Sv: Få sökningen framåt-neråt
Det är just hur snabbt det går som förvånar mig också, du såg väl tex: Nökle hur fort han musklade sig.
Det är värre med hästar som kommer in med Triceps stora som badbollar och ingen rumpa. Här får man vara extra noga med "rakt fram" och se till så att hästen släpper upp ryggen, får rörligheten tillbaka i länden och ibland
VET dessa hästar inte ens att de har ett par bakben. Skrämmande när man försöker "Provocera" men inga reaktioner kommer.
Efter ett par dagar med små cireklrörelser och knip, massage och stretch a lá Lind
så vet de i alla fall att oj! Bakben! nämen! vad kul! tänk vad jag kan använda min kropp till nu!!!
Och vips så balanserar de om, lutar sig tillbaka och slappnar av.
Nuförtiden skulle jag aldrig bry mig om huvudet, inte fokusera det minsta på dess placering, när det kommer på plats, då är hästen också mogen för det, då har jag gjort ett bra jobb, en bra träning och hästen är också beredd att bära.
Allt duttande i förväg stör bara kroppens nybyggnation av signaler och motorvägar av energi som ska kunna rusa fram fritt.
Tänk så många hästar som inte VILL gå framåt, de stannar, vägrar, fryser fast etc.
Kortslutning på E4:an
och omstart behövs.
Lek med hästens bakben, få den motiverad att böja svansen till ena eller andra sidan, få hästen motiverad att vinkla upp det ena eller andra bakbenet olika högt.
Massera Semimembranosus och semitendinosus varannan dag, tills hästen regarerar, släpper fram huvudet och pustar, slickar sig om munnen.
Massera svansroten och undersidan av svansen tills samma reaktioner infinner sig.
Sluta alltid vid reaktion.
Håll koll på att Gluteus Max. breder ut sig och växer jämt och inte rakt upp toppigt. (Det ser ut som om den växer så)
Om den blir toppig belastas bak-knäna och hästen bär inte sig med ryggen ordentligt, förmodligen har den då fortfarande en kraftig underhals. Ofta kan man också se en blockad i L3.
Lite tips såhär på morgonkvisten!