Snurrfian
Moderator
Men det handlar om att företaget vill ha betalt för sina fakturor och företaget bryr sig inte ett dugg om vem som betalar, det kan finnas många orsaker till varför det är en annan än den som står på fakturan som faktiskt betalar. Men om någon nu betalar in för mycket på fakturan så måste jag enligt lag betala tillbaka det, och då givetvis till den som har betalat in.Alltså jag är helt med på att han får pengar då det är ifrån hans konto. Men det jag inte förstår är att företaget har dragit av den summan som fakturan var på och sedan betalat ut mellanskillnaden. För om det nu är så att de anser att pengarna är hans, vilket de är tekniskt sätt, så borde de väl inte bara betala ut mellanskillnaden?
Borde de då inte betala ut allt och skicka en påminnelse till mig om obetald faktura?
Själv tror jag att jag låst mig, för jag försöker fatta men min gravidhjärna som inte ansträngs allt för ofta slår bakåt
Här är ett tanke exempel:
Du och kompis x går och fikar, x vill bjuda dig på fika och betalar i kassan, ni går och sätter er och kassörskan kommer på att X betalade fem kronor för mycket och kommer med det, självklart ska x ha de fem kronorna och inte heller behöver hela köpet gå tillbaka.