Få sökningen framåt-neråt

Sv: Få sökningen framåt-neråt

Man för båda händerna ca en handsbredd framåt under ett par steg/språng och tar dem sedan försiktigt tillbaka till normalläge. Hästen ska gå kvar i samma form. Man gör det för att kolla att den inte har tagit balansen i tyglarna. (Hoppas att det blev rätt förklarat nu!)

Jämfört med Zügel-aus-dem-Hand-kauen-lassen där man länger ut tyglarna stegvis och hästen ska följa dem framåt-nedåt.

Ahaaa... Fan vad tyskarna ska ha skumma namn på allt. Det där har jag ju utövat under ett par år, jue! Inte visste jag att det hade ett sånt "fint namn"

"kamma tyglarna" då? Eller Clownmun.. Det lät inte så seriöst...

Jo, hästen kan följa bettet i en viss typ av überstreichen, det finns olika typer av metoden. Ibland gör man supersnabb überstreichen och då ska hästen gå kvar i formen. Men man kan också göra långsammare och se till att hästen följer bettet hela vägen, detta länger överlinjen.

Clownmun är en "övning" som säkert kallas annorlunda beroende på vem man lärt sig den av. Den går ut på att man först flyttar vikten bak på hästen, sedan använder man sig av en reflex som många djur har. (Samma som när man klappar en katt i mungipan, då sträcker den sig framåt). Detta kan göras från marken eller uppsuttet och går väldigt förenklat ut på att bettet verkar som strykningar i mungipan, vilket utlöser respons hos hästen - blinkningar, tuggningar, och slutligen vill den komma framåt neråt.

Jag har inte erfarenhet av att rida unghäst, och uttalar mig därför inte om det.

Först låter jag hästen hitta sin egen balans i oländig terräng eller över/igenom vissa hinder, som tex: labyrinter, höga cavaletti etc. Utrustningen som jag alltid jobbar med är en enkel grimma och en longeringslina. olika gångarter växlas.

När jag ser tecken på att hästen kan balansera sig i hörnor och i diverse situationer så går jag vidare.

Med balansera menar jag sätta in under sig, arbeta rejält med bakbenen, släppa upp ryggen och söka sig neråt/Framåt.

Efter detta börjar jag tömköra, samma utrustning fortfarande, jag bara fäster upp linan på andra sidan grimman.

Här ser jag till rumpans reaktioner och rörelse, all fokus lägger jag på bakben och rumpa, svansens hållning och böjning.

Med linan kan jag korrigera bakbenen och hjälpa till.

Sen varvar jag tömkörningen med lös lina och ser steg för steg hur hästen slappnar av, släpper upp och släpper fram.

Jag anser att påskjutet är viktigt för kommande träning och utan att ha styrkan att gå framåt så funkar ingenting.

Framåt framåt, i olika tempo, och så småningom, eller ganska snart beroende på hur mkt individen ligger på rent mentalt, så går vi ner i skritt och halt.

Övergångarna är jätteviktigt att få till rena.

När allt klaffar i alla gångarter, när jag ser att hästen är stark nog att välja en form som släpper upp ryggen och fram huvudet då kan det vara dax att sitta upp.

Kanske vi är så långt som till piaff, kanske vi bara kommit till skänkelvikningar, whatever, hästen bestämmer.

Man kan också se det bokstavligen på fysiken, ibland är inte hästens ens stark nog att släppa fram och länga, ibland har de inte tillräckligt med muskler på rätt ställen för att kunna gå i den balansen utan söker sig till att balansera med huvudet.

Många, för att inte säga de flesta hästar rids på i ett för tidigt stadie, medans de fortfarande balansera med huvudet först och främst, detta ger bara spänningar och motverkningar.

Carmenzita skrev:
Jo, hästen kan följa bettet i en viss typ av überstreichen, det finns olika typer av metoden. Ibland gör man supersnabb überstreichen och då ska hästen gå kvar i formen. Men man kan också göra långsammare och se till att hästen följer bettet hela vägen, detta länger överlinjen.

Där ser man. Det hade jag aldrig hört talas om. Men "supersnabb" måste vara relativt, för jag har i alla fall fått lära mig att man för handen fram över ett par steg.

Vad är skillanden mellan din långsamma überstreichen och zügel-aus-dem-hand-kauen-lassen?

Det kanske inte är någon skillnad? Jag har inte hört ditt uttryck själv, jag har färgats av tränare som varit i Tyskland, har inte själv varit där. Du har säkert helt rätt, att den långsammare varianten heter så som du sa.

ibland har de inte tillräckligt med muskler på rätt ställen för att kunna gå i den balansen utan söker sig till att balansera med huvudet.

Vill du förklara lite, balanseringen av huvudet, kommer den inte alltid att finnas där?

En häst som mest balanserar med huvudet får en stark underlinje, underhals, går mot bettet, slår ifrån sig när man försöker länga och sträcka, medan en häst som mest balanserar med bakdel och bakben blir starkare i en bärande form och bygger muskler så att den kan bära ryttaren.

Jo men det är ju sant.
Har bara inte tänkt på att hästen "inte" ska balansera sig med halsen.
Men jag förstår såklart vad du menar. :)

Av dina foruleringar bli jag nyfiken på mera.
Vilken är din källa för just detta med att balansera på olika sätt?

Ja, jag menar allvar. Varför skulle jag inte göra det? Jag tycker det är en bra övning. Jag hade en gång en varmblodstravare som var pigg och spänd och gärna gick med huvudet högt och tittade. Hon följde inte bettet framåt-nedåt utan gick i samma hållning på långa tyglar. Att trycka på nacken fungerade bra på henne, oftast räckte det att lägga en hand på mankammen.
Mina andra hästar har inte haft stora problem med framåt-nedåt men det händer att jag trycker på deras nackar också.

Jag är ledsen för det jag skrev, men det lät inget hälsosamt det första jag läste. så jag överreagerade. Hoppas att du inte tog för illa vid.

En mer avslappnad häst.
Vill du lära dig kan du gå en NH-kurs, där brukar det tränas. Det är förresten inget konstigt, bara stå bredvid hästen, lägg handen en bit bakom öronen och tryck lätt. För vissa hästar tar det en stund innan de sänker men när de förstått vad du vill går det lätt.

Jag får hästarna att höja ryggen genom att peta under magen på stallgången. :)

Du kanske trodde jag tryckte hårt, typ hängde på mankammen?

En islandshäst? Jag tycker det kan fungera bra, att man lättar lite framåt och lägger händerna på mankammen för att få trav från skritt men görs det för häftigt tappar hästen balansen.

Njaa.. Mer att jag är sååå trött påallt hokuspokus som folk har börjat med nu i andan av naturlighet! Så jag har liksom börjat dra åt mig öronen och börjat dra alla över en kam..
Jag förstår bara inte vart sunt bondförnuft tagit vägen, det som vi svenskar var ganska kända för en gång i tiden, sällan tog till varken våld, eller konstigheter?

Hoppas du förstod min reaktion?

;)

Lätt off-topic för tråden men jag hade en gång en isis på foder och fick lära mig att om den inte travade (den grispassade istället) så kunde jag trycka lätt på mankammen så hamnade den lättare i trav. Jag var så ung då så jag funderade inte på varför bara det fungerade och nu hade jag glömt det tills jag såg ditt inlägg.

För övrigt så tränar jag också hästar att sänka huvudet genom att man lägger handen på nacken. Bra för att lugna hästar men mest för att kunna tränsa lättare. Ett annat bra exempel är när man ska frisera dem, både klippa bakom öronen (eller i öronen) eller bara fläta manen - slut med trötta armar! En häst som sänker huvudet producerar mindre adrenalin när de blir rädda (de höjer ju huvudet vid rädsla och som med andra psykologiska reaktioner så kan de dämpas om man dämpar den fysiologiska reaktionen).

Träningen handlar inte om tvång eller råstyrka, tvärtom - den handlar om TÅLAMOD. Jag gör så med en otränad häst att jag lägger handen på nacken och så fort den sänker huvudet det minsta så släpper jag och kliar den istället. Hästar som höjer eller som inte sänker på ett bra tag, tar jag i lite mer med men oftast räcker det att bara vänta ut rätt reaktion. Mycket niftigt när de kan det! Lättare att ta på grimmor och så. Speciellt på riktigt stora hästar (1.70:s halvblod, tex) är det ett måste då en annan en inte räcker upp om de höjer huvudet.

/Camilla

Hokuspokus? Vad menar du? Massage, TTEAM, örter, vildhästverkning?

Nej, jag förstod inte vad kissa på barn har med saken att göra och jag bryr mig inte heller.

Jag hittade mina sporrar, som jag inte använt sedan jag red klubbtävling i dressyr för 10 år sedan, när jag städade bland hästgrejerna förra veckan. Jag kanske ska sätta på mig dem och kittla hästen under magen med så hon höjer ryggen ordentligt när hon rids. :idea: :D

(nu menar jag inte allvar)

Liknande trådar

Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024