Faderskapstest

Sv: Faderskapstest

Hur ställer ni er till att cirka 10-20 procent av alla barn har en annan pappa än de tror?

Jag har sett siffran 10% många gånger men aldrig sett något bevis för att siffran är rätt.

Så jag väljer att inte alls förhålla mig till en så osäker siffra.
 
Sv: Faderskapstest

En förlossningsläkare, eller vad det heter, från Sahlgrenska i Gbg gick ut med den siffran för ett antal år sedan. 10%. Men det var helt utan källor, och jag fick intrycket att det mest var något läkaren kände på sig.

Att det skulle vara bortåt 20% låter helt orimligt, tycker jag. Var femte person (född i Sverige) skulle ha "fel" pappa?!
 
Sv: Faderskapstest

" I cheated on my husband" inleder hon med...

Vilket stärker min åsikt att det är i sådana situationer (där någon varit otrogen) som man hittar de pappor som inte är biologiska pappor till sina barn.



Jag ser ingen som helst relevans i den filmen, eftersom det nu var situationen sverige vi pratade om, såvida jag inte helt har missuppfattat tråden?
 
Sv: Faderskapstest

En förlossningsläkare, eller vad det heter, från Sahlgrenska i Gbg gick ut med den siffran för ett antal år sedan. 10%. Men det var helt utan källor, och jag fick intrycket att det mest var något läkaren kände på sig.

Att det skulle vara bortåt 20% låter helt orimligt, tycker jag. Var femte person (född i Sverige) skulle ha "fel" pappa?!

Men är det är inte 10-20% AV DE SOM TESTAR, inte 10-20% av hela befolkningen?
 
Sv: Faderskapstest

jag tycker att det är skrämmande siffror faktiskt.

Är det verkligens å vanligt med otrohet så att amn funderar på vem som är far till ens barn???

Låter konstigt.
 
Sv: Faderskapstest

jag tycker att det är skrämmande siffror faktiskt.

Är det verkligens å vanligt med otrohet så att amn funderar på vem som är far till ens barn???

Låter konstigt.

En av de viktigaste sakerna med statistik är URVALET. Det går inte att säga att 20% av alla har fel pappa eftersom underlaget, urvalet, är sådana där misstanken finns.

Och är det bara 10-20% som har fel pappa där man misstänker det så är det ju inte så illa.

Och det behöver ju inte vara att folk är otrogna. En jag känner har gjort faderskapstest på sin första, där mamman var ett ONS och han inte var den enda hon varit med (det var hans). Hon var ju inte otrogen, men kunde inte säga 100% att det var han.
 
Sv: Faderskapstest

Siffrorna är ganska internationellt kända, min man kände också till dem och han är från England, så det är inget svenskt underlag. Jag har klippet på jobbet med källan. Kommer inte ihåg nu var de kommer ifrån.
 
Sv: Faderskapstest

Testing time for fathers
11 August 2005 13:15:00
One in 25 fathers may be bringing up another man's child, research has revealed.

Researchers at St John Moore's University looked at cases of paternity discrepancy over the last 50 years in countries as varied as the United States, Finland and New Zealand and calculated that one in 25 families are affected by the problem.

The rise in cases of teenage pregnancies, sexual infidelity and multiple partners has been highlighted by the study.

Professor Mark Bellis, one of the researchers, claimed that in Britain 20 per cent of women in marriages or long-term relationships have had affairs, and around a third of pregnancies in Britain are unplanned.

The increasing use of genetic testing for medical and legal reasons means that more couples are discovering the biological truth of who fathered their child. An estimated 10,000 paternity tests are carried out each year, many conducted under the scrutiny of the Child Support Agency (CSA) or the courts.

Of the men who demand a paternity test because they suspect infidelity, one in four have their suspicions confirmed.

Professor Bellis said the consequences of a man finding out that he is not the biological father of a child could be devastating.

It can lead to relationship breakdown, mental health problems for both partners and even domestic violence, while the children involved can experience low self-esteem and anxiety.

He said services and support should be available to minimise such negative consequences.
 
Sv: Faderskapstest

Siffrorna är ganska internationellt kända, min man kände också till dem och han är från England, så det är inget svenskt underlag. Jag har klippet på jobbet med källan. Kommer inte ihåg nu var de kommer ifrån.

Jag har inte sagt ett ord om Sverige.
 
Sv: Faderskapstest

Testing time for fathers
11 August 2005 13:15:00
One in 25 fathers may be bringing up another man's child, research has revealed.
1 av 25 = 4%
Researchers at St John Moore's University looked at cases of paternity discrepancy over the last 50 years in countries as varied as the United States, Finland and New Zealand and calculated that one in 25 families are affected by the problem.

The rise in cases of teenage pregnancies, sexual infidelity and multiple partners has been highlighted by the study.

Professor Mark Bellis, one of the researchers, claimed that in Britain 20 per cent of women in marriages or long-term relationships have had affairs, and around a third of pregnancies in Britain are unplanned.

The increasing use of genetic testing for medical and legal reasons means that more couples are discovering the biological truth of who fathered their child. An estimated 10,000 paternity tests are carried out each year, many conducted under the scrutiny of the Child Support Agency (CSA) or the courts.

Of the men who demand a paternity test because they suspect infidelity, one in four have their suspicions confirmed.
1 av 4 = 25% av de som gjort provet alltså.
Professor Bellis said the consequences of a man finding out that he is not the biological father of a child could be devastating.

It can lead to relationship breakdown, mental health problems for both partners and even domestic violence, while the children involved can experience low self-esteem and anxiety.

He said services and support should be available to minimise such negative consequences.

Hittade inga 10-20% där inte.
 
Sv: Faderskapstest

Nej. Men du efterlyste en källa, korrekt URVAL etc, och jag skrev att jag inte mindes siffrorna. :idea:
 
Sv: Faderskapstest

Vad bra, då vet vi! 25 procent av dom som gjorde testet. GAnska få skulle man ju kunna tycka egentligen. 75 procent av kvinnorna har alltså misstankar mot sig att det är något fuffens med faderskapet men det stämmer alltså inte.
 
Sv: Faderskapstest

Det blir ju allt vanligare att man DNA-testar sina älsklingar... Har någon av er gjort det? I så fall varför? Hur ställer ni er till att cirka 10-20 procent av alla barn har en annan pappa än de tror?


Det känns väldigt tragiskt!

Jag vet vem som är pappa till mitt barn, jag har inte haft sex med någon annan sedan jag träffade honom.
Skulle han tveka när barnet är fött så vet jag inte hur jag skulle ställa mig till det. Jag skulle ta väldigt illa upp om han trodde att jag varit otrogen.
 
Sv: Faderskapstest

Åhhh, men det som styr ögonfärg har än så länge hittats på 3 olika lokus och det som styr upp melering har man inte hittat alls senast jag tittade efter.
2 blå anlag bleker ner brunt till blått alltid förutom vid melerat, 2 gröna anlag bleker ner både brunt och blått alltid förutom vid melerat.
Färgen grönt är alltså dominant över brunt och blått och färgen blått är dominant över brunt och recensivt mot grönt medans anlagen i sig är recensiva så det är enbart dominant när det finns i 2 upplagor.

På ett lokus sitter bara brunt
På ett sitter brunt/blått
På ett sitter blått/grönt

Sedan så vet man som sagt var inte hur melerat styrs eller hur det då syns.
Ett melerat öga skulle i pricip fernotypiskt se brunt ut medans det genetiskt är melerat och släpper igenom både brunt och blått. Ett blått öga skulle i princip kunna vara blått fernotypiskt men genetiskt vara melerat.
Därför är det svårt att rätt över översätta att brunt inte kan komma från två blåögda föräldrar för en av dom skulle i princip egentligen vara melerad i ögonen bara att detta inte syns för ögat.
Som med hästar och vissa tecknade anlag helt enkelt där det för ögat ser annorlunda ut än vad det genetiskt egentligen är.
 
Sv: Faderskapstest

*kl* Japp, mina tre är testade. Men det enda som jämfördes var pappans och barnens blod. Exet testade sig och barnen efter att vi hade separerat, "för han skulle inte betala för nån annans barn". :crazy:
Låt mig även tillägga att jag inte har fått ett ruttet öre i underhåll ännu, hur som. :smirk: (Får underhållsstöd från kommunen.)
Sannolikheten att han är fadern var 99,99% ungefär på allihop, trots att mitt blod inte var med. Om inte annat så SYNS det att han är pappan. Och jag hade då varit väldigt förvånad om han INTE hade varit pappan, för då hade jag presterat jungfrufödlsar (eller vad katten det kan kallas om man inte är jungfru, men föder barn utan att nån pappa är inblandad...).
Men som vanligt; mitt liv är inget normalfall, utan mestadels specialfall. :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 114
Senast: Bexzor
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Nikan
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 408
Senast: Svartkatt
·
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp