Sv: Få sökningen framåt-neråt
Först låter jag hästen hitta sin egen balans i oländig terräng eller över/igenom vissa hinder, som tex: labyrinter, höga cavaletti etc. Utrustningen som jag alltid jobbar med är en enkel grimma och en longeringslina. olika gångarter växlas.
När jag ser tecken på att hästen kan balansera sig i hörnor och i diverse situationer så går jag vidare.
Med balansera menar jag sätta in under sig, arbeta rejält med bakbenen, släppa upp ryggen och söka sig neråt/Framåt.
Efter detta börjar jag tömköra, samma utrustning fortfarande, jag bara fäster upp linan på andra sidan grimman.
Här ser jag till rumpans reaktioner och rörelse, all fokus lägger jag på bakben och rumpa, svansens hållning och böjning.
Med linan kan jag korrigera bakbenen och hjälpa till.
Sen varvar jag tömkörningen med lös lina och ser steg för steg hur hästen slappnar av, släpper upp och släpper fram.
Jag anser att påskjutet är viktigt för kommande träning och utan att ha styrkan att gå framåt så funkar ingenting.
Framåt framåt, i olika tempo, och så småningom, eller ganska snart beroende på hur mkt individen ligger på rent mentalt, så går vi ner i skritt och halt.
Övergångarna är jätteviktigt att få till rena.
När allt klaffar i alla gångarter, när jag ser att hästen är stark nog att välja en form som släpper upp ryggen och fram huvudet då kan det vara dax att sitta upp.
Kanske vi är så långt som till piaff, kanske vi bara kommit till skänkelvikningar, whatever, hästen bestämmer.
Man kan också se det bokstavligen på fysiken, ibland är inte hästens ens stark nog att släppa fram och länga, ibland har de inte tillräckligt med muskler på rätt ställen för att kunna gå i den balansen utan söker sig till att balansera med huvudet.
Många, för att inte säga de flesta hästar rids på i ett för tidigt stadie, medans de fortfarande balansera med huvudet först och främst, detta ger bara spänningar och motverkningar.