Faaan! Min medryttare ljuger!

D

Dalsland

Jag bor mitt i obygden och det är inte så lätt att hitta medryttare här eller någon som kan hjälpa till med hästarna. Men jag trodde jag hade hittat den bästa! En vuxen människa som jag kunde lita på och som jag kunde vara säker på skötte det hon lovat.
Men nu har jag kommit på henne med att ljuga! :crazy:
Jag har varit bortrest några dagar och hon lovade se till hästarna under tiden. Dom går på bete så det är vatten som ska bytas och kolla igenom hästarna och kolla så staketet är helt.
Vi har hela tiden hållit kontakt via telefon.
Och igår sa hon att hon var och tittade till hästarna klockan 10 och klockan 14.
Problemet är bara att jag hade vänner som oanmält kom på besök och inte hade en aning om att jag var borta. Så dom satt utanför hästhagen hela förmiddagen och hoppades på att jag skulle komma hem. Och dom såg inte till någon medryttare.
:smirk:

Nu är jag hemma igen och hästarna verkar må bra. Men jag vet ju att medryttaren ljög. Hur ska jag göra?
Ska jag be henne dra åt helvete? Be henne förklara sej eller låtsas som om jag inte vet att hon har ljugit?

Jag kommer antagligen inte hitta någon ny medryttare (hjälp med hästarna) så jag önskar verkligen att detta inte hade hänt.
:cry:
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Jag tycker du ska berätta för henne vad du vet. Hon kanske inte gör om det. Vem vet? Men jag skulle inte vilja ha en medryttare på min häst som ljög. Själv har jag ingen häst men jag är bedryttare på 2hästar och har aldrig ljugit. Berätta för henne vad du tycker och tänker så kanske allt löser sig?? :D
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Sånt där är så himla... enerverande! Inte bara att ljuga om hästarna, utan att öjuga överhuvudtaget. En vän till mig (i stallet) ljög mig rakt upp i ansiktet igår, helt utan anledning, och det tog bara några timmar innan jag fick reda på sanningen - så varför ljuga då? Jag har inte vågat nämna det för berörd person än, (jag är för feg!) men i ditt läge, där hästarna är inblandade, så tycker jag definitivt att du ska säga att du VET att h*n inte var där den tiden h*n sa. Säg precis som det är, dina vänner satt hemma hos dig och det kom ingen som kollade hästarna då. Fråga varför h*n ljög. Utifrån svaret så tror jag att du själv kan avgöra om du vill ha människan kvar som medryttare eller inte.
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Ja usch! Det blir inget trevligt samtal. :smirk:

Jag bara sitter här och önskar att jag inte visste. Jag gillar ju min medryttare men..... Jag kommer aldrig mer att lita på henne.
Hästarna ser ju inte ut att ha dött. Dom mår bra och har antagligen blivit omskötta. Men medryttaren LJÖG! Det hon sa var inte sanning. Vågar jag någonsin lita på henne igen?
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Det låter som om din medryttare drog en liten vit lögn av ren lathet, hon kanske inte orkade åka till hästarna och kolla till dom? Ansåg att dom inte skulle dö av att klara sig utan tillsyn?

Prata med henne och fråga hur det egentligen ligger till. Det kanske inte är så allvarligt som du tror, eller föreställer dig att det är. Ge henne en chans att förklara sig innan du ber henne fara och flyga.

Lycka till!
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Jo så har jag också tänkt. Hästarna klarade sej finfint fram till sen eftermiddag. Det var nog en "Frisering av sanningen"

Men varför så tydligt säga att hon var där vid vissa tider när jag vet att hon inte var det?
Jag är lite upprörd just nu. Nu ska jag andas lugnt och ta bra råd av er vettiga Bukemänniskor och en annan dag ska jag snacka med medryttaren och fråga varför hon talade osanning och om jag kan lita på henne igen.
:smirk:
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Dalsland skrev:
Jo så har jag också tänkt. Hästarna klarade sej finfint fram till sen eftermiddag. Det var nog en "Frisering av sanningen"

Men varför så tydligt säga att hon var där vid vissa tider när jag vet att hon inte var det?
Jag är lite upprörd just nu. Nu ska jag andas lugnt och ta bra råd av er vettiga Bukemänniskor och en annan dag ska jag snacka med medryttaren och fråga varför hon talade osanning och om jag kan lita på henne igen.
:smirk:

Låter bra ;)
Håller med tidigare skribenter, fråga människan om varför hon (visst var det en hon?) ljög, kanske har hon en vettig förklaring...Typ lathet.:angel:
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Jag kan hålla med om att hästarna säkert klarade sig ändå, vilket de bevisligen också gjorde, men TÄNK OM de hade skadat sig eller rymt eller nåt? Om jag ber min medryttare (om jag hade nån) att kolla hästarna X antal gånger per dag, så finns det en anledning. Om min medryttare då åtar sig uppdraget att kolla hästarna, så måste jag ju lita på att h*n har fattat att oavsett hans/hennes egna åsikter så SKA hästarna kollas X antal gånger per dag, även om medryttaren var trött eller upptagen med annat. (Men om man vet med sig att man ska göra någonting en viss tid, så borde man rimligen inte binda upp sig med annat...) Även om de flesta medryttare inte får betalt, så tycker jag dealen är densamma som att vara anställd. Man åtar sig att göra som "chefen" säger. Därmed bastubad. (Min åsikt.)
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Hon har säkerligen ingen aning om att din vänner satt hemma hos dig med full koll över hagen, och det man inte vet har man inte ont av sägs det ju....

Men jag måste hålla med att har man åtagit sig att hålla koll på hästarna så ska man bannemig pallra sig dit. Så lång tid tar det faktiskt inte...
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Jag tror snarare på att medryttaren ville visa sej på styva linan och utge sej för att vara duktigare än hon (jo det är en hon ;))
Jag har bett henne kolla hästarna minst två gånger om dagen (gärna fler) och fylla på vatten minst en gång om dagen och byta vatten och rengöra vattenkärlet minst en gång om dagen. Pluss kolla staket och hästar.

Jag har inte haft krav på henne att vara hos hästarna jättemånga gånger varje dag men jag frågade om hon kunde vara där minst 2 gånger/dag och hon har sagt att hon varit där flera gånger som jag vet att hon inte har varit.
Det kanske bara är jag som överreagerar. :(
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

För mej handlar det snarare om att om person säger att dom gett hästarna vatten klockan tio och att allt var bra i hagen så vill jag ju vara 100% säker på att dom fick vatten klockan tio och att allt var bra.

Jag vill veta att jag kan lita på den som har hand om hästarna och vet vad som har hänt.

Även jag kan vara lat och ge hästarna mat lite sent mm Men då vet jag det och har koll på hur hästarna har det i alla fall.
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

jag förstår dig och jag skulle också vara upprörd och mycket störd över situationen.

att tillochmed ljuga om specifika klockslag är ju dessutom ganska drastiskt... ok - vit lögn om hon sagt att jodå jag var där på fm... men klockslag tillochmed.....

du måste nog ta upp det med henne om du ö.h.t ska få frid i sinnet.... tyvärr....
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Dalsland skrev:
För mej handlar det snarare om att om person säger att dom gett hästarna vatten klockan tio och att allt var bra i hagen så vill jag ju vara 100% säker på att dom fick vatten klockan tio och att allt var bra.

Jag vill veta att jag kan lita på den som har hand om hästarna och vet vad som har hänt.

Även jag kan vara lat och ge hästarna mat lite sent mm Men då vet jag det och har koll på hur hästarna har det i alla fall.


Det är inte så att hon eller vännerna tagit fel på tiden då? Du måste ju fråga innan du hetsar upp dej. Kan hon komma en annan väg så att de inte såg henne? Kan hon ha åkt precis när de kom? Fråga, sitt inte på buke och gissa. Visar det sig då att hon ljög är hon ju inte att lita på. Dår får du välja på ingen medryttare eller en opålitlig, antar jag, om du har svårt att hittta såna.
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Hur länge har du haft henne som medryttare då? har du kommit på henne att ljuga fler gånger eller misstänkt att hon har ljugit? Tyvärr har det för mig visat sig vara en ganska vanlig företeelse att medryttare ljuger om det ena och det andra, (hur man har ridit och vad man har gjort med hästen). Som tur är har jag inte blivit drabbad själv (än) utan det är andra i stallet.
Klart som 17 att det finns ärliga medryttare, men dom verkar vara svåra att få tag på.

Är hon annars bra med dina hästar, så skulle jag kanske inte bry mig så mycket ( då det är svårt att få tag på någon öht).

// F :cool:
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

oopsie skrev:
Det är inte så att hon eller vännerna tagit fel på tiden då? Du måste ju fråga innan du hetsar upp dej. Kan hon komma en annan väg så att de inte såg henne? Kan hon ha åkt precis när de kom? Fråga, sitt inte på buke och gissa. Visar det sig då att hon ljög är hon ju inte att lita på. Dår får du välja på ingen medryttare eller en opålitlig, antar jag, om du har svårt att hittta såna.

Båda klockslagen som medryttaren sa så satt vännern vid den enda ingången till hagen vid dom enda vattenkaren så jag vet att jag har rätt och att medryttaren for med osanning.

När jag kom hem så hade hästarna nytt vatten så jag vet att hon var där. Men inte vid dom tider hon sa till mej.

För mej hade det varit helt okej om hon denna dagen bara var där på eftermiddagen (typ efter 15 då mina vänner åkte och innan 22 då jag kom hem) Men enligt henne så var hon där två gånger tidigare vilket jag vet att hon inte var.
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Fridan skrev:
Hur länge har du haft henne som medryttare då? har du kommit på henne att ljuga fler gånger eller misstänkt att hon har ljugit? Tyvärr har det för mig visat sig vara en ganska vanlig företeelse att medryttare ljuger om det ena och det andra, (hur man har ridit och vad man har gjort med hästen). Som tur är har jag inte blivit drabbad själv (än) utan det är andra i stallet.
Klart som 17 att det finns ärliga medryttare, men dom verkar vara svåra att få tag på.

Är hon annars bra med dina hästar, så skulle jag kanske inte bry mig så mycket ( då det är svårt att få tag på någon öht).

// F :cool:

Jag har haft henne sedan i höstas. Knappt ett år alltså.
Hon är bra med hästarna och har förut alltid skött det hon åtagit sej att sköta. *beslutsångest*
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Dalsland skrev:
Båda klockslagen som medryttaren sa så satt vännern vid den enda ingången till hagen vid dom enda vattenkaren så jag vet att jag har rätt och att medryttaren for med osanning.

När jag kom hem så hade hästarna nytt vatten så jag vet att hon var där. Men inte vid dom tider hon sa till mej.

För mej hade det varit helt okej om hon denna dagen bara var där på eftermiddagen (typ efter 15 då mina vänner åkte och innan 22 då jag kom hem) Men enligt henne så var hon där två gånger tidigare vilket jag vet att hon inte var.

Så dina vänner satt å väntade på dej utanför en hästhage mellan kl 10 och 14. Minst fyra timmar. Utan att ringa och fråga om du kommer snart! :eek: Uthålliga vänner. Eller är det vännerna som ljuger?
 
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

Gå inte och fundera, prata med henne.

Är hon bra så gör kan ni säkert reda ut detta.

Säg till henne att du måste fråga/prata med henne om en sak som gjorde dig lite förvirrad. Att hon sagt att hon var där en viss tid, samtidigt som dina vänner säger att de varit där och inte sett till henne.
Säg det inte anklagande utan bara frågande.
Är du rädd om henne och vill ge henne en chans. Så förklara innan hon säger något att du där är jättetacksam och glad över hennes arbete med hästarna. Och att du hellre har en rak dialog och ärlig dialog med henne. Var det så att hon inte hann med att åka dit och kolla av två gånger vill du hellre veta det än en "friserad" variant. Du vill kunna lita på henne och det innebär att man måste vara ärlig.

För din skull behöver ni nog prata om vad som hänt, detta kommer annars gnaga tror jag.
Det är kanske som så att man ibland ställer sina egna krav på andra och blir irriterad när andra inte sköter saker på det egna uttänkta sättet. Detta får man nog lära sig att dämpa...
Det är som när gubben skall dammsuga, för att få honom fortsätta får man berömma honom även när hälften av dammråttorna fortfarande springer runt och lite fint tipsa om att det faktiskt finns en hel kolloni under soffan, utrotar man den kommer de inte igen fem minuter efter dammsugaren är undanplockad.

Du ansåg att det var viktigt med koll två gånger per dag. Hon var kanske upptagen med massa annat och inte prioriterade/hann med detta. Visste att du skulle bli besviken och försökte komma undan detta genom att ge dig det svaret du ville ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Faaan! Min medryttare ljuger!

NEJ! DOM LJUGER INTE! :mad:
Jag hade ingen mottagning på telefonen just då och dom (vänner sedan barnben) skulle jag anförtro vad fan som helst till. Jag är tvärsäker på att dom vet vad dom snackar om. Och BTV så hade dom ingen aning om att det skulle komma någon och vattna/kolla hästarna utan bara satt där och fikade i godan ro.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 197
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp