Det var vad jag menade, att det är rutinJa men vården kan ju inte ta det steget om inte behandlingen testas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var vad jag menade, att det är rutinJa men vården kan ju inte ta det steget om inte behandlingen testas.
Det är så alltså
Har ingen egen erfarenhet av sjukdomen så har dålig koll på behandling för det. Men jag tänker att det behöver ju kollas upp så det inte är något annat som är fel
Och det är ju kanske inte heller det alternativmedicinare sysslar med..Men kollas upp hur då? Jag antar att man gjort en gynundersökning. Vad ska man göra, stråla (dvs röntgenundersökning) en ung frisk kropp innan man ens testat behandling? Operera?
Jag tolkade det som att man inte gjort gynundersökning på VC. Det gjorde man inte på min syster. Hon sökte för alla magbesvären och mensbesvären på samma gång och har genomgått olika skopier och prover och de var alla ok så då tänkte läkaren på endometrios även pga hennes beskrivning av hur det är och skickade remiss till gyn och skrev ut preventivmedel att ta. En väldigt välskriven remiss enligt gyn, så det var inte så mycket han behövde tillägga mer än en fysisk undersökning och sedan förklara behandling.Men kollas upp hur då? Jag antar att man gjort en gynundersökning. Vad ska man göra, stråla (dvs röntgenundersökning) en ung frisk kropp innan man ens testat behandling? Operera?
Det verkar så fall vara olika rutiner var man bor i för region?Kan det vara så att kvinnokliniker/gyn inte tar emot patienten om man inte testat vad som normalt testas hos primärvården först (alltså hormonbehandling)?
Vad är det ni vill att sjukvården ska göra? Enda behandlingen som finns är ju hormoner. Eller så kan man operera om det är för illa men det tror jag man väntar så länge det går med.Pratar just nu med ledsen och besviken bonusdotter som återigen blivit nekad hjälp av sjukvården. Hon är 17 år och har mest troligt endometerios. Enda "hjälpen" hon får är att bli påtvingad preventivmedel som hon inte vill ha. Inte ens när hon svimmade av smärta och hennes bror ringde ambulans reagerade sjukvården. Hon har försökt få tid till kvinnokliniken om och om igen men ingenting händer. Hon får bara en ny läkare som tjatar om p medel, men ingen ordentligt undersökning om varför hon har så ont. Även när hon inte har mens så har hon ändå ont. Hennes mamma har följt med henne och krävt hjälp, samma resultat ändå. Vad tusan krävs för att hon ska få hjälp?
Det är möjligt! Det vore såklart bra för tjejen som det berör att få reda på hur rutinerna ser ut, och hur man vanligtvis gör. Det är såklart möjligt att det redan har sagts, men kan också tänka mig att det är svårt att ta in information om man åkt in akut med ambulans för smärta tex.Det verkar så fall vara olika rutiner var man bor i för region?
För mig som inte kan/bör ta hormoner av andra hälsoskäl, tog det stopp vad gäller endoutredning. Kan man inte ta p-piller/minipiller så rycker de på axlarna och skickar hem en.Vad är det ni vill att sjukvården ska göra? Enda behandlingen som finns är ju hormoner. Eller så kan man operera om det är för illa men det tror jag man väntar så länge det går med.
Så var det för mig också, tills att jag gick till en ny gynekolog som visade sig vara fd cancerläkare. Fick operation direkt och blev helt besvärsfri efter att ha lidit alla helveteskval i 20 år.För mig som inte kan/bör ta hormoner av andra hälsoskäl, tog det stopp vad gäller endoutredning. Kan man inte ta p-piller/minipiller så rycker de på axlarna och skickar hem en.
För mig som inte kan/bör ta hormoner av andra hälsoskäl, tog det stopp vad gäller endoutredning. Kan man inte ta p-piller/minipiller så rycker de på axlarna och skickar hem en.
Mig vägrade de operation med kommentar "Du har flera år av kvinnlighet kvar att bevara!" (Jag är transmaskulin...).Precis så. Jag har sökt för problem flera gånger men eftersom jag inte kan ta hormoner av flera anledningar så har vården inget att komma med. Har funderat på att få rubbet urplockat men då blir det ju samma sak, måste ta hormoner för att inte gå direkt in i klimakteriet. Dessutom är jag rädd för operationer. Så det är värktabletter och bita ihop som gäller, mer än så kan vetenskapen inte uppbringa i dagsläget.
Jag vet ju inte om det var det de menade i ditt fall, men jag har hört så många berätta att vården hela tiden säger att man ska skaffa barn. Ska väl de skita i.Mig vägrade de operation med kommentar "Du har flera år av kvinnlighet kvar att bevara!" (Jag är transmaskulin...).
Kommer aldrig att glömma den där kommentaren, som du ju skrivit om förr. Det är hemsk på så många olika nivåer.Mig vägrade de operation med kommentar "Du har flera år av kvinnlighet kvar att bevara!" (Jag är transmaskulin...).
Jag vet ju inte om det var det de menade i ditt fall, men jag har hört så många berätta att vården hela tiden säger att man ska skaffa barn. Ska väl de skita i.
Ja, den gjorde intryck, minst sagt.Kommer aldrig att glömma den där kommentaren, som du ju skrivit om förr. Det är hemsk på så många olika nivåer.
Det är ju dock ytterligare en nivå av att vara respektlös om man dessutom säger så till någon som är transmaskulin. Men visst, det är vanligt annars också. Tycker fertilitet behandlas lite för mycket som något som är heligt.Jag vet ju inte om det var det de menade i ditt fall, men jag har hört så många berätta att vården hela tiden säger att man ska skaffa barn. Ska väl de skita i.
Ja, jag är sterilserad och vill egentligen inte ta hormoner men för ett par år sedan så satte jag in en hormonspiral för att slippa ha ont. Det är lätt värt det och jag verkar inte märka av dom här hormonerna.Fast på internetmedicin står det: "Vid misstanke om endometrios bör hormonbehandling påbörjas." Så det är alltså rätt av vården att föreslå det redan nu.