Facket bjuder bara in ett kön

Presto

Trådstartare
Vad anser ni om det?

Flertalet gånger har jag blivit inbjuden av mitt fack till en "kvinnokonferens" där det bjuds på resa dit/hem, mat, övernattning och de ersätter inkomstbortfall. Jag och mina kollegor betalar alltså för detta genom fackavgift, det finns inget motsvarande för män.

Vad anser ni om det?

Flertalet gånger har jag blivit inbjuden av mitt fack till en "kvinnokonferens" där det bjuds på resa dit/hem, mat, övernattning och de ersätter inkomstbortfall. Jag och mina kollegor betalar alltså för detta genom fackavgift, det finns inget motsvarande för män.

Jag ser det lite som både och. Jag har varit på en träff för kvinnor i mitt yrke och eftersom jag nästan bara jobbar med män var det ändå rätt trevligt (just min del av branschen är rätt mansdominerad generellt). Det jag störde mig på var den gnälliga tonen. Dvs det klagades rätt mycket på patriarkala strukturer men det var väldigt lite konstruktivt hur man motverkar dem. Då ledsnade jag, det var inte riktigt ett forum lämpligt för att bara beklaga sig på. Jag hade hellre sett en mer motiverande och stödjande diskussion.

Dvs i vissa fall kan det faktiskt vara befogat att underlätta möten för kvinnor inom mansdominerade yrken men det är skit att det ska behövas. Däremot har jag haft väldigt mycket roligt utbyte med andra kvinnor inom yrket på konferenser, vi har väldigt många liknande upplevelser.

Fruktansvärt. Här sitter samma människor och skriver om feminism men detta är då helt okej för "det är ett mansdominerat yrke och det är ju ganska trevligt att träffa andra kvinnor i branchen..."

Two faced or what?

Feminism = makten till kvinnorna eller ett jämställt samhälle? Var ska man börja

Tänk om männen skulle åka på manskonferens där kvinnor inte var välkomna. Helt okej för det är ju trevligt att träffa andra män inom yrket.

:mad:

Tänk om männen skulle åka på manskonferens där kvinnor inte var välkomna. Helt okej för det är ju trevligt att träffa andra män inom yrket.
Å shit, jag som trodde att det var precis vad som gjordes typ jätteofta fast under benämningen "golf", "representation", "bastukväll" eller något annat där kvinnor i princip alltid är exkluderade redan från start och där många informella beslut fattas. Men hej, vad vet jag? Det kanske bara är hittepå att det finns sådana strukturer som gör att majoriteten av kvinnorna inte är med där den informella makten finns.

Jag vet. Och det är ju ingen som är ett fan av det eller? (Kvinnor).

Ska "vi" då ligga på samma dåliga nivå eller ska vi (kvinnor OCH män) försöka arbeta för att göra det equal för alla?

Det är inget okänt fenomen att kvinnor får och begär mindre plats. Det börjar redan på förskolan.

För mig är det kluvet, men så länge vi inte är ända framme vid ett totalt jämnställt samhälle ser jag en poäng i ett kvinnoforum för mandominerade branscher.

Å andra sidan kan jag kanske föredra att det hade varit kvinnofrågor på agendan, och troligt är väl att det manliga inslaget hade blivit tunnsått och därmed hade avsikten infriats trots fri inbjudan.

Ska "vi" då ligga på samma dåliga nivå eller ska vi (kvinnor OCH män) försöka arbeta för att göra det equal för alla?

Jag säger egentligen varken bu eller bä (men jag kan se poängen, samtidigt som jag delvis håller med @Lovisaleonora ovan) fast jag tänker att tanken med det här ÄR just att försöka arbeta för att göra det mer jämställt i en mansdominerad bransch där kvinnor kanske inte naturligt träffas dagligen på arbetsplatsen, så som männen gör. Utan där en kvinna rentav kan vara helt ensam kvinna på sin arbetsplats.

Från deras sida:
"ELQvinnorna är ett nätverk för kvinnliga elektriker. Ett nätverk som finns till för att Stötta, Stärka och Behålla.

STÖTTA kvinnor i sitt yrkesval när vardagen känns tung och motig genom att skapa nätverk och kontakter.

STÄRKA kvinnor som känner sig nedtryckta, blyga eller utnyttjade genom att träffas i olika sammanhang.

BEHÅLLA de kvinnor som finns inom elyrket genom att finnas till för varandra. Tillsammans är vi starka!"

Eller hur tänker du att man ska arbeta för att uppnå jämställdhet i en bransch där den stora majoriteten av de verksamma utövarna är män?

Som det är nu är det mest kvinnor som jobbar för en förändring, männen är nöjda med status quo. Men visst, jag ser inga problem med att skicka män på kurser där de får lära sig om jämställdhet och genus.

Fruktansvärt. Här sitter samma människor och skriver om feminism men detta är då helt okej för "det är ett mansdominerat yrke och det är ju ganska trevligt att träffa andra kvinnor i branchen..."

Two faced or what?

Feminism = makten till kvinnorna eller ett jämställt samhälle? Var ska man börja

Plus att lägg ner det där, det var ett fult tjuvnyp. Har du testat att jobba i ett mansdominerat yrke med enbart män där du dessutom blivit sexuellt trakasserad av en av dem?! Det har jag och det är f-n inte lätt att lyfta problemet då. Så ja, det var trevligt att träffa andra kvinnor i branschen på en träff som var gjord enbart för oss.

Ett sätt att arbeta för det är ju att ha sådana konferenser som komplement. Jag förstår absolut att det finns ett behov. Det kan vara tufft att vara i minoritet. Sen ska man också lyfta frågorna bland alla.
Om män upplever behov att träffas för att de är i minoritet i ett kvinnodominerat yrke och upplever svårigheter med det så ser jag inget fel i det heller.

Two faced or what?

Fast jag tycker nog inte det skulle låta såå illa om de manliga sjuksköterskorna fick en konferens eller undersköterskor eller förskolepersonal kanske. Så länge de var gravt underrepresenterade. I samma ögonblick kvinnor eller män kommer över 1/4 av totalpersonalen så kanske det inte låter så bra.

Ett större problem tycker jag är att det ofta är underligt formulerade programpunkter på könsriktade konferenser och föreläsningar.

"Vilka problem stöter vi på som kvinnor i xxx-branschen" t ex. Istället för "Hur undviker vi att hamna i yyyy-fällan". Det blir lätt en dagslång fokusering på det vi redan vet, problemet. Inte hur vi löser det.

Jag jobbar inom en mansdominerad branch och har gått på några träffar riktade mot bara kvinnor, dock inga konferenser.

Vi pratar mest om hur vi lockar fler kvinnor till branchen, hur vi BEHÅLLER de kvinnor som finns i branchen, hur vi förhåller oss till den oerhört sexistiska arbetsmiljö som några av oss tvingas utstå och hur vi löser problem med sexism på arbetsplatser. Väldigt konstruktivt, och VÄLDIGT skönt.

Och så pratar vi jobb, så klart!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 691
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt... 2
Svar
34
· Visningar
5 669
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 139
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder