Glömde du ett inte där? Isåfall oj! Jag tänker att kostnaden som man behöver betala in varje månad borde bli lägre ju mer man har i kontantinsats?
Jo jag har nog sådana föräldrar men det känns lite jobbigt, min mamma har rätt nyligen hjälpt min syster med hennes lägenhet. Fast där var det mera handpenningen som saknades så det mera ett lån mellan dem tror jag. Men det skulle kännas skönt om jag inte behövde utsätta dem för något sånt, men om jag har inget val så... Plus så är de pensionärer, inte säkert att det skulle gillas ändå.
Givetvis påverkar summan man behöver låna. Dvs behöver du låna mindre är det lättare. Men jag tror det som avsågs var att kraven för att låna 700' är lika höga oavsett om du går in med 2 miljoner i egen insats eller om du går in med 200 000 i egen insats. Dvs det är inte lättare låna den givna summan i ena läget.
Having said that så om man går in med 2 miljoner själv och således banken har ett hus värt 2.7 miljoner som säkerhet för ett lån på 700 000 kan det mycket väl förändra om du möter en vettig handläggare.
Jag lånade upp mitt hus med 100' utan att ha fast jobb. Skulle aldrig gått vid en ansökan online men bankdamen konstaterade att de har en enormt bra säkerhet för de där 100' och att hon inte var särskilt orolig jag skulle bli arbetslös. Det var fö Swedbank
Så inget är skrivet i sten. Men generellt så.