Facebook äger dig!

Sv: Facebook äger dig!

Hur du än vrider och vänder det så är det jätteskillnad på att "för all framtid" skriva över sina rättigheter på ett företag (och tillåta att all information man skriver ned får användas på godtyckligt vis - tex för tuffa databaser över åsikter, intressen, vänner etc som kan användas på alla möjliga och omöjliga suspekta vis) och att bara lägga ut informationen på internet och behålla rättigheterna. För min del får folk använda facebook precis hur de vill. Men det är ju lämpligt att de vet om att de skriver över "alla rättigheter" på sitt material som de lägger upp på facebook (och andra liknande siter med liknande avtal).

Bilder är sin sak. Att Facebook kan använda dem hur de vill osv. Dock så lägger jag själv aldrig upp bilder, varken där, eller någon annanstans på nätet, som är så "hemska" att det skulle kunna användas emot mig eller mina vänner. Det är helt och hållet vanliga hederkliga bilder och för mig kan det kännas ganska så absurt att en bild på min kompis som jag ska ha lagt ut ska användas i en kommande reklam.. men visst, vilkoren säger det´men det känns skrattretande.

Att en tex framtida arbetsgivare i framtiden skulle använda det Anna 18 skrev på Facebook eller de bilder hon la upp på Facebook, emot henne när hon ska söka jobb känns ganska långsökt. Det är precis som att i framtiden kommer man inte kolla om man finns med i brottsregistret utan på Facebbok!

Det är det väl inte? På Facebook har du skrivit på och godkännt att de får använda dina bilder.

Nä iförsig. Men du lägger väl ändå inte upp bilder här på buke som du "skäms" över om de skulle komma i andra hand. Jag säger inte att man får lov att ta bilder fårn andra här, men man kan tyvärr eftersom de inte är C-skyddade. Och principen är den då samma eftersom de kan komma i andra hand!

Nä iförsig. Men du lägger väl ändå inte upp bilder här på buke som du "skäms" över om de skulle komma i andra hand. Jag säger inte att man får lov att ta bilder fårn andra här, men man kan tyvärr eftersom de inte är C-skyddade. Och principen är den då samma eftersom de kan komma i andra hand!

Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om.

Mina verk (bilder i det här fallet ) är ALLTID copyrightskyddade. Jag behöver inte skriva det på bilden för att det ska gälla. Ser jag att någon snott någon av mina bilder så fakturerar jag, med straffavgift. Skulle min bild hamna i en reklam utan lov är det STORA pengar det handlar om.

Om jag lagt upp samma bild på Facebook har jag däremot ingenting att säga till om, de får använda bilden hur de vill och jag kan inte säga ett dyft.

Jo bilderna är C-skyddade i samma stund "fotografen" tar bilden! Det behövs ingen C-symbol för att skdda en bild. Det spelar ingen roll om bilden är tagen av en amatör eller ett proffs. Man får inte ta /kopiera andras bilder utan lov från upphovsmannen dvs "fotografen". Anledningen många väljer att sätta på en C-symbol på sina bilder är för att inte många förstår att man begår ett brott när man "lånar" en bild på nätet utan att fråga först.

förstår inte vad du menar med "i andra hand"?

Liknande trådar

IT & mobiler Fick igår en förfrågan om Marketplace på Facebook. Det var nåt med anpassade inställningar för rätt annonser. Är inte ett dugg...
Svar
3
· Visningar
646
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 943
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Mina Google-skills är otillräckliga. Igår kväll fick jag notiser om att en vän/bekant hade lämnat flera gruppchattar som jag är med i...
Svar
6
· Visningar
489
Senast: Masqueradee
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 698
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka