Faderskapstest

Sv: Faderskapstest

Njae, god och god, han gick flera år utan att ens orka lyfta röven och ringa familjerätten när han inte fick träffa barnen osv.

Ang flickan var han lika ledsen som hon, det var hans dåv flickvän/sambo som valde åt honom hur han skulle ha barnen, hon var inte så förtjust i hans barn.Så lite mer stake hade ju varit önskvärt.

Men han kanske hade anledningar jag inte kände till, var ett par år sedan jag umgicks med honom, men han har fortfarande bara sonen. Hur det går med flickan vet jag inte :(
 
Sv: Faderskapstest

Jaha, då har jag lärt mig fel i biologin (på Hedenhös tid).

Men då lärde man sig at blåögt är recessivt.
 
Sv: Faderskapstest

Har en fd. vännina som fick barn med sin kille,bodde ihop,så tog det slut o dom hade delad vårdnad ett par år..inga problem..

Jag tror ungen va 4 när morsan skulle in på kåken o då skulle pappan få pojken själv,

men då passar hon på o tala om att d inte e hans unge,utan en bekants..

Bara d att den riktiga pappan hade vart otrogen mot sin tjej som han fortfarande e ihop med o hon väntade hans barn..

Helt sjukt!
Förjävligt för ungen,"pappan" o den bedragna tjejen..
 
Sv: Faderskapstest

Du har rätt. Brunt ÄR dominant. Dvs om man har ett brunt och ett blåt anlag - så blir ögonen bruna. Då kan vå brunögda med varsitt blått anlag få ett blåögt barn.
 
Sv: Faderskapstest

Kommer inte ihåg hur vi kom in på faderskapstest men jag sa till min man att vi självklart skulle göra det om han ville, tycker han har lika stor rätt som jag att vara säker på att det är hans barn. Men han tyckte inte att det behövdes. Kanske hade han gjort det om jag reagerat annorlunda?
 
Sv: Faderskapstest

Vad man vet i svenska undersökningar är att 20 procent av alla kvinnor har två älskare samtidigt. Bland män uppgav 30 procent att de är otrogna.

Jag känner mig otroligt naiv men VAAAA?!!: Är folk så förbannat otrogna? Och sen att mammor orkar leva i en lögn och ljuga för både partner och barn. Jag är chockad :eek:
 
Sv: Faderskapstest

Det måste ha varit runt -88.
Nu när vi fick vår sista bebis så måste dom ha rotat fram något gammalt gammalt papper.

Dom frågade ju allt om när senaste ägglossningen var. Hur många sexuella relationer jag hade haft under den mensperioden osv osv.

Både jag och pappan tyckte frågorna var obehagliga och kränkande!
Vi hade ju två barn sedan innan och syskonlikheten slår igenom!

Mina föräldrar var med om något liknande när de väntade mig, pappa var värnpliktig och läkarna kunde inte i sin vildaste fantasi tänka sig att han varit hemma på permis när jag blev till, så de fick en del frågor, tycker synd om dem, både mamma och pappa

Nu är det ingen tvekan om vems dotter jag är, jag är min fars och därmed basta.

Skulle vara kul att träffa den där läkaren (eller om det var barnmorskan) och fråga om h*n fortfarande inte tror att jag är hans dotter (blir 20 till hösten, så visst, pappa har väl förändrats en del sedan han var i min ålder)
 
Sv: Faderskapstest

Du har rätt. Brunt ÄR dominant. Dvs om man har ett brunt och ett blåt anlag - så blir ögonen bruna. Då kan vå brunögda med varsitt blått anlag få ett blåögt barn.

Vänta här nu. Brunt är inte ALLTID dominant. Nu var det ett slag sen jag lästa genetik men visst är väl chansen till att ett brunt och ett blått anlag blir blått 1 på 4? Om inte annat så har jag problem med faderskap :crazy:

Någon kunnig som kan reda ut begreppen?
 
Sv: Faderskapstest

Yes, så måste det bli om den brunögde har en blåögd förälder.

BB homozygot brun
Bb heterozygot blå
Bb
bb homozygot blå
 
Sv: Faderskapstest

logiskt sett borde ju alla vara brunögda vid det här laget om brunt alltid vinner över ett blått anlag. Ser man på Madelene så är ju hon blåögd medan Sillen är väldigt mörk och förmodligen har två brunögda föräldrar, så det kan inte förklaras med nån enkel formel.
 
Sv: Faderskapstest

Brunt är inte dominant om båda föräldrarna har både ett brunt och ett blått anlag. Har däremot en av dem bara bruna anlag får barnen bruna ögon.

Åtminstone är de så jag minns genetiklektionerna;)
 
Sv: Faderskapstest

Vad man vet i svenska undersökningar är att 20 procent av alla kvinnor har två älskare samtidigt. Bland män uppgav 30 procent att de är otrogna.

Enligt vilka undersökningar? Sådana där mycket vetenskapliga som "ni" brukar sysselsätta er med?
 
Sv: Faderskapstest

Knapplånar*

Tycker att detta är en bra beskrivning på hur jag har lärt mig att ögonfärgerna ärvs:
(saxat från: http://www-genvagar.slu.se/lartext/larar2.htm )

Klassdemonstration: Nedärvningen av dominanta och recessiva anlag
Som exempel kan man använda egenskapen blå respektive bruna ögon. Skaffa två påsar eller burkar och dessutom ett antal blå och bruna spelkulor. Kulorna representerar anlagen för ögonfärg, en brun kula motsvarar en könscell med ett dominant anlag (brunögdhet) och en blå kula en könscell med ett recessivt anlag (blåögdhet).

Brun kula = spermie eller äggcell med dominant anlag (B)
Blå kula = spermie eller äggcell med recessivt anlag (b).
Påsarna (burkarna) representerar föräldrarna, en man och en kvinna.

Börja med att visa vad som händer om båda föräldrarna är homozygota för det dominanta anlaget. Båda påsarna fylls då med bruna kulor. Låt sedan alla elever i klassen dra en kula var ur varje påse. Varje elevs drag representerar då en ”könscell” (gamet). Klassen kan sedan se vilken genotyp i detta fall alla barn får (homozygoter för det dominanta bruna anlaget). Fortsätt sedan med följande experiment:

Pappa homozygot för B = alla kulor bruna
Mamma homozygot för b = alla kulor blå
Resultat:
Alla ”barn” heterozygota Bb alltså med bruna ögon.

Pappa heterozygot Bb = hälften av kulorna bruna och hälften blå.
Mamma homozygot BB = alla kulor bruna.
Resultat:
Hälften av barnen homozygota BB och hälften heterozygota Bb.

Pappa heterozygot Bb = hälften av kulorna bruna och hälften blå.
Mamma heterozygot Bb = hälften av kulorna bruna och hälften blå.
Resultat:
En fjärdedel av barnen blir homozygota BB
Hälften blir heterozygota Bb
En fjärdedel bli homozygota bb
Alltså får 75 % bruna ögon och 25 % blå.
 
Sv: Faderskapstest

*kl*

Min pappa jobbade i många år för Rättsgenetiska instutitionen här i Linköping. Det hände att de fick fall där det visade sig att mamman inte kunde vara den biologiska modern. :eek:

Personalen fick förstås aldrig veta någon bakgrund till fallen men som pappa sa: man blir ju nyfiken, hur hängde det ihop? Förväxling på BB? Illegal adoption?
 
Sv: Faderskapstest

Brunt är inte dominant om båda föräldrarna har både ett brunt och ett blått anlag. Har däremot en av dem bara bruna anlag får barnen bruna ögon.

Åtminstone är de så jag minns genetiklektionerna;)

"Problemet" är väl att blått inte alltid är blått och brunt inte alltid är brunt... Jag är kallad blåögd, men för det mesta ser mina ögon gröna ut numera. Rent blåögd är jag alltså inte, men inte heller grönögd.

Nån som ser ut att vara eller som kallas blåögd behöver alltså inte vara enbart det recenssiva blå anlaget.
 
Sv: Faderskapstest

Jag tror att de ärenden din pappa beskrev där den uppgiva mamman inte kunde vara biologisk mor handlar om familjer som invandrat till Sverige. Det händer att familjer har med sig fler barn än sina egna biologiska, det kan vara släktingbarn men även barn utan släktband där någon betalat familjen för att ta med barnen ut ur hemlandet.
 
Sv: Faderskapstest

3 barn, inget faderskapstest gjort. Skulle det blivit gjort hade det varit bortkastade pengar, då maken är pappa till alla tre bernen.

Säger som någon annan här i tråden; Är inte maken pappan, så är inte jag mamman :cool:

För att få en tillförlitlig siffra om hur många barn som har "fel" pappa skulle det krävas att alla barn och pappor dna-testades efter födseln.

Min åsikt om att ta siffror där det varit oklart från start vilken som är pappan känns inte tillförlitligt, då sådana situationer oftast uppstår om mamman haft flera sexpartners under tiden för befruktningen och då säger det ju sig självt att siffrorna blir höga..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 114
Senast: Bexzor
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Nikan
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 408
Senast: Svartkatt
·
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp