Få sökningen framåt-neråt

Sv: Få sökningen framåt-neråt

Balanserar inte hästar med halsen? Jag förstår att bakben och bakdel hänger ihop med balans, men primärt balanserar den väl med halsen?
*undrande*

/cj

Jag var åxo lite fundersam över det tills jag löslongerade två hästar idag.
Den ena hästen är inte tränad mycket, har haft problem baktill osv, men hon har lite tendens till underhals och då ser man att hon använder sin hals till att kunna komma fram och komma igång i olika gångarter,alltså är halsen högre än den borde, sen märks det att hon inte gärna jobbar med bakdelen( stora triceps), så just nu ser hon ut att ha en fram och en bakdel...en del att jobba på.
Sen löslongerar jag en frisk och lösgjord häst, hon använder sin bakdel och får ett bärigt steg samtidigt som huvudet halsen inte används lika mycket. Ryggen svingar, huvudet kommer lägre ner och hästen ser mycket lösgjord ut.

Så nu förstår jag lite mer, tack för dina tankar Carola. :bow:
Får gärna berätta mer!

Vad skulle du ge för träningstips till den första hästen?

Ainon skrev:
Formulerade mig kanske fel, menar...
Hur gör NI rent praktiskt när ni vill få en relativt oskolad häst att söka sig framåt-neråt?

Då jag klicker-tränar min häst så kan jag klicka honom när han gör minsta antydan till att söka sig framåt-nedåt. Ju mer jag gör detta desto mer kommer han att söka sig nedåt. Sen kan jag lägga på ett kommando/tecken för detta som jag sen använder i träningen då jag vill ha framåt-nedåt rörelse. :banana:

En väl balanserad häst bör ha styrkan, motorn och den största delen av balansen i baken. Den ska styra med hals nacke och huvud.

Sante: Vad kul att du såg det så uppenbart!! Det är härligt när de verkligen släpper.. :)

Jag hinner inte spåna i "fallet" just nu men återkommer ;)

Susan skrev:
Av dina foruleringar bli jag nyfiken på mera.
Vilken är din källa för just detta med att balansera på olika sätt?

Resultat när jag jobbar med olika hästar, hur hästen är uppbyggd, känslan, hur hästen bygger snabbast, starkast och enklast, vilka muskler som man ska träna och inte, vilka muskler man kan träna och inte.....

Jag är min egen källa.jobbar utifrån detta sätt sedan många år och ser goda resultat. Får gehör i diskussioner med andra terapeuter och tränare, ridmästare, beridare etc.

Erfarenhet med ett samlat ord.

:p

Efter att ha sett mina deprimerande bilder började jag med pålle om på det sätt du beskriver. Har helt klart försummat det arbetet (och min kropp) under för lång tid nu. Kanske (troligtvis) det är för att min kropp inte ställer till några problem i det arbetet, men resultaten (kanske inte muskler, men balans och bärighet) kommer så snabbt så man nästan blir förbluffad.

Tack för att du påminde mig om viktigheten i det arbetet i och med att du skrev om det i den här tråden!

Det är just hur snabbt det går som förvånar mig också, du såg väl tex: Nökle hur fort han musklade sig.

Det är värre med hästar som kommer in med Triceps stora som badbollar och ingen rumpa. Här får man vara extra noga med "rakt fram" och se till så att hästen släpper upp ryggen, får rörligheten tillbaka i länden och ibland VET dessa hästar inte ens att de har ett par bakben. Skrämmande när man försöker "Provocera" men inga reaktioner kommer.

Efter ett par dagar med små cireklrörelser och knip, massage och stretch a lá Lind :angel: så vet de i alla fall att oj! Bakben! nämen! vad kul! tänk vad jag kan använda min kropp till nu!!!

Och vips så balanserar de om, lutar sig tillbaka och slappnar av.

Nuförtiden skulle jag aldrig bry mig om huvudet, inte fokusera det minsta på dess placering, när det kommer på plats, då är hästen också mogen för det, då har jag gjort ett bra jobb, en bra träning och hästen är också beredd att bära.

Allt duttande i förväg stör bara kroppens nybyggnation av signaler och motorvägar av energi som ska kunna rusa fram fritt.

Tänk så många hästar som inte VILL gå framåt, de stannar, vägrar, fryser fast etc.

Kortslutning på E4:an :D och omstart behövs.

Lek med hästens bakben, få den motiverad att böja svansen till ena eller andra sidan, få hästen motiverad att vinkla upp det ena eller andra bakbenet olika högt.

Massera Semimembranosus och semitendinosus varannan dag, tills hästen regarerar, släpper fram huvudet och pustar, slickar sig om munnen.

Massera svansroten och undersidan av svansen tills samma reaktioner infinner sig.

Sluta alltid vid reaktion.

Håll koll på att Gluteus Max. breder ut sig och växer jämt och inte rakt upp toppigt. (Det ser ut som om den växer så)
Om den blir toppig belastas bak-knäna och hästen bär inte sig med ryggen ordentligt, förmodligen har den då fortfarande en kraftig underhals. Ofta kan man också se en blockad i L3.

Lite tips såhär på morgonkvisten!

:p

Just nu har jag för lite tid för att hinna ge mig in i en diskussion (pluggar till tenta) men det vore ändå otroligt intressant att få höra, om du har tid och ork, varför huvudets placering är viktig för dig att du trycker på nacken för att få ner det....

Jag tar till mig max ;) och slukar all din info... :bow:

Jag pluggar också till tenta. Därför sitter jag här extra mycket. :)

För att huvudets placering är viktig. Sänker hästen huvudet slappnar den av. I vissa situationer har det varit mycket användbart, t ex en häst som är spänd och har uppmärksamheten riktad åt annat håll när jag vill göra något med den t ex gå in i transport, då ber jag den sänka huvudet (och ger ev godis) så går det mycket lättare att få hästen med mig. Bättre än att rycka i tygeln för att få hästens uppmärksamhet.
Fast du menar vid ridning antar jag. Jag rider gärna i terrängen för att få hästen att länga och sänka halsen men ibland är det bra att lägga till trycket på nacken. Hästen lär sig att det betyder att den ska ta det lugnt. En spänd häst som inte ser sig för kan vara farlig att rida. Sedan är det ju inte nyttigt för hästen att gå med för högburet huvud heller men det försöker jag inte skriva om nu, här finns många som är på hög teoretisk nivå och kan förklara bra. Jag är inte så noga med huvudets placering när jag rider mina hästar, bara det inte befinner sig i gräset. Jag är mer noga med styrningen.

Rider jag dressyr på bana och hästen är av springa med högt huvudtypen så brukar den söka sig framåt-nedåt efter en stunds ridande på stora volter med jämn kontakt med munnen, jag provar då och då om hästen följer med stödet framåt när jag för fram ytterhanden. Äsch, jag kan inte säga riktigt hur jag gör, det är olika beroende på hur hästen är. Det är flera år sedan jag red dressyr och jag har aldrig ridit på högre nivå än att jag kunnat genomföra ett LBprogram på en utbildad häst. Hade jag kunnat rida bättre kanske jag inte hade använt mig lika mycket av "hokus pokus" som att trycka på nacken, göra cirklar med hästens ben, peta under magen, streching osv. Men jag tycker om att göra sådant och det gör hästarna också.

Jag lärde mig flera av övningarna jag gör av en som är utbildad inom TTEAM, och i boken "Hästmassage & markövningar med TTouch och TTeam" finns "att sänka huvudet" beskrivet, om du vill läsa.
Där står bl a "När du rider och vill att din häst ska sänka huvudet kan du använda TTouchen Molnleoparden (s. 14). Sträck dig fram och gör TTouchen på mankammen, nära nacken."

Såg i nya Hästfocus om de ryttarna som bodde uppe i Sverige och red western, där finns det en bild då en dam trycker hästen över nacken när hon rider i trav, antigen för att få ner huvudet....

em76 skrev:
Jag pluggar också till tenta. Därför sitter jag här extra mycket. :)

Ja, visst är det farligt...! jag får sådan jäkla ångest när jag ser hur minuterna stuckit iväg fast att jag bara skulle kolla det där inlägget i 5 minuter, bla, bla, bla...

Fast idag har jag varit duktig. Jag har bara varit här typ 2ggr idag... :D

Ainon skrev:
Hur får man rent praktiskt fram denna sökning på en relativt oskolad häst?

Jag red min nyinköpta 5 åring för första gången i går.. han var spänd och jag med honom (lite nervös). Han är grundriden, och inte speciellt skolad, så kanske han kan vara ett exempel? Hur jag fick honom att slappna av och söka sig framåt/nedåt var att rida på en volt och tog ledande tygeltag inåt som ockå blev aningens stretchande.. då slappnade han av och sökte sig framåt, nedåt. Ökade och minskade volten och han började efter en stund frusta ur sig spänningarna och tyckte att det var skööönt :)

Det var kul att jag (inte jag, min tränare.. hihi) hittade ett bra sätt som funkar bra på honom ganska på en gång, som vi kommer att till en början att jobba vidare med. Han är dessutom lite svag i sin rygg, så han får nog hellre gå i lite för låg form än att han kör upp huvudet och sänker sin rygg och kollar in stjärntecken uppi himlen... :D

Min valack ær inte speciellt skolad, men nær vi søker framåt nedåt så sitter jag i avlastningssits i sadeln, trycker ut & ned mina næstan obefintliga magmuskler ngt & lættar i handen.

Jættesvårt att førklara, går numera automatiskt, men han søker sig framåt nedåt iallafall.. :smirk:

Ska nog ta mig en funderare på hur jag gør nær vi kommer igång ordenligt igen, nu har han varit konvalacent i 3 månader & jag har inte ridit alls førrutom nær jag stulit KT hingst & tagit en repa i skogen :p

Avlastningssits är något jag tycker många skulle behöva lära sig, och något som skulle falla sig naturligt när det gäller unghästar.

Jag har lärt mig av min tränare att man kan inte be en häst samla sig om man smetar ut ryggmusklerna genom att sitta platt på rumpan i sadeln.
Måste lätta & bjuda upp hästen med sitsen samtidigt man lättar i handen.
Hästen skall undra vart bettet tog vägen & söka sig framåt nedåt för att hitta det igen.

Innan Shakopee blev skadad så övade vi på att nyancera sitsen & träna på avlastning vs belastningssits för att sedan hitta gråskalorna mellan lägena.

Supersvårt!!

Va bra det låter!
Hoppas att ni kan forsätta öva på det!

Liknande trådar

Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024