Facebook äger dig!

Sv: Facebook äger dig!

Eller: läs avtalen ni godkänner när ni går med i diverse online-grejor som innebär att ni laddar upp bilder, skriver texter etc. Facebook är inte den första eller enda som lägger vantarna på allt användarna laddar upp...

Läs också igenom villkoren själv och lita inte blint på vad tidningar påstår.

When you post User Content to the Site, you authorize and direct us to make such copies thereof as we deem necessary in order to facilitate the posting and storage of the User Content on the Site. By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content.

Det känns som lite old news för de som spenderat halva livet på div. communities.

Man lägger ju, förhoppningsvis, inte ut något på internet som man inte kan stå för.

Länkningen till artikel ifråga är väl inte i första hand tänkt för er ovan, ni är vana "källkritiker" utan mer tänkt som en varning till de aningslösa "accepterarna".

De som tyvärr faktiskt utgör den största delen av internetanvändarna.

Skrämsel skärmsel skrämsel....är man så dum så man lägger ut saker som sig själv, så som telenummer, adress, personuppgifter överhuvudtaget så får man kort och gott skylla sig själv!

Använder man sidan som en communitysida så finns där inga problem. Ha den till att hitta gamla klasskamrater och gamla vänner och komminucera. Vad ska en framtida arbetsgivare använda, vanliga hederliga inlägg från facebook om tio år till? "Jag ser här att du har skrivit till Olga Andersson för 6 år sedan och frågade hur det var med henne nu för tiden?" Hur långsökt är inte det?

Lägger man ut saker på nätet så gör man, enligt mig, de sakerna offentliga. På Google kan du hitta information och bilder om än den ene än den andre. Bildena som är utlagda här på Buke kan andra använda (i vissa fall).

Sådana här skröner kom det när internet började etablera sig hos den vanlige Svensson också. Då fick man knappt skriva ut sitt namn eller i vilket land man bodde, för då kunde man bli "spårad".

Lägger man ut saker på nätet så gör man, enligt mig, de sakerna offentliga.

Offentliga - ja, i de flesta fall.
Ge någon rätten att gratis använda allt material (t.ex. foton) man lägger upp precis hur de vill - bara om man skriver på sådana avtal.

Där är skillnaden. Dvs, laddar du upp en bild på facebook så är det helt ok att facebook säljer den bilden till ett annat företag för att använda den i sin marknadsföring. Och *vips* råkar den där bilden du tog på kompisen när han moonade framför Kopparmärra och som du skickade honom att hamna i en världsomspännande reklamkampanj för Japanska Naturläkemedel som företaget bakom tjänar massor på - medans du och kompisen inte får ett ruttet öre trots att det är din bild och kompisens arsle. Dessutom kan kompisen inte stämma facebook eller det där japanska naturläkemedelsföretaget för att de visar upp hans arsle på storbildsskämar i NY, utan det är dig han får stämma i så fall, för enligt avtalet har du garanterat att det är ok att använda bilden "hur som helst" om du på något sätt laddar upp den på facebook.

Det är vad avtalet säger. Sen är inte avtalet helt och hållet giltligt enligt bl.a. svensk och amerikansk lag eftersom det är omöjligt att förhandla bort ideella upphovsrätten, så riktigt så illa är det inte. Men det är ändå bra att läsa igenom vad man godkänner.

Senast ändrad:

Min kusin har en sida på facebook, men jag vet inte riktigt om jag ska gå med.
Ett företag ska väl inte hålla på och ta över ens identitet, det låter ju helt fel.

man kan ju helt enkelt ge fan i att lägga upp bilder där, eller skriva sitt namn PÅ varenda bild, då minskar nog intresset at använda dem.

Där är skillnaden. Dvs, laddar du upp en bild på facebook så är det helt ok att facebook säljer den bilden till ett annat företag för att använda den i sin marknadsföring. Och *vips* råkar den där bilden du tog på kompisen när han moonade framför Kopparmärra och som du skickade honom att hamna i en världsomspännande reklamkampanj för Japanska Naturläkemedel som företaget bakom tjänar massor på - medans du och kompisen inte får ett ruttet öre trots att det är din bild och kompisens arsle. Dessutom kan kompisen inte stämma facebook eller det där japanska naturläkemedelsföretaget för att de visar upp hans arsle på storbildsskämar i NY, utan det är dig han får stämma i så fall, för enligt avtalet har du garanterat att det är ok att använda bilden "hur som helst" om du på något sätt laddar upp den på facebook.

Det är vad avtalet säger. Sen är inte avtalet helt och hållet giltligt enligt bl.a. svensk och amerikansk lag eftersom det är omöjligt att förhandla bort ideella upphovsrätten, så riktigt så illa är det inte. Men det är ändå bra att läsa igenom vad man godkänner.

Man bör nog tänka igenom en gång extra vad det är för bilder man lägger upp. Lägger man upp personliga bilder på det sättet är det inte bara facebook som kan använda dem..

Man bör nog tänka igenom en gång extra vad det är för bilder man lägger upp. Lägger man upp personliga bilder på det sättet är det inte bara facebook som kan använda dem..

Självklart. Men lägger man upp dem (och texter etc) på något ställe där man får ha kvar fulla rättigheter på sitt material kan man få en ordentlig ersättning för upphovsrättsbrott om någon använder ens bilder utan att ha frågat om lov, vilket gör att de flesta undviker sådana tabbar. Man ska dessutom tänka på att även på saker man skickar privat på facebook får facebook "alla rättigheter till att använda hur som helst".

Hur du än vrider och vänder det så är det jätteskillnad på att "för all framtid" skriva över sina rättigheter på ett företag (och tillåta att all information man skriver ned får användas på godtyckligt vis - tex för tuffa databaser över åsikter, intressen, vänner etc som kan användas på alla möjliga och omöjliga suspekta vis) och att bara lägga ut informationen på internet och behålla rättigheterna. För min del får folk använda facebook precis hur de vill. Men det är ju lämpligt att de vet om att de skriver över "alla rättigheter" på sitt material som de lägger upp på facebook (och andra liknande siter med liknande avtal).

Visst har vi i Sverige en lag på att man inte får använda andras bilder hur som helst, fast jag tycker ändå det är korkat om man lägger ut information eller bilder på Internet som man inte vill att andra ska komma åt. På min hemsida så har jag lagt ut närmare 3000 st bilder i olika fotoalbum som jag fotat. Och även om jag är fotograf till dom så fattar jag att jag inte kan göra ett skit åt ifall nån vill "sno" nån av mina bilder. Mina bilder jag inte vill att nån ska ta, ja dom behåller jag på min dator eller bränner ner på en skiva.

Så tänker man sig för innan man lägger in nåt på Facebook så är inte den sidan "värre" än andra sajter. Och som många säger, läs igenom avtalen innan ni klickar OK så vet man dessutom vad man har "skrivit på".

Visst har vi i Sverige en lag på att man inte får använda andras bilder hur som helst, fast jag tycker ändå det är korkat om man lägger ut information eller bilder på Internet som man inte vill att andra ska komma åt.

Fast det handlar ju inte om att "komma åt", det handlar om hur andra får använda informationen förutom att läsa och titta på den och kanske kopiera hem för enskilt bruk. Att du själv inte ids bry dig om huruvida nån använder dina bilder utan lov är ju din grej och betyder inte att alla tänker likadant. Jag skulle väldigt ogärna skriva över mina rättigheter på någonting, för jag tycker de är viktiga.

Fast det handlar ju inte om att "komma åt", det handlar om hur andra får använda informationen förutom att läsa och titta på den och kanske kopiera hem för enskilt bruk. Att du själv inte ids bry dig om huruvida nån använder dina bilder utan lov är ju din grej och betyder inte att alla tänker likadant. Jag skulle väldigt ogärna skriva över mina rättigheter på någonting, för jag tycker de är viktiga.

Ja, fast man borde ju vara medveten om att trots lagar så kan man inte förhindra nån att olagligt använder det som läggs ut på nätet.
Det är ju så ibland att bara för att lagen säger en sak så finns det ju alltid möjlighet för dom som vill att ändå komma undan det. Så det jag egentligen ville ha sagt är att om man vill vara 100 % säker på att ingen ska använda det jag gjort eller skrivit så ska man ju absolut INTE lägga ut det på Internet.

Så det jag egentligen ville ha sagt är att om man vill vara 100 % säker på att ingen ska använda det jag gjort eller skrivit så ska man ju absolut INTE lägga ut det på Internet.

Detta anser jag också. Men jag tycker det är ett stort steg från att anse detta till att tycka att det inte spelar någon roll om man skriver över sina upphovsrättigheter på någon annan.

Liknande trådar

IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
646
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 943
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Mina Google-skills är otillräckliga. Igår kväll fick jag notiser om att en vän/bekant hade lämnat flera gruppchattar som jag är med i...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: Masqueradee
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 698
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka