Få tvillingdöttrar att äta grönsaker, hjälp!

SmultronTroll

Trådstartare
Har sedan tidigare en 5 årig pojke som heter Teddy, han har alltid varit ett matvrak (om man nu får säga så om sina egna barn :p) och äter med glädje det jag eller min sambo lägger upp på tallriken åt honom. Han äter allt från gurka till brysselkål. Har även enäggstvillingar, två tjejer på 3 år som heter Charlie och Theodora.
Charlie har varit duktig att äta grönsaker tidigare och ätit morötter, gurka, tomat och även provat brysselkål som hon åt även om hon grimaserade lite. Hon är modig och vågar testa de flesta grönsaker något som jag och min sambo glatt uppmuntrar då vi vill att våra barn ska få en sådan varierad kost som möjligt.
Andra tjejen Theodora har tidigare ätit majs och gurka och inte riktigt velat testa något annat vi försökt prova i grönsaksväg.
Det började för ungefär 2 veckor sedan då Theodora slutade att äta grönsaker och bara sa "äckel-päckel" och började gråta högljutt då vi försökte få henne att äta ändå. Men för ungefär 1,5 vecka sedan så slutade även Charlie äta sina grönsaker något som vi blev lite paffa över då hon alltid gillat grönsaker och ätit det i mängder när vi ätit mat. Teddy våran son har fortsatt äta grönsaker men ifrågasätter "varför slipper Charlie och Theodora äta grönsaker men inte jag mamma?". Nu har jag försökt allt så även min sambo som vi kan komma på. Allt från att göra grönsakerna till djur (min sambo är duktig på att karva djur av mat etc) och vi har även försökt muta med lite kex efter måltiden om de äter upp. Men det fungerar inte något vidare, jag är orolig att det kommer sluta med att även Teddy slutar äta grönsaker.
Jag tycker att det är viktigt för barnen att äta grönsaker, men vill inte börja bråka om det då det kan bli värre av det.
Har ni några bra tips på hur jag kan få mina tjejer att äta grönsaker igen? :nailbiting:

Kanske inga supertips men...
  • Gör ingen grej av det så att de sätter sig på tvären av ren vana.
  • Ställ fram lite olika grönsaker till varje måltid även om de inte äter.
  • Föregå med gott exempel.
  • Håll tummarna!

@Hermelin Tackar och bockar tar emot alla tips jag kan få, nu så får vi prova tills kvällsmaten att ställa fram grönsaker. kanske ska prova göra någon god dipp till så att de smakar lite bättre?
:confused:
Sambon tyckte jag skulle blanda i grönsakerna i maten så de inte såg den, men det känns inte som ett alternativ, tror de bara skulle peta ur det :p.

Antagligen ar det en fas de gar igenom, det kommer sakert att andra sig igen. Fortsatt att lagga upp gronsaker utan att gora en stor grej av det.

Jag har ocksa tvillingar (7 ar), den ena ater i princip all frukt och gronsaker och den andra ar jattepetig. Hon ater endast applen, jordgubbar, majs, broccoli, avocado och arter. Just nu. For ett par ar sedan vagrade hon arter, jattelange. Men da gillade hon istallet banan och morotter. Hon ater svamp och tomat, men endast pa pizza och i bolognese. Gillar inte lok, fast det ar lok i manga saser jag gor men det vet hon inte om. Jag ser till att det alltid finns nagot med som hon gillar, plus variation for oss andra - och henne om hon vagar smaka, och det gor hon ibland. Det gar verkligen i perioder - under arens lopp har hon nog testat det mesta faktiskt.

Gor det nagon skillnad om gronsakerna ar kokta, eller spelar det ingen roll? Dipp kan funka, vi kor ibland med lite smaksatt latt creme fraiche, det ar populart. Eller stall fram gronsakerna innan maten ar fardig, helst nar de ar hungriga, och sag att de far ata sa mycket gronsaker de vill tills maten kommer pa bordet. Massa olika farger tillsammans, sa att det ser fint ut. Och som sagt, forega med gott exempel men tvinga aldrig - det funkar inte enligt min erfarenhet iaf....

@Sunshine jag brukar koka morötter, ärtor och dessutom broccoli sonen äter som sagt allt även brysselkål. Theodora har tidigare älskat kokta grönsaker, Charlie har ätit allt.
Tror de härmar varandra lite också :).
Men egentligen så spelar det ingen roll, ikväll ska jag göra en färgglad sallad och ha fram flera grönsaker som alla kan äta även dottern som är allergisk emot stenfrukt. Dessutom göra en god dipp som de älskar. Ska göra som du sa och ställa fram det innan när de är hungriga och sitter och väntar på maten :p. Får återkomma med besked sedan om hur det gick. :laugh:

Min son är 4 och jättepetig med maten. Har varit det sen vi började med smakisar.
Dottern är inte alls sånn.

Vi tvingar aldrig barnen äta. Men serverar inte heller något annat.

Grönsaker går väl sådär med sonen, han äter gurka, majs o h morot. Men gillar frukt. Jag gör ingen grej av det. Han blir nog människa ändå.

@Ajda Ja alla är olika, jag och sambon tycker det är viktigt att barnen äter varierat speciellt grönsaker. Men igår så åt faktiskt Theodora en liten gurkbit så det går nog åt rätt håll. Ska servera dippen idag också med grönsaker till lunch. :)

Nu har jag visserligen nästan motsatt problem med min lilla dotter som älskar grönsaker och vid vissa måltider bara vill leva på det :p men jag tror på att inte göra en för stor grej av det. Jag fortsätter med en dåres envishet att lägga upp av all mat på hennes tallrik och vissa mål äter hon bättre, andra sämre. Jag lagar inte någon specialmat med bara grejer hon gillar, utan vi äter väldigt varierat och hon får äta samma mat som vi. Däremot är jag inte främmande att göra en smörgås eller ge en skål naturell yoghurt till henne om hon varit lite skeptisk till någon ny maträtt men ändå verkar hungrig. Så länge man inte gör någon grej av det brukar hon glatt äta det nästa gång vi lagar samma sak :) I slutändan tror jag hon får vi sig av allt hon behöver :)

Mina barn (4 och snart 6) gillar grönsakerna bäst kalla och skurna i bitar sa dom själva kan plocka. Tex morötter älskar bada tva och gar gärna och tar det själva ur kylskapet, men kokta morötter gar inte alls. 4 aringen vill tom ha tomatsasen kall, direkt ur paketet. Champinjoner är nog det enda som är ok att äta om det är i maten.

Sen kom dom själva pa att broccoli sag ut som träd och da blev den rolig att äta.

Bebisen (10 manader) äter än sa länge allt.

Vi gör inte heller sa stor grej av maten, allt serveras och vad som inte är gott en dag kan vara gott nästa.

@westernsuzie Min äldsta, sonen Teddy som är äter allt, till och med brysselkål, i början så åt den ena av tvillingarna Charlie det mesta men det blev lite konstigt där när systern Theodora slutade äta grönsaker. Då härmade Charlie henne.
Nu till frukost så åt faktiskt Charlie grönsaker, men när hennes syster dök upp vid bordet efter att ha varit på toa. Så spottade hon ut det igen, kan de ha och göra med att Charlie vill vara som sin syster? De är ju trotts allt enäggstvillingar och hon kan ju försöka vara exakt som systern?:confused:
Tur att sonen äter allt med god aptit :p.

@turbofling
Ja jag har satt ihop ett litet projekt med sambon att försöka göra en hel prinsess-sak av att äta grönsaker. Båda två älskar ju Frost om man säger att de äter grönsaker kanske döttrarna apar efter? :p

Om de härmar varann och vill göra som den andra systern så som du beskriver så har ni ett digert jobb framför er att få dom till separata individer.

@westernsuzie Min äldsta, sonen Teddy som är äter allt, till och med brysselkål, i början så åt den ena av tvillingarna Charlie det mesta men det blev lite konstigt där när systern Theodora slutade äta grönsaker. Då härmade Charlie henne.
Nu till frukost så åt faktiskt Charlie grönsaker, men när hennes syster dök upp vid bordet efter att ha varit på toa. Så spottade hon ut det igen, kan de ha och göra med att Charlie vill vara som sin syster? De är ju trotts allt enäggstvillingar och hon kan ju försöka vara exakt som systern?:confused:
Tur att sonen äter allt med god aptit :p.

Jag tror absolut att de härmar varandra, speciellt om de märker att ni särskilt uppmärksammar det här med grönsaker. Då blir det nog lätt en grej av det. Det är jättesvårt ibland, men jag skulle nog fortsätta testa servera grönsaker på alla möjliga och omöjliga sätt, kalla eller varma, skurna i roliga former, med dippsås, blandad i maten eller separat. Kanske kan de få vara med och handla, skölja eller göra i ordning grönsakerna så blir de mer spännande? Gör ingen grej av det om de inte äter, rätt va det är hittar ni något sätt som funkar för er :)

Om de härmar varann och vill göra som den andra systern så som du beskriver så har ni ett digert jobb framför er att få dom till separata individer.
Fast härmar varandra gör ju mina också. De yngre ser upp till den äldre och gör exakt som honom.

Är det verkligen så konstigt?

Fast härmar varandra gör ju mina också. De yngre ser upp till den äldre och gör exakt som honom.

Är det verkligen så konstigt?

Alltså på det viset som TS beskriver sina så är det inte riktigt sunt tycker jag.
För det första - att överhuvudtaget skriva (typ överallt där döttrarna nämns) att de är ENÄGGStvillingar - bara det får varningsklockor att plinga inne i mig. Det är vansinne att prägla det i omgivningen, ju mer man tjatar om det desto mindre tror jag att de utvecklas som individer.

Vad händer om ni gör grönsakerna till det åtråvärda istället? Typ inte lägger upp till tjejerna och om sonen frågar varför han "måste" äta så försök få det att låta som han "får" äta istället. Få döttrarna lite avundsjuka? Få det att låta som att det extra med maten är grönsakerna, inte ev mutor eller liknande. Fortfarande inte på något sätt prata om att dom ska äta/smaka utan gotta er i vad gott ni äter.
Jag har inga barn ska tilläggas, men jag var korkad som liten så sånt där funkade på mig.

Alltså på det viset som TS beskriver sina så är det inte riktigt sunt tycker jag.
För det första - att överhuvudtaget skriva (typ överallt där döttrarna nämns) att de är ENÄGGStvillingar - bara det får varningsklockor att plinga inne i mig. Det är vansinne att prägla det i omgivningen, ju mer man tjatar om det desto mindre tror jag att de utvecklas som individer.
Aha! Du menar Ts inte barnen?

För mina håller på så och ännu värre om dom är ju "bara" syskon.

Aha! Du menar Ts inte barnen?

För mina håller på så och ännu värre om dom är ju "bara" syskon.
Ja, hela situationen skulle jag nog vilja säga.
Att barn härmar varann är inte onormalt, det märkliga är hur TS förhåller sig och beskriver situationen (och just detta med att poängtera att det är enäggstvillingar...)

Ja, hela situationen skulle jag nog vilja säga.
Att barn härmar varann är inte onormalt, det märkliga är hur TS förhåller sig och beskriver situationen (och just detta med att poängtera att det är enäggstvillingar...)
Jag tror att du har en poäng. Min mamma gav mig en tanke för många år sedan, det där att man säger var syskonen x och y är och sen benämner man tvillingarna som just "tvillingarna" och inte vid namn. Då tappar man ju att de är två egna människor.

Jag tror att du har en poäng. Min mamma gav mig en tanke för många år sedan, det där att man säger var syskonen x och y är och sen benämner man tvillingarna som just "tvillingarna" och inte vid namn. Då tappar man ju att de är två egna människor.
Och TS drar det ett steg till när hon är så noga med att det just är enäggstvillingar. Det är emot allt jag lärt mig om hur man som förälder ska förhålla sig till just tvillingar i allmänhet och enäggstvillingar i synnerhet

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 973
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 152
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 068
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter