Få ren en vaxduk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Ett barn har krossat en snäcka på mitt bord med en vaxduk. Föräldern har försökt städa men det är snigelsmet över en stor del av duken. Hur gör jag för att få bort det? Jag brukar liksom sitta där och äta, men nu går inte det när duken ser ut som den gör. (Duken är fastnitad i bordet.)
 
Snigelslem är ett elände att få bort - från händerna inte minst. Men det går. Torka, använd diskmedel, torka igen, upprepa..... Har du nåt lite starkare? Och tvättsvamp med grov sida.
 
Ett barn har krossat en snäcka på mitt bord med en vaxduk. Föräldern har försökt städa men det är snigelsmet över en stor del av duken. Hur gör jag för att få bort det? Jag brukar liksom sitta där och äta, men nu går inte det när duken ser ut som den gör. (Dukeelt så torkarn är fastnitad i bordet.)
Sniglarna klättrar ibland på fårens plastbyttor. Efter många försök har jag kommit på hur det går bort. Först torkar jag bort med hushållspapper. Sedan blötägger jag med kallt vatten. När slemmet blivit kallt och stelt torkar jag med hushållspapper igen. Då lossnar det. Sedan diskar jag som vanligt.
 
Får du ingen effekt alls av att gno in ren såpa?
Inte av rent diskmedel heller?
Ingen aning. Jag har inte provat.

Nu blir jag nyfiken på vilken typ av tips du efterfrågar? Antar att du redan har provat med det du äger, men att det inte funkar?
Jag har inte provat något alls faktiskt. Blev bara besviken när föräldern inte fick rent och lämnade det till mig. Vill inte jobba ihjäl mig med att prova en massa olika saker, när det enklaste kanske är att jag blir ersatt för min förstörda duk. Men provade här först om någon visste ett sätt så jag kan få äta ute de kommande veckorna. För någon ny duk lär jag inte få omgående. (Jag hade nog blivit mindre grinig om jag direkt blivit erbjuden ersättning, men jag har inte ens fått en ursäkt.)

Sniglarna klättrar ibland på fårens plastbyttor. Efter många försök har jag kommit på hur det går bort. Först torkar jag bort med hushållspapper. Sedan blötägger jag med kallt vatten. När slemmet blivit kallt och stelt torkar jag med hushållspapper igen. Då lossnar det. Sedan diskar jag som vanligt.
Tyvärr kan jag inte blötlägga vaxduken då den sitter fast i bordet.

Och här är det inte fråga om bara lite snigelslem utan hela snigeln är insmetad i bordet.
 
Senast ändrad:
Ingen aning. Jag har inte provat.


Jag har inte provat något alls faktiskt. Blev bara besviken när föräldern inte fick rent och lämnade det till mig. Vill inte jobba ihjäl mig med att prova en massa olika saker, när det enklaste kanske är att jag blir ersatt för min förstörda duk. Men provade här först om någon visste ett sätt så jag kan få äta ute de kommande veckorna. För någon ny duk lär jag inte få omgående.


Tyvärr kan jag inte blötlägga vaxduken då den sitter fast i bordet.

Och här är det inte fråga om bara lite snigelslem utan hela snigeln är insmetad i bordet.
Fast du måste ju prova Något först? 😅 Ta en pappersbit och plocka bort det värsta, sedan en trasa med lite såpa eller salt så blir det nog bra!
Jag trodde du kämpat och inte fått bort det.
 
Ingen aning. Jag har inte provat.


Jag har inte provat något alls faktiskt. Blev bara besviken när föräldern inte fick rent och lämnade det till mig. Vill inte jobba ihjäl mig med att prova en massa olika saker, när det enklaste kanske är att jag blir ersatt för min förstörda duk. Men provade här först om någon visste ett sätt så jag kan få äta ute de kommande veckorna. För någon ny duk lär jag inte få omgående.


Tyvärr kan jag inte blötlägga vaxduken då den sitter fast i bordet.

Och här är det inte fråga om bara lite snigelslem utan hela snigeln är insmetad i bordet.
Blötlägga behöver du inte. Häll på lite vatten bara. Det klarar väl vaxduken? Gissningsvis behöver du byta till kallt vatten efter en stund.
 
Fast du måste ju prova Något först? 😅 Ta en pappersbit och plocka bort det värsta, sedan en trasa med lite såpa eller salt så blir det nog bra!
Jag trodde du kämpat och inte fått bort det.
Vill inte prova en miljard grejer. Ville bara ha ett svar på hur jag ska göra.

Och för att slippa jobba ihjäl mig så bör jag nog be om ersättning direkt. Blir tyvärr ändå mitt jobb att byta ut duken.
 
Vill inte prova en miljard grejer. Ville bara ha ett svar på hur jag ska göra.

Och för att slippa jobba ihjäl mig så bör jag nog be om ersättning direkt.
Fast hold your horses, det är faktiskt bara snigelslem på en vaxduk och du har inte ens provat torka bort det? Det hade ju lika gärna kunnat vara en fågelskit.
Givetvis är det upp till dig men man byter väl inte ut duken utan att prova torka av den bara för att den blivit skitig? :)

Edit: det är väl hela poängen med en vaxduk till och med?
 
Fast hold your horses, det är faktiskt bara snigelslem på en vaxduk och du har inte ens provat torka bort det? Det hade ju lika gärna kunnat vara en fågelskit.
Givetvis är det upp till dig men man byter väl inte ut duken utan att prova torka av den bara för att den blivit skitig? :)

Edit: det är väl hela poängen med en vaxduk till och med?
Föräldern har redan provat att torka med resultatet att snigeln (som hens barn krossade) numera än ännu mer inkletad i duken. Det är förälderns ansvar att fixa efter sin unge.
 
Föräldern har redan provat att torka med resultatet att snigeln (som hens barn krossade) numera än ännu mer inkletad i duken. Det är förälderns ansvar att fixa efter sin unge.
Jao, fast bjuder man hem barn eller djur kan man få räkna med lite kladd. Om en unge spillde ett glas saft hemma hos mig skulle jag inte skicka hem duken med mamman att tvätta liksom. Hon hade kanske inte rätt verktyg att torka upp med.
Om jag var du och ville ha fler besök från familjen skulle jag i alla fall göra ett par försök att få duken ren och om det inte funkar skulle jag nog tycka det var lättare att köpa en ny duk själv, det går ju äta ute utan duk några dagar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Någon av grannarna har dumpat en ganska dyr tv-bänk som ser helt okej ut och som hade passat perfekt under min marsvinsbur. Problemet är...
Svar
9
· Visningar
342
Senast: Lyan
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 852
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp