv skulle känna sig varm och gosig under dessa lager under vissa väder förhållanden.
tror dom blir vad man gör dom till. mkt mat så håller dom sej varma med.
Det hade inte regnat hela dagen, det kom en liten lätt dugregnsskur. Och det tycker jag en ponny av den kalibern borde klara. Han är av det grövre "virket".
Deras andra ponny, en arab har dom också täcke på jämt. Dock förstår jag det, hon är rätt tunn och har tunn päls.
Men många vill ju också ha täcka på så dem slipper den "jobbiga" pälsen att borsta.
Fryser han enbart på natten när det är kallt? Inte på dan om det är kallt?Vårt russ däremot, som går på lösdrift får på sig täcke nattetid när det är riktigt kallt!!!
hon står å skakar när hon fryser, och jag är en sån som resonerar att om hästen står å skakar som hon så fryser de.
.
Har fått lära mig i en bok och på andra sätt att hästar ej fryser när de skakar! Utan de skakar just för att hålla värmen![]()
Har fått lära mig i en bok och på andra sätt att hästar ej fryser när de skakar! Utan de skakar just för att hålla värmen![]()