Nej det är ju lika problematiskt om vården psykologiserar eller om en icke-vårdpersonal men som skapar sig en liknande maktställning gör det (eller ”hormonaliserar” hon går ju tvärt om och säger typ ”såklart du mår skit när kroppsmaskinen inte får fungera efter sina förutsättningar” vilket kan vara lika slammande som psykologisering med tanke på hur starkt kulturellt styrt många aspekter hon uppger som stress, exponering för toxiner osv är - de går inte för individen att välja bort med mer än att välja bort hela samhället). Jag tycker en hel del olika saker om hela den jätteindustri av kvasivård som försöker ”bota” folk med obotbara sjukdomar. Några av mina sjukdomar är mitt i den soppan där vetenskapen är underutvecklad och därför andra aktörer försöker göra anspråk.Det är ganska sällan jag inte håller med dig, men det här är ett sådant tillfälle. Håller såklart med om delen att vården borde bli bättre på att vårda kvinnor - men jag tycker ändå att aktörer som denna är problematiska. Liksom, den här holistiska synen på hälsa som många gånger vill bort från medikaliseringen av olika tillstånd och sätta vad som är "naturligt" på ett för högt piedestal. Du skrev i något annat inlägg om att vården tenderar att psykologisera fysiska bekymmer, och jag håller med - men jag tycker inte att det är ett rimligt med alternativ som i mina ögon representerar en tillbakagång till att inte behandla sjukdomar för att behandlingen inte "botar" de bakomliggande orsakerna. Reagerar väl lite extra starkt på det sedan jag blev kroniskt sjuk och alltid kommer behöva behandling som inte BOTAR, och där det ständigt ploppar upp liknande personer som vill revolutionera med "naturliga" val.
Här i tråden tyckte jag dock att det blev ett konstigt fokusskifte från vård personen faktiskt sökt till kvasivård personen inte sökt. Och jag tycker det blir ofruktbart att ta bort fokus från att den tråden handlar om och vårdnadshavare inte fattat sambandet mellan symptom och föreslagen behandling, vilket vi inte kan anklaga Jenny Koos på någon enda punkt. Men den poängen tror jag gått fram nu och jag har inget behov att gå vidare med den.