Tjôta
Trådstartare
Läs artikeln om hur du skriver över rättigheterna till dina egna bilder till det amerikanska företaget bakom Facebook.
Facebook äger dig
Facebook äger dig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I vilka fall då?Bildena som är utlagda här på Buke kan andra använda (i vissa fall).
Lägger man ut saker på nätet så gör man, enligt mig, de sakerna offentliga.
Där är skillnaden. Dvs, laddar du upp en bild på facebook så är det helt ok att facebook säljer den bilden till ett annat företag för att använda den i sin marknadsföring. Och *vips* råkar den där bilden du tog på kompisen när han moonade framför Kopparmärra och som du skickade honom att hamna i en världsomspännande reklamkampanj för Japanska Naturläkemedel som företaget bakom tjänar massor på - medans du och kompisen inte får ett ruttet öre trots att det är din bild och kompisens arsle. Dessutom kan kompisen inte stämma facebook eller det där japanska naturläkemedelsföretaget för att de visar upp hans arsle på storbildsskämar i NY, utan det är dig han får stämma i så fall, för enligt avtalet har du garanterat att det är ok att använda bilden "hur som helst" om du på något sätt laddar upp den på facebook.
Det är vad avtalet säger. Sen är inte avtalet helt och hållet giltligt enligt bl.a. svensk och amerikansk lag eftersom det är omöjligt att förhandla bort ideella upphovsrätten, så riktigt så illa är det inte. Men det är ändå bra att läsa igenom vad man godkänner.
I vilka fall då?
Bilder går att kopiera..
Man bör nog tänka igenom en gång extra vad det är för bilder man lägger upp. Lägger man upp personliga bilder på det sättet är det inte bara facebook som kan använda dem..
Visst har vi i Sverige en lag på att man inte får använda andras bilder hur som helst, fast jag tycker ändå det är korkat om man lägger ut information eller bilder på Internet som man inte vill att andra ska komma åt.
Fast det handlar ju inte om att "komma åt", det handlar om hur andra får använda informationen förutom att läsa och titta på den och kanske kopiera hem för enskilt bruk. Att du själv inte ids bry dig om huruvida nån använder dina bilder utan lov är ju din grej och betyder inte att alla tänker likadant. Jag skulle väldigt ogärna skriva över mina rättigheter på någonting, för jag tycker de är viktiga.
Så det jag egentligen ville ha sagt är att om man vill vara 100 % säker på att ingen ska använda det jag gjort eller skrivit så ska man ju absolut INTE lägga ut det på Internet.