Få mjölken att sina?/brunst vid dräktighet

devilsdaughter

Trådstartare
Fått hem en häst idag som hittills gått med sitt föl. När jag fick hem henne så droppade mjölken på ordentligt och juvret är väldigt stort. Borde jag mjölka ut lite om det blir väldigt spänt eller låta det vara?

En annan fråga, hon har även gått med hingst sedan slutet av juni, men brunstade en hel del när hon kom hit. Är det ovanligt att de skenbrunstar om de är dräktiga? Hon har alltså ännu inte kontrolletats för dräktighet.

Sv: Få mjölken att sina?/brunst vid dräktighet

Hej!

du skall inte röra hennes juver, ju mer du mjölkar desto längre kommer hon att producera mjölk.
Ta bort kraftfoder, motionera henne mycket och öka på grovfodret istället.
Men viktigt med mycket motion.

Det kan hända att de brunstar trots dräktighet, men jag hade tagit ut en veterinär för att göra en undersökning så du vet vilken typ av foder hon skall ha för attt OM hon är dräktig kunna tillgodo se både hennes och fostrets behov rätt. (tycket inte det är något du skall vänta med utan gör det med en gång)

tack så jättemkt för svaret! Juvret är ganska varmt, men det är väl normalt att det är det? Vet ju själv att brösten blir varma och spända när det är mkt mjölk. Jag har tagit bort kraftfodret helt (fast hon fick bara kraftfoder då och då innan så det är ingen större skillnad). Men hon verkar pigg iaf och rör sig väldigt mkt i hagen, så det känns ju bra!

Har veterinärtid först tisdag nästa vecka, men eftersom jag ändå inte kan ge henne kraftfoder på någon vecka pga mjölkproduktionen så gör det kanske inget? Hon brunstade hela kvällen igår och hela morgonen och sen förmiddagen till och från. Så det känns som att chansen att hon är dräktig har minskat betydligt.

jag har tagit bort all kraftfoder tempat morgon och kväll och på henne har jag fått lätta på trycket på morgonen bara några drag på spenarna har räckt på henne,första året lättade jag inte på trycket och då fick hon feber och då började jag lätta på trycket och febern sjönk,tror att man får titta på individen för alla är olika

Imorse hade juvret blivit liiite mjukare än tidigare och inte varmt alls. Mycket förvånad över att det kunde börja sina så fort, och väldigt lättad också. Tror att det kan ha att göra med att hon rör sig så mkt också (lite orolig pga flytten hit)..

Hon har även slutat brunsta (valacker hagen brevid), visst brukar brunsten hålla i sig längre när det är den riktiga vårbrunsten? Får lite smått upp hoppet om dräktighet igen!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 444
Senast: Lyxzen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?